"De kosmos en het leven,
een Meesterwerk"
Het is altijd intrigerend als een fysicus-predikant, die op allerlei terrein meer aanroepbare kennis beheerst iets schrijft waarvan ik toch meteen denk: "Oh ja?'", wat zou hij vinden als buiten op de voorkaft ook nog staat:
"Op zoek naar een
natuurlijke verbinding
tussen geloof en
natuurwetenschap"
Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.
En dan zit er voor mij niets anders op dan een commentaar opzoeken dat ik er naast kan leggen. En dat is er deze week, geschreven door Gert Korthof:
https://korthof.blogspot.com
22 March 2023
Het einde van het reductionisme? Bespreking hoofdstuk 18 Rolie Barth (2021) De kosmos en het leven, een Meesterwerk
Korthof reageert prompt met:"Het einde van het reductionisme" is de titel van paragraaf 14 van Hoofdstuk 18 'Gekanaliseerde evolutie' van het boek De kosmos en het leven, een Meesterwerk van fysicus-predikant Rolie Barth. De auteur omschrijft reductionisme als:
"de overtuiging dat alle biologische rijkdom uiteindelijk te herleiden is tot atomen en moleculen in combinatie met de fundamentele natuurwetten, vooral de kwantumfysica en -chemie. Alsof het leven niets anders is dan complexe fysica." (p.355).
Wat uitnodigt tot verder lezen. En terecht want Korthof legt gelijk uit welke denkbeelden je wel en welke je niet zomaar naar een ander domein mag overplanten.Wel, dit is jammer voor voor de verklaring van de strepen van de zebra! (zie omslag van het boek). Want:
Roeland