Mus schreef: ↑16 sep 2024 13:38
Nee, ik heb niet de zelfde lectuur in huis als jij, boekje van Eckhart heb ik nog wel ergens in huis liggen ergens. Ik lees überhaupt geen ‘studieboeken’ ik lees vooral boeken ter vermaak en plezier.
Ah, boeken voor vermaak en plezier heb ik dan nooit gelezen. Wel honderden stripverhalen toen ik jong was! Maar dat zijn geen boeken
Het boeken lezen, specifiek studie boeken rond filosofie, psychologie en aanverwanten is pas begonnen in en na mijn zware depressie die tot een zeer pijnlijk echtscheiding leidde met een éénjarig zoontje toen.
Mijn God, wat zag ik af, wat zat ik in een lijden van jewelste. Hyperventileren, extreem lage bloeddruk, me vol proppend met suikerhoudende junk-food...
Maar ik kreeg hoofdpijn van al die filosofie / psychologie boeken, mijn simpele verstand kon dat niet aan en uit mijn depressie kwam ik er niet mee.
En dan kwam het grote onverwachte wonder.
Na veel weerstand ging ik begin jaren '90 op aanraden van iemand die het eerder had gedaan is betalen om te ademhalen. Ik vond het zo'n belachelijk idee dit 'betalen om te ademen' dat ik het deels ook deed om van die persoon zijn gezeur af te zijn, maar tegelijk intrigeerde me haar verhalen over zo'n rebirthing / adem-sessie toch wel wat.
In de verste verte kon ik niet beseffen wat het inhield tot ik het deed. Mij goodness, ik kreeg bang van mezelf daarna!
Wie ben ik, wat ben ik, wat zit er in mij????
En zo begon ik als een bezetene de lectuur van Stanislav Grof te lezen - mijn enige "wetenschappelijke" aanknopingspunt toen - maar waar ik ook hoofdpijn van kreeg want te academisch geschreven toen voor mij!
Ah, het leven, wat een kosmische grap eens je bewust geworden bent.
Daarvoor deed "het leven" me alleen maar pijn en was ik zoals zovelen, op zoek naar verlichting van mijn lijden.
Pas rond de eeuwwisseling begonnen de eerste zonnestralen door de donkere wolken - waarin ik me toen zowat chronisch bevond - heen te komen.
En sinds vijf jaar weet ik wat de Boeddha meegemaakt heeft toen hij een kosmische lachbui kreeg tijdens zijn verlichting want ik ben zelf een Boeddha - wat een titel, geen naam is en letterlijk "de verlichte" betekend - geworden.
Mus schreef: ↑16 sep 2024 13:38
Zo zie je maar, er is nog hoop zelfs voor de meeste verstokten onder ons
Dus ja, er nog hoop voor de meeste verstokten onder ons wat ik ooit zelf was!
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!