Over de vuurwerk traditie

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Over de vuurwerk traditie

Bericht door Maria »

Weer heftige discussies over de traditie het jaarwisseling vuurwerk.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/399 ... d-en-nieuw
Er komt dit jaar waarschijnlijk toch geen landelijk verbod op het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dat is het voorstel waar het demissionaire kabinet morgen een besluit over zal nemen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten en de burgemeesters van het Veiligheidsberaad hebben het kabinet intussen laten weten wél voorstander te zijn van een verbod.

Vorig oud en nieuw gold er zo'n algeheel verbod vanwege de coronacrisis. Daarvoor werd gekozen om te voorkomen dat er extra druk op de zorg zou ontstaan vanwege vuurwerkincidenten, naast de hoge druk door de pandemie. Volgens de burgemeesters en Vereniging van Nederlandse Gemeenten is de huidige druk op de zorg en het personeel ook dit jaar reden voor een landelijk vuurwerkverbod.
De discussie is al een aantal jaren aan de gang.
De liberale overheid heeft dit steeds als een gemeentelijke kwestie willen zien, omdat er dan meer aan flexibele plaatselijke oplossingen gedacht kan worden.
Er gaan steeds meer stemmen op en het wordt ook vaker gepraktiseerd alleen nog vuurwerk door gemeentes of vuurwerk/feest verenigingen af te laten steken door deskundigen.
Daar is best wel veel steun voor en elk jaar meer.
In een fiks aantal woonwijken in steden is er al een verbod op particulier vuurwerk. En grote centrale vuurwerkspektakels zijn er ook steeds meer.
Ook de verkoop wordt steeds meer aan banden gelegd, ook al zet dat weinig zoden aan de dijk door het internetverkoop.

Nu met een verbod op samenscholing, wordt dat wel erg lastig uit te voeren en zijn er nogal wat mensen, die de verdere ontwikkelingen naar een nieuw soort traditie even uit willen stellen.
Maar ook mensen, die dit als een aanzet zien om er maar al vast aan te wennen dat de vuurwerktraditie, zoals wij die kennen, over en sluiten maar zal zijn.

Hoe denken jullie daarover?
Het toch aan gemeentes zelf overlaten?
Of hen steun geven van overheidswege daarin door toepasbare wetten?
Zien we dit in het licht van verdere voortgang naar een andere vorm van de traditie?
Door de al evoluerende meningen daarin te sturen.
Of dit door wetten te forceren.

Nu vanwege het Corona probleem.
Nog even vuurwerk het voor particulieren toestaan, omdat buiten samenscholen in veel mindere mate zal zijn?
Of moeten we nog een jaar allemaal solidair zijn vanwege nog steeds de gevolgen van Corona gevaar?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Over de vuurwerk traditie

Bericht door dikkemick »

Los van welke pandemie pleit ik.al.jaren voor een vuurwerk verbod. Zeker in tijden van milieu wetgeving is dit niet meer van deze tijd.
Angstige huisdieren, mensen met astma, de gezondheidszorg die (tijdelijk) weer overbelast raakt. Verder de vernielingen... Laat den Haag verantwoordelijk nemen aub
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Hoewel ik astma patiënt ben én een hond heb. Vind ik de traditie van vuurwerk op oudejaarsavond wel wat hebben.
Als het alleen op oudejaarsavond gebeurt heb ik er geen enkel bezwaar tegen.
Zonder dat is het meer een gezellige avond. Ik heb meer met oudejaar dan met kerstmis.
Maar zoals altijd zoekt men de grenzen open dat veroorzaakt de overlast.
Daar komt ook nog het portie "illegaal" vuurwerk bij.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ach, hier aan de overkant in het roemruchte Veen hebben ze al wel een paar jaar een uit de vroege middeleeuwen stammende traditie van het in brand steken van autowrakken die vooral door één lokale sloper al een paar jaar ter beschikking worden gesteld om in brand te steken.

Dat al die 15 / 16 jarige die al tientallen jaren deze traditie volgen niet de vrijheid krijgen om deze traditie, die uit de vroege middeleeuwen stamt, niet meer zouden mogen uitoefenen is een grove aanslag op onze cultuur. Dat de ME er aan te pas komt om de orde te handhaven is eerder de schuld van de lokale bestuurders dan van het gajes dat eromheen aan het rellen is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 19 nov 2021 22:45 Ach, hier aan de overkant in het roemruchte Veen hebben ze al wel een paar jaar een uit de vroege middeleeuwen stammende traditie van het in brand steken van autowrakken die vooral door één lokale sloper al een paar jaar ter beschikking worden gesteld om in brand te steken.
Ach, in de ruimte van het boerenlandschap wordt wel meer gedaan wat stadsmensen helemaal niet kennen en wat gevaarlijk is.
Ik dacht dat het carbidschieten in (nu oude) melkbussen verboden was?
Niet dus, al weet ik dat niet over het vrij in de ruimte schieten door individuele particulieren.
.

Dat al die 15 / 16 jarige die al tientallen jaren deze traditie volgen niet de vrijheid krijgen om deze traditie, die uit de vroege middeleeuwen stamt, niet meer zouden mogen uitoefenen is een grove aanslag op onze cultuur. Dat de ME er aan te pas komt om de orde te handhaven is eerder de schuld van de lokale bestuurders dan van het gajes dat eromheen aan het rellen is.
Dat veranderde idd., toen de traditie zich ging uitbreiden naar gewone auto's in de straat.
https://www.youtube.com/results?search_ ... djaar+veen
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De grote kerstboom verbranding hier aan de overkant op een parkeerplaats/binnenpleintje wordt ook pas sinds een paar jaar niet meer gedaan.
Ik weet niet of het uiteindelijk echt verboden werd of dat de mensen die het altijd organiseerden dat niet meer deden.

Hoe buitenlanders denken over "How to survive Dutch Fireworks"
Met Engels onderschrift
:lol: :lol:
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vondt het vuurwerk indertijd best mooi, maar als er mensen doo op de intensive ncare komen te liggen, kijkt mij een permanent verbod wel zo verstandig, Hier in Thailand wordt overigens te pas en te onpas knalvuurwrtk afgestoken (door stief-zoon of -schoonkleinzoon bijvoorbeeld), Het schijnt een behoefte aan mannelijk risicogedrag te bevredigen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb nog even gegoogeld "hoe oud is de vuurwerolraditie"
Daaruit blljkt dat ze ongeveer even oud is als ikzelf

Ik bekeek de wikipedia pagina Vuurwerk

daaruii:
De oorsprong van het gebruik dat burgers in Nederland zelf zonder speciale opleiding vuurwerk mogen kopen en afsteken met oud en nieuw is pas ingeburgerd na de Tweede Wereldoorlog.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

FransP schreef: 19 nov 2021 14:11Maar zoals altijd zoekt men de grenzen op en dat veroorzaakt de overlast.

Het is mijn indruk dat die grenzen te weinig bewaakt (kunnen) worden door de handhavers.

En een vuurwerkverbod is wat mij betreft prima, maar zorg er dan voor dat dat verbod goed gehandhaafd kan worden. Zonder goede handhaving heeft een verbod weinig zin.

Vuurwerk veroorzaakt veel ellende, waaronder milieuvervuiling.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Alles valt of staat met handhaving
Neem de rellen en t vernielen in R'dam afgelopen nacht.
Ik zou zeggen: schiet met scherp op een knieschijf!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 20 nov 2021 10:36 Alles valt of staat met handhaving
Ik mis de laatste tijd vaak bronvermeldingen met link.

Ik dacht, dat waterkanonnen het sinds jaar de dag goed doen.
En zo nodig, maar ik ben er sowieso niet voor;
laten we het dan op een dikke bovenbeenspier houden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 20 nov 2021 11:49
dikkemick schreef: 20 nov 2021 10:36 Alles valt of staat met handhaving
Ik mis de laatste tijd vaak bronvermeldingen met link.

Ik dacht, dat waterkanonnen het sinds jaar de dag goed doen.
En zo nodig, maar ik ben er sowieso niet voor;
laten we het dan op een dikke bovenbeenspier houden.
https://www.ad.nl/dossier-rellen-in-rot ... ~a76342e9/
"Dit is misdadig gedrag"
TREED DAN OP! Knuppel die knieën kapot als je niet mag schieten. Ik kan geen respect opbrengen voor die raddraaiers. Het moet een keer afgelopen zijn. Maar wat doen we in Nederland? We willen voetbalclubs "strafpunten" gaan geven als de "fans" zich niet weten te gedragen.
En o wee als de ME of politie schoten lost. Dan staan de advocaten weer te trappelen om de benadeelden bij te staan.
En om het on topic te houden: Illegaal vuurwerk en vuurwerk schade.
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Maria schreef: 20 nov 2021 11:49 Ik dacht, dat waterkanonnen het sinds jaar de dag goed doen.
Die optie lijkt mij ook prima van een koud bad koelen heethoofden af en doven de vuurwerklontjes :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

doctorwho schreef: 23 nov 2021 07:24
Maria schreef: 20 nov 2021 11:49 Ik dacht, dat waterkanonnen het sinds jaar de dag goed doen.
Die optie lijkt mij ook prima van een koud bad koelen heethoofden af en doven de vuurwerklontjes :)
Toch lijkt me dat knuppels en (rubber) kogels beter werken/meer afschrikken. Een doorgestudderdee hooligan gaat goed gekleed op pad. Die schrikt niet van een beetje water.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik vrees dat als het zo doorgaat er wel steviger middelen zullen moeten worden gehanteerd.
Het gaat van kwaad tot erger. Nou hopen, dat in 2024 die Zonnekoning, de inspirator, niet weer aan de macht komt.
¥¥
Gesloten