Meesterlijke analyses van Alex O'Connor en Drew McCoy

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Meesterlijke analyses van Alex O'Connor en Drew McCoy

Bericht door Rereformed »

Recentelijk ben ik de uitlegger en criticus van filosofieën en zienswijzen Alex O'Connor - blijkbaar iemand die op het punt staat zijn universitaire studie filosofie af te maken - tegengekomen en sta ik vol bewondering en ontzag naar hem te luisteren. Zo jong en zo belezen, zo vlijmscherp en zo helder en toegankelijk! Om even later op te merken dat hij 5-6 jaar geleden al video's maakte die met die woorden kunnen worden becommentarieerd! Hier zie je de grootste kostbaarheden op zijn boekenplank en legt hij uit dat hij op 17-jarige leeftijd Richard Dawkins tijdens het vragenuurtje iets vroeg. Het nerveuze jongetje is nog ergens te zien op het internet, waarvoor hij zich diep schaamt. Iets wat mij herinnert aan mijn uitspraak dat ik vurig hoop dat niemand ooit de schoolkrantjes vindt waar ik alles over de Heilige Geest uit de doeken deed. :oops:
Zijn speciale interesse is "Animal Liberation", waar hij zich met passie voor inzet en omreden waarvan hij veganist is geworden. Iets wat waarschijnlijk mijzelf niet zal lukken tenzij het eten van vlees voor mij onmogelijk wordt gemaakt. Waarvoor ik mij schaam en mij tezelfdertijd ook voel als iemand aan wie de tijd eenvoudig voorbij gaat.

Van wat ik van deze "Cosmic Skeptic" heb beluisterd zijn de deconstructie van de religieuze ideeën van Jordan Peterson en Ben Shapiro mijn favorites. Peterson wordt ontmaskerd als een atheïst die er niet toe kan komen zich zo te noemen, en Shapiro's verdedigingen van godgeloof worden stuk voor stuk ontmanteld als niet steekhoudend. Meestelijke analyses!

Die laatste video beluisterde ik vanmorgen al lopend in het bos met mijn honden. Net daarvoor had ik tegen iemand opgemerkt "En HET niets zegt me helemaal niets, ook niet als Krauss er wat van probeert te maken" (Krauss: "het niets is gecompliceerder dan we gewend zijn te denken"), waarop ik de reaktie kreeg "Helder!", terwijl ik er eenvoudig mee wilde zeggen dat ik er absoluut niets van begrijp. Alsof ik het had besteld rolde ik even daarna in dit 20 minuten lang betoog van Alex O'Connor, waar hij niet alleen deze gecompliceerdheid uitlegde, maar het zo deed dat ik het ook dacht te begrijpen!

Ik zit nu te popelen om zijn kritiek op Christoffer Hitchens te beluisteren, maar moet daar een goed moment voor uitzoeken.
Filosofische beschouwingen moet men tenslotte in kleine behapbare porties tot zich toenemen.

Indien iemand in de rij video's wat tegenkomt wat bijzonder aanspreekt (of juist niet!), maak er dan hier gewag van!
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Re: Meesterlijke analyses van Alex O'Connor

Bericht door axxyanus »

Ik ben je nu hartsgrondig aan het vervloeken, Rereformed! Ik heb al te weinig tijd om alles wat ik boeiend vind te bekijken en dan breng jij meer dan 150 boeiende video's onder mijn aandacht.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

axxyanus schreef: 23 nov 2022 11:09 Ik ben je nu hartsgrondig aan het vervloeken, Rereformed! Ik heb al te weinig tijd om alles wat ik boeiend vind te bekijken en dan breng jij meer dan 150 boeiende video's onder mijn aandacht.
Tsja, dat heb je als je gepensioneerden toelaat op het forum. :lol:

Ik had in mijn hoofd ook nog een ander topvideokanaal als topic aan te maken. Maar mee wachten dan. :(
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 23 nov 2022 10:59
Ik zit nu te popelen om zijn kritiek op Christoffer Hitchens te beluisteren, maar moet daar een goed moment voor uitzoeken.
Filosofische beschouwingen moet men tenslotte in kleine behapbare porties tot zich toenemen.

