Een andere beschrijving van een Atheist
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Een andere beschrijving van een Atheist
Een van mijn facebook-vrienden is Gerrit Jan Boerrigter. Hij noemt zicht op de eerste plaats Atheist en op de tweede plaats vrijdenker. Zijn invulling van het begrip Atheist bevat aanzienlijk meer dan alleen maar geen geloof in goden. Ik pluk uit zijn tijdlijn de volgende zaken die hij als kenmerken van een Atheist ziet
- Vertrouwen hebben in de voortschrijdende wetenschap.
- De werkelijkheid onder ogen zien
- Skeptisch zijn ten aanzien van goden
- Geloven in het goede
- Empathie hebben
- Niet aanbidden
- Rationeel zijn
- Ethisch handelen
- Geen Dogma’s hebben
- Uitgaan van feiten, niet van Mythes
- Geen doctrine of ideologie volgen.
Hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die een of meer van deze kenmerken missen en desondanks Atheist zijn, Ga ik er desalniettemin van uit dat niemand van ons een van deze kenmerken geheel en al ontbeert.
Ik zou er persoonlijk nog aan toe willen voegen:
- skeptisch zijn over niet-materialstische verklaringen.
Iemand van jullie die hier helemaal niet aan voldoet?
- Vertrouwen hebben in de voortschrijdende wetenschap.
- De werkelijkheid onder ogen zien
- Skeptisch zijn ten aanzien van goden
- Geloven in het goede
- Empathie hebben
- Niet aanbidden
- Rationeel zijn
- Ethisch handelen
- Geen Dogma’s hebben
- Uitgaan van feiten, niet van Mythes
- Geen doctrine of ideologie volgen.
Hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die een of meer van deze kenmerken missen en desondanks Atheist zijn, Ga ik er desalniettemin van uit dat niemand van ons een van deze kenmerken geheel en al ontbeert.
Ik zou er persoonlijk nog aan toe willen voegen:
- skeptisch zijn over niet-materialstische verklaringen.
Iemand van jullie die hier helemaal niet aan voldoet?
Ik wens u alle goeds
Re: Een andere beschrijving van een Atheist
Volgens mij is deze opsomming een persoonlijke aanvulling op het niet accepteren/geloven van goden of leer daarin.Iemand van jullie die hier niet aan voldoet?
Rationeel zijn, ethisch handelen en vrij van dogma's zijn is voor ons soort primaten een aardig streven maar niet realistisch in mijn optiek
Geloven in het goede vind ik naïef, daarvoor zou je een universeel goed zijn moeten benoemen ik denk dat ten aanzien van ons het naleven van de universele rechten van de mens in de buurt komt. De mens als invasief plaagdier is voor onze mede-dieren niet perse goed te noemen.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 05 okt 2021 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou denken dat het andersom is: het rijtje geeft de typische kenmerken van de gemiddelde vrijdenker. Atheïsme is daarin enkel een onderdeel.
Maar ik kan het me voorstellen dat men het rijtje ziet als voortvloeiend uit atheïsme, want atheïsme betekent per definitie dat men moet beginnen met het opbouwen van een wereldbeeld dat automatisch op kardinale punten botst met religieuze wereldbeelden.
- Geloven in het goede
- Empathie hebben
kan ik echter moeilijk zien als logisch voortvloeiend uit het atheïsme.
Maar ik kan het me voorstellen dat men het rijtje ziet als voortvloeiend uit atheïsme, want atheïsme betekent per definitie dat men moet beginnen met het opbouwen van een wereldbeeld dat automatisch op kardinale punten botst met religieuze wereldbeelden.
- Geloven in het goede
- Empathie hebben
kan ik echter moeilijk zien als logisch voortvloeiend uit het atheïsme.
Born OK the first time
- Peter van Velzen
- Site Admin
Geheel juist, ook je opmerking omtrent de humanistische kenmerken die je niet van atheisme kunt afleiden noch van vrijdenken, maar die wel noodzakelijk zijn als je de religeuze, maar niet de gehele moraal/ethiek afwijst. En dat eerste moet je welhaast doen als AtheistRereformed schreef: ↑05 okt 2021 08:10 Ik zou denken dat het andersom is: het rijtje geeft de typische kenmerken van de gemiddelde vrijdenker. Atheïsme is daarin enkel een onderdeel.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Een aardig streven lijkt mij genoeg. Perfectie is altijd een stap te ver.doctorwho schreef: ↑05 okt 2021 08:00Volgens mij is deze opsomming een persoonlijke aanvulling op het niet accepteren/geloven van goden of leer daarin.Iemand van jullie die hier niet aan voldoet?
