Mensen met extreem-rechtse ideeën : hoe vergaat het hen en wat beweegt hen?
Als voorbeeld een verslag van een bijeenkomst van de PVV in Groningen :
PVV-er zijn is niet gemakkelijk
Daaruit :
Wat had ik op de bijeenkomst te zoeken, wat voor nut had het, zou ik erover schrijven, zou ik erover durven te schrijven? Ik vroeg wat vrienden en een collega om raad en eigenlijk schrok ik van de waarschijnlijk goedbedoelde adviezen, niet doen, niet gaan, niet over schrijven. Er is geen journalist die zijn vingers er aan brandt, je wordt gelijk als sympathisant bestempeld en daardoor een racist of bruinhemd. "Eigenlijk kun je er niet over schrijven", appte een goede vriend en dat was misschien wel de beste reden om wel te gaan.
Tegen mijn verwachting in zit er geen enkele 'Tokkie' in de zaal. Eén van de Friezen vraagt vriendelijk wat ik kom doen, op bijeenkomsten van de PVV heeft hij nog niet veel journalisten gezien.
Bosma's voordracht begon met het recente voorval tussen Kamerlid Renske Leijten (SP) en BIJ1-leider Sylvana Simons tijdens een debat over de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken over een aantal tweets over racisme. "Als twee viswijven gingen ze tegen elkaar tekeer, zelfs nog in de wandelgangen. Ik dacht dat dit soort gedrag alleen bij de PVV voorkwam", grapte de spreker.
Zijn we nog vrije burgers, is er nog sprake van een democratie of is er sprake van een soort sekte die aan de macht is, vroeg Bosma zich af.
"Nederland is hard op weg om een totalitaire staat te worden", aldus Bosma.
Als voorbeelden van de bemoeienis van de elite noemde hij, de kunst, de literatuur, de taal, musea, geschiedenis, voeding, feesten en tradities, universiteiten en het klimaat. "In Nederland heerst totale gekte" concludeerde Bosma aan het einde van zijn betoog.
Een student Nederlandse taal en cultuur gaf vanuit de zaal voorbeelden over hoe tegenwoordig de colleges op de universiteit worden gegeven, een ongelooflijke wirwar om voor diversiteit alle (onmogelijke) ruimte te creëren.
Worden mensen met extreem-rechtse ideeën meer nog gediscrimineerd dan moslims?De bijeenkomst van de Partij voor de Vrijheid was gezellig, er is geen onvertogen woord gevallen, van racistische uitlatingen geen sprake, maar waarom dan 'PVV-er zijn is niet gemakkelijk' als kop boven deze column?
Tijdens de afsluitende borrel bleek tijdens informele gesprekken meerdere malen dat aanhangers van de PVV last hebben door hun politieke voorkeur. "Ik raakte heel veel klanten kwijt toen ik vertelde dat ik PVV had gestemd", "Mijn dochter werd uit haar sportteam gezet omdat we een verkiezingspamflet van de PVV voor het raam hadden gehangen”, “Veel van mijn collega’s negeren me sinds ze weten dat ik PVV stem", "Ik zou best in de gemeenteraad willen voor de PVV, maar ik durf niet", "Ik moest maar een andere baan zoeken", "Ik houd mijn mond maar dicht, je wordt gelijk als racist bestempeld."