Peter van Velzen schreef: ↑30 nov 2022 01:28In een democratie is alleen van belang wat de (in dit verband overgrote) meerderheid Absoluut noodzakelijk acht.
Dus als de meerderheid islamitisch is dan hebben die het recht andermans kinderen islamitisch op te voeden?
Want dat is dan wel de consequentie (waar ik zo bang voor ben) van jouw argumentatie.
Dat lijkt helaas het gevolg te zijn. Als we democratie de hoogste bestuursvorm vinden. In dit soort landen is echter sprake van een autocratie.
Verder zondert een dergelijk land zich wel erg af. Als ze slechts islamitisch onderwijs geven. Terug in de tijd!
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Peter van Velzen schreef: ↑30 nov 2022 01:28In een democratie is alleen van belang wat de (in dit verband overgrote) meerderheid Absoluut noodzakelijk acht.
Dus als de meerderheid islamitisch is dan hebben die het recht andermans kinderen islamitisch op te voeden?
Want dat is dan wel de consequentie (waar ik zo bang voor ben) van jouw argumentatie.
Dat lijkt helaas het gevolg te zijn. Als we democratie de hoogste bestuursvorm vinden. In dit soort landen is echter sprake van een autocratie.
Verder zondert een dergelijk land zich wel erg af. Als ze slechts islamitisch onderwijs geven. Terug in de tijd!
Het laat zien dat een democratie niet genoeg is.
In een fatsoenlijke samenleving hobbelt de meerderheid niet achteloos over de minderheid heen.
Ze zal in het algemeen proberen de minderheid ook wat ruimte te geven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 nov 2022 11:28
Het laat zien dat een democratie niet genoeg is.
In een fatsoenlijke samenleving hobbelt de meerderheid niet achteloos over de minderheid heen.
Ze zal in het algemeen proberen de minderheid ook wat ruimte te geven.
Mijn idee. En hoe leer je dat een generatie het beste aan? Door goed gefundeerd wetenschappelijk seculier onderwijs te geven.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
dikkemick schreef: ↑29 nov 2022 14:24
Religie is prive. Punt. Een hele dikke PUNT.
Eens!
ff Consequent zijn: geen Sinterklaasreligie gedoe meer op school en/of openbaarheid!
Wat heeft een kinderfeest te maken met mijn punt?
De Sinterklaasreligie heeft met die hele dikke PUNT en consequent zijn te maken. De Sinterklaasreligie is mijns inziens ook gebaseerd op geloof en indoctrinatie en heeft bovendien niets met onderwijs te maken zoals jij dat zo streng voor ogen hebt. Of moeten op jouw voorstel toch uitzonderingen gemaakt worden:
dikkemick schreef: ↑30 nov 2022 12:02
Door goed gefundeerd wetenschappelijk seculier onderwijs te geven.
Sinterklaas en God hebben mijns inziens beide niets te zoeken op scholen waar goed gefundeerd wetenschappelijk seculier onderwijs gegeven wordt.
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Moet ik echt dit totall onschuldige kinderfeest gaan verdedigen tegenover "Alluah Akbar!"
Kun je dit gelijkstellen aan elkaar?
Moeten kinderen (die Sinterklaas onderwijs volgen) iedere dag aanvangen met "Sinterklaas Kapoentje"?
Wordt er door Sinterklaas adepten in torens gevlogen?
Zijn niet Sinterklaas -gelovigen niet welkom op de Sinterklaas -school?
Wordt Sinterklaas door de strot geduwd? Krijgt een kind straf (in dit of een later leven) als het niet meer gelooft in de Sint?
Je moet de overeenkomst toch iets gaan verduidelijken vrees ik.
Spuit Elf.
Het interessante(?) is dat r sprake is van iets dat bestaat met de gratie van een gedachte.
Dit gedachtegoed, deze traditie, eigenen we ons toe, het wordt deel van onze identiteit.
Als je daar aan komt, dan kom je aan mij, en dan ga ik in de aanval/verdediging.
HierEnNu schreef: ↑30 nov 2022 12:24
Sinterklaas en God hebben mijns inziens beide niets te zoeken op scholen waar goed gefundeerd wetenschappelijk seculier onderwijs gegeven wordt.
Dat kan dan lastig worden als de lijn wordt doorgetrokken:
Dus de Juf mag ook geen sprookjes meer voorlezen aan kleine kinderen?
Men mag aan de grotere niets vertellen over Germaanse Goden?
Men mag dan ook niets meer over de Inquisitie vertellen?
..................................................................................
Je moet dan als Juf of Meester wel heel erg op je woorden gaan letten.
Moet ik echt dit totall onschuldige kinderfeest gaan verdedigen tegenover "Alluah Akbar!"
<<< knip >>>
Je moet de overeenkomst toch iets gaan verduidelijken vrees ik.
Jij moet helemaal niks en ik ook niet en
de scholen moeten zich aan de wet houden,
wetten die in Nederland gelukkig op een democratische wijze worden bepaald.
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
..................................................................................
Helaas zou die situatie dan kunnen ontstaan, maar zolang 'onze' Nederlandse Democratie niet ontaard in een 'tirannie van de meerderheid' zal het zo een vaart niet lopen.
MZP schreef: ↑30 nov 2022 12:55
Het interessante(?) is dat r sprake is van iets dat bestaat met de gratie van een gedachte.
Dit gedachtegoed, deze traditie, eigenen we ons toe, het wordt deel van onze identiteit.
Als je daar aan komt, dan kom je aan mij, en dan ga ik in de aanval/verdediging.
Zodra iemand zich niet langer identificeert met betreffende gedachtegoed/traditie lost dat 'probleem' als vanzelf op.
Wie ben ik?
BEN ik dat betreffende gedachtegoed/traditie?
Nee:
geen aanval/verdediging meer 'nodig'.
Helaas zou die situatie dan kunnen ontstaan, maar zolang 'onze' Nederlandse Democratie niet ontaard in een 'tirannie van de meerderheid' zal het zo een vaart niet lopen.
Het lijkt voorlopig nog meer op een titannie van een minderheid.
Maar dat kan alleen omdat die steun hebben, van mensen op sleutelposities.
MZP schreef: ↑30 nov 2022 14:16
Volgens mij kun je t op skool over Goderklaas hebben als je maar nix opringt, t een beetje breed en divers houdt.
Voor zover ik destijds de leerstof gevolgd heb van mijn zoon verloopt zulks ook zo ten aanzien van andere imaginaire onstoffelijken en zulks heb ik weliswaar gedoogd gezien de leerplichtwet en om 'onnodige' problemen voor mijn zoon te voorkomen, maar blij werd ik daar niet van.
Ja, dat is een opluchtende invalshoek.
Of: Ja, ik ben OOK dat gedachtegoed, maar niet specifiek.
Over aanval/verdediging gesproken.
Zodra 'ons'[!] Oranje elftal wint en/of doorgaat tijdens een toernooi, dan roep ik blij:
"WE hebben gewonnen! We gaan door!",
maar zodra het[!] Oranje elftal verliest en/of niet doorgaat tijdens een toernooi,
dan roep ik verontwaardigd:
"HUN hebben verloren! HUN moeten naar huis!".
En weet je? Ik BEN[!] te chauvinistisch om zulks erg te vinden!