Vangelis overleden
Geplaatst: 31 mei 2022 12:19
Tot mijn schrik kom ik op internet tegen dat mijn favoriete kunstenaar Vangelis tien dagen geleden is overleden. In deze In memoriam wordt hij A Genius of Our Time genoemd.
Ooit was ik diep onder de indruk van zijn CD Vangelis Direct (1988) die tegenwoordig geheel gratis op Youtube beluisterd kan worden. Tot mijn verbazing merkte ik op dat hij me al in mijn tienerjaren bekend was van de popgroep Aphrodite's child. Vanaf die tijd heb ik de carrière van deze veelzijdige kunstenaar gevolgd en bewonderd. De documentaire van zes jaar geleden The journey to Ithaka geeft een prachtig inzicht in het leven van deze man, en men leert er ook uit dat hij bovendien nog kunstschilder was.
"A deeply quiet man. He was like a monk. A man who lives in his mind, in his head." (Oliver Stone).
"I am a classical pianist, but listening to his symphonic music I think he expresses something deeper, something almost cosmic, in spite of its being 'simple' and 'popular'. His music is very cosmic. What I feel is very wonderful. It shines a tremendous light upon the listener, that you could call optimism or hope." (Japanse en Franse pianiste Akiko Ebi).
Legio voorbeelden hiervan! Bijvoorbeeld Glorianna, Hymne à la femme, of Conquest of Paradise. Een ander voorbeeld van dat kosmische is Mythodea, een gigantisch kunstwerk. Vangelis verstond de zeldzame kunst om op te zwepen tot pure extase.
Vangelis kon op een ander moment juist de absoluut teerste en gevoeligste muziek componeren, zoals The oracle of Apollo. Een stukje muziek dat ik ooit kapotluisterde en me inspireerde om mijn eigen teerste muziek uit mijn lijf te halen.
Vangelis Direct had als direct gevolg dat ik me ging interesseren voor electronische muziek. "Vangelis' method of composing and recording, relying on spontaneity, with the compositional and recording process occurring simultaneously in the studio" was een openbaring voor mij. Sindsdien, vanaf deze compositie, componeerde ik, op enkele pianostukjes na, op dezelfde manier, dwz. muziek laag voor laag in real time, als direkte weergave van het gevoel van een moment, laten ontstaan, zonder de muzieknoten ooit op te schrijven.
Een unieke schat op aarde is van ons heengegaan. Maar zijn muziek zal altijd blijven bestaan en in de toekomst nog miljoenen inspireren.
Ooit was ik diep onder de indruk van zijn CD Vangelis Direct (1988) die tegenwoordig geheel gratis op Youtube beluisterd kan worden. Tot mijn verbazing merkte ik op dat hij me al in mijn tienerjaren bekend was van de popgroep Aphrodite's child. Vanaf die tijd heb ik de carrière van deze veelzijdige kunstenaar gevolgd en bewonderd. De documentaire van zes jaar geleden The journey to Ithaka geeft een prachtig inzicht in het leven van deze man, en men leert er ook uit dat hij bovendien nog kunstschilder was.
"A deeply quiet man. He was like a monk. A man who lives in his mind, in his head." (Oliver Stone).
"I am a classical pianist, but listening to his symphonic music I think he expresses something deeper, something almost cosmic, in spite of its being 'simple' and 'popular'. His music is very cosmic. What I feel is very wonderful. It shines a tremendous light upon the listener, that you could call optimism or hope." (Japanse en Franse pianiste Akiko Ebi).
Legio voorbeelden hiervan! Bijvoorbeeld Glorianna, Hymne à la femme, of Conquest of Paradise. Een ander voorbeeld van dat kosmische is Mythodea, een gigantisch kunstwerk. Vangelis verstond de zeldzame kunst om op te zwepen tot pure extase.
Vangelis kon op een ander moment juist de absoluut teerste en gevoeligste muziek componeren, zoals The oracle of Apollo. Een stukje muziek dat ik ooit kapotluisterde en me inspireerde om mijn eigen teerste muziek uit mijn lijf te halen.
Vangelis Direct had als direct gevolg dat ik me ging interesseren voor electronische muziek. "Vangelis' method of composing and recording, relying on spontaneity, with the compositional and recording process occurring simultaneously in the studio" was een openbaring voor mij. Sindsdien, vanaf deze compositie, componeerde ik, op enkele pianostukjes na, op dezelfde manier, dwz. muziek laag voor laag in real time, als direkte weergave van het gevoel van een moment, laten ontstaan, zonder de muzieknoten ooit op te schrijven.
Een unieke schat op aarde is van ons heengegaan. Maar zijn muziek zal altijd blijven bestaan en in de toekomst nog miljoenen inspireren.
