Één van mijn eerste bemoeienissen in een wat serieuzer topic hier op FreeThinker was in het topic 'Rusland en Oekraïne' op 16 nov 2022 10:05. Ik gaf te kennen dat ik me er oprecht over verbaasde dat sommige FreeThinkers er kennelijk voorstander van waren dat de NAVO militair zou reageren richting Rusland vanwege een raketinslag in Polen terwijl de herkomst van die betreffende raket nog onduidelijk was. Als reactie werd zelfs te kennen gegeven dat zelfs al had Rusland die raket niet afgeschoten, dan nog, want zonder de invasie waar Rusland voor verantwoordelijkheid is zou er geen raket op Polen zijn gevallen,
- Zie eventueel:
Rusland en Oekraïne
door HierEnNu » 16 nov 2022 16:03
verbaasde een andere stellige uitspraak mij evenzeer:
NAVO blijft hier volledig buiten. Zoveel is zeker.
- Zie eventueel:
Rusland en Oekraïne
door HierEnNu » 16 nov 2022 16:07
- het Partnerschap voor de Vrede-programma:
Aldoende ontstond een discussie over welke oorzaak welk gevolg dan ook had:NATO 04 Apr. 2023 18:29 schreef: Relations with Ukraine
![]()
- Dialogue and cooperation started when newly independent Ukraine joined the North Atlantic Cooperation Council (1991) and the Partnership for Peace programme (1994).
- Relations were strengthened with the signing of the 1997 Charter on a Distinctive Partnership, which established the NATO-Ukraine Commission (NUC) to take cooperation forward.
- Since 2009, the NUC has overseen Ukraine's Euro-Atlantic integration process, including reforms under the Annual National Programme (ANP).
- Cooperation has deepened over time and is mutually beneficial, with Ukraine actively contributing to NATO-led operations and missions.
- de schuldige was hoe dan ook Rusland!
Waarna de discussie over oorzaak/gevolg verder escaleerde omdat ik het woordje 'coup' noemde en vervolgens werd alles wat ik schreef telkens geframed alsof ik anderen dan Rusland verantwoordelijk hield voor de invasie.HierEnNu schreef: ↑18 nov 2022 10:43'Wij', [het 'vrije' Westen, EU, VS, NAVO], zijn al decennia lang een vreedzaam blok die op geen enkele manier bezig zijn om wereldhegemonie te bereiken?
Mijns inziens zijn 'wij' minstens zo verantwoordlijk voor de ontstane chaos in Oekraïne die voorafging aan het verwerpelijke militaire ingrijpen door Rusland.
- Zie eventueel:
Rusland en Oekraïne
door HierEnNu » 18 nov 2022 14:29
Dit hielp ook niet:HierEnNu schreef: ↑19 nov 2022 13:04Rereformed schreef:Het gaat om de Oekraïense oorlog, waarvan jij de helft of meer van de schuld in de schoenen van het westen wil schuiven. Hoe je het ook wendt of keert is dat een extreme positie.
Ik heb bovendien helemaal niet beweerd dat 'het Westen' voor de helft of meer schuld heeft aan de Oekraïense oorlog. Ik beweerde iets geheel anders, namelijk:HierEnNu schreef:Mijns inziens zijn 'wij' minstens zo verantwoordlijk voor de ontstane chaos in Oekraïne die voorafging aan het verwerpelijke militaire ingrijpen door Rusland.
Uiteindelijk liep ik onvermijdelijk tegen RodeModeratorLetters aan:HierEnNu schreef: ↑20 nov 2022 11:19Ik vind inderdaad het Westen mede verantwoordelijk voor de ontstane chaos in Oekraïne die al was ontstaan vóór de inval door Rusland. Om hard proberen te maken dat mijns inziens het Westen, de NAVO, maar met name de VS de inval door Rusland bewust en met voorbedachte rade planmatig heeft uitgelokt kost mij nou eenmaal tijd, moeite en energie. Ik doe zulks op mijn eigen tijd en op mijn eigen manier.
Of daar dan argumenten bijzitten die jou begrip doen opbrengen voor de Russen weet ik niet, zelf heb ik geen begrip voor die gruweldaden die in naam van Rusland in Oekraïne plaatsvinden en hoop van harte dat zoveel mogelijk misdaden berecht zullen worden.
De reden waarom ik het een coup noem is helemaal niet zo ingewikkeld:HierEnNu schreef: ↑22 nov 2022 13:39Prima! Ik begrijp wat je schrijft.Rereformed schreef: ↑22 nov 2022 12:25
Het lijkt me verstandiger dat jij even stopt met herhalen dat het een coup is, en je argumentatie daarvoor verzamelt. Het is nu niet slechts verstandig maar een vereiste om verder te kunnen gaan met de discussie.
Dan stopt het hier en nu voor HierEnNu!
Bedankt voor bovenstaande informatie:
ik zal vanaf nu geen reacties meer plaatsen in dit topic.
Volgens artikel 111 van de Oekraïense grondwet die in februari 2014 van kracht was kon de president worden afgezet in geval van hoogverraad of een andere misdaad. De procedure voor afzetting vereiste echter een besluit van het Constitutioneel Hof van Oekraïne, dat de beschuldigingen tegen de president zou onderzoeken en een oordeel zou vellen over zijn schuld. Indien de president schuldig werd bevonden, kon hij worden afgezet door een besluit van minstens tweederde van het totale aantal parlementsleden.
Dat vereiste besluit van het Constitutioneel Hof is destijds nooit genomen en dat maakt de afzetting van Yanukovych dan ook grondwettelijke onrechtmatig en daarom noem ik zulks een coup.RefWorld schreef:
CONSTITUTION OF UKRAINE PDF
Article 111
The President of Ukraine may be removed from office by the Verkhovna Rada of
Ukraine by the procedure of impeachment, in the event that he or she commits
state treason or other crime.
The issue of the removal of the President of Ukraine from office by the procedure
of impeachment is initiated by the majority of the constitutional composition of the
Verkhovna Rada of Ukraine.
To conduct the investigation, the Verkhovna Rada of Ukraine establishes a special
temporary investigatory commission which composition includes a special
prosecutor and special investigators.
The conclusions and proposals of the temporary investigatory commission are
considered at a meeting of the Verkhovna Rada of Ukraine.
Where there are grounds, the Verkhovna Rada of Ukraine, by no less than two-
thirds of its constitutional composition, adopts a decision on the accusation of the
President of Ukraine.
The decision on the removal of the President of Ukraine from office by the
procedure of impeachment is adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine by no
less than three-quarters of its constitutional composition, after the review of the
case by the Constitutional Court of Ukraine and the receipt of its opinion on the
observance of the constitutional procedure of investigation and consideration of the
case of impeachment, and the receipt of the opinion of the Supreme Court that the
acts, of which the President of Ukraine is accused, contain elements of state
treason or other crime.
![]()
Of en wanneer ik terugkom op:
- Ik vind inderdaad het Westen mede verantwoordelijk voor de ontstane chaos in Oekraïne die al was ontstaan vóór de inval door Rusland. Om hard proberen te maken dat mijns inziens het Westen, de NAVO, maar met name de VS de inval door Rusland bewust en met voorbedachte rade planmatig heeft uitgelokt kost mij nou eenmaal tijd, moeite en energie.
Ik doe zulks op mijn eigen tijd en op mijn eigen manier.
de reden waarom ik het een coup noem.