Natuurkunde + Ingewikkeld = Leven

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Natuurkunde + Ingewikkeld = Leven

Bericht door heeck »

Rolie Barth schreef:
"De kosmos en het leven,
een Meesterwerk"

Het is altijd intrigerend als een fysicus-predikant, die op allerlei terrein meer aanroepbare kennis beheerst iets schrijft waarvan ik toch meteen denk: "Oh ja?'", wat zou hij vinden als buiten op de voorkaft ook nog staat:
"Op zoek naar een
natuurlijke verbinding
tussen geloof en
natuurwetenschap"

Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.

En dan zit er voor mij niets anders op dan een commentaar opzoeken dat ik er naast kan leggen. En dat is er deze week, geschreven door Gert Korthof:
https://korthof.blogspot.com
22 March 2023
Het einde van het reductionisme? Bespreking hoofdstuk 18 Rolie Barth (2021) De kosmos en het leven, een Meesterwerk
"Het einde van het reductionisme" is de titel van paragraaf 14 van Hoofdstuk 18 'Gekanaliseerde evolutie' van het boek De kosmos en het leven, een Meesterwerk van fysicus-predikant Rolie Barth. De auteur omschrijft reductionisme als:
"de overtuiging dat alle biologische rijkdom uiteindelijk te herleiden is tot atomen en moleculen in combinatie met de fundamentele natuurwetten, vooral de kwantumfysica en -chemie. Alsof het leven niets anders is dan complexe fysica." (p.355).
Korthof reageert prompt met:
Wel, dit is jammer voor voor de verklaring van de strepen van de zebra! (zie omslag van het boek). Want:
Wat uitnodigt tot verder lezen. En terecht want Korthof legt gelijk uit welke denkbeelden je wel en welke je niet zomaar naar een ander domein mag overplanten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Natuurkunde + Ingewikkeld = Leven

Bericht door Peter van Velzen »

heeck schreef: 26 mar 2023 15:18 Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.
Gelukkig zijn er mensen als Korthof, die het zebrapad naar de nuchterheid weten te vinden.
Ook hier kom ik (NB ongelovige) lieden tegen die het "reduceren van "het leven" tot (onder andere!) combinaties van eiwitten menen te moeten bestrijden. Niet beseffend dat dit op grond van het aantal bestaande eiwitten, 2200.000 mogelijke combinaties oplevert en dus ruim 1060.000 potentiële levensvormen, Dat is nogal wat meer, dan de (minder dan) 108 levensvormen die men de aarde toedicht. Is dat eigenlijk wel reduceren? 108 levensvormen beschrijven met 1060.000 mogelijkheden?

Volgens mij weten veel lieden niet hoe ontzettend complex, complexe materie wel niet is.
Ter vergelijking: Men schat het aantal atomen in het heelal op 1080
Ik wens u alle goeds
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Behoogd dit hier nu een lofzang te zijn voor 'reductionisme' ? :shock: :shock: :shock: :shock:
Alvast mijn excuses indien dit enkel zo in mijn oren klinkt....

In the beginning god created 'togetherness'
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

holog schreef: 27 mar 2023 07:46 Behoogd dit hier nu een lofzang te zijn voor 'reductionisme' ? :shock: :shock: :shock: :shock:

Holog,

Gezien je gechoqueerd-smileys even checken:
Wijs je op Barth, of Korthof, of mij?
En wat is er mis aan reductionisme dat een lofzang misplaatst zou zijn?
Welke poot daarvan heb je op het oog:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reductionisme

Is de laatste regel over “togetherness” een onmisbare toevoeging van jouw kant? Hoezo dan?

Roeland
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 27 mar 2023 01:28 Ter vergelijking: Men schat het aantal atomen in het heelal op 1080
Dat getal kende ik niet.

Wel een schatting van het aantal deeltjes: 100100
Deze waarde is wel wat gedateerd, vaar er dus niet blind op.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 26 mar 2023 15:18Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.
De uitdrukking 'een geitenpaadje zoeken' komt oorspronkelijk van het idee dat geiten de neiging hebben om hun eigen paden te maken door het landschap, in plaats van de geëffende paden te volgen. :idea: Gelovigen die het door hen geloofde niet op willen geven volgen toch juist die geëffende paden en zoeken dus niet een geitenpaadje?

Als 'recovering-gelovige' kan ik je verzekeren dat er een groot verschil is tussen mensen die evangeliseren en mensen die geloven. Van kind af aan op groeien met de basis aanname 'God bestaat!' is geen keuze, maar net zo iets als de gebruikelijke basis aanname
'morgen gaat de zon weer op'.

Ik ben best wel jaloers op mensen die in een Atheïstische omgeving opgroeiden en
dankbaar voor de mensen die mij geleerd hebben dat morgen de zon wellicht niet opkomt,
dat de laatste keer dat ik de zon zie opkomen, mijn laatste zonsopkomst zal zijn!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HierEnNu schreef: 27 mar 2023 12:24
heeck schreef: 26 mar 2023 15:18Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.
De uitdrukking 'een geitenpaadje zoeken' komt oorspronkelijk van het idee dat geiten de neiging hebben om hun eigen paden te maken door het landschap, in plaats van de geëffende paden te volgen. :idea: Gelovigen die het door hen geloofde niet op willen geven volgen toch juist die geëffende paden en zoeken dus niet een geitenpaadje?

Als 'recovering-gelovige' kan ik je verzekeren dat er een groot verschil is tussen mensen die evangeliseren en mensen die geloven. Van kind af aan op groeien met de basis aanname 'God bestaat!' is geen keuze, maar net zo iets als de gebruikelijke basis aanname
'morgen gaat de zon weer op'.

Ik ben best wel jaloers op mensen die in een Atheïstische omgeving opgroeiden en
dankbaar voor de mensen die mij geleerd hebben dat morgen de zon wellicht niet opkomt,
dat de laatste keer dat ik de zon zie opkomen, mijn laatste zonsopkomst zal zijn!
GEITENPAADJE
Het beeld dat ik voor ogen had is dat van de regering die van haar eigen beleid af wil komen door juridische uitvluchten te bewandelen. Tot mijn genoegen een breder gedragen begrip:
https://ivdnt.org/actueel/columns/woord ... tenpaadje/

EVANGELISERND / GELOVEND
Ook als geloofloos opgevoede zie ik dat verschil duidelijk. Al was het maar dat ik vroeger thuis veel amiabele gelovenden over de vloer zag komen.
Pas veel later viel er nog meer te onderscheiden, waaronder ook amiabel onverzettelijken. Die had ik wat laat in de gaten.

AFGUNST
Terecht als je dat zo ervaart, want ik vind het droef om nog steeds te kunnen horen hoe mensen hun jeugd grondig, dat wil zeggen doorzinderend in een heel groot deel van hun leven, vepest is doordat ze met he geloofsbit in de bek nooit zelf leerden ervaren hoe de wereld zich toont, maar altijd wel ergens zondigden.

Roeland
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 27 mar 2023 12:52GEITENPAADJE
Het beeld dat ik voor ogen had is dat van de regering die van haar eigen beleid af wil komen door juridische uitvluchten te bewandelen. Tot mijn genoegen een breder gedragen begrip:
https://ivdnt.org/actueel/columns/woord ... tenpaadje/
Leuk dat geitenpaadje, dankjewel en
ook bedankt voor je begrip welk me een warm gevoel geeft. :mrgreen:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 27 mar 2023 01:28 ... Niet beseffend dat dit op grond van het aantal bestaande eiwitten, 2200.000 mogelijke combinaties oplevert en dus ruim 1060.000 potentiële levensvormen, Dat is nogal wat meer, dan de (minder dan) 108 levensvormen die men de aarde toedicht. Is dat eigenlijk wel reduceren? 108 levensvormen beschrijven met 1060.000 mogelijkheden?

Volgens mij weten veel lieden niet hoe ontzettend complex, complexe materie wel niet is.
Ter vergelijking: Men schat het aantal atomen in het heelal op 1080
Die 1060.000 levensvormen kunnen nooit allemaal gerealiseerdworden als je maar 1080 atomen hebt. 8*)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Peter van Velzen schreef: 27 mar 2023 01:28
heeck schreef: 26 mar 2023 15:18 Mijn ervaren op dit forum is dat gelovigen altijd een geitenpaadje zoeken om hun relatie met het door hen geloofde niet op te hoeven geven.
Gelukkig zijn er mensen als Korthof, die het zebrapad naar de nuchterheid weten te vinden.
Ook hier kom ik (NB ongelovige) lieden tegen die het "reduceren van "het leven" tot (onder andere!) combinaties van eiwitten menen te moeten bestrijden. Niet beseffend dat dit op grond van het aantal bestaande eiwitten, 2200.000 mogelijke combinaties oplevert en dus ruim 1060.000 potentiële levensvormen, Dat is nogal wat meer, dan de (minder dan) 108 levensvormen die men de aarde toedicht. Is dat eigenlijk wel reduceren? 108 levensvormen beschrijven met 1060.000 mogelijkheden?

Complex inderdaad. Maar dat komt door meer dan de grote hoeveelheden alleen.

Besef je je wel hoeveel getallen er bestaan? Letterlijk oneindig veel. Meer dan je je voor kunt stellen. Meer dan alle mensen bij elkaar zich voor kunnen stellen.

En toch kun je het leven niet tot getallen reduceren.

Zie je hoe dat werkt? Het is geen kwantitatieve kwestie.

heeck schreef: 27 mar 2023 08:19
holog schreef: 27 mar 2023 07:46 Behoogd dit hier nu een lofzang te zijn voor 'reductionisme' ? :shock: :shock: :shock: :shock:

Haha prachtig dit!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Amearauder” schreef: Haha prachtig dit!
Amerauder,
Ter voorkoming van onbegrip mijn complete bericht:
Holog,

Is de laatste regel over “togetherness” een onmisbare toevoeging van jouw kant? Hoezo dan?
Roeland
Peter van Velzen
Site Admin

Het beoogt een onttovering te zijn van het begrip reductionisme.
Velen beschouwen het besef dat het leven een zeer complexe vorm van chemie is, als een reductie van dat leven, tot maximaal 100 verschillende atomen. Dat is een grandioze denkfout. Het leven bestaat niet uit een ongestructureerde massa atomen, maar uit een gestructureerde massa bijzonder complexe moleculen, en uit de processen die deze veroorzaken. (Waarbij zowel de moleculen als de processen, zowel als oorzaak als wel als gevolg kunnen worden gezien).

Het zijn degenen die menen "het reductionisme" te moeten bestrijden, die de vele complexe moleculen ten onrechte reduceren tot een vormloze soep. Niet de wetenschappers die de complexe systemen waar ze deel van uitmaken onderzoeken.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 29 mar 2023 03:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ontbrekend woord [die] toegevoegd in de laatste zin.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Amerauder schreef: 27 mar 2023 16:16 Complex inderdaad. Maar dat komt door meer dan de grote hoeveelheden alleen.

Besef je je wel hoeveel getallen er bestaan? Letterlijk oneindig veel. Meer dan je je voor kunt stellen. Meer dan alle mensen bij elkaar zich voor kunnen stellen.

En toch kun je het leven niet tot getallen reduceren.

Zie je hoe dat werkt? Het is geen kwantitatieve kwestie.
Het gaat inderdaad niet om de aantallen op zich. maar om de verschillende mogelijkheden.
Getallen "bestaan" overigens niet. Het zijn uiterst simpele abstracties van de vorm n(n+1)=n(n)+1 waarbij n(1)=1.
Misschien dat Tiberius Claudius het beter kan uitleggen, maar het blijft iets heel simpels.