Rationeel zijn, ethisch handelen en vrij van dogma's zijn is voor ons soort primaten een aardig streven maar niet realistisch in mijn optiek
Geloven in het goede vind ik naïef, daarvoor zou je een universeel goed zijn moeten benoemen ik denk dat ten aanzien van ons het naleven van de universele rechten van de mens in de buurt komt. De mens als invasief plaagdier is voor onze mede-dieren niet perse goed te noemen.
Ik wens u alle goeds
Ik heb hem ook even in mijn FR lijst gehad, toen ik pas startte en veel uitnodigingen kreeg van "vrijdenkers" .Peter van Velzen schreef: ↑05 okt 2021 07:37 Een van mijn facebook-vrienden is Gerrit Jan Boerrigter. Hij noemt zicht op de eerste plaats Atheist en op de tweede plaats vrijdenker. Zijn invulling van het begrip Atheist bevat aanzienlijk meer dan alleen maar geen geloof in goden. Ik pluk uit zijn tijdlijn de volgende zaken die hij als kenmerken van een Atheist ziet
Maar hem geschreven, dat ik dat niet meer wil, omdat ik van hem toch ideeën las waar ik me niet mee kon vereenzelvigen.
Teveel persoonlijke ideeën en ook inconsistenties te sterk gesteld zonder nuanceringen.
Niet mijn kopje thee.
En geen toegift voor mijn dagelijkse info bronnen.
Niet omdat die geen controversionele dingen zou mogen bevatten. Daar wordt ik alleen scherp van.
Maar aan gezever heb ik niets.
Dat blijkt nu weer uit dit rijtje.Peter van Velzen schreef: ↑05 okt 2021 08:41Geheel juist, ook je opmerking omtrent de humanistische kenmerken die je niet van atheisme kunt afleiden noch van vrijdenken, maar die wel noodzakelijk zijn als je de religeuze, maar niet de gehele moraal/ethiek afwijst. En dat eerste moet je welhaast doen als AtheistRereformed schreef: ↑05 okt 2021 08:10 Ik zou denken dat het andersom is: het rijtje geeft de typische kenmerken van de gemiddelde vrijdenker. Atheïsme is daarin enkel een onderdeel.
Jullie hebben beide gelijk.
Ik wil het zelfs sterker stellen.Peter van Velzen schreef: ↑05 okt 2021 08:41 Zijn invulling van het begrip Atheist bevat aanzienlijk meer dan alleen maar geen geloof in goden. Ik pluk uit zijn tijdlijn de volgende zaken die hij als kenmerken van een Atheist ziet
Er blijft niets over waar ik gewoon "eens" bij zou schrijven.
Hooguit dat het idd. een vrijdenkers kenmerk zou kunnen zijn, zoals RR al schreef.
Ik schrijf "oneens", als ik het niet als specifiek kenmerk van atheïsme zie.
Niet omdat ik er feitelijk onder een andere noemer niet mee eens zou zijn.
1 - Vertrouwen hebben in de voortschrijdende wetenschap............."oneens"
2 - De werkelijkheid onder ogen zien............."oneens"
3 - Skeptisch zijn ten aanzien van goden............."oneens".....*1
4 - Geloven in het goede............."oneens"
5 - Empathie hebben............."oneens"
6 - Niet aanbidden............."oneens" *2
7 - Rationeel zijn............."oneens"
8 - Ethisch handelen............."oneens"
9 - Geen Dogma’s hebben............."oneens".........*3
10 - Uitgaan van feiten, niet van Mythes............."oneens"........*4
11 - Geen doctrine of ideologie volgen.............*5
3 Niet alleen skeptisch tav. goden, maar gewoon ontkennend in de zin van er rekening mee houdend.
6 Aanbidden, in de zin van idolaat zijn/vereren/verafgoden/100% geloven en volgen, kun je naar meer zijn dan naar een god.
9 Er zijn meer dogma's dan alleen theïstische.
10 Je zou ze de kost moeten geven, die mensen die van alles geloven wat feitelijk als wetenschappelijk onwaar wordt geacht, maar niet in goden. Zelfs in mythes als een ooit bestaan hebben van Atlantis en ook in ronddwalende geesten.
11 Hoeveel ervan zijn er juist niet gerelateerd aan theïsme? Of zelfs op onderdelen anti-religie, maar minstens seculier.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat klopt wel.doctorwho schreef: ↑05 okt 2021 08:00Volgens mij is deze opsomming een persoonlijke aanvulling op het niet accepteren/geloven van goden of leer daarin.Iemand van jullie die hier niet aan voldoet?
Rationeel handelen is aan de Horizon die men heeft verbonden.
Wat rationeel is binnen een kleine Horizon hoeft dat niet in een grotere te zijn.
Ethiek ligt ook niet goed vast en is niet overal het zelfde, dat blijft een lastig punt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?