Hai

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Mus
Ervaren pen

Re: Hai

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 21 apr 2023 06:30 Hi vanuit mijn land Finland. Voor mij ben je Varpunen. :wink:

Finnen vergeten wanneer het kerstfeest is nooit voor de Varpunen in de vrieskou te zorgen: https://www.youtube.com/watch?v=T5Us4svCwXQ (Dit is in Finland één van de meest geliefde kerstliedjes).
Heb even de vertaling opgezocht want mijn Fins is een beetje roestig.

Varpunen jouluaamuna
Liedje van Vesa-Matti Loiri
Songteksten Andere opnamen

De sneeuw heeft de bloemen in de vallei al bedekt
Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa

Meergolf bevroren in de wintervorst
Järven aalto jäätynyt talvipakkasessa

De kleine mus at het zomervoedsel op
Varpunen pienoinen syönyt kesäeinehen

Meergolf bevroren in de wintervorst
Järven aalto jäätynyt talvi pakkasessa

Er was meisjesgoud op de trappen van de kleine pirt
Pienen pirtin portailla oli tyttökulta

Kom, mus, neem met vreugde een zaadje van de grond
Tule, varpu, riemulla, ota siemen multa

Het is Kerstmis, mijn dakloze mus ongelukkig
Joulu on, koditon varpuseni onneton

Kom hier met vreugde, neem een ​​zaadje van de aarde
Tule tänne riemulla, ota siemen multa

Een mus vloog nu verheugd naar het meisje
Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta

Dankbaar zal ik het zaad van je aannemen
Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta

Beloon God eens wil je
Palkita Jumala tahtoo kerran sinua

Dankbaar zal ik het zaad van je aannemen
Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta

Ik ben niet, uw kind, een vogel uit dit land
En mä ole, lapsesi, lintu tästä maasta

Ik ben je kleine broertje, ik kwam uit de hemel
Olen pieni veljesi, tulin taivahasta

Het kleine zaadje dat je aan de armen gaf
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhälle

De kleine heeft het uit het engelenland van je broer
Pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta

Bron: LyricFind
Songwriters: George De Godzinsky / Otto Kotilainen
Songteksten voor Varpunen jouluaamuna © Concord Music Publishing LLC, Universal Music Publishing Group
Ik vind de vertaalde tekst nogal verwarrend, m.n. het laatste gedeelte hoewel ik ook niet weet wat er met meisjesgoud in het begin van de tekst bedoelt wordt dus ik neem aan dat die nogal wat rammelt, de vertaalde tekst dus. Ondanks het verwarrende komt de strekking van de vertaling toch lief over.
Laatst gewijzigd door Mus op 21 apr 2023 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 21 apr 2023 00:19
Maria schreef: 20 apr 2023 23:32 Welkom Sparrow.
Je naam veranderen in Mus is een kleine moeite en zeker nu je net begint te schrijven geen punt.
Dus je zegt het maar. :)
Dank Maria en ja als het dan toch een kleine moeite is, dan graag mijn naam wijzigen in Mus.

Dank alvast
Gedaan door één van de andere moderatoren. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Maria schreef: 21 apr 2023 11:12
Mus schreef: 21 apr 2023 00:19
Maria schreef: 20 apr 2023 23:32 Welkom Sparrow.
Je naam veranderen in Mus is een kleine moeite en zeker nu je net begint te schrijven geen punt.
Dus je zegt het maar. :)
Dank Maria en ja als het dan toch een kleine moeite is, dan graag mijn naam wijzigen in Mus.

Dank alvast
Gedaan door één van de andere moderatoren. :wink:
Dat idee had ik al. In elk geval dank aan degene die e.e.a. gewijzigd heeft.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

….en ook dank voor jullie welkom: HierEnNu, Bastiaan73 en doctorwho.

Mai die regel E8 zal nog een hele toer voor me worden zie ik al. Ik bied alvast bij voorbaat mijn excuus aan voor evt. foutjes die ik hierin naar alle waarschijnlijkheid en/of zonder twijfel zal maken. Zo zie ik mezelf bv van Bastiaan73 al snel Bas maken of van doctorwho dokterwie er van HierEnNu gewoon hierennu zonder hoofdletters typen. Bedenk, wanneer ik mezelf even mocht verliezen, dat er geen kwaad bloed achter zit.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mus schreef: 21 apr 2023 11:00 Ik vind de vertaalde tekst nogal verwarrend dus Ik neem aan dat die nogal wat rammelt. Ondanks het verwarrende komt de strekking van de vertaling toch lief over.

De kerstmorgen van de mus

Sneeuw bedekt de bloemen in de vallei
De wintervorst heeft de golfslag van het meer doen bevriezen
Het kleine musje heeft het zomervoedsel opgegeten
De wintervorst heeft de golfslag van het meer doen bevriezen

Op de opstap voor de deur van een klein huisje zit een lief meisje
Kom maar, musje, maak je blij, neem van mij dit zaadje!
Want, och arm dakloos musje, het is kerst!
Kom toch, verblijd je, neem van mij dit ​​zaadje!

En opgewekt vloog het lieve musje naar het meisje
Dankbaar neem ik het zaadje van je aan
Ooit zal God je ervoor belonen
Dankbaar neem ik het zaadje van je aan

Maar kind, ik ben geen vogel van deze wereld
Ik ben je kleine broertje, uit de hemel kwam ik naar je toe
Het kleine zaadje dat je aan de arme gaf
Dat heb je gegeven aan je broertje die bij de engelen is.

Het is een gedicht van Zacharias Topelius, één van de beroemdste Finse schrijvers uit de 19e eeuw. 'Het kleine broertje' was de pasgeboren zoon van Topelius, Rafael, die op 12 mei 1858 in de armen van zijn vader was overleden. Topelius maakte van zijn pijn en verdriet dit gedicht.

Topelius was Zweedssprekend. Omdat een traditioneel gedicht moet rijmen wijkt de Finse vertaling af van de oorspronkelijke Zweedse tekst:

De witte sneeuw viel op berken en linden.
Bevroren is het schone water van het meer, wachtend op de lentewinden.
Het klein musje, arme musje, at zijn zomererfdeel al op.
Bevroren is het schone water van het meer, wachtend op de lentewinden.

Bij de deur van het groene huisje stond een klein meisje:
- Klein musje!, kom zoals je voorheen deed, kom een ​​graantje mee pikken!
Nu is het overal Kerstmis, in huis en schuur, ook voor jou musje, paars, grijs en lelijk.
Klein musje, kom zoals je voorheen deed, kom een ​​graantje mee pikken!

Het musje vloog naar de voet van het meisje, het vloog op gelukkige vleugels:
- Ik neem graag het graan van je aan, het graan dat je aanbiedt.
God zal hem belonen die hier op aarde de vriend van de armen is.
Ik neem graag het graan van je aan, het graan dat je me aanbiedt.

- Ik ben niet wie je denkt, want je ogen zijn betraand.
Ik ben je kleine broertje, die vorig voorjaar stierf.
Toen je opgewekt je brood aan de armen in nood offerde,
heb je je kleine broertje tot je laten komen, die afgelopen voorjaar is overleden.

Topelius verwerkte deze gebeurtenis ook tot een sprookje, getiteld "De zomer die nooit kwam". Hierin maakte hij het lot van Rafael bekend bij vele generaties Finse kinderen. Tegelijkertijd onthulde het sprookje hoe de mus van het kerstlied verband hield met Rafaels dood.
Aan het begin van het verhaal is Rafael nog "gezond en vitaal en bloeiend als een kleine lijsterbes". Maar al in zijn eerste winter wordt hij ziek en begint hij steeds zieker te worden. De zusjes van de jongen slagen er echter in om de kleine bij het ziekbed te overtuigen: "Ja, Rafael wordt beter, zodra de zomer komt!"
Als de winter voorbij is en de lente aanbreekt, rennen de zusjes naar buiten en laten ze hun huisdier, de mus, die de hele winter in zijn kooi heeft doorgebracht, vrij. Als ze weer naar binnen zijn, haasten ze zich om Rafael te vertellen dat de zomer al in aantocht is en dat hij binnenkort ook kan luisteren naar het vrolijke gezang van het vogeltje in de tuin. Maar Rafael hoort het niet meer, want terwijl de mus de blauwe lucht in vloog, begon de ziel van de kleine jongen zich los te maken van het door de ziekte uitgeputte lichaam:
"De machtige glorievolle engel van God stond onzichtbaar naast de jongen en spreidde zijn prachtige witte vleugels over hem uit... De heldere, bruine ogen van de jongen keken nog eens naar de engel die hij alleen zag. Toen sloten ze zich zwijgend en de kleine Raphael ademde niet meer. Maar uiteindelijk bleef op zijn bloedeloze lippen de vredige glimlach van geluk hangen die men wel vaker op de wangen van kleine kinderen kan zien als ze een engel naast hun bed hebben gezien."
Als het leven van de kleine is geëindigd, rest het aan de ouders om de verdrietige zusjes ervan te overtuigen dat Raphaels zomer toch is gekomen: hij is nu overgegaan naar God in de eeuwige zomer, waarna er nooit meer een herfst of winter zal zijn.
Aan het einde van het sprookje ontmoeten Rafael en de mus elkaar weer. Wanneer de kleine kist wordt neergelaten op de begraafplaats in Hietaniemi (Helsinki), rouwt de moeder van de jongen dat er niemand is om te zingen bij het graf. Tegelijkertijd begint het getjilp van een mus vanuit de lucht die wordt opgefleurd door de lentezon. Dat doet de vader uitroepen: "Luister, het vogeltje weet voor wie hij zingt! Het musje zingt bij Raphaels graf."

Verdriet over het verlies van een kind werd maar liefst vijf keer herhaald in de familie van Emilia en Zacharias Topelius. De oudste zoon Michael was in september 1850 op tweeënhalfjarige leeftijd overleden. En vier jaar na het overlijden van Rafael, in april 1862, stierf ook het door de pokken verzwakte meisje Rosa. Bovendien werden twee van de kinderen van het gezin doodgeboren. Van de acht kinderen overleefden slechts drie meisjes de kindertijd: Aina, Toini en Eva.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 21 apr 2023 11:28 ….en ook dank voor jullie welkom: HierEnNu, Bastiaan73 en doctorwho.

Mai die regel E8 zal nog een hele toer voor me worden zie ik al. Ik bied alvast bij voorbaat mijn excuus aan voor evt. foutjes die ik hierin naar alle waarschijnlijkheid en/of zonder twijfel zal maken. Zo zie ik mezelf bv van Bastiaan73 al snel Bas maken of van doctorwho dokterwie er van HierEnNu gewoon hierennu zonder hoofdletters typen. Bedenk, wanneer ik mezelf even mocht verliezen, dat er geen kwaad bloed achter zit.
Ik vermoed dat regel E8 niet streng naar de letter bedoeld is, maar meer om op terug te kunnen vallen als opzettelijk getrolled wordt door middel an naamsverminkingen. Hint:
  • Ik hoefde jou in deze reactie ook niet aan te spreken met Sparrow en/of Mus omdat jouw AvatarNaam helder en automatisch vermeld staat in de quote waar ik op reageer. Bovendien krijgt op die wijze degene waar je op reageert ook meteen automatisch een berichtje dat er op diens bericht gereageerd is.
Voorbij het denken
vind ik innerlijke rust
vanwege stilte.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 21 apr 2023 11:28 ….en ook dank voor jullie welkom: HierEnNu, Bastiaan73 en doctorwho.

Zo'n vaart zal dat niet lopen.
Zolang een geheime eigen naam niet wordt geschreven en de aanspreekwijze met respect genoemd blijft.
In het verleden werden soms echt spotnamen en sarcastisch bedoelde variaties gebruikt.
Dat is wat we proberen voor te zijn.
De zoekmachine is ook niet gevoelig voor gewone of hoofdletters.
Bastiaan heeft zichzelf voorgesteld als Bas, zo ook Heeck (Roeland)
Lange of moeilijke namen, worden al vaak met afkorting aangeduid.
TC voor TIBERIUS CLAUDIUS, LANFY voor lost and not found en RR voor Rereformed.
Als in je bericht als reactie naar iemand maar duidelijk is wie je bedoelt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 21 apr 2023 12:28 Ik vermoed dat regel E8 niet streng naar de letter bedoeld is, maar meer om op terug te kunnen vallen als opzettelijk getrolled wordt door middel an naamsverminkingen. Hint:
  • Ik hoefde jou in deze reactie ook niet aan te spreken met Sparrow en/of Mus omdat jouw AvatarNaam helder en automatisch vermeld staat in de quote waar ik op reageer. Bovendien krijgt op die wijze degene waar je op reageert ook meteen automatisch een berichtje dat er op diens bericht gereageerd is.
Onze reacties overlapten elkaar. :)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bastiaan73 schreef: 21 apr 2023 08:48
Rereformed schreef: 21 apr 2023 06:30 Hi vanuit mijn land Finland. Voor mij ben je Varpunen. :wink:
Hoe zit het dan met forumregel E8? 🤔

😄
:lol:

Afbeelding
Voorbij het denken
vind ik innerlijke rust
vanwege stilte.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 21 apr 2023 12:33:lol:
Nja, van Hollandse mus tot Finse Varpunen die van generatie tot generatie bezongen wordt is een upgrading!
O, ik heb het soms veeel bonter gemaakt. We hadden ooit een forummer Inktvlam die ik geheel zonder er erg in te hebben begon aan te spreken als Inktvlek. Daar kreeg ik een reprimande in rood voor :oops:
Om het goed te maken doe ik al 16 jaar boete.
Born OK the first time
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 21 apr 2023 12:22
De kerstmorgen van de mus

…..knip
Dank RR, de tekst is zoveel mooier met een correcte vertaling en ook dank voor de verdere info, is zeer gewaardeerd :)
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Maria schreef: 21 apr 2023 12:30

Zo'n vaart zal dat niet lopen.
Zolang een geheime eigen naam niet wordt geschreven en de aanspreekwijze met respect genoemd blijft.
In het verleden werden soms echt spotnamen en sarcastisch bedoelde variaties gebruikt.
Dat is wat we proberen voor te zijn.
En terecht dat jullie dat voor willen zijn. Het is zo nutteloos negatief om iemand via de naam te trollen of überhaupt te trollen. Niet dat ik overigens zo onschuldig ben wat dat betreft, ik heb me er ook wel aan bezondigd maar het zei natuurlijk meer over mij dan over de ander in dit geval, bovendien was het, al is dat geen excuus, een beperkte periode….

De zoekmachine is ook niet gevoelig voor gewone of hoofdletters.
Bastiaan heeft zichzelf voorgesteld als Bas, zo ook Heeck (Roeland)
Lange of moeilijke namen, worden al vaak met afkorting aangeduid.
TC voor TIBERIUS CLAUDIUS, LANFY voor lost and not found en RR voor Rereformed.
Als in je bericht als reactie naar iemand maar duidelijk is wie je bedoelt.
Dank, dat is goed om te weten.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 21 apr 2023 12:28
Ik vermoed dat regel E8 niet streng naar de letter bedoeld is, maar meer om op terug te kunnen vallen als opzettelijk getrolled wordt door middel an naamsverminkingen.
Heb hierop via post van Maria op gereageerd wegens overlapping, is dus t.g.t. ook een reaktie aan jou.
Hint:
Dank voor het aangeven van dit HierEnNu maar ik had dat al bemerkt :wink:
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 21 apr 2023 12:42 Nja, van Hollandse mus tot Finse Varpunen die van generatie tot generatie bezongen wordt is een upgrading!
Nou, ja, zeg, nu ben ik behoorlijk beledigd, hoe durf je, wat is er mis met het woord Mus? :cry:

O, ik heb het soms veeel bonter gemaakt. We hadden ooit een forummer Inktvlam die ik geheel zonder er erg in te hebben begon aan te spreken als Inktvlek. Daar kreeg ik een reprimande in rood voor :oops:
Alleen een reprimande? Niet naar hel en vagevuur verbannen? Ik vin’d nog wel meevallen die reprimande in rood…..
Om het goed te maken doe ik al 16 jaar boete.
:oops: :oops: Die reprimande in rood betekend voor jou hel en vagevuur, en dan komt er nu nog 16 jaar bij omdat je mij zwaar beledigd hebt, mai, mijn excuses….
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 20 apr 2023 19:01Ik had er graag mus van gemaakt maar Sparrow wil do.
Mus, welkom op het forum.
Zionist
Plaats reactie