Aardbevingsramp in Turkije en Syrië

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Aardbevingsramp in Turkije en Syrië

Bericht door vegan-revolution »

Toen er niet eerbiedwaardige behandelingen van de Koran waren hekelde Erdogan landen waarin die niet eerbiedwaardige handelingen plaatsvonden (Koranverbrandingen e.d.). Nu, met die aardbevingsramp wordt de rode loper ineens uitgelegd voor hulp uit diezelfde landen.

Vanuit de fanatieke geloofsopvattingen van de heer Erdogan gezien zou deze ramp uitgelegd kunnen worden als een straf van Allah. Maar onder deze omstandigheden wordt in dat verband niet over Allah gerept. Wel wordt de hulp van Allah aangeroepen. Maar waar was Allah in de eerste plaats om deze ramp te helpen voorkomen? Dat is waarschijnlijk voor veel islamfanatische moslims een te moeilijke (en vooral te lastige) vraag.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Re: Aardbevingsramp in Turkije en Syrië

Bericht door axxyanus »

Waarom is de titel van dit topic: "Aardbevingsramp in Turkije en Syrië"?

Het lijkt me eerder dat je de ramp gebruikt als kapstok om naar de gelovigen uit te halen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef: 07 feb 2023 20:23 Toen er niet eerbiedwaardige behandelingen van de Koran waren hekelde Erdogan landen waarin die niet eerbiedwaardige handelingen plaatsvonden (Koranverbrandingen e.d.). Nu, met die aardbevingsramp wordt de rode loper ineens uitgelegd voor hulp uit diezelfde landen.

Vanuit de fanatieke geloofsopvattingen van de heer Erdogan gezien zou deze ramp uitgelegd kunnen worden als een straf van Allah. Maar onder deze omstandigheden wordt in dat verband niet over Allah gerept. Wel wordt de hulp van Allah aangeroepen. Maar waar was Allah in de eerste plaats om deze ramp te helpen voorkomen? Dat is waarschijnlijk voor veel islamfanatische moslims een te moeilijke (en vooral te lastige) vraag.
Ik vind dit een mooier bericht:

De hele wereld helpt na de aardbevingen in Turkije en Syrië
Uit de hele wereld zijn reddingsteams onderweg naar of inmiddels gearriveerd in het rampgebied in Turkije en Syrië, waar gevreesd wordt dat nog talloze mensen bedolven liggen onder ingestorte gebouwen. De Turkse regering meldt dat bijna alle getroffen gebieden bereikt zijn door reddingswerkers, maar dat versterkingen nodig zijn om zo snel mogelijk burgers onder het puin vandaan te halen.
In tijden van natuurrampen ziet men vaak de politieke geschillen wegsmelten en universeel hulp aangeboden aan een bevolkingen die getroffen worden door dit soort van rampspoed.
Oa.
Mitsotakis bood daarin onmiddellijke hulp aan en volgens Athene heeft Erdogan hem daarvoor bedankt. Het was een zeldzaam teken van goede wil tussen de buurlanden, die op gespannen voet met elkaar staan. Ook uit Libanon komt hulp: het land dat in een enorme politieke en economische crisis zit, stuurt militairen en brandweermensen naar Turkije.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het verbaasde me gisteren dan ook. Verwoestingen, bewust aangericht door landen met daar tegenover hulp aanbieden als een land verwoest wordt door een natuurramp.

Syrië verdient in dit geval zeker niet de schoonheidsprijs.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Maria schreef: 07 feb 2023 23:49In de tijden van natuurrampen ziet men vaak de politieke geschillen wegsmelten en universeel hulp aangeboden aan een bevolkingen die getroffen worden door dit soort van rampspoed.
Je hoopt dan dat dit soort relativeringsvermogen zich ook ná de rampspoed voortzet. Maar dat blijkt helaas vaak ijdele hoop.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 08 feb 2023 09:22
Maria schreef: 07 feb 2023 23:49In de tijden van natuurrampen ziet men vaak de politieke geschillen wegsmelten en universeel hulp aangeboden aan een bevolkingen die getroffen worden door dit soort van rampspoed.
Je hoopt dan dat dit soort relativeringsvermogen zich ook ná de rampspoed voortzet. Maar dat blijkt helaas vaak ijdele hoop.
Ja, zodra dit getroffen gedeelte van Syrië er weer (deels) bovenop is, kan Bashar weer verder met vernietigen.
Vreemde wereld waarin we leven
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