Een eiwit is daarentegen een waarneembaar object en er is geen eenvoudige formule voor. Om er een weer te geven heb je in principe (minstens) evenveel symbolen nodig als het aantal aminozuren waaruit het bestaat. De volgorde is namelijk van het grootste belang. In de code waarmee er een in het DNA wordt beschreven, vereist het er zelfs nog méér.

Zie hier de beschrijving van het eenvoudigste fuctionele eiwit. Het is opgebouwd uit slechts vier verschillende elementen: Koolstof, Zuurstof, Stikstof en waterstof, maar het is veel ingewikkelder dan alleen maar het aantal van elk van die atomen. Het bestaat uit 20 aminozuren.

En het leven is veel meer dan alleen maar eiwitten. Véél meer.
Ik wens u alle goeds
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

heeck schreef: 27 mar 2023 08:19

Holog,

Roeland
Reductionisme = de obsessie om alles in stukjes te kappen.

En effectief het eerste wat je krijgt is een niet levende kat.

Ga niet ontkennen dat het veel heeft bijgebracht , maar na ongeveer 2000 jaar is het wel welletjes geweest. Tijd om de interactieve kant te omarmen ipv enkel de reductionism.
We hebben niet enkel bottum-up maar ook top-down

En ja de volksmond vertaling van mijn footer, heeft daar tuurlijk alles mee te maken. Effectief het tensor product verbreekt alle idealen van de reductionist.

(Of nog de wereld is niet cartesian-closed)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 28 mar 2023 03:15

Het beoogt een onttovering te zijn van het begrip reductionisme.
Velen beschouwen het besef dat het leven een zeer complexe vorm van chemie is, als een reductie van dat leven, tot maximaal 100 verschillende atomen. Dat is een grandioze denkfout. Het leven bestaat niet uit een ongestructureerde massa atomen, maar uit een gestructureerde massa bijzonder complexe moleculen, en uit de processen die deze veroorzaken. (Waarbij zowel de moleculen als de processen, zowel als oorzaak als wel als gevolg kunnen worden gezien).

Het zijn degenen die menen "het reductionisme" te moeten bestrijden, die de vele complexe moleculen ten onrechte reduceren tot een vormloze soep. Niet de wetenschappers de complexe systemen waar ze deel van uitmaken onderzoeken.
Prachtig gezegd.

Wat je hier zegt herinnert me eraan dat de gelovige professor Ouweneel zijn religie verdedigde oa. door een citaat van Pascal te geven:

"De laatste stap van het verstandelijk denken is de erkenning dat er oneindig veel dingen zijn die het te boven gaan. Als het aan dat inzicht niet toekomt, is het zwak. En als de natuurlijke dingen het al te boven gaan, wat moeten we dan niet zeggen van de bovennatuurlijke?"

Bedoeld om aan te geven dat iemand die met "het bovennatuurlijke" rekening houdt veel en veel verstandiger is dan domme reductionisten.

Ik schreef hierop als commentaar:
Rereformed schreef:Dat Pascal zoiets uitsprak kan ik hem gemakkelijk vergeven, hij leefde omstreeks 1650. Maar voor een mens van de 21ste eeuw is deze uitspraak zonder meer ongerijmd. Een modern mens zit al op z’n 13e jaar in de schoolbanken met het gevoel dat er ’oneindig veel dingen zijn die zijn/haar verstand te boven gaan’. Het is om zo te zeggen het eerste wat ons in ons leven al wel duidelijk wordt. De eerste zinnen zijn daarom volstrekt overbodig op te merken. En de laatste zin van Pascal is eenvoudig niet aan de orde. Zij moet in onze tijd luiden: ”En indien de natuurlijke dingen ons verstand al veelal te boven gaan, hoe zouden wij het in ons hoofd halen daarboven nog een ’bovennatuurlijk’ te verzinnen? Laat ons mensen eerst eens die natuurlijke zaken doorgronden voordat we het gaan hebben over het bovennatuurlijke!”
Born OK the first time
Plaats reactie