Indien iemand in de rij video's wat tegenkomt wat bijzonder aanspreekt (of juist niet!), maak er dan hier gewag van!
Leuk dat je Alex bent tegengekomen. Ik ben al een paar jaar op zijn kanaal geabonneerd.

In feite is Alex een bewonderaar van Christopher Hitchens. Van alle schrijvers die hij gelezen heeft, spant Hitchens voor hem de kroon.

Maar hij durft kritiek te hebben op 'zijn meester'. En zo hoort het. Niet blind volgen, maar de vinger op de zere plek durven leggen. Soms faalt Hitchens opzichtig in zijn argumentering. Alex brengt dit aan het licht.

Ik zou Alex willen beschrijven als een briljante geest. Zijn wijze van argumenteren is een genot om naar te luisteren. Je zult nog veel plezier aan hem gaan beleven.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Rereformed schreef: 23 nov 2022 11:30
axxyanus schreef: 23 nov 2022 11:09 Ik ben je nu hartsgrondig aan het vervloeken, Rereformed! Ik heb al te weinig tijd om alles wat ik boeiend vind te bekijken en dan breng jij meer dan 150 boeiende video's onder mijn aandacht.
Tsja, dat heb je als je gepensioneerden toelaat op het forum. :lol:

Ik had in mijn hoofd ook nog een ander topvideokanaal als topic aan te maken. Maar mee wachten dan. :(
Bah neen, je bent toch niet bang van mijn vervloekingen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Reref,

Maar bij de hand houden voor het geval je logisch lekker moet gaan vinden wat je niet lust:
NEUROPHENOMENOLOGY OF THE SUPERNATURAL SENSE IN RELIGION
FREDERIC H.PETERS

The great majority of scholarly definitions of “religion” center around some notion involving experience or awareness of a supernatural dimension (forces, entities). This sense of the supernatural has been found in virtually all human societies extending back into palaeolithic times.
Advances in neuroscientific research technology have made it possible to assert that phenomenal experience is in fact a form of brain activity; the two are identical.
This naturally leads us to inquire as to why and how a brain evolving to serve the needs of survival and replication in a harsh natural environment should have developed the capacity and evident propensity to generate a sense of the supernatural.
Psychology has recently identified a set of three primitive interpretive modules dedicated to generating a sense of causative essence.
These modules are located in areas of the brain whose representational output can be experienced as non-material, like the stream of thought, rather than as external physical landscape.
These non-physical neurophenomenal essences are identical to the three forms of otherworldly spirit essence found throughout human religious history, and they form the basis of the multi-layered neurophenomenal complex comprising the sense of the supernatural.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

heeck schreef: 23 nov 2022 15:58 Reref,

Maar bij de hand houden voor het geval je logisch lekker moet gaan vinden wat je niet lust:
The great majority of scholarly definitions of “religion” center around some notion involving experience or awareness of a supernatural dimension (forces, entities).

Geen idee waar je op in wil haken hier. Van Ben Shapiro weet ik het niet, maar de religie van Jordan Peterson wordt door O'Connor buitengewoon scherp gefileerd als het tegengestelde van waar de overgrote meerderheid van geleerden (en de doorsnee gelovige) "religie" om laat draaien. In Petersons opvatting heeft het begrip God geen enkele band meer met "bovennatuurlijke dimensie/kracht/entiteit". Hij definieert God eenvoudig als "de hoogste invulling van menselijke ethiek/waarden". En om zoiets vaags uit te drukken gebruikt de mens als hulpmiddel fictie. God is de belichaming van de hoogste fantasie waartoe de mens maar in staat is: "God is the ultimate fictional character".
Men vraagt zich af of men hier nog legitiem van "religie" kan spreken. Ah :idea: , misschien geef je daarom bovenstaande tekst!

Men vraagt zich af of zo iemand opzettelijk helder water vertroebelt met religieuze woordsalades om religieuze mensen het idee te geven dat hij in essentie één van hen is, of dat hij een god-complex heeft waar hij bij is opgegroeid en niet van af kan komen, hoewel hij het intellectueel allang ontmaskerd heeft.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Reref,

Ik haakte in op de youtube van Alex waarin hij betoogt dat hij bij het verliezen van een argument logisch verplicht zou zijn van standpunt te veranderen.
Ook inzake godsbewijzen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

heeck schreef: 24 nov 2022 07:44 Reref,

Ik haakte in op de youtube van Alex waarin hij betoogt dat hij bij het verliezen van een argument logisch verplicht zou zijn van standpunt te veranderen.
Ook inzake godsbewijzen.

Roeland
Ah, ok.
Het is interessant te zien of Peterson de terechte kritiek die hij hier (en elders) op zijn religieuze taal (en blijkbaar mentale belevenis) krijgt ooit becommentarieert. Het wordt voor hem dubbel moeilijk gemaakt omdat hij omarmd is door "christelijk-rechts" en hij een narcistische trek heeft en maar moeilijk naar anderen kan luisteren. Dat laatste komt goed naar voren in zijn debat met Matt Dillahunty, waar hij Dillahunty praktisch geen zin laat uitspreken.
Ik kwam laatst ook een video-clip van hem tegen waar hem gevraagd werd hoe hij na zijn dood herinnerd zou willen worden, waarop hij o.a. antwoordde: "Als iemand die eerlijk was".
Born OK the first time
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Ik heb de video over Peterson bekeken.

De jongen legt inderdaad duidelijk uit wat Peterson met zijn zweverig klinkende uitspraken zou kunnen bedoelen. Hij is helder, en dat is een plus. Ook is het een interessant onderwerp.

Ik krijg echter niet bepaald het gevoel dat zijn begrip van de zaak boven dat van Peterson uitstijgt. Hij lijkt eigenlijk nog veel oppervlakkiger dan Peterson al is, en die lijkt zelf al tamelijk oppervlakkig. Niet dat ik zijn materiaal gelezen of bekeken heb (ik kan zijn stem niet uitstaan) maar ik heb wel een soort beeld van hem, o.a. uit het beroemde interview en ook uit deze analyse (die tussen twee haakjes als voorbeeld mag dienen van een veel sterkere en fundamentelere kritiek op Peterson, van iemand die ook daadwerkelijk boven hem uit weet te stijgen).

Ik vind de kritiek in deze video dan ook alles behalve fundamenteel. Op een gegeven moment zegt de jongen iets als:

“Peterson gebruikt religieuze termen om zijn simpele observaties specialer te laten lijken.”

En dat klopt, dat is terechte kritiek denk ik, maar op datzelfde niveau blijft hij zelf ook steken. Extreem simpele observaties, die welbeschouwd weinig om het lijf hebben, worden opgeblazen tot iets dat alleen maar lijkt op een discussiepunt.

Neem nu bijvoorbeeld hoe Peterson zichzelf gelovig noemt, maar God omschrijft als een fictief karakter. Dat is toch een bijzondere paradox! Daar kunnen we van alles van vinden. Maar gaat deze jongen daar mee aan de slag? Doet hij daar wat moois mee? Nee hoor, hij benoemt gewoon de schijnbare tegenstrijdigheid, “huh-is-het-nou-fictie-of-niet”, en is er klaar mee. Hij maakt er een mooi showtje van en doet het interessant klinken, maar die paradox bestond al, was reeds duidelijk aanwezig in de uitspraak van Peterson zelf, hij heeft er welbeschouwd helemaal niets aan toegevoegd. In dit voorbeeld zegt de uitspraak van Peterson zelf dus een stuk meer dan het commentaar er op.

Bovendien maakt hij daarbij dezelfde fout die ik hier ook ben tegengekomen. Hij zegt: "Dat is niet wat >>de meeste mensen<< onder geloof verstaan." ... Alsof >>de meeste mensen<< het voor het zeggen zouden hebben. Alsof er ook maar iemand luistert naar >>de meeste mensen<<. Gelukkig niet zeg...

Dit is het bizar eentonige jip-en-janneke wereldbeeld waar ik ook hier op stuit, waarin atheïsten menen te mogen bepalen voor gelovigen, hoe het is dat zij hun geloof behoren te belijden...

Dit is iets waar het in dit soort discussies vaak op neerkomt: de expert wordt verweten in iets andere termen over religie te spreken dan de gemiddelde leek. Maar natuurlijk hanteert de expert andere termen dan de leek! Alsof dat niet voor ieder ander onderwerp exact hetzelfde is. Dat is nu juist wat het betekent om ergens iets van af te weten...

Oké, het is inderdaad opmerkelijk dat christenen vaak weigeren om over de bijbelse verhalen te spreken alsof het fictie is. Maar is dat nu zo'n groot punt? Is het niet juist het toonbeeld van oppervlakkigheid om hier zo’n groot punt van te maken?

Het is het meest volkomen normale ter wereld. Het is gewoon niet netjes voor christenen om de bijbelse verhalen fictief te noemen, maar een aantal uitzonderingen daargelaten weten ze ondertussen natuurlijk heel goed hoe het zit.

Het is ook niet netjes om wetenschappelijk theorieën fictief te noemen. Zoals het ook niet netjes is om historische gebeurtenissen fictief te noemen. De experts weten in laatste instantie heel goed dat ook hier een flinke dosis fantasie bij komt kijken, en toch vermijden ze dat woordje fictief, omdat dit nu eenmaal een negatieve bijklank heeft. Waarom is dat van de christen dan ineens hypocriet, terwijl we het bij de wetenschappers en historici wel gedogen?
Ronaldus67
Ervaren pen

Rereformed schreef: 23 nov 2022 10:59
Sta mij toe in dit topic dan ook gewag te maken van Drew McCoy's YouTube-kanaal Genetically Modified Skeptic.

Net als Alex O'Connor is Drew McCoy met meer dan 550 duizend abonnees een rising star op deze videosite.
Neem alleen al zijn laatste video met als onderwerp Arguments for God are not important die in twee weken tijd ruim 180 duizend views heeft gekregen.

Aan bovengenoemde video heeft ook Alex O'Connor zijn medewerking verleend. De twee kennen elkaar. En ondanks de vele gelijkenissen en een overlap in hun agenda hebben ze afzonderlijk evenwel hun eigen unieke inbreng in het skeptic-debat.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 24 nov 2022 14:56 Sta mij toe in dit topic dan ook gewag te maken van Drew McCoy's YouTube-kanaal Genetically Modified Skeptic.

Net als Alex O'Connor is Drew McCoy met meer dan 550 duizend abonnees een rising star op deze videosite.
Neem alleen al zijn laatste video met als onderwerp Arguments for God are not important die in twee weken tijd ruim 180 duizend views heeft gekregen.

Aan bovengenoemde video heeft ook Alex O'Connor zijn medewerking verleend. De twee kennen elkaar. En ondanks de vele gelijkenissen en een overlap in hun agenda hebben ze afzonderlijk evenwel hun eigen unieke inbreng in het skeptic-debat.
Tsjonge, het lijken wel twee broers! (Behalve dan dat één heel Brits is en de ander Amerikaan). Bedankt voor deze link! Om kennis te maken klikte ik de video over Jordan Peterson aan, die ook al door Alex O'Connor becommentarieerd werd. Ik leerde er vooral uit dat ik grote moeite heb met Peterson. Hoogintelligent en welbespraakt, maar treedt op als een soort diktator die geen tegenspraak duldt en volksmassa's opzweept tot agressief gedrag, iemand die olie op het vuur gooit in Amerika waar alle tegenstellingen al zo groot zijn dat alles op barsten staat. Zeer heldere en vlijmscherpe ontleding van zijn betoog door Drew McCoy!

