Ik volg de berichten van o.a. Bonifacius met belangstelling.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 sep 2024 10:26 Ik krijg de indruk dat bonifacius voor een lege kerk aan het preken is.
Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
Moderator: Moderators
Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
- bonifacius
- Diehard
Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
Ik de jouwe ook, zoals onderstaande....
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
- bonifacius
- Diehard
bonifacius schreef: ↑16 sep 2024 12:25 ...
van professor Koen Demyttenaere in samenwerking met wel een dozijn andere Leuvense profs die op de achterkant vermeld staan en het sluit naadloos aan bij mijn boek "De zin van ziek zijn" door Thorwald Dethlefsen; Rüdiger Dahlke wat dateert van eind jaren '80.
Maar Thorwald Dethlefsen en Rüdiger Dahlke gaan verder en omschrijven hun zienswijze met 'finale causaliteit' of – beter nog – met het niet aan de tijd onderworpen begrip van de analogie.
Zie citaat...
...
Bewust worden van Zijn heeft dus niks met rede en de wetenschap te maken want een centraal doel van de wetenschap is het ontdekken van causale verbanden.bonifacius schreef: ↑16 sep 2024 23:41 ...
Waarom is bewust worden van Zijn niet leren?
...
- Niet-lineair proces: Het is geen lineair proces van het geleidelijk opdoen van kennis, maar eerder een niet-lineaire ontvouwing van bewustzijn.
...
Traditioneel heeft de wetenschap een voorkeur gehad voor lineaire structuren om causaliteit te begrijpen. Dit betekent dat men ervan uitgaat dat gebeurtenissen in een duidelijke, rechte lijn op elkaar volgen: een oorzaak leidt direct tot een gevolg. Deze opvatting is geïnspireerd door het mechanistische wereldbeeld dat in de wetenschappelijke revolutie dominant werd.
En daar loopt ze uiteindelijk op vast.
Zie...
'wanneer gebeurtenissen voor ons overzienbaar blijven, kunnen wij ons met onze voorstelling van tijd, lineaire structuur en causaliteit in ons dagelijks leven heel goed redden. Maar worden de dimensies groter, of het niveau waarop een probleem opgelost moet worden hoger, dan leidt de causale wijze van zien eerder tot onzinnige conclusies dan tot inzicht.
Causaliteit heeft namelijk altijd een vastliggend eindpunt van de vraagstelling nodig. In het causale wereldbeeld heeft ten slotte iedere manifestatie een oorzaak, reden waarom het niet alleen geoorloofd, maar zelfs noodzakelijk is om van iedere oorzaak weer naar haar oorzaak te vragen.
Op deze manier komt men wel tot het onderzoeken van de oorzaak van de oorzaak van de oorzaak – maar een eindpunt wordt helaas nooit bereikt. De oer-oorzaak van alle oorzaken kan niet worden gevonden.
Ofwel men houdt op een willekeurig gekozen punt aangekomen, met vragen op, of men belandt in een niet op te lossen probleem, dat nooit zinvoller kan zijn dan de bekende vraag wie er het eerste was: de kip of het ei.'
Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.
Ja ja en jullie kunnen daar bovenuit kijken!
Boven die armzalige wetenschap die met zichzelf zo in de knoop zit
Chapeau!
Boven die armzalige wetenschap die met zichzelf zo in de knoop zit
Chapeau!
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
- bonifacius
- Diehard
Interessant wat Artificiële-intelligentie antwoord bij het invoeren van: "De Wetenschap, Lineaire Structuren en Causaliteit".
Zie...
Zie...
De Wetenschap, Lineaire Structuren en Causaliteit
Een Klassieke Visie op Causaliteit
Traditioneel heeft de wetenschap een voorkeur gehad voor lineaire structuren om causaliteit te begrijpen. Dit betekent dat men ervan uitgaat dat gebeurtenissen in een duidelijke, rechte lijn op elkaar volgen: een oorzaak leidt direct tot een gevolg. Deze opvatting is geïnspireerd door het mechanistische wereldbeeld dat in de wetenschappelijke revolutie dominant werd.
Voorbeeld: Als je een glas laat vallen, valt het op de grond en breekt. Hier is een duidelijke oorzaak-gevolg relatie: het loslaten van het glas (oorzaak) leidt tot het breken van het glas (gevolg).
Waarom Lineaire Structuren?
- Eenvoud: Lineaire modellen zijn relatief eenvoudig te formuleren en te testen.
- Voorspelbaarheid: Ze bieden een gevoel van controle en voorspelbaarheid in een vaak complexe wereld.
- Wiskundige handigheid: Veel wiskundige tools zijn ontworpen om lineaire relaties te analyseren.
De Beperkingen van Lineaire Modellen
Hoewel lineaire modellen waardevol zijn, zijn ze niet altijd toereikend om de complexiteit van de werkelijkheid te vatten. Steeds meer onderzoek wijst uit dat:
- Veel systemen niet-lineair zijn: Kleine veranderingen in de begincondities kunnen leiden tot grote verschillen in de uitkomst (zoals bij het weer).
- Feedbacklussen: Gebeurtenissen kunnen elkaar beïnvloeden in een cirkelvormig patroon.
- Emergente eigenschappen: Systemen kunnen gedrag vertonen dat niet kan worden voorspeld op basis van de eigenschappen van de individuele componenten.
Voorbeelden van Niet-Lineaire Causaliteit
- Levenswebben: In een ecosysteem beïnvloeden soorten elkaar op complexe manieren, waarbij veranderingen in één soort gevolgen kunnen hebben voor vele andere.
- Klimaatverandering: Het klimaat is een uiterst complex systeem met talloze interacties tussen verschillende factoren.
- Menselijk gedrag: Ons gedrag wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zowel intern als extern, en deze factoren kunnen op complexe manieren met elkaar interageren.
De Toekomst van Causaliteit in de Wetenschap
De wetenschap is zich steeds meer bewust van de beperkingen van lineaire modellen en er wordt veel onderzoek gedaan naar niet-lineaire systemen. Methoden zoals systeemdynamiek, netwerkanalyse en machine learning worden gebruikt om complexere causale relaties te ontrafelen.
Belangrijke ontwikkelingen:
- Big data: Grote hoeveelheden data maken het mogelijk om complexere patronen te ontdekken.
- Simulaties: Computersimulaties kunnen worden gebruikt om complexe systemen te modelleren en te onderzoeken.
- Interdisciplinaire samenwerking: Door samen te werken kunnen onderzoekers uit verschillende disciplines een holistischer beeld krijgen van complexe problemen.
Conclusie
Hoewel lineaire modellen een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de wetenschap, is het duidelijk dat de werkelijkheid vaak veel complexer is. Door de beperkingen van lineaire modellen te erkennen en nieuwe methoden te ontwikkelen, kunnen we een beter begrip krijgen van de causale relaties die onze wereld vormgeven.
Wil je dieper ingaan op een specifiek aspect van dit onderwerp? Bijvoorbeeld:
- Chaos theorie
- Netwerkanalyse
- Causaliteit in de sociale wetenschappen
- De rol van toeval in complexe systemen
Verwacht je nu wellicht een tegenreactie van AI?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Zullen we het omdraaien bonifacius? Ik op de tribune en jijzelf als afgestudeerde in de arena met alle andere afgestudeerden misschien kan ik nog wat van je leren, zo niet zal ik in elk kunnen genieten van prachtig renspelen.bonifacius schreef: ↑13 sep 2024 01:02
Er heeft zich vandaag een kandidaat waarheidvinder aangemeld op het waarheidvindingforum.
Zie > https://www.waarheidvinding.nl/waarheid ... php?t=3663
Doe jij nu ook maar dan komt er misschien een nieuwe lichting Zelf-gerealiseerden als ze het volhouden op dat forum want Advaita is niet voor doetjes!
Ik volg mee de discussies en neem als "afgestudeerde" misschien ook wel terug deel aan de discussies daar!
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
- bonifacius
- Diehard
Maar er zijn geen afgestudeerden meer op het waarheidvinding forum uitgezonderd Laurens de admin zelf.
Zie post van hem vandaag in reactie op een nieuw lid...
Maar dat nieuw lid Ummenie stelt wel een interessante vraag over schuldgevoel. Ga zelf maar is kijken.Is dat even een binnenkomer. Welkom.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ummenie
Hallo!
Wat is je vraag want discussies voeren we hier niet, althans niet als het aan mij ligt. Dat doen dan weer de overige leden, die zijn er wel maar ze reageren nooit meer, allemaal stilgevallen. Misschien als je gelukt hebt dat iemand zich aangesproken voelt met je te discussiëren.
