Sekte Sonja de Vries in opspraak

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Herman
Forum fan

Sekte Sonja de Vries in opspraak

Bericht door Herman »

Een tragisch bericht uit de Leeuwarder Courant van 3 juni '06:
KLACHT OVER SONJA-SEKTE NA DODE

Oudehorne-

Als Hessel Hans Nijdam uit Oudehorne op de medische staf had vertrouwd had hij nog geleefd. Maar Hans vertrouwde op Sonja de Vries en haar engelen. Op 16 mei dit jaar overleed hij aan kanker. Hij werd 27 jaar.

Tegen de stichting van Sonja, ‘Uit de bron van Christus' te Oudehorne, is een klacht ingediend bij de Inspectie Gezondheidszorg.

Zijn ouders, Lydia Bierma en Dick Nijdam, spreken er schande van dat zij niet over Hans' ziekenhuisopname in zijn laatste levensdagen zijn ingelicht. Ze hebben hun zoon niet meer levend in de armen kunnen sluiten.

De ouders nemen het de sekte ook ,,hoogst kwalijk'' dat zij ,,enorm passief'' is geweest terwijl de gezondheid van Hans achteruit holde.
De sekte van Sonja De Vries, 'Uit de bron van Christus' (vroeger 'Apostel Andreusstichting' geheten), is al wat langer in opspraak. De beweging bestaat al zo'n 20 jaar, zou ca. 400 leden tellen is opgebouwd rond het medium Sonja de Vries en haar echtgenoot. Sonja de Vries zou langs mediamieke weg contact met engelen onderhouden die vanuit 'gene zijde' wijsheden verkondigen en aan de leden bepaald gedrag en voedingswijzen voorschrijven.

Enige tijd geleden werden via uitgetreden sekteleden meer bijzonderheden bekend via het forum van de omstreden ziener Jozef Rulof, ook geen onbekende op dít forum. De sekte zou de boeken van Rulof als leidraad gebruiken en conform die boeken verkondigen dat het blanke ras een station is gepasseerd dat donkere rassen nog moeten bereiken. Ook werd bericht dat binnen de sekte getracht werd om hun leden steeds meer van de buitenwereld en hun familie te vervreemden. Rondom de boerderij van de fam. de Vries, tevens sektecentrum, is een hoge muur gebouwd om nieuwsgierigen buiten te houden. Achter die muur zou typisch sekteleed schuilgaan, zoals bedreigingen en het niet loslaten van mensen. Bij ziekten werden de engelen aangeroepen die zouden zorgen voor 'hormonale genezing'.

Voornamelijk in Friesland zou de sekte ook aan zieltjeswinnerij doen met brochures op openbare leestafels en soms het houden van lezingen. Tot dusver trad justitie niet op tegen deze beweging, maar dat zal nu mogelijk veranderen omdat de ouders van het overleden sektelid een klacht hebben ingediend bij de IGZ. Ook doemt een vergelijking met de geruchtmakende zaak Sylvia Millecam op.

Wat Rulof betreft, wiens boeken dus binnen deze sekte worden bestudeerd, werd sektevorming steeds ontraden. Volgens zijn voorspellingen zouden zijn boeken op een gegeven moment tóch door iedereen gelezen worden. Rulof zelf was tegen bloedtransfusie en orgaandonatie omdat dit 'de afstemming' kan besmetten, m.a.w. daardoor zou onzuiver bloed ontstaan. Ik sluit niet uit dat de interpretatie van zijn boeken binnen de sekte van Sonja de Vries een geheel eigen leven is gaan leiden.

L. G. Jansma schreef over deze beweging enkele jaren geleden een boek getiteld: "Genezen als teken, Leer en organisatie van de religieuze beweging rond mevrouw Sonja de Vries."
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Er zijn maar twee mogelijke verklaringen voor het overlijden van Hessel Hans.
Of hij heeft niet genoeg geloof getoond in god. Of god heeft zelf de genezing niet gewild, omdat die niet bevorderlijk zou zijn geweest voor de zielenheil van Hessel.

Wat zitten jullie toch te vitten op de Vries. Die verkondigt toch het zelfde als elke andere geloofsgemeenschap of kerk. Het enige dat de andere geloofsgemeenschappen op haar tegen hebben is dat ze de opbrengsten niet deelt.
:twisted:
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Waarschijnlijk nog jong genoeg voor een Darwin Award... Tegen domheid doe je niets.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Herman
Forum fan

Bericht door Herman »

Harryme schreef o.m.:
Wat zitten jullie toch te vitten op de Vries. Die verkondigt toch het zelfde als elke andere geloofsgemeenschap of kerk.
De Sonja de Vries-sekte functioneert vooral door het kweken van afhankelijkheid, ondermijning van persoonlijkheid, vervreemding van familie en omgeving, opwekking van angstgevoelens, bedreigingen, kortom narigheden die je bij zeer omstreden sektes tegenkomt. En met een charismatisch leider die beweert uniek mediamiek contact te hebben met engelen om daarmee indruk af te dwingen. Toch weer anders dan de kerk.

Op het Rulofforum staan wisselende reacties van een uitgetreden sektelid en een familielid van de overledene.

http://www.vangarsse.com/jozefrulofforu ... 68&page=10 en verder.
Herman
Forum fan

Bericht door Herman »

Vanavond zou RTL 4 in Editie NL aandacht besteden aan de Sonja-sekte. Om 18.15 en 22.30 uur. Ook zouden 2 uitgetreden sekteleden aan het woord komen.
Apeiron

Bericht door Apeiron »

Ik woon zelf in Leeuwarden. Uit pure nieuwsgierigheid ben ik vorig jaar met een stel klasgenoten eens naar een lezing van die sekte geweest. Wij vonden het nogal teleurstellend dat Sonja De Vries zelf niet aanwezig was.
Bovendien vond ik de hele leer van de sekte volkomen ongeloofwaardig, zelfs eigenlijk wel komisch :P Zo begon de bijeenkomst met een gebed waarin de sekte leden vroegen of 'de engelen' ons wilden inspireren. 'Roravianus' o.i.d, was een van hun aartsengelen. Mijn klasgenoten en ik moesten moeite doen om niet in lachen uit te barsten...
Ik had het idee dat het een christelijke sekte was, aangezien de nadruk vooral op engelen en Sonja de Vries lag en niet op Christus. Iemand uit het publiek stelde dan ook de kritische vraag: ''kunnen WIJ leken ook contact maken met engelen of kan mevr.Sonja de Vries dit alleen?''
Je kon duidelijk merken dat de sektariërs moeite hadden met dit soort vragen. Maar men beweerde dat dit mogelijk was, althans voor de ingewijden die weten hoe ze Sonja de Vries *oh sorry Roravianus* moeten aanroepen.
Natuurlijk beweerde men verder dat íedereen uiteindelijk bij God zou komen, in tegenstelling tot de reguliere, christelijke hel-hemel opvatting.
Al met al vond ik het een vreemde ervaring en ben nogal geschokt van deze actuele, negatieve ervaringen. Eerlijk gezegd moet je wel érg wanhopig zijn om hier in te trappen hoor... hoewel het natuurlijk ook je opvoeding kan zijn...
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Beste Apeiron, ik woon ook in Leeuwarden en heb meerdere voorlichtingsbijeenkomsten bezocht, waar kritische vragen van mij en mijn vrienden niet op prijs werden gesteld.
Eén vriend werd zelfs naar de psychiater verwezen toen hij hen een vraag stelde, waarop men hem het antwoord schuldig moest blijven.
Eens was de forumleider boos op mij omdat ik de voor hem liggende 30.000 reïncarnaties (om tot God te komen) zonde van zijn tijd vond. Men gelooft dat Sonja de Vries niet meer hoeft te reïncarneren en na haar leven hier op aarde direct in hogere sferen opgenomen wordt. Om het aantal reïncarnaties te minimaliseren dient men zich via de engel Roravyanus, die via Sonja de Vries spreekt, te richten op God.
Marcus de Vries legde op zo'n avond eens uit hoe de groepssessies verliepen, waar dan de 'engel' van een mediamiek persoon de leiding over heeft. Dr. Jansma van de Fryske Akademy zat erbij en schreef veel op n.a.v. het twistgesprek tussen Marcus en mij. Hopelijk staat dit twistgesprek ook beschreven in zijn rapporten over deze sekte.
Wees wijs op je levensreis.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Piet5 schreef:Beste Apeiron, ik woon ook in Leeuwarden en heb meerdere voorlichtingsbijeenkomsten bezocht, waar kritische vragen van mij en mijn vrienden niet op prijs werden gesteld.
Eén vriend werd zelfs naar de psychiater verwezen toen hij hen een vraag stelde, waarop men hem het antwoord schuldig moest blijven.
Eens was de forumleider boos op mij omdat ik de voor hem liggende 30.000 reïncarnaties (om tot God te komen) zonde van zijn tijd vond. Men gelooft dat Sonja de Vries niet meer hoeft te reïncarneren en na haar leven hier op aarde direct in hogere sferen opgenomen wordt. Om het aantal reïncarnaties te minimaliseren dient men zich via de engel Roravyanus, die via Sonja de Vries spreekt, te richten op God.
Marcus de Vries legde op zo'n avond eens uit hoe de groepssessies verliepen, waar dan de 'engel' van een mediamiek persoon de leiding over heeft. Dr. Jansma van de Fryske Akademy zat erbij en schreef veel op n.a.v. het twistgesprek tussen Marcus en mij. Hopelijk staat dit twistgesprek ook beschreven in zijn rapporten over deze sekte.
Jullie wisten het natuurlijk nog niet, maar ook via mij kun je al die reïncarnaties overslaan. Ik garandeer een directe gang jaar de door jou te kiezen god. Kost een paar centen maar dan krijg je ook wat.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nog een secretaresse nodig Harrie? :wink:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Kitty schreef:Nog een secretaresse nodig Harrie? :wink:
Met een beetje mazzel, worden we samen rijk. Je weet het de meeste gelovigen kun je alles wijs maken. Want voor hen geldt, hoe meer het kost, hoe hoger het waarheidsgehalte.
(Walter Lipmann)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Heb je al een naam? 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Kitty schreef:Heb je al een naam? 8)
Ik had gedacht dat ik dat maar eens overlaat aan mijn nog aan te stellen nieuwe secretaresse.
(Walter Lipmann)
lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

Kitty schreef:Heb je al een naam? 8)

Voorstel: Scientologie (2)
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Na de dood van Hans Nijdam stond er in de Leeuwarder Courant, waarvoor ze voor de Raad voor de Journalistiek werd gedaagd en het artikel was inderdaad niet correct.
Die overwinning wordt nu uitgebuit ten nadele van de vrije meningsuiting in de Leeuwarder Courant over deze sekte in Oudehorne.
Sonja de Vries heet als 'instrument der engelen' nu 'Lhyza.'
Wees wijs op je levensreis.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik wist niet er een topic op FT bestond over Sonja de Vries, maar vond tot mijn verbazing vorig jaar al, onderstaand artikel over haar op Kennislink, een site in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en uitgevoerd door Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=18 ... &cat=60360
Plaats reactie