Overigens was Peterson's argument dat men terug moet naar de kerk omreden van “Duty to the past”, en wanneer men dat niet doet het een teken is van narcisme, de bizarste redenering die ik in jaren ben tegengekomen.
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Rereformed schreef: 24 nov 2022 18:53
Tsjonge, het lijken wel twee broers! (Behalve dan dat één heel Brits is en de ander Amerikaan). Bedankt voor deze link! Om kennis te maken klikte ik de video over Jordan Peterson aan, die ook al door Alex O'Connor becommentarieerd werd. Ik leerde er vooral uit dat ik grote moeite heb met Peterson. Hoogintelligent en welbespraakt, maar treedt op als een soort diktator die geen tegenspraak duldt en volksmassa's opzweept tot agressief gedrag, iemand die olie op het vuur gooit in Amerika waar alle tegenstellingen al zo groot zijn dat alles op barsten staat. Zeer heldere en vlijmscherpe ontleding van zijn betoog door Drew McCoy!
Absoluut! Dit is de toon die je in al zijn video's mag verwachten. Kalm, evenwichtig en briljant in zijn commentaar. Merk ook op hoe professioneel zijn uitlegvideo's en animaties in elkaar steken. Een aanwinst binnen het genre.
Rereformed schreef:Overigens was Peterson's argument dat men terug moet naar de kerk omreden van “Duty to the past”, en wanneer men dat niet doet het een teken is van narcisme, de bizarste redenering die ik in jaren ben tegengekomen.
Een uitspraak van een extreem conservatief persoon. Intellectueel populisme op z'n slechtst.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Meesterlijke analyses van Alex O'Connor en Drew McCoy

Ronaldus67 schreef: 24 nov 2022 19:47 Absoluut! Dit is de toon die je in al zijn video's mag verwachten. Kalm, evenwichtig en briljant in zijn commentaar. Merk ook op hoe professioneel zijn uitlegvideo's en animaties in elkaar steken. Een aanwinst binnen het genre.
Heb de topictitel inmiddels aangepast! :)
En ga lekker genieten van nog vele betogen.
extreem conservatief persoon. Intellectueel populisme op z'n slechtst.
Hier zie je Jordan Peterson aan Zizek vragen waarom hij zich heeft opgeworpen als een spreekbuis voor het Marxisme, dat 170 jaar oud is en waar de tijd aan is voorbij gegaan, aangezien, naar zijn mening, hij zich veel beter aan "Zizekisme" zou kunnen wijden, interessant en eigenzinnig als hij is!

Ik zou Peterson vragen waarom hij niet inziet dat exact hetzelfde voor hem geldt! Waarom grote bekendheid krijgen als verdediger van goedkoop rechts populisme, interessant en eigenzinnig en een unieke verschijning als hij zelf is? Alsof de tijd niet ook allang al voorbijgegaan is aan "de kerk" en een hele rits zienswijzen die voorgoed voorbij zijn.

Met deze video-clip is eigenlijk alles gezegd over Jordan Peterson.
Born OK the first time
VseslavBotkin
Diehard

Re: Meesterlijke analyses van Alex O'Connor en Drew McCoy

Bericht door VseslavBotkin »

Ik heb de video over Ben Shapiro grotendeels bekeken. Het kanaal (mijns insziens onderdeel van een breder genre Youtube-skeptici), het profiel eromheen en hoe het gemarket is, de manier waarop de zelfgestyleerde "Cosmic Skeptic" triomfantelijk op zijn stoel zit, in de camera kijkt, en koeltjes met a priori redeneringen de irrationelen neerslaat (niet zelden door, ironisch genoeg, cirkelredeneringen te benoemen) doen me denken aan het volgende citaat van G.K. Chesterton:
If you are merely a sceptic, you must sooner or later ask yourself the question, “Why should anything go right; even observation and deduction? Why should not good logic be as misleading as bad logic? They are both movements in the brain of a bewildered ape?” The young sceptic says, “I have a right to think for myself.” But the old sceptic, the complete sceptic, says, “I have no right to think for myself. I have no right to think at all... Man, by a blind instinct, knew that if once things were wildly questioned, reason could be questioned first."

[...]

In so far as religion is gone, reason is going. For they are both of the same primary and authoritative kind. They are both methods of proof which cannot themselves be proved.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Plaats reactie