axxyanus schreef: 07 feb 2023 20:31 Het lijkt me eerder dat je de ramp gebruikt als kapstok om naar de gelovigen uit te halen.
Dat is duidelijk, maar het is zeer terecht dat dit door iemand naar voren wordt gebracht.
vegan-revolution schreef: Vanuit de fanatieke geloofsopvattingen van de heer Erdogan gezien zou deze ramp uitgelegd kunnen worden als een straf van Allah. Maar onder deze omstandigheden wordt in dat verband niet over Allah gerept. Wel wordt de hulp van Allah aangeroepen. Maar waar was Allah in de eerste plaats om deze ramp te helpen voorkomen? Dat is waarschijnlijk voor veel islamfanatische moslims een te moeilijke (en vooral te lastige) vraag.
Als aanvulling hierop: en voor de christenen eveneens. De helft of meer van de commentaren op de diverse YouTube video's van de aardbeving komen aan met "we bidden voor jullie", alsof dat zelfs maar kán gedaan worden wanneer de God waarin je gelooft volgens je eigen geloof het ófwel heeft toegelaten ófwel als straf bedoeld heeft. Oftewel de Grote Onverschillige is of de Wrede Tiran.
Om nog maar niet te spreken van dat dat "God bless" wel de allergoedkoopste oplossing is om je ontzet gemoed te kalmeren en van je af te zetten.

Alle menselijkje gekheid op een stokje:

-Such tragedies for both countries . May the souls of the dead from both countries rest in peace. My prayers are with them.

-Omg. Sending Blessing to all in the disaster zone. My thoughts and prayers go out to the people that have passed and the missings families, I hope they find many more survivors. God bless, from Scotland.

-This is heartbreaking. My thoughts and prayers are with these countries.

-Sending thoughts and prayers to our neighbours.

-Prayers to them all 😖

-My prayers for both countries.

-Prayers from the US.

-Lord please save this nation.

-Prayers to Almighty God for those who died in the strong earthquakes

-May Allah bless all Turk and Syrian people who are facing such disaster

-may ALLAH ALMIGHTY protect the rest of countries which are prone to earthquakes AMEEN

-May Allah protect everyone, Ameen

-May Allah SWT give them ease through these tough times. Ameen

-Dear God help these poor people and please, I pray, no more dead

-God bless Turkey
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

En dan moet ik nog even wat kwijt. Toen ik het nieuws over Turkije hoorde gaf ik onmiddellijk als reaktie wat een buitenkansje dat nu is voor Zweden om het tij te keren en in NAVO te komen!
Maar ik kwam de volgende dag in de krant de nieuwskop tegen dat de premier van Zweden, Ulf Kristersson, had gezegd: De hulp van Zweden aan de Turkse slachtoffers moet niet worden gezien als een manier om het NAVO-proces te bevorderen.

Wat een domoor! Wat een westerse idiotie om altijd te denken dat enkel "ethisch", "onberispelijk te zijn" van belang is. Waarom niet hoog-ethisch en je eigenbelang? Dát is pas wijsheid.
Zweden had op de eerste dag al moeten beloven twee- of vijfmaal zoveel hulp aan Turkije te schenken dan welk ander land dan ook. Via snelle en massale hulp zou het in het wereldnieuws en in de Turkse harten gekomen zijn. Ze zouden erbij hebben kunnen zeggen dat ze Turkije het ware gezicht van Zweden willen laten zien. "En zo Zweden nu laat zien bereid te zijn om Turkije in nood daadwerkelijk te helpen en Zweden belooft zich in te spannen om de getroffen gebieden weer op te bouwen, zo verlangt Zweden nu van Turkije als wederdienst om zo spoedig mogelijk toegelaten te worden tot de NAVO".

Maar ja, om je twee- of vijfmaal meer in te spannen en geld uit te geven dan de anderen is voor landen al even moeilijk als voor die mensen die niets anders aanbieden dan "My prayers and God bless you". Heel letterlijk. Net zoals men nu al kan voorspellen dat de gelovigen hun prayers weer aanbieden bij de aardbeving van volgend jaar zei Kristersson:
"- We zouden hetzelfde hebben gedaan om elk ander land te helpen."
De domoor begrijpt niet dat dat juist gelijk staat aan de boodschap: "We zijn niet bereid om ons er meer voor uit te sloven dan de aalmoes die we gewend zijn om weg te geven."
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

(Heel?) misschien in ze in Zweden helemaal niet zo happig om in de Navo te gaan? Anders dan Finland?
Erdogan trekt in ieder geval toch zijn eigen plan.

Die aardbeving deed me eigenlijk helemaal niets. Erg hè?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 08 feb 2023 18:14 En dan moet ik nog even wat kwijt. ...
Een beetje naïef. Erdogan wil alleen het onderste uit de kan onderhandelen. Wat Zweden doet of laat staat daar volledig buiten. Hij heeft zijn vermeende stok om te slaan allang in handen en laat die pas los als hij de overtuiging heeft dat er verder niks meer valt uit te halen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef: 08 feb 2023 18:14 En dan moet ik nog even wat kwijt. Toen ik het nieuws over Turkije hoorde gaf ik onmiddellijk als reaktie wat een buitenkansje dat nu is voor Zweden om het tij te keren en in NAVO te komen!
Maar ik kwam de volgende dag in de krant de nieuwskop tegen dat de premier van Zweden, Ulf Kristersson, had gezegd: De hulp van Zweden aan de Turkse slachtoffers moet niet worden gezien als een manier om het NAVO-proces te bevorderen.
dat moet je los van mekaar zien

maar uiteraard hoopt de zweedse regering daarmee op goodwill bij de turken. de turken gebruiken die ene kerelhooguit als onderhandelingschip. ze willen iets anders want ze weten dat zweden die kerel nooit zal uitleveren.
ff zoeken wat de turken echt willen op het idee heeft iedereen zijn overwinning en is zweden nato

zo'n beetje gelijk de duitsers
elke vraag om wapens krijgt in Duitsland in eht begin een neen en uiteindelijk eindigt het altijd in ja.
achterkamerpolitiek zeker
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 08 feb 2023 18:54 Erdogan trekt in ieder geval toch zijn eigen plan.
Mullog schreef:Een beetje naïef. Erdogan wil alleen het onderste uit de kan onderhandelen.
appelfflap schreef:dat moet je los van mekaar zien.
:lol: , ik begrijp best dat visionair, doortastend, ambitieus, durf, groot risico nemen, schaars zijn in de wereld en de omgeving altijd reageert met defaitisme.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 08 feb 2023 18:14Wat een westerse idiotie om altijd te denken dat enkel "ethisch", "onberispelijk te zijn" van belang is.
Geloof je dat echt? Een wolf in schaapskleren die onberisopelijk heeft leren blaten is geen schaap! Ik vraag me af waar jij die Westerse idiotie ziet, afgezien van 'Keeping Up Appearances'?

Rereformed schreef:Waarom niet hoog-ethisch en je eigenbelang? Dát is pas wijsheid.
Eensch! Waarbij op hoog politiek niveau diplomatie vaak het eigenbelang beter dient dan confronterend gedrag. Afweging welk daar het doel het beste dient lijkt me op zijn plaats.

Rereformed schreef: 10 feb 2023 05:53ik begrijp best dat visionair, doortastend, ambitieus, durf, groot risico nemen, schaars zijn in de wereld en de omgeving altijd reageert met defaitisme.
Wie/wat bedoel je met 'de wereld' waar het betreft
  • "visionair, doortastend, ambitieus, durf, groot risico nemen"?
:?:

Wie/wat bedoel je met 'de omgeving' die
  • "altijd[?] reageert met defaitisme"?
:?:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Defaitisme...
Eerst leek er geen Turks bezwaar tegen een Fins en Zweeds Navo-lidmaatschap, dan komen de eerste eisen. De Zweden gaan tot (over?) het randje van wat hun rechtstaat toelaat, nog niet genoeg, nieuwe eisen voor uitleveringen. Ik heb de indruk dat De Zweden ook wel een zekere trots hebben. Een Russische militaire actie tegen Zweden (EU-lid) is voor het 'Westen' hoe dan ook onaanvaardbaar, dus of een formeel Navo-lidmaatschap voor Zweden wel zo essentieel is...
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

De ramp heeft mij wel bewust gemaakt van een cultuurverschil tussen mij en Turken (en vermoedelijk ook Marokkanen en vergelijkbaar). De mensen die ik op televisie heb gehoord en gezien hadden het allemaal over neven en nichten en misschien tot in de zoveelste graad. Enig zelfonderzoek leert mij dat ik weliswaar neven en nichten heb maar dat de contacten daarmee, een enkele uitzondering daargelaten, minimaal zijn. Bij vergelijkbare rampen zou ik niet hemel een aarde bewegen om in contact te komen met ooms, tantes, neven en nichten en verderop in de lin, waarvan ik de meeste misschien wel nog nooit gezien heb.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie