Henry II schreef: ↑06 apr 2023 13:12
'otofoto'
Hoe is dit woord beter dan 'Selfie'? Ik kan me indenken dat je 'zelfie' gebruikt, maar 'otofoto' is eem samenstelling van twee Griekse woorden. Waarom zou ik dat moeten gebruiken i.p.v. een in elk geval Germaans woord als Selfie.
Lees nog eens:
Georgie schreef: ↑05 apr 2023 11:11
Ik geloof ook niet erg in de teloorgang van onze taal, al vind ik wel –maar dat is heel persoonlijk– dat we niet te gauw een barbarisme (neologisme vanuit een andere taal) moeten adopteren als er een mooi Nederlands woord voor is. Ik vind het bijvoorbeeld nog altijd jammer dat de woorden 'webstek voor 'site' en 'otofoto' voor 'selfie' het niet gehaald hebben. Vooral dat laatste; 'Otofoto' ' Een schitterend palindroom, bedacht door de taalvirtuoos Kees van Kooten.
Spreek het eens een paar keer voor jezelf uit. Proef het. Voel hoe heerlijk het door de mond rolt. En het kenmerkt het karakter van de handeling zoals het op zichzelf terugkomt ook nog eens veel beter dan het niksige 'selfie'.
Zie je: Ik heb het niet over 'beter', maar over 'mooi'. Ik wil ook niemand verplichten het te gebruiken. Er is dus geen sprake van moeten.
Ik vind het alleen jammer dat een lelijk anglicisme (geen germanisme, het komt regelrecht uit het Engels) gebruikt wordt voor iets waar een mooi Nederlands woord voor is voorgesteld. (en 'zelfie' is al helemaal niks)
Wat betreft 'oto' (auto): een al lang ingeburgerd en veel voorkomend graecisme: automobiel rijtuig>automobiel>auto, autodidact, autoped, automaat om er maar een paar te noemen. Kees van Kooten heeft van 'auto' dus 'oto' gemaakt en zo een heelijk rollend palindroom geschapen, door twee oude, al lang ingeburgerde leenwoorden tot één neologisme aan elkaar te plakken.
'Selfie' is een gemakzuchtig uit het Engels overgenomen barbarisme. Lelijk, smakeloos, fantasieloos. 'Zelfie' een zwakke poging er een Nederlands tintje aan te geven.