Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mus
Forum fan

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 16 sep 2024 13:27 Beste Mus

Heb je mijn vorige bijdrage gelezen? Wat betekent Expertise hebben in bovennatuurlijke quantumgeneeskunde? Earwaxing therapy? Steen oplegging?

Ik ben toevallig een goeroe op het gebied van teennagels van kabouters. Het vijlsel hiervan helpt je van je kiespijn af.

En jij vergelijkt bovenstaande woewoe imo dus met kabouter nagels.
Ja, de wereld is idd vol van fantastische wonderen, één daarvan is dat ik je ongelofelijk grappig vind :thumbleft:

Blijft staan wat ik schreef in onderstaande:
Mus schreef: 16 sep 2024 13:13 Vraagje: was jij als 4 jarige klaar voor het begrijpen van ingewikkelde wiskundige problemen? In dat geval feliciteer ik je want ik heb die intelligentie niet. Mijn expertise heb ik mee dan 40 jaar over gedaan om zover te komen, jij bent nog niet eens bereid een basis dingetje als projectie bij jezelf te onderzoeken, jou aandacht stokt al bij zo iets vreselijks de erkenning van je frustratie. Dus even je grote mond houden en je niet zo laten sturen door vooringenomen ideeen, als je daartoe in staat bent kom je nog maar eens terug.
Voor nu brei ik er een einde aan tot een volgende confrontatie wellicht.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 16 sep 2024 13:46 Vraagje: was jij als 4 jarige klaar voor het begrijpen van Kabouter-Teennagel-Geneeskunde? In dat geval feliciteer ik je want ik heb die intelligentie niet. Mijn expertise heb ik meer dan 40 jaar over gedaan om zover te komen, jij bent nog niet eens bereid een basis dingetje als projectie bij jezelf te onderzoeken, jou aandacht stokt al bij zo iets vreselijks de erkenning van je frustratie. Dus even je grote mond houden en je niet zo laten sturen door vooringenomen ideeen, als je daartoe in staat bent kom je nog maar eens terug.
Over vooringenomen gesproken. JIJ hebt DE kennis.
JIJ bent (na 40 jaar intensieve studie) DE kenner.
Zoals Vogel DE kenner is op het gebied van moleculaire verdunning (1 druppel in een grote oceaan).
Mag ik het met jouw welnemen arrogante vooringenomenheid noemen??

Veel plezier met je kennis en wachten is op de Nobelprijs voor Mus.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Mus->>>>> Dikkemick” schreef: Voor nu brei ik er een einde aan tot een volgende confrontatie wellicht.
Mus

Hoog tijd voor je om zelfstandig een topic te openen waar je uit de doeken doet waar je het over hebt.
Aanbevolen titel:

EéN BUITENGEWONE GENEESWIJZE bij ALLE LIJDEN
Met daarbinnen:

De Grondslagen
Onderzoeksresultaten
Effectiviteit

Met uiteraard verwijzingen naar websites ter verificatie en uiteraard jouw eigen 40-jarige studie goed toegelicht.

En lees eerst even terug op:
viewtopic.php?p=568595#p568595

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 16 sep 2024 11:02
dikkemick schreef: 16 sep 2024 06:50 Ik kan wel een stootje hebben, maar dat denigrerende toontje is nu precies waar je op stuit als je bv met zwaar gelovigen in gesprek gaat. Of met een rozenkruizer.
Dat eindigt dan steevast met: "Sorry maar jij kunt het niet begrijpen, daar moet je een ingewijde voor zijn"

Nou sorry, dan liever geen ingewijde.
Ik begrijp je frustratie. Ik snap ook wat je getriggert heeft
jou ervaring uit het verleden op mij als persoon te projecteren.
Mag ik ff de onnodig oplopende spanning tussen jullie enigszins doorbreken?
Aangezien ik een notoire mierenneuker ben, doe ik zulks graag zo:
  • '"getriggert" [SIC] moet zijn getriggerd
en
  • "jou ervaring" [SIC] moet zijn jouw ervaring

:wink:
Freethinker Sorry.jpg
Freethinker Sorry.jpg (10.8 KiB) 170 keer bekeken
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Mus schreef: 16 sep 2024 13:38 Nee, ik heb niet de zelfde lectuur in huis als jij, boekje van Eckhart heb ik nog wel ergens in huis liggen ergens. Ik lees überhaupt geen ‘studieboeken’ ik lees vooral boeken ter vermaak en plezier.
Ah, boeken voor vermaak en plezier heb ik dan nooit gelezen. Wel honderden stripverhalen toen ik jong was! Maar dat zijn geen boeken :lol:
Het boeken lezen, specifiek studie boeken rond filosofie, psychologie en aanverwanten is pas begonnen in en na mijn zware depressie die tot een zeer pijnlijk echtscheiding leidde met een éénjarig zoontje toen.
Mijn God, wat zag ik af, wat zat ik in een lijden van jewelste. Hyperventileren, extreem lage bloeddruk, me vol proppend met suikerhoudende junk-food...

Maar ik kreeg hoofdpijn van al die filosofie / psychologie boeken, mijn simpele verstand kon dat niet aan en uit mijn depressie kwam ik er niet mee.
En dan kwam het grote onverwachte wonder.
Na veel weerstand ging ik begin jaren '90 op aanraden van iemand die het eerder had gedaan is betalen om te ademhalen. Ik vond het zo'n belachelijk idee dit 'betalen om te ademen' dat ik het deels ook deed om van die persoon zijn gezeur af te zijn, maar tegelijk intrigeerde me haar verhalen over zo'n rebirthing / adem-sessie toch wel wat.

In de verste verte kon ik niet beseffen wat het inhield tot ik het deed. Mij goodness, ik kreeg bang van mezelf daarna!
Wie ben ik, wat ben ik, wat zit er in mij????

En zo begon ik als een bezetene de lectuur van Stanislav Grof te lezen - mijn enige "wetenschappelijke" aanknopingspunt toen - maar waar ik ook hoofdpijn van kreeg want te academisch geschreven toen voor mij! :lol:

Ah, het leven, wat een kosmische grap eens je bewust geworden bent.
Daarvoor deed "het leven" me alleen maar pijn en was ik zoals zovelen, op zoek naar verlichting van mijn lijden.
Pas rond de eeuwwisseling begonnen de eerste zonnestralen door de donkere wolken - waarin ik me toen zowat chronisch bevond - heen te komen.

En sinds vijf jaar weet ik wat de Boeddha meegemaakt heeft toen hij een kosmische lachbui kreeg tijdens zijn verlichting want ik ben zelf een Boeddha - wat een titel, geen naam is en letterlijk "de verlichte" betekend - geworden. :wink:
Mus schreef: 16 sep 2024 13:38 Zo zie je maar, er is nog hoop zelfs voor de meeste verstokten onder ons :wink:
Dus ja, er nog hoop voor de meeste verstokten onder ons wat ik ooit zelf was! :wink:
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Eerst de autoriteiten, dan de persoonlijke getuigenissen.

Ik ben echt heel blij voor je, bonifacius, dat je het Boeddha licht gezien hebt en verlicht bent. Hoe hangt dit Samen met EEG en bewustzijn?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 16 sep 2024 11:54:scissors:
Ik ben een heel sociaal mens Peter.
Ik ondersteun deelnemers hier als MaartenV en Mus.
Iemand ondersteunen vanuit de hoop volgelingen te werven met je 'geëvangeliseer' heeft uiteraard geen ene jota met sociaal zijn te maken, zeker niet op jouw manier, maar bevestigt eerder je andere aSociale gedrag op dit forum.

Je intelligentie had ik ook wat hoger ingeschat, want ik had al op dag 1[?] hier door dat wat jij nou doet groot risico inhoud op een waarschuwing en dus op een ban als je zo door blijft gaan, maar ja, misschien bel je wel uit op 'EGOsuïcide by cop'?

Lees anders eerst regel T12 :: ff door! :idea:
Bedankt HierEnNu! Dat wilde ik juist schrijven.
Regel T12 heeft -vermoed ik - de meeste verbanningen op geleverd, de laatste tijd.
Peter van Velzen

bonifacius
Diehard

Mus schreef: 13 sep 2024 12:53 en….

Boeddha en aanverwanten heb ik geen kaas van gegeten

Maar niettemin bedankt voor de verwijzing.

Groet Mus.
Als je je discussies met de vrijdenkers / skepper's hier beu bent - en zo ziet het er wel naar uit :wink: - moet je toch maar is op het boeddha forum kijken.
Er is daar een forumlid met de naam 'ervaringsgetuige' die vandaag in reactie #139 getuigd van een heel diep verworven bewustzijn.
Dat forumlid heeft zich net als ik duidelijk bevrijd van de beperkingen van het ego en een staat van verlichting bereikt.

Zie > https://www.boeddhaforum.nl/index.php?t ... n#msg46003
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 16 sep 2024 18:08 Dat forumlid heeft zich net als ik duidelijk bevrijd
van de beperkingen van het ego en een staat van verlichting bereikt.
Ik, ik, ik ...

Zucht.jpg
Zucht.jpg (6.58 KiB) 145 keer bekeken

• "IK heb verlichting bereikt"
is mijns inziens een typische uitspraak van iemand die verdwaald is in diens eigen 'Spirituele Ego'.

Trying Get Rid OF Ego Trip.jpg
Trying Get Rid OF Ego Trip.jpg (28.92 KiB) 145 keer bekeken

Waar het eigen Ego doorzien vaak al leidt tot hevige decompensatie,
zal het onoverkomelijke 'uitéénspatten' van het 'Spirituele Ego'

Ego ik luchtbel.jpg
Ego ik luchtbel.jpg (3.8 KiB) 145 keer bekeken

iemand terug kunnen werpen in diepe Psychoses en Depressie!

Één of meer goede gesprekken op profylactische basis
met een professionele[!] evaringsdeskundige lijkt me dan aangewezen, want
  • voorkomen is beter dan misschien nooit meer heel worden ... :idea:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Uitstapje naar het ECHT begrijpen van bewustzijn.

https://www.stichtingrozenkruis.nl/acti ... bewustzijn

Het thema bewustzijn zou wel eens de sleutel kunnen bevatten voor antwoorden op de grote vragen van onze tijd. Want stel nu dat ons denken en handelen voort zou komen uit een diep besef dat achter het materiële, tastbare leven geestelijke, ongrijpbare krachten werkzaam zijn. Stel dat we zo’n bewustzijnsprong zouden maken. Zou de wereld er dan anders uitzien?

Jaja..... STEL.....
Spuit Elf.
bonifacius
Diehard

Mus schreef: 13 sep 2024 12:53
bonifacius schreef: 13 sep 2024 01:02
Ik vond deze van jou net...
Mus schreef: 20 apr 2023 19:01 ...nadat ik op Google in de zoekbalk het woorden ‘non-dualisme + forum’ had ingetypt kwam er o.a. een verwijzing naar dit forum. Na wat rondneuzen hier en verschillende intern gestelde vragen bij de verschillende teksten die ik las bedacht ik waarom niet me inschrijven je weet nooit waar het goed voor is,...
Daar is een forum dat goed is voor jou > https://www.waarheidvinding.nl
Een niet langer bestaand forum :-k
Er heeft zich vandaag een kandidaat waarheidvinder aangemeld op het waarheidvindingforum.
Zie > https://www.waarheidvinding.nl/waarheid ... php?t=3663

Doe jij nu ook maar dan komt er misschien een nieuwe lichting Zelf-gerealiseerden als ze het volhouden op dat forum want Advaita is niet voor doetjes!
Ik volg mee de discussies en neem als "afgestudeerde" misschien ook wel terug deel aan de discussies daar!

Jongens wat heb ik me 10 jaar lang geamuseerd op dat forum van Circus socksang Advaita. :lol:
Misschien komt er wel een 2de editie met nieuwe deelnemers op gang als jij je ook aanmeldt.
Ik zoek inmiddels verder naar nieuwe rekruten voor dat forum.

UNCLE ADVAITA WANTS YOU :wink:
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16
dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.
Zo is dat.
MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16 Dat is voorlopig een onbewezen hypothese.
En dat hoeft niet bewezen te worden.
Wetenschap heeft daar niets mee te maken.
Wie dat wil bewezen zien is nog niet ontwaakt, slaapt nog zoals de meerderheid der mensheid.
bonifacius
Diehard

Mus schreef: 13 sep 2024 12:53 en….

Boeddha en aanverwanten heb ik geen kaas van gegeten
het boeddhisme gaat in essentie over het bewust worden van Zijn.

Hoewel het boeddhisme een complexe en veelzijdige filosofie is met talloze aspecten, is een van de centrale doelen om inzicht te verkrijgen in de ware aard van de werkelijkheid en van onszelf. Dit inzicht wordt vaak omschreven als het 'ontwaken' of het 'verlichten' van het bewustzijn.

Indirect heeft dit ook te maken met het punt dat MaartenV wil maken.
Via een gereguleerd default mode network (DMN) in de hersenen komt men bij dat bewust worden van Zijn.

Maar "bewust worden van Zijn" kan niet op dezelfde manier worden benaderd als het leren van een nieuwe vaardigheid of het verwerven van kennis. Het is een ervaring die vaak omschreven wordt als een ontwaking, een realisatie of een diepe innerlijke verschuiving in perspectief.

Waarom is bewust worden van Zijn niet leren?

- Subjectieve ervaring: Het is een individuele en unieke ervaring die moeilijk in woorden te vatten is en die niet direct kan worden overgedragen aan anderen.

- Transcendent van het ego: Het gaat voorbij het individuele zelf en raakt aan een diepere, meer universele dimensie van het bestaan.

- Niet-lineair proces: Het is geen lineair proces van het geleidelijk opdoen van kennis, maar eerder een niet-lineaire ontvouwing van bewustzijn.

- Directe ervaring: Het is een directe ervaring van de werkelijkheid, niet gebaseerd op conceptueel denken of overtuigingen.

Psychedelica kunnen een rol in spelen in het reguleren van het DMN voor wie die weg wil gaan.
Want recent onderzoek heeft aangetoond dat psychedelica zoals LSD, psilocybin (de actieve stof in paddo's) en ayahuasca een significant effect hebben op het DMN. Ze lijken de activiteit van dit netwerk te verminderen.

- Mogelijk heeft ook de boeddha 2.500 jaar geleden wel is psychedelica gebruikt, want zowel bij het gebruik van psychedelica als bij meditatieve ervaringen worden vaak diepe inzichten, een gevoel van eenheid en een veranderd bewustzijn gemeld.

- In sommige oude culturen werden planten met psychoactieve stoffen gebruikt in religieuze ceremonies. Het is mogelijk dat ook in de omgeving waarin Boeddha leefde dergelijke planten voorkwamen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik krijg de indruk dat bonifacius voor een lege kerk aan het preken is. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bonifacius schreef: 16 sep 2024 21:50 En dat hoeft niet bewezen te worden.
Wetenschap heeft daar niets mee te maken.
Wie dat wil bewezen zien is nog niet ontwaakt, slaapt nog zoals de meerderheid der mensheid.
En zo zei mijn collega (Jehovah's getuige) ooit:

"Wetenschap heeft daar niets mee te maken.
Wie dat wil bewezen zien is nog niet ontwaakt, slaapt nog zoals de meerderheid der mensheid"
Spuit Elf.
Plaats reactie