Extreem-rechts

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Extreem-rechts

Bericht door vegan-revolution »

Mensen met extreem-rechtse ideeën : hoe vergaat het hen en wat beweegt hen?

Als voorbeeld een verslag van een bijeenkomst van de PVV in Groningen :

PVV-er zijn is niet gemakkelijk

Daaruit :

Wat had ik op de bijeenkomst te zoeken, wat voor nut had het, zou ik erover schrijven, zou ik erover durven te schrijven? Ik vroeg wat vrienden en een collega om raad en eigenlijk schrok ik van de waarschijnlijk goedbedoelde adviezen, niet doen, niet gaan, niet over schrijven. Er is geen journalist die zijn vingers er aan brandt, je wordt gelijk als sympathisant bestempeld en daardoor een racist of bruinhemd. "Eigenlijk kun je er niet over schrijven", appte een goede vriend en dat was misschien wel de beste reden om wel te gaan.
Tegen mijn verwachting in zit er geen enkele 'Tokkie' in de zaal. Eén van de Friezen vraagt vriendelijk wat ik kom doen, op bijeenkomsten van de PVV heeft hij nog niet veel journalisten gezien.
Bosma's voordracht begon met het recente voorval tussen Kamerlid Renske Leijten (SP) en BIJ1-leider Sylvana Simons tijdens een debat over de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken over een aantal tweets over racisme. "Als twee viswijven gingen ze tegen elkaar tekeer, zelfs nog in de wandelgangen. Ik dacht dat dit soort gedrag alleen bij de PVV voorkwam", grapte de spreker.
Zijn we nog vrije burgers, is er nog sprake van een democratie of is er sprake van een soort sekte die aan de macht is, vroeg Bosma zich af.

"Nederland is hard op weg om een totalitaire staat te worden", aldus Bosma.

Als voorbeelden van de bemoeienis van de elite noemde hij, de kunst, de literatuur, de taal, musea, geschiedenis, voeding, feesten en tradities, universiteiten en het klimaat. "In Nederland heerst totale gekte" concludeerde Bosma aan het einde van zijn betoog.

Een student Nederlandse taal en cultuur gaf vanuit de zaal voorbeelden over hoe tegenwoordig de colleges op de universiteit worden gegeven, een ongelooflijke wirwar om voor diversiteit alle (onmogelijke) ruimte te creëren.
De bijeenkomst van de Partij voor de Vrijheid was gezellig, er is geen onvertogen woord gevallen, van racistische uitlatingen geen sprake, maar waarom dan 'PVV-er zijn is niet gemakkelijk' als kop boven deze column?

Tijdens de afsluitende borrel bleek tijdens informele gesprekken meerdere malen dat aanhangers van de PVV last hebben door hun politieke voorkeur. "Ik raakte heel veel klanten kwijt toen ik vertelde dat ik PVV had gestemd", "Mijn dochter werd uit haar sportteam gezet omdat we een verkiezingspamflet van de PVV voor het raam hadden gehangen”, “Veel van mijn collega’s negeren me sinds ze weten dat ik PVV stem", "Ik zou best in de gemeenteraad willen voor de PVV, maar ik durf niet", "Ik moest maar een andere baan zoeken", "Ik houd mijn mond maar dicht, je wordt gelijk als racist bestempeld."
Worden mensen met extreem-rechtse ideeën meer nog gediscrimineerd dan moslims?

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Bonjour
Moderator

Re: Extreem-rechts

Bericht door Bonjour »

Je hebt een punt. Laten we ook excuses maken aan alle NSB-ers die in Westerbork hebben gezeten.

Het is toch van den zotte dat je oproept tot discriminatie van Nederlanders en dan gaat beklagen dat je wordt gediscrimineerd.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zou willen zeggen: Pak het partijprogramma erbij.

Maar laat dat nou juist een lachertje zijn...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

dikkemick schreef: 01 nov 2021 08:03 Ik zou willen zeggen: Pak het partijprogramma erbij.

Waar heb jij het meest om moeten lachen?
vegan-revolution
Superposter

Bonjour schreef: 01 nov 2021 07:35Het is toch van den zotte dat je oproept tot discriminatie van Nederlanders en dan gaat beklagen dat je wordt gediscrimineerd.
Is het willen weren van kwalijke buitenlandse invloeden hetzelfde als het oproepen tot discriminatie?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 01 nov 2021 07:35 Je hebt een punt. Laten we ook excuses maken aan alle NSB-ers die in Westerbork hebben gezeten.

Het is toch van den zotte dat je oproept tot discriminatie van Nederlanders en dan gaat beklagen dat je wordt gediscrimineerd.
Het omgekeerde is al even zot: strijden tegen discriminatie maar zelf wel mensen discrimineren omdat ze anders denken dan jij.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 01 nov 2021 09:33
Bonjour schreef: 01 nov 2021 07:35 Je hebt een punt. Laten we ook excuses maken aan alle NSB-ers die in Westerbork hebben gezeten.

Het omgekeerde is al even zot: strijden tegen discriminatie maar zelf wel mensen discrimineren omdat ze anders denken dan jij.
Dat weet ik niet. Er lijkt me een belangrijk verschil tussen een werkgever die geen mensen met een gekleurde huid wil aannemen en een werkgever die geen mensen wil aannemen wiens gedachtegoed laat vermoeden dat ze niet goed kunnen samenwerken met mensen met een gekleurde huid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 01 nov 2021 09:29
dikkemick schreef: 01 nov 2021 08:03 Ik zou willen zeggen: Pak het partijprogramma erbij.

Het A4-tje. Dan neem je je kiezer blijkbaar niet serieus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

dikkemick schreef: 01 nov 2021 11:29
vegan-revolution schreef: 01 nov 2021 09:29

Het A4-tje. Dan neem je je kiezer blijkbaar niet serieus.
Het A4-tje is nu geschiedenis. Er waren destijds ook fractiegenoten van de PVV onaangenaam verrast. Zie bijvoorbeeld : 'Wilders verraste ook PVV-fractiegenoten met A4'tje'.

Het nieuwste partijprogramma van de PVV staat hier. Wat valt dáár te lachen?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 01 nov 2021 10:08
Dat weet ik niet. Er lijkt me een belangrijk verschil tussen een werkgever die geen mensen met een gekleurde huid wil aannemen en een werkgever die geen mensen wil aannemen wiens gedachtegoed laat vermoeden dat ze niet goed kunnen samenwerken met mensen met een gekleurde huid.
Daarmee doe je een groot aantal aannames:
(1) de PVV is een racistische partij. Zacht gezegd zijn de meningen daarover verdeeld.
(2) alle aanhangers van deze partij zijn racisten. Je sluit daarmee uit dat iemand de partij om een andere reden aanhangt (bijv. omdat hij het nogal uitgesproken klimaatstandpunt steunt).
(3) iemand met racistische ideeën kan niet goed samenwerken met mensen van een andere kleur. Alsof iemand met anti-christelijke ideeën niet zou kunnen samenwerken met een christen.
(4) uitsluiten van mensen, bijvoorbeeld vanwege hun religie of kleur is verkeerd. Maar uitsluiten van mensen om hun politieke voorkeur is okay. Dat vind ik een bedenkelijke aanname.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 01 nov 2021 11:37 Het nieuwste partijprogramma van de PVV staat hier. Wat valt dáár te lachen?
Ik zal eens op zoek gaan naar CONCRETE PLANNEN om tot een Nederland te komen waar Wilders (en PVV) zo vol van is. Er moet een sterk, soeverein, sociaal en trots Nederland terugkomen.
-Even kanttekening: Ik zou PVV niet extreem rechts willen noemen. Er lijkt soms hier en daar nog enige mogelijkheid tot nuance mogelijk. Maar wees eerlijk. Zie je Wilders als leider van Nederland? Kan hij een land (be)sturen en alle (de meeste!) handen op 1 buik krijgen met zijn hang naar Sinterklaas en oubollige Nederlandse tradities? We zijn niet meer het land van de Batavieren, Kelten en Friezen . Een land evolueert, de wereld evolueert.

Lees zelf de punten eens door en kijk welke nu werkelijk te bewerkstelligen zijn in ons land: Let daarbij m.n. op uitvoerbaar qua handhaving, kosten en menselijkheid, maar ook op veiligheid in een steeds groter mondiale onzekerheid (denk aan Rusland en m.n. China). Wat te denken van milieu?

PVV wil erg veel, maar wie gaat dit betalen? Wie is DE Nederlander? Wat is het ideale Nederland? Als alle islam verdreven is en zwarte piet weer zwart mag zijn? Ik zal niet ontkennen dat er misère, armoede en onvrede is in Nederland, maar is de PVV de oplossing? Kom je er met onuitvoerbare plannen maken alleen? Je bereikt heel veel onderbuiken met een dergelijk partijprogramma en dat doet extreem rechts ook. Maar is het ooit een oplossing voor welk maatschappelijk probleem dan ook gebleken?
Zelfde geldt voor (extreem) links. Je sluit nl. de andere kant al per definitie uit.
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Je kunt ideeën van de PVV vreemd, oubollig en onrealistisch vinden. Maar moet je PVV-stemmers daarom discrimineren door ze uit een sportteam te zetten, te weren bij organisaties zodat ze geen baan kunnen vinden of hun baan kunnen verliezen, in de racistische hoek plaatsen, zoals waarop enkele van bovengenoemde hartekreten van PVV-stemmers leken te duiden.

Ikzelf vind bepaalde ideeën van de PVV ook vreemd, oubollig en onrealistisch. Maar om daarom de deelname van PVV-stemmers aan maatschappelijke activiteietn te frustreren gaat mij te ver. Maar blijkbaar gebeurt dat in de praktijk wél. Dit geeft veel PVV-stemmers het idee in een schijndemocratie te leven.

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

vegan-revolution schreef: 01 nov 2021 16:33  
Je kunt ideeën van de PVV vreemd, oubollig en onrealistisch vinden. Maar moet je PVV-stemmers daarom discrimineren door ze uit een sportteam te zetten, te weren bij organisaties zodat ze geen baan kunnen vinden of hun baan kunnen verliezen, in de racistische hoek plaatsen, zoals waarop enkele van bovengenoemde hartekreten van PVV-stemmers leken te duiden.

Ikzelf vind bepaalde ideeën van de PVV ook vreemd, oubollig en onrealistisch. Maar om daarom de deelname van PVV-stemmers aan maatschappelijke activiteietn te frustreren gaat mij te ver. Maar blijkbaar gebeurt dat in de praktijk wél. Dit geeft veel PVV-stemmers het idee in een schijndemocratie te leven.

Eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 01 nov 2021 14:21
(1) de PVV is een racistische partij. Zacht gezegd zijn de meningen daarover verdeeld.
(2) alle aanhangers van deze partij zijn racisten. Je sluit daarmee uit dat iemand de partij om een andere reden aanhangt (bijv. omdat hij het nogal uitgesproken klimaatstandpunt steunt).
(3) iemand met racistische ideeën kan niet goed samenwerken met mensen van een andere kleur. Alsof iemand met anti-christelijke ideeën niet zou kunnen samenwerken met een christen.
(4) uitsluiten van mensen, bijvoorbeeld vanwege hun religie of kleur is verkeerd. Maar uitsluiten van mensen om hun politieke voorkeur is okay. Dat vind ik een bedenkelijke aanname.
Ik doe helemaal geen aannames. Ik heb het niet over de PVV of over haar aanhangers. Ik wijs enkel op wat ik toch als een belangrijk verschil zie tussen iemand uitsluiten wegens uiterlijke kenmerken en iemand uitsluiten wegens een gedachtegoed. En ik heb het bij dat gedachtegoed niet over een politieke voorkeur.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 01 nov 2021 17:17
gerard_m schreef: 01 nov 2021 14:21
Ik doe helemaal geen aannames. Ik heb het niet over de PVV of over haar aanhangers. Ik wijs enkel op wat ik toch als een belangrijk verschil zie tussen iemand uitsluiten wegens uiterlijke kenmerken en iemand uitsluiten wegens een gedachtegoed. En ik heb het bij dat gedachtegoed niet over een politieke voorkeur.
Je doet ze dus overduidelijk die aannames wel.

Probleem is dat je ze als een soort onaanvechtbare dogma's ziet.
Dit doen gelovigen ook.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie