Het bovenstaande is natuurlijk een karikatuur. Niemand wil vaccinafwijzers zomaar laten stikken. De vraag die wel gesteld werd is in het geval van een overrompeling van de zorg en er een triage moet plaatsvinden, om op dat moment vaccinafwijzers een lagere prioriteit te geven. Want als er inderdaad een overrompeling komt dan zullen niet-gevaccineerden daar een buiten-proportionele rol in spelen. Dus in hoeverre gaat het dan werkelijk om een persoonlijke keuze? Zoals ik het begreep impliceerde een persoonlijke keuze, ook dat de persoon in kwestie de eventuele negatieve gevolgen zelf zou dragen. Dat niemand anders daar merkbare overlast van zou ondervinden. Maar dat kan je moeilijk aanvoeren als men zich niet laat vaccineren in het midden van een pandemie.Joost_de_groot schreef: ↑16 dec 2021 23:30 In mijn ogen is het niet heel normaal als je mensen wenst te laten stikken op een ic omdat ze geen vaccin zouden nemen. Dat niemand daar stuitend op reageert is me een raadsel. Ik weet niet of je bekend bent met de 10 stappen naar genocide? Maar mensen wegzetten als wappies en anti-vaxxers (zonder dat ze dat zijn) en ze laten stikken op een ic op basis van een persoonlijke keuze, vallen redelijk onder stap 4 lijkt me.
Door zich niet te laten vaccineren waardoor een overrompeling van de zorg dreigt, worden in de praktijk alle gevaccineerden als tweederangsburgers behandeld. Want hun zorg wordt uitgesteld. Vaak zullen daarbij kansen voorbijgaan die nooit meer terugkomen, zoals met een compatibel transplantorgaan dat niet getransplanteerd wordt, wegens niet dringend. Dat is zorg die die mensen niet krijgen ook al is de zorg nog niet overrompeld maar ter voorbereiding van. Dat moeten wij allemaal maar aanvaarden in naam van persoonlijke keuzes. Maar als er dan overwogen wordt om in omstandigheden dat niet iedereen nog adequaat geholpen kan worden, men overweegt om de groep die daar het meest verantwoordelijk voor is ook de meeste gevolgen daarvan te dragen dan is dat blijkbaar stuitend. Hoe stuitend het is, hoe buiten proportioneel hun bijdrage aan de situatie is, die vraag stellen ze zich niet.