Iedereen wordt geboren als Atheïst

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Iedereen wordt geboren als Atheïst

Bericht door bonifacius »

Goed nieuws!
Zie...
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default.
Zijn er nog mensen op dit forum die als atheïst zijn geboren?
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 15 apr 2023 19:34 Goed nieuws!
Zie...
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default.
Je hebt mijn verhaal geformeerd, waardoor het niet meer de oorspronkelijke betekenis heeft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:47 Je hebt mijn verhaal geformeerd,
"Geformeerd"?
Wat moet ik me daar bij voorstellen.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:47 waardoor het niet meer de oorspronkelijke betekenis heeft.
Jouw statement: "Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default." behoeft toch verder geen verdere 'formatie'.
Nou goed, ik zet je formatie erbij...
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Geloof wordt aangebracht door opvoeders, vandaar dat men nagenoeg altijd het geloof van de ouders heeft.
Jouw opvoeders en ouders zijn dus ook atheïsten en volgens jouw aanname eveneens zoals iedereen als atheïst geboren.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Zie...
Als wat anders zou iemand geboren worden?

Het woord "atheïst" betekent enkel dat die persoon geen geloof in een god heeft. Aangezien pasgeboren kinderen (nog) geen geloof in een god hebben, worden ze als atheïst geboren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 15 apr 2023 20:10
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Geloof wordt aangebracht door opvoeders, vandaar dat men nagenoeg altijd het geloof van de ouders heeft.
Jouw opvoeders en ouders zijn dus ook atheïsten en volgens jouw aanname eveneens zoals iedereen als atheïst geboren.
Waar haal je dat vandaan? Het is niet omdat men als iets geboren wordt, dat men dat blijft. Iedereen wordt als analfabeet geboren. De meesten blijven dat echter niet.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 15 apr 2023 20:10
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:47 Je hebt mijn verhaal geformeerd,
"Geformeerd"?
Wat moet ik me daar bij voorstellen.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:47 waardoor het niet meer de oorspronkelijke betekenis heeft.
Jouw statement: "Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default." behoeft toch verder geen verdere 'formatie'.
Nou goed, ik zet je formatie erbij...
Het had gedeformeerd moeten zijn, dat wist je wel, maar je wilde er me mee treiteren.

Jij weet geen donder over mijn ouders, dus wil je die er even buiten laten.
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad, niet als atheïst of theïst. Een baby heeft helemaal niks met -ismen; dat zijn concepten die denkpatronen en classificaties met zich meebrengen.

Je zou ook kunnen stellen dat iedereen wordt geboren als anarchist, omdat een baby ook niks met regeringen heeft.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad, niet als atheïst of theïst.
Een onbeschreven blad is een atheïst.
Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32Een baby heeft helemaal niks met -ismen; dat zijn concepten die denkpatronen en classificaties met zich meebrengen.
"Atheïsme" verwijst niet naar een -isme. Het verwijst naar het ontbreken van een -isme, namelijk: theïsme. "Atheïsme" betekent enkel het ontbreken van theïsme.
Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32Je zou ook kunnen stellen dat iedereen wordt geboren als anarchist, omdat een baby ook niks met regeringen heeft.
Voor zover ik iets van anarchisme begrijp, is dat niet beperkt tot het niets hebben met regeringen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad, niet als atheïst of theïst. Een baby heeft helemaal niks met -ismen; dat zijn concepten die denkpatronen en classificaties met zich meebrengen.

Je zou ook kunnen stellen dat iedereen wordt geboren als anarchist, omdat een baby ook niks met regeringen heeft.
Hier probeer je atheïsme tot een geloof te maken.
Het is echter slechts de negatie van geloof.

Het is niet zo dat mensen ergens in hun leven een soort keus maken tussen geloof en atheïsme.
Nee men besluit (bewust of onbewust) onbewezen beweringen van gelovigen over te nemen.

Het is niet zo dat niet-biljarters eigenlijk ook biljarten zonder het te spelen.
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad, niet als atheïst of theïst. Een baby heeft helemaal niks met -ismen; dat zijn concepten die denkpatronen en classificaties met zich meebrengen.
We moeten respect hebben voor de geloofsovertuiging van forumleden TIBERIUS CLAUDIUS & axxyanus.
Als zij geloven dat ze als atheïst geboren zijn dan is dat zo voor hun gevoel.
Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 Je zou ook kunnen stellen dat iedereen wordt geboren als anarchist, omdat een baby ook niks met regeringen heeft.
Ik ben geboren als kapitalist en toerist! :lol:
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad,
En wat maakt dat jij daar zo zeker van bent? Heb je daar objectieve bewijsvoering en gefundeerde argumenten voor?

Je bent natuurlijk niet de eerste die dit beweerd. John Locke, een Engelse filosoof uit de 17e eeuw, meende ook dat wij deze wereld binnenkomen met een blanco geest, als een tabula rasa of onbeschreven blad, dat door iedereen kon worden beschreven, net als een nieuwe computer die nog geprogrammeerd moet worden.
Uit psychedelisch onderzoek blijkt echter dat Locke er volkomen naast zat en dat hij de bronnen en mysteriën van onze geest zwaar onderschatte. In verslagen van psychedelisch onderzoekers is inmiddels voldoende bewijs te vinden dat het bestaan van de psychiater C.G. Jung's collectief onderbewuste empirisch aantoont.
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 15 apr 2023 20:48 Een onbeschreven blad is een atheïst.
Dat is ook een stelling van formaat!
Tabula rasa (psychologie)

Tabula rasa (Latijn, schone lei, onbeschreven blad) is het idee dat mensen worden geboren als onbeschreven blad – zonder kennis, vaardigheid en persoonlijkheid – en volledig afhankelijk zijn van waarneming en ervaring om de geest te vormen.

Het begrip werd voor de eerste keer gebruikt door Aristoteles. Later ook door de middeleeuwse filosoof en theoloog Thomas van Aquino en werd overgenomen door de Engelse filosoof John Locke. In het nature-nurture-debat over aangeboren en aangeleerde eigenschappen in met name de filosofie, antropologie en psychologie is dit een centrale notie, omdat het de nurture-positie in extremis typeert. De vraag is dan of de mens geboren wordt als tabula rasa en gevormd wordt door zijn of haar omgeving, of dat het karakter van de mens al gedeeltelijk vastligt bij de geboorte.

Sinds de opkomst van de moderne genetica wordt algemeen aanvaard dat bepaalde menselijke eigenschappen zoals het temperament genetisch gepredisponeerd zijn. De discussie stelt zich louter op de verhouding tussen nature en nurture.

In de filosofie wordt dit concept vooral gebruikt binnen het empirisme en is het in minder expliciete vorm terug te voeren tot Aristoteles. De tabula rasa, geplaatst in de hersenen of in de ziel, is als een wassen tafel waarop de prikkels via de zintuigen als kennisbeelden opgeslagen worden. Andere vormen van cognitie zijn de aangeboren ideeën van Descartes, en de a priori vormen van kennis bij Kant. Hedendaagse critici van de idee van een tabula rasa zijn Noam Chomsky en Jerry Fodor die beargumenteren dat er vormen van aangeboren kennis moeten zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa_(psychologie)
"atheïsme" is volgens mij nog altijd een door de mens bedacht concept.
Jou mening dat een onbeschreven blad een atheïst is, is dan ook, met alle respect voor jouw mening, slechts jouw persoonlijke mening en geen algemeen voor iedereen geldende waarheid gebaseerd op enig wetenschappelijk empirisch bewijs.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 15 apr 2023 21:20
axxyanus schreef: 15 apr 2023 20:48 Een onbeschreven blad is een atheïst.
Dat is ook een stelling van formaat!
Tabula rasa (psychologie)
...
... Hedendaagse critici van de idee van een tabula rasa zijn Noam Chomsky en Jerry Fodor die beargumenteren dat er vormen van aangeboren kennis moeten zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa_(psychologie)
Hola zeg, niet de eerste de beste die Noam Chomsky van wie ik nooit eerder had gehoord. Effe opgezocht...
Avram Noam Chomsky (Philadelphia (Pennsylvania), 7 december 1928) is een Amerikaans taalkundige, filosoof, mediacriticus en politiek activist. Chomsky is emeritus hoogleraar taalkunde aan het Massachusetts Institute of Technology. Als grondlegger van de generatieve taalkunde is hij de invloedrijkste taalwetenschapper van de 20e eeuw. Tussen 1980 en 1992 was hij de meest geciteerde auteur in wetenschappelijke tijdschriften op zeven na: Marx, Lenin, Shakespeare, Aristoteles, de Bijbel, Plato en Freud.[2]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky
Zo leert een mens nog wel is wat.
axxyanus schreef: 15 apr 2023 20:14
Zie...
Als wat anders zou iemand geboren worden?

Het woord "atheïst" betekent enkel dat die persoon geen geloof in een god heeft. Aangezien pasgeboren kinderen (nog) geen geloof in een god hebben, worden ze als atheïst geboren.
Zou Noam Chomsky het met jou eens zijn?
Ik ben vrij zeker van niet.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 15 apr 2023 21:09
Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 20:32 M.i. wordt iedereen geboren als onbeschreven blad,
En wat maakt dat jij daar zo zeker van bent? Heb je daar objectieve bewijsvoering en gefundeerde argumenten voor?

Je bent natuurlijk niet de eerste die dit beweerd. John Locke, een Engelse filosoof uit de 17e eeuw, meende ook dat wij deze wereld binnenkomen met een blanco geest, als een tabula rasa of onbeschreven blad, dat door iedereen kon worden beschreven, net als een nieuwe computer die nog geprogrammeerd moet worden.
Uit psychedelisch onderzoek blijkt echter dat Locke er volkomen naast zat en dat hij de bronnen en mysteriën van onze geest zwaar onderschatte. In verslagen van psychedelisch onderzoekers is inmiddels voldoende bewijs te vinden dat het bestaan van de psychiater C.G. Jung's collectief onderbewuste empirisch aantoont.
Ook zo'n charlatan die trouwens met de Nazi's samenwerkte.
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 21:34 Ook zo'n charlatan die trouwens met de Nazi's samenwerkte.
Heb je het over de grote C.G. Jung???
https://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung
Plaats reactie