Maar niet getreurd er heeft in de loop van de tijd al veel lezenswaardigs plaatsgevonden.
Laurens
https://www.waarheidvinding.nl/waarheid ... php?t=3663
Ik zou hem antwoorden met wat Google's Artificiële-intelligentie me antwoordde op mijn vraag: "wat zegt Advaita vedanta over schuldgevoel?".
Zie...
Vind ik wel weer een heel mooi antwoord.Advaita Vedanta en Schuldgevoel: Een Verkenning
Advaita Vedanta is een filosofische stroming binnen het hindoeïsme die stelt dat alles één is: jij, ik, en de hele kosmos zijn verschillende manifestaties van dezelfde ultieme werkelijkheid, Brahman. Deze eenheid betekent dat er in wezen geen scheiding is tussen jou en de rest van de wereld.
Hoe kijkt Advaita Vedanta naar schuldgevoel?
- De illusie van separatie: Schuldgevoel ontstaat vaak uit het idee dat we losstaande individuen zijn die fouten maken. Advaita stelt echter dat dit gevoel van separatie een illusie is. Als alles één is, dan is er eigenlijk niemand om te veroordelen of zich schuldig te voelen.
- Karma als leerproces: Hoewel karma een belangrijk concept is in het hindoeïsme, wordt het in Advaita anders bekeken. In plaats van een straf of beloning is karma eerder een leerproces. Door onze ervaringen, zowel positief als negatief, groeien we en komen we dichter bij de realisatie van onze eenheid met het universum.
- Bevrijding van schuld: Door te beseffen dat je één bent met alles, kun je je bevrijden van het gevoel van schuld. Dit betekent niet dat je je gedrag niet verantwoordelijk neemt, maar wel dat je het vanuit een breder perspectief beziet.
- Compassie en vergeving: Advaita benadrukt het belang van compassie en vergeving, zowel voor jezelf als voor anderen. Als je begrijpt dat iedereen op zijn eigen pad is en dat er geen fundamenteel verschil is tussen jou en een ander, dan wordt het makkelijker om schuld los te laten.
In essentie biedt Advaita Vedanta een alternatief voor het traditionele begrip van schuld. Het stelt dat schuldgevoel een illusie is die voortkomt uit een verkeerd begrip van onze eigen identiteit. Door de eenheid met alles te realiseren, kunnen we ons bevrijden van dit gevoel en leven in vrede en harmonie.
Wil je meer weten over een specifiek aspect van Advaita Vedanta en schuldgevoel? Bijvoorbeeld:
- Hoe kan ik de principes van Advaita Vedanta in mijn dagelijks leven toepassen?
- Wat is het verband tussen Advaita Vedanta en andere filosofische stromingen?
- Hoe kan ik mijn eigen ervaringen met schuldgevoel vanuit een Advaita perspectief bekijken?
Als ik dat vergelijk met ons christendom met zijn 'door mijn schuld, door mijn schuld..' zou ik gewenst hebben dat ik bij Hindoe's geboren was!
Maar mijn Karma als leerproces heeft me precies laten geboren worden op die éne plek op deze planeet (niets is toeval) waar ik het meest kon leren. Mijn ouders waren het beste voorbeeld van hoe te leven in de illusie van separatie...
Tja dan is het afwachten tot er meer gegadigden komen opdagen, ik pak er vast een kopje koffie bij.bonifacius schreef: ↑17 sep 2024 23:41
Maar er zijn geen afgestudeerden meer op het waarheidvinding forum uitgezonderd Laurens de admin zelf.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
- bonifacius
- Diehard
Zo ziet het er niet naar uit.
Ter info: 'Het is via een dissident op dit forum dat ik tien jaar geleden dat forum ontdekt heb en me er direct thuis voelde.
Verslavend waren de eeuwige discussies over "Waarheid" en het spelletje " ego's prikkelen en uit de tent lokken" daar
Advaita met zijn fameuze neti-neti (niet dit, niet dat" of "noch dit, noch dat") leent zich daar ook uitstekend voor.
Zie Artificiële-intelligentie...
