Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 11 sep 2024 10:23 Al een beetje oud nieuws:
https://www.france24.com/en/video/20240 ... -sanctions
Russia has received ballistic missiles from Iran and will likely use them in Ukraine within weeks, US Secretary of State Antony Blinken said on Tuesday, warning that cooperation between Moscow and Tehran threatens wider European security.
En zo knoopt Iran de oorlog in Ukraine aan die aan die in Gaza.
Alles is interconnected, zeg maar.
Zo gaan die dingen tijden een Wereldoorlog ...
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het recentere belangrijke nieuws hieraan mede gerelateerd is dat Oekraïne toestemming gaat krijgen ATAMCS echt op Russisch grondgebied te mogen gaan inzetten (niet een paar kilometer over de grens) en ook de Britse Stormshadow en de Franse variant daarvan (en de Duitse Taurus...ach, Duitsland...) Iran is nu 'echt' over de schreef gegaan en geldt nu als pan-Europees veiligheidsrisico. Ook de grote aanvallen burgerslachtoffers bij de enorme raketaanval vorige maand trekt Biden over de streep.

Rusland heeft een tegenoffensief ingezet in Koersk en zou al een paar dorpen hebben heroverd.
https://youtu.be/vfXcYyhUOaI?si=Qqfua6vali_nfxQ3
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... r-oekraine
Auteur: BNR Webredactie
Als het aan de Turkse president Recep Tayyip Erdogan ligt moet Rusland schiereiland de Krim teruggeven aan Oekraïne. Dat is volgens hem een belangrijke voorwaarde voor een rechtvaardig einde van de oorlog tussen de twee landen.
Dat is ronduit verrassend. Maar ik denk dat het veel te weinig is.
Neemt niet weg, dat voor mij de urgentie voelbaar is...
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

De Russen voelen er echter niets voor, meldt RT.
Any Ukraine peace process must proceed from the reality on the ground, Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova has said, responding to Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s comments about Crimea.

In an address to Ukraine’s “Crimean Platform” meeting by video message on Wednesday, Erdogan claimed that the peninsula rightfully belongs to Kiev under international law.

“Subjects of the Russian Federation are not subject to negotiation,” Zakharova told reporters who asked about Erdogan’s remarks during the press briefing at the Foreign Ministry, adding that anyone who wants to address the issue needs to read the Russian constitution first. (..)
https://www.rt.com/russia/603870-crimea ... mpaign=RSS
(Als de link niet wil VPN op zetten. Of wellicht zoeken op het web.)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Gezien op het kanaal van Jake Broe: op de Russische tv wordt vrolijk gepraat over aanvallen op Oekraïnse kerncentrales om a) de Oekraïnse energiesector echt lam te leggen, b) de radioactiviteit die vrijkomt richting Westen te krijgen (richting Oosten is ondenkbaar blijkbaar).
Oekraïne lijkt met drones met jet-aandrijving een flink deel van de door Noord-Korea geleverde munitie getroffen te hebben, de afgelopen dagen.
Een poll zou hebben aangeven dat 49% van de Russen inmiddels militair terugtrekken uit Oekraïne zou willen. Maar ja.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Verhaal van rt.com

Achter een digitale barricade, dus herschrijf en vertaal ik het zelf maar (vanuit Engels).

Volgens Zelensky zal Trump Ukraine blijven steunen nadat hij mogelijk wordt herkozen als Amerikaans president.
Ze hebben diepgaand overleg gevoerd op 27 sept. 2024 in New York.
Zelensky heeft ontkend dat hij Kamala Harris steunt. Dat geldt overigens ook voor steun aan Trump.
In een interview met Fox News op Zaterdag heeft hij gezegd, dat hij geen idee heeft wie de verkiezingen zal winnen
en ook niet wat er dan met zijn land zal gaan gebeuren, maar wel heeft hij toegevoegd, dat hij antwoorden zal eisen
van de VS.

Hij noemde het overleg met Trump zeer productief.
Trump zou volgens Zelensky hebben gezegd, dat hij Ukraine steunt. Hij zou ook zeer geïnteresseerd zijn in hoe het nu is in Ukraine en wat het land nodig heeft.

De Republikeinen hebben Zelensky beschuldigd van campagne te voeren voor Harris.
Trump heeft gezegd dat hij als hij president wordt hij Zelensky en Putin zal dwingen binnen 24 uur een diplomatieke oplossing te vinden voor de oorlog.

Vandaag heeft Zelensky in een gesprek met het New York Magazine gezegd, dat hij denkt dat Trump ook niet echt weet hoe een eind te maken aan de oorlog, ook al denkt hij van wel. Buitenstaanders weten zo weinig over de situatie in Ukraine, voegde hij toe.

Op Vrijdag heeft Trump het gehad over een 'fair deal'. (Maar dat is normaal bij hem.)

Op een campagnerally op Woensdag heeft Trump Zelensky bekritiseerd omdat hij niet wil onderhandelen met Rusland.
"Zelfs een slechte deal zou nog beter zijn dan de huidige toestand", stelde Trump.
Volgens hem zien zowel Biden als Harris niet hoe ze het conflikt moeten ontwarren en de VS er wat los van te maken.

Trump heeft eerder gezegd, dat Zelensky de beste koopman in de wereld is. "Elke keer als hij in de VS zijn neus laat zien gaat hij weg met 60 miljard dollar", aldus Trump. Hij zei toen ook er een eind aan te willen maken.

De Russen hebben ondertussen verklaard dat Ukrainse neutraliteit een van de hoofd-objectieven is in de militaire operaties (wat ze daar ook mee bedoelen) en dat de bezetting van Rusland van delen van Ukraine moet worden gezien als territoriale realiteit waar niet aan valt te tornen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Trump is én niet te vertrouwen, én eigenlijk heel duidelijk in dit soort zaken.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 29 sep 2024 18:22 Trump is én niet te vertrouwen, én eigenlijk heel duidelijk in dit soort zaken.
Van Pinocchio tot Mien Dobbelsteen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 29 sep 2024 18:22 Trump is én niet te vertrouwen, én eigenlijk heel duidelijk in dit soort zaken.
Trump als Filosoof van de gelogen Waarheid?

B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rusland gaat de komende maanden 133.000 extra dienstplichtigen oproepen. (Het oproepen van nieuwe lichtingen gebeurt overigens in Rusland altijd in het najaar.) Rusland heeft Vuledar ingenomen (na meer dan twee jaar, populatie voor de oorlog iets meer dan 14.000), dagelijks schiet Rusland nu van alles af op Oekraïne (klinkt bekend?), de enige nog min of meer zekere Oekraïense energievoorziening wordt gevormd door kerncentrales en daar lijkt Rusland nu ook werk van te gaan maken.
Opgeven? Poetin? Vergeet het, hoe moelijk de economie het ook zou beginnen te krijgen.

Wel gaan er cijfers rond over Russische verliezen over de afgelopen tweeënhalf jaar. Zestig procent van het rollend materieel, vijfenvijftig procent van de ingezette troepen (dood, gewond, vermist) vijfendertig procent van de vloot, twintig procent van de militaire vliegtuigen. Het zou kunnen.
Er gaat ook een (door Oekraïense bronnen) cijfer rond van meer dan zeshonderzestigduizend gesneuvelde troepen voor Rusland, voor wat het waard is.

Zoal online tegengekomen de afgelopen dagen.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Het westen dacht Ukraine wel even in de zak te kunnen steken.
Dat viel tegen. Putin bedacht al eerder dan 2014 een list. En dat proces versterkt zich omdat het Westen Ukraine DEELS helpt al is het best heel wat.

Ik denk dat Ukraine het gebied dat de Russen hebben ingepikt nooit meer terugkrijgt, tenzij het Westen zich militsir inspant, wat men niet zal durven met een kernmacht als Rusland. Internationaal recht ten spijt. Wat de Russen doen is simpeleg illegaal. Het is blijkbaar en dus inderdaad een agressieve roofstaat. De spanning geo-politiek die dit oplevert zal naar mijn idee niet makkelijk meer weggaan in de toekomst. Putin kan.betrekkelijk tevreden zijn, hoewel het verhaal uiteraard nog niet klaar is. Trump, als hij weer president zou worden, wil misschien wel een of ander profijtelijk dealtje sluiten. Arme Zelensky.
Weer een volk door de vleesmolen.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 02 okt 2024 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Oekraïne zegt zes Noord-Koreaanse soldaten gedood te hebben (in Oekraïne uiteraard).
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vandaag gezocht naar iets opbeurends. En gevonden!

Wow. What a brave and honest man! Respect!
Born OK the first time
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Ja, heel moedig.
En niet gek kijken als hij hierdoor nu in de bak zit of erger.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 09 okt 2024 15:53 Ja, heel moedig.
En niet gek kijken als hij hierdoor nu in de bak zit of erger.
:roll:
Zelfs bemoedigende berichten moeten [dwangmatig?] deprimerend omlijst worden?
Miljaar, wat mis ik af en toe het negeerlijstje ...

Plaats reactie