dikkemick schreef: ↑04 dec 2022 07:32 Wat is fijner als schoolverlaters uit Polen hetzelfde onderwijs hebben genoten als schoolverlaters uit Griekenland, België of Ierland. Dat ze (letterlijk en) vooral figuurlijk dezelfde taal spreken. En niet dat de ene God beter is dan de andere of dat het politieke systeem van A superieur is aan dat van land B.
Ik vind het opmerkelijk dat je lijkt te suggereren dat de maatschappij nog zou kunnen functioneren zonder onze kinderen op te voeden met het idee dat ons systeem superieur is. Is dat dan geen fundamentele bouwsteen waar heel de civilisatie op rust? Neem nu bijvoorbeeld hoe de Romeinen over niet-Romeinen dachten. Dat is toch niet zomaar iets? En het is toch niet voor niets dat men op dit punt vrijwel overal ter wereld hetzelfde onderwijst? Zie je dan niet hoe ook iedere zin die jij hier schrijft een uiting is van het geloof in de superioriteit van het systeem waar je mee bent opgegroeid?
Maar, waar ik eigenlijk op wil reageren is dat van het spreken van dezelfde taal. Ik zou zeggen: wat let je? Waarom wachten op regelgeving? Je kan nu, per direct overstappen op het Engels. Als genoeg mensen je volgen is het binnen de kortste keren gedaan met het Pools en het Grieks en het Nederlands, en zal het onderwijs vanzelf volgen. Als dat is wat je wilt, waarom dan nog Nederlands spreken?