Een genie moet diegene geweest zijn die zo'n methode bedacht heeft!Advaita neti-neti is een belangrijk begrip in de Advaita Vedanta, een school binnen de hindoefilosofie die stelt dat alles één is. De term "neti-neti" betekent letterlijk "niet dit, niet dat" of "noch dit, noch dat" in het Sanskriet.
Dit concept wordt gebruikt om ons te helpen transcenderen van ons beperkte zelfbeeld en onze ware aard als Brahman, de absolute werkelijkheid, te realiseren. Door herhaaldelijk "neti-neti" te zeggen, ontkennen we al onze beperkende ideeën en overtuigingen over onszelf en de wereld. Op deze manier kunnen we dichter bij de waarheid komen.
In het kort:
- Neti-neti is een methode om te ontdekken wat we niet zijn.
- Door het uitsluiten van alles wat we niet zijn, komen we dichter bij het begrijpen van wat we wel zijn.
- Het is een proces van negatie, waarbij we geleidelijk alle misvattingen over onszelf loslaten.
- Het doel is om de eenheid van alle dingen te ervaren.
En dan de discussies over de 'echte" Advaita versus neo-advaita....
Dat Advaita-forum was waarachtig het beste vermaak op internet voor wie geïnteresseerd is in het onderwerp.
De verlichten struikelden erover elkaar!
Ik heb over tien jaar wel meer dan 6.000 posts van leden en mezelf bewaard in tekst bestandjes op mijn computer vanwege de onsterfelijke hilarische discussies op de forum. De beste soap-serie op TV was er niks tegen.
Totaal andere insteek dan dit forum of dat boeddhistisch forum.
Tsja, aan alle liedjes komt een eind.
Als je slaperig bent kan het 'veiliger' zijn om koffie te nemen ipv thee!
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie
Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Tja, ik ben van de generatie ‘ken geen tijd’
Heb je ‘last’ van nostalgische gevoelens Bonifacius? In dat geval heb je dan gelukkig de foto’s nog op je pc staan die je dan met een mengeling van weemoed en schaterlach terug kan kijken.bonifacius schreef: ↑18 sep 2024 11:44Zo ziet het er niet naar uit.
Ter info: 'Het is via een dissident op dit forum dat ik tien jaar geleden dat forum ontdekt heb en me er direct thuis voelde.
Verslavend waren de eeuwige discussies over "Waarheid" en het spelletje " ego's prikkelen en uit de tent lokken" daar
Advaita met zijn fameuze neti-neti (niet dit, niet dat" of "noch dit, noch dat") leent zich daar ook uitstekend voor.
Zie Artificiële-intelligentie...
Een genie moet diegene geweest zijn die zo'n methode bedacht heeft!Advaita neti-neti is een belangrijk begrip in de Advaita Vedanta, een school binnen de hindoefilosofie die stelt dat alles één is. De term "neti-neti" betekent letterlijk "niet dit, niet dat" of "noch dit, noch dat" in het Sanskriet.
Dit concept wordt gebruikt om ons te helpen transcenderen van ons beperkte zelfbeeld en onze ware aard als Brahman, de absolute werkelijkheid, te realiseren. Door herhaaldelijk "neti-neti" te zeggen, ontkennen we al onze beperkende ideeën en overtuigingen over onszelf en de wereld. Op deze manier kunnen we dichter bij de waarheid komen.
In het kort:
- Neti-neti is een methode om te ontdekken wat we niet zijn.
- Door het uitsluiten van alles wat we niet zijn, komen we dichter bij het begrijpen van wat we wel zijn.
- Het is een proces van negatie, waarbij we geleidelijk alle misvattingen over onszelf loslaten.
- Het doel is om de eenheid van alle dingen te ervaren.
En dan de discussies over de 'echte" Advaita versus neo-advaita....
Dat Advaita-forum was waarachtig het beste vermaak op internet voor wie geïnteresseerd is in het onderwerp.
De verlichten struikelden erover elkaar!
Ik heb over tien jaar wel meer dan 6.000 posts van leden en mezelf bewaard in tekst bestandjes op mijn computer vanwege de onsterfelijke hilarische discussies op de forum. De beste soap-serie op TV was er niks tegen.
Totaal andere insteek dan dit forum of dat boeddhistisch forum.
Tsja, aan alle liedjes komt een eind.
Dat is minder ongezond dan mijn periodieke insomnia!
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude