Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 08:44 ...
Mensen met dementie kunnen niet rapporteren wat ze ervaren, maar neurologisch komt het (in de laatste stadia) overeen met wat
5MeO-DMT doet met het brein.
...
Dus als ik het goed begrijp zorgt 5MeO-DMT ervoor dat het brein zich vult met Bèta-amyloïd? Ik zou maar oppassen met dat spul.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 03 feb 2025 09:31
MaartenV schreef: 03 feb 2025 08:44 Het sterkste argument vind ik het neurologisch argument.
Sterke argumenten zijn op zich waardeloos. Vooral als je enkel naar de argumenten kijkt/zoekt die in je straatje passen.

En voor je aan anderen vraagt om de vragen die jij opwerpt te beantwoorden, kan je misschien eens proberen een antwoord te formuleren op de vragen/bezwaren die anderen hier op jouw visie hebben gebracht.

Wat mij betreft is dit lang genoeg éénrichtingsverkeer geweest waarbij jij steeds de vragen stelt, de antwoorden negeert, want je stelt later de zelfde vragen en je nooit een poging doet om de vragen te beantwoorden die anderen aan jou stelden.
Ja, Mullog gaf inderdaad anekdotiek (zijn hoogst persoonlijke ervaring met mensen met Alzheimer en van horen zeggen (van zijn moeder)) aan als argument tegen mijn geciteerd neurologisch onderzoek.
In zo'n geval zijn 'vrijdenkers' zoals Axxyanus in geen velden of wegen te bespeuren om te wijzen op anekdotiek als drogreden.
Dat bewijst hoe biased je bent, Axxyanus.
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 09:54
MaartenV schreef: 03 feb 2025 08:44 Het sterkste argument vind ik het neurologisch argument.
Sterke argumenten zijn op zich waardeloos. Vooral als je enkel naar de argumenten kijkt/zoekt die in je straatje passen.

En voor je aan anderen vraagt om de vragen die jij opwerpt te beantwoorden, kan je misschien eens proberen een antwoord te formuleren op de vragen/bezwaren die anderen hier op jouw visie hebben gebracht.

Wat mij betreft is dit lang genoeg éénrichtingsverkeer geweest waarbij jij steeds de vragen stelt, de antwoorden negeert, want je stelt later de zelfde vragen en je nooit een poging doet om de vragen te beantwoorden die anderen aan jou stelden.
Ja, Mullog gaf inderdaad anekdotiek (zijn hoogst persoonlijke ervaring met mensen met Alzheimer en van horen zeggen (van zijn moeder)) aan als argument tegen mijn geciteerd neurologisch onderzoek.
In zo'n geval zijn 'vrijdenkers' zoals Axxyanus in geen velden of wegen te bespeuren om te wijzen op anekdotiek als drogreden.
Dat bewijst hoe biased je bent, Axxyanus.
Die ene bijdrage van Mullog zinkt in het niets tegenover jouw jarenlange campagne hier. Jarenlang kom jij hier al met je eenzijdige benadering, waarbij je steeds opnieuw verwacht dat anderen jouw vragen beantwoorden en niet eens een poging doet de vragen die anderen aan jou stellen te beantwoorden.

Maar owee een andere deelnemer heeft eens een bijdrage die niet wetenschappelijk gegrond is en ik laat dat passeren.

Ja ik ben vooringenomen. Vooringenomen tegen mensen die met twee maten meten en verwachten dat de anderen hun bezwaren van een antwoord voorzien, terwijl ze zelf geen enkele poging doen de bezwaren te beantwoorden die de anderen naar voor schoven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Maar, Maarten, je denkt toch niet serieus dat iemand die cognitief compleet de weg kwijt is en tevens volkomen afhankelijk is van anderen en zelfs opnieuw in de luiers zit, wat M. Alzheimer helaas met zich meebrengt, dat dat mystieke ervaringen met zich meebrengt?

Dat is in mijn visie toch echt niet wat bedoeld wordt met dat je weer ‘als een kind moet worden’.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Yours schreef: 03 feb 2025 11:19 Maar, Maarten, je denkt toch niet serieus dat iemand die cognitief compleet de weg kwijt is en tevens volkomen afhankelijk is van anderen en zelfs opnieuw in de luiers zit, wat M. Alzheimer helaas met zich meebrengt, dat dat mystieke ervaringen met zich meebrengt?

Dat is in mijn visie toch echt niet wat bedoeld wordt met dat je weer ‘als een kind moet worden’.
Dat is inderdaad moeilijk voor te stellen en moeilijk ernstig te nemen, als men niet beter wist. Maar tijdens een 5MeO-DMT ervaring is iemands brein ook bijna niet werkend. Onderzoekers kunnen ook moeilijk serieus nemen dat deze psychedelische ervaringen tot de meest intense en meest bewustzijnsverruimende ervaringen leiden tijdens het leven van de psychonauten.

Het is ook zo dat bij ouder worden en cognitieve achteruitgang een toenemende hyperactiviteit van de neuronen wordt vastgesteld...
Ik weet niet hoe dat bij late fase dementie is, maar de cognitieve achteruitgang bij ouderen gaat gepaard met hyperactiviteit van de neuronen.

Ook dat kan men zich bijna niet voorstellen of ernstig nemen, mochten de feiten niet zo duidelijk zijn, toch is dat wat er gebeurt.
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

't Probleem is dat je dit meent te zien, maar geen concrete voorbeelden geeft. Zo kan ik daar niet op antwoorden en één of ander verduidelijken. Want het is een algemeen patroon dat je zegt op te merken, zonder te verwijzen naar de specifieke gevallen die dat moeten ondersteunen. Zonder het aan te tonen, met andere woorden.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Naarmate mensen ouder worden, treden er veranderingen op in de hersenactiviteit die verband houden met cognitieve achteruitgang. Een opvallend fenomeen is dat ouderen tijdens cognitieve taken vaak een toename in hersenactiviteit vertonen in vergelijking met jongere volwassenen.

Dus er is bij het ouder worden sprake van een toename in hersenactiviteit tijdens cognitieve taken. Deze verhoogde activiteit correleert met cognitieve achteruitgang.

Onderzoek naar neurale netwerk-hyperexcitabiliteit (= meer intens vuren van de neuronen) in diermodellen van Alzheimer toont aan dat dit fenomeen aanhoudt en mogelijk verergert naarmate de ziekte voortschrijdt. Hier zijn enkele belangrijke bevindingen uit dierstudies:

Voortdurende hyperexcitabiliteit: In APP/PS1-muismodellen blijft hyperexcitabiliteit een kenmerk van de ziekte.

Computationele modellen tonen aan dat de verstoring van ionkanalen, synaptische veranderingen en dendritische degeneratie bijdragen aan het progressieve karakter van hyperexcitabiliteit. Deze factoren kunnen leiden tot toegenomen vuurfrequenties.

(bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34420957/)

Bij psychedelica inname is er een verminderde hersenactiviteit, die dan weer correleert met bewustzijnsverruiming.

Zie je het patroon?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

uit deze wetenschappelijke tekst en deze wetenschappelijke paper kan worden geconcludeerd dat zowel diermodellen als computationale simulaties aantonen dat er hyperexcitabiliteit van neuronale netwerken (NH) optreedt bij Alzheimer’s ziekte (AD), zelfs bij progressie van de ziekte.

Bewijs uit diermodellen:
De eerste tekst stelt expliciet:
"NH has been demonstrated in several animal models of AD pathology and multiple lines of evidence point to the existence of NH in patients with AD, strongly supporting the physiological and clinical relevance of this readout."
→ Dit bevestigt dat NH wordt waargenomen in diermodellen van AD en dat er sterke aanwijzingen zijn voor NH bij AD-patiënten.

Daarnaast worden verschillende hypothesen besproken over hoe NH ontstaat in diermodellen en dat sommige modellen beperkingen hebben, wat betekent dat de vertaling naar menselijke patiënten kritisch moet worden bekeken.
→ Maar ondanks deze beperkingen blijft NH een consistent bevonden fenomeen in dieren.

Bewijs uit computationele simulaties:
De tweede tekst bespreekt een computationeel model dat de progressie van AD-pathologie simuleert en daarin toenemende NH aantoont:
"The activity dependent degeneration model replicates spectral changes in line with clinical data and demonstrates increasing NH."
→ Dit betekent dat de simulatie niet alleen NH detecteert, maar ook dat NH toeneemt naarmate AD vordert.

Bovendien test de studie verschillende functionele connectiviteitsmetingen en toont aan dat sommige gevoeliger zijn voor vroege NH en AD-gerelateerde neurofysiologische abnormaliteiten.
→ Dit impliceert dat NH aanwezig is en kan worden gemeten in vroege en progressieve stadia van AD.

Conclusie:
Beide bronnen ondersteunen de stelling dat bij de progressie van dementie NH optreedt, gebaseerd op zowel diermodellen als simulaties. Dit suggereert dat NH niet alleen een vroeg fenomeen is, maar ook een progressief mechanisme dat verder evolueert naarmate AD zich ontwikkelt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 12:30

't Probleem is dat je dit meent te zien, maar geen concrete voorbeelden geeft. Zo kan ik daar niet op antwoorden en één of ander verduidelijken. Want het is een algemeen patroon dat je zegt op te merken, zonder te verwijzen naar de specifieke gevallen die dat moeten ondersteunen. Zonder het aan te tonen, met andere woorden.
MaartenV je speelt altijd het zelfde spelletje. Als ik concrete vragen stel, dan negeer je die. Als ik eens klaag over het feit dat jij geen vragen beantwoordt, probeer jij het zo te draaien dat ik niet concreet ben.

Ik ben vaak genoeg concreet geweest. Ieder die dit soort topics volgt heeft dat gezien. Concreet zijn is totaal nutteloos want dan negeer jij het gewoon. Als ik het goed voor heb, heeft ook Heeck nog een aantal openstaande vragen voor jou.

Dit forum heeft een zoek functie. Gebruik die maar. Ik beschouw jou niet langer als een deelnemer van goede wil en ik ga dus geen serieuse tijd in jou steken. Als je je reputatie wil opkrikken, dan mag jij je eigen tijd daarin steken.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 12:36 Zie je het patroon?
Ja het patroon van MaartenV die twee verschillende zaken door elkaar haspelt zoals cognitieve vaardigheden en intensiteit van bewustzijnservaring.

Het is niet omdat iemand een verhoogde bewustzijnstoestand ervaart dat hij ook beter scoort in cognitieve vaardigheden.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 09:54 ...
...
Voor de goede orde. Ik heb geen idee wat mijn moeder hiermee te maken heeft. Die op hoge leeftijd bij haar volle verstand overleden. Mijn schoonmoeder daarentegen herkende haar eigen dochter niet meer in de laatste twee weken van haar leven en had pakweg een halfjaar daarvