Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 09 okt 2024 02:43 Oekraïne zegt zes Noord-Koreaanse soldaten gedood te hebben (in Oekraïne uiteraard).
Ja, ik heb meer berichten gezien over Noord-Koreaanse inzet van militairen.
En vooral ook munitie.
Poetin beukt tot het volgens hem breekt. Dat IS al een beetje zo in het Oosten van Ukraine.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

http://fok.nl/8787850
https://www.deutschlandfunk.de/nato-gen ... n-110.html
NAVO-secretaris-generaal Rutte heeft de bondgenoten van Oekraïne opgeroepen meer steun te verlenen. Rutte, die vorige week de functie van secretaris-generaal overnam van Stoltenberg, zei dat Oekraïne de zwaarste winter sinds het begin van de oorlog tegemoet gaat.
Vooral de energievoorziening is in vreselijke staat.
De Russen worden steeds beter in het vernielen van de infra in het hele land.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Boeiend artikel:

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... on-musk/By Alex Horton, Serhii Korolchuk and Eva
October 12, 2024 at 3:00 a.m. EDT
DONETSK REGION, Ukraine — Russian forces have become deadlier and more agile with the help of illicit Starlink terminals, allowing them to use satellite internet to enhance coordination during assaults, fly more drone sorties and batter Ukrainian troops with accurate artillery fire despite U.S. efforts to stop the flow of technology. (..)
Dat is het probleem met geavanceerde tech..
Het kan een zegen zijn, maar bv. met de huidige bommensmijterij kan het net zo goed extreem destructief gebruikt worden.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 26 aug 2024 06:46 De opmars van Oekraïne in Rusland is gelukkig nog steeds niet tot stilstand gebacht. Het is nog steeds een master stroke. https://www.youtube.com/watch?v=XuVg9mNt52c

Moge de Oekraïeners totdat ze hun land terug krijgen nog met volle teugen Gerards boekje met zijn spelregels ferm te buiten gaan. :wink:
https://nos.nl/artikel/2540862-russen-b ... ugveroverd
Russen blijven terrein winnen in Koersk, 40 procent terugveroverd

Het had een offensief moeten worden om het moraal op te krikken en het Westen te laten zien waartoe Oekraïne in staat was, maar het offensief in Rusland begint voor de Oekraïners steeds meer op een hoofdpijndossier te lijken.

Het offensief in de Russische regio Koersk is zijn derde maand ingegaan en na een snelle opmars is het tij nu gekeerd.
@Rereformed
Helaas is de realiteit erg taai...
Kijken of dit 'het eind van het liedje' is..
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Gerard R. schreef: 15 okt 2024 18:56 @Rereformed
Helaas is de realiteit erg taai...
Kijken of dit 'het eind van het liedje' is..
Het eind van het liedje is dat Rusland verslagen zal worden ...
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

...en Oekraïne zowel tot de NAVO als de EU zal toetreden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik hoorde vandaag ook dat Zelensky in zijn plan heeft voorgesteld dat na de oorlog Oekraïense soldaten de Amerikaanse NAVO-troepen in Europa kunnen vervangen.
Uitstekend idee! Voor de VS een stuk goedkoper en voor de EU een goede stap op weg om eindelijk voor eigen Europese verdediging te zorgen.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 18 okt 2024 16:09 Ik hoorde vandaag ook dat Zelensky in zijn plan heeft voorgesteld dat na de oorlog Oekraïense soldaten de Amerikaanse NAVO-troepen in Europa kunnen vervangen.
Uitstekend idee! Voor de VS een stuk goedkoper en voor de EU een goede stap op weg om eindelijk voor eigen Europese verdediging te zorgen.
Ik lees een masterplan van Poetin om via Oekraïne Europa in te nemen.

Ik maak vorderingen als complotdenker :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 18 okt 2024 16:12
Rereformed schreef: 18 okt 2024 16:09 Ik hoorde vandaag ook dat Zelensky in zijn plan heeft voorgesteld dat na de oorlog Oekraïense soldaten de Amerikaanse NAVO-troepen in Europa kunnen vervangen.
Ik lees een masterplan van Poetin om via Oekraïne Europa in te nemen.

Ik maak vorderingen als complotdenker :)
O ja, prachtig om te lezen allemaal.
En verdomd als het niet waar.is, ik heb gelukkig nog geen atoombom lamgs zien komen.
Dat gaan we vanuit dit forum ook zo houden. 😉 Zet de ketel maar op voor een heerlijk kopje thee en een versnapering 😎
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... overbelast
Mooi, dat geeft de Ukraine wellicht moed...
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Uiteindelijk is deze hele oorlog m.i. een kwestie van "volhouden en uithouden": Rusland verzwakken totdat het implodeert, misschien net zoals eind jaren 80.

Dan kan ik me weliswaar niet aan de indruk onttrekken dat sommigen (in Europa, wellicht ook in de US) dit bewust doen, ten koste van Oekraïne.

Afgezien van de wending die de oorlog zou kunnen nemen komend jaar (na de inauguratie van Harris of Trump).

Spannend!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

chromis schreef: 19 okt 2024 11:32 Uiteindelijk is deze hele oorlog m.i. een kwestie van "volhouden en uithouden": Rusland verzwakken totdat het implodeert, misschien net zoals eind jaren 80.

Dan kan ik me weliswaar niet aan de indruk onttrekken dat sommigen (in Europa, wellicht ook in de US) dit bewust doen, ten koste van Oekraïne.

Afgezien van de wending die de oorlog zou kunnen nemen komend jaar (na de inauguratie van Harris of Trump).

Spannend!
Heel waar! Er zit iets van wijsheid, of zo men wil eigenbelang in: des te meer de oorlog in Oekraïne Rusland uitput en haar oorlogszucht frustreert, des te veiliger het is voor de rest van Europa. Niemand zit te wachten op een direkte confrontatie tussen Rusland en NAVO.

Maar op dit moment kan men zich afvragen of het westen wel voldoende steun aan Oekraïne geeft om het vol te blijven houden. Zelensky kwam met een plan aan om Oekraïeners weer motivatie te schenken, maar hij komt met vrij lege handen weer thuis.
Velen roepen ertoe op dat men Oekraïne langeafstandsraketten moet geven met toestemming om ze te gebruiken op doelen in Rusland, maar zelfs die beslissing blijft maar uit.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dit is al tijden bekend. Oekraïne weet het en is er niet onverdeeld gelukkig mee, om het zachtjes uit te drukken. De inval in de Koersk Oblast zou mede ingegeven zijn om iets van initiatief naar zich proberen toe te trekken.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 19 okt 2024 13:19 Niemand zit te wachten op een direkte confrontatie tussen Rusland en NAVO.
Dat je me niet erg hoog acht kan ik me wat bij voorstellen :wink: , maar ik ben wel iemand! :angel12:

Ik ben al heel lang voorstander van NAVO troepen op Oekraïnse bodem, op de eerste plaats om ten westen van de frontlinie de luchtverdediging op zich te nemen zodat de burgerinfrastructuur minder schade oploopt en er Oekraïnse troepen vrijkomen om aan het front te strijden, maar ook om daar ter plekke de Oekraïners op te leiden en professioneel met de door ons geleverde uitrusting om te leren gaan, zodat zoveel te sneller de door ons geleverde F16s aan het front kunnen worden ingezet om de grondtroepen te ondersteunen.

Rusland maakt zelf gebruik van Wit-Rusland, Iran en zelfs Noord-Koreaanse troepen, dus waar gaat dit over? Moeten we echt wachten tot Rusland een NAVO land aanvalt door de aanvoerlijnen van militaire goederen te bombarderen?

Ik verwacht binnen afzienbare tijd een directe confrontatie tussen Rusland en NAVO tenzij Putin&Co vóór die tijd zelf uit hun macht ontzet worden en er een vredelievender regime voor in de plaats komt, dus ja:
  • ik zit daadwerkelijk te wachten
    op een direkte confrontatie tussen Rusland en NAVO.
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 19 okt 2024 22:05Moeten we echt wachten tot Rusland een NAVO land aanvalt
Inderdaad, dat moet, want de NAVO is een verdedigingsorganisatie. Het verdedigt enkel landen die tot de NAVO behoren. Dat is waarvoor landen die ertoe behoren hebben getekend. Het is van ultiem belang dat dit gegeven principieel onderhouden wordt en men ook in de toekomst altijd hiernaar kan verwijzen. Men dient er drie belangen mee:
1) Via dit principe kan men iedere macht buiten NAVO geruststellen dat NAVO geen aanval beraamt.
2) Voorts legt het de drempel om een NAVO-land aan te vallen zo hoog mogelijk.
3) Enkel indien men wacht tot een NAVO-land wordt aangevallen kan men van 32 lidstaten verwachten dat men eenstemmig is en de wil om gezamenlijk oorlogvoeren gevonden wordt. Enkel het onderhouden van dit principe waarborgt het succes van NAVO.
Born OK the first time
Plaats reactie