Sprookjes zijn dingen die gesproken worden. Loze beweringen zonder dat daar empirisch bewijs voor is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 dec 2022 08:47Je gaat nog steeds aan het echte probleem voorbij.Peter van Velzen schreef: ↑01 dec 2022 00:32Als de meerderheid het absoluut noodzakelijk acht om sprookjes te onderwijzen aan alle burgers, dan heb je inderdaad ook in een democratie een probleem. Maar helpt het als je een minderheid de mogelijkheid biedt zulks te doen met de "eigen" kinderen? (niet hun kinderen maar alle kinderen waarvan de ouders denken dat ze indezelfde sprookjes geloven?). als de ouders dat zelf doen, is dat niet altijd te voorkomen, maar als ze het lasten doen dan kun je dat trachten te verhinderen. Ik heb het dus over "bijzonder onderwijs op religieuze (=sprookjes) basis.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 nov 2022 10:05
Dus als de meerderheid islamitisch is dan hebben die het recht andermans kinderen islamitisch op te voeden?
Want dat is dan wel de consequentie (waar ik zo bang voor ben) van jouw argumentatie.
Jij denkt te kunnen bepalen wat sprookjes zijn en wat niet en dat is je uitgangspunt van denken.
Ik vind dat heel gevaarlijk, vooral omdat het zich tegen je kan keren.
Je gaat daardoor niet de juiste discussie aan, dat het sprookjes zijn daar zijn wij het wel over eens.
Het gaat over de ruimte die we mensen moeten geven die het niet met ons eens zijn.
Ik heb daar geen bezwaar tegen, tenzij iemand van een ander (inclusief het eigen kind) eist dat hij of zij ze gelooft.
Mensen hebben het volste recht om het niet met mij eens te zijn, maar ze hebben niet het recht om - wie dan ook - te dwingen het niet met iemand eens te zijn. (of dat nou om mijn mening gaat of die van een ander).
Zo dient het onderwijs ook niet te verlangen dat de leerlingen de stof echt geloven. Ook al is er nog zo veel empirisch bewijs voor. Maar het moet er wel voor zorgen dat ze stof en het (bestaan van het) empirisch bewijs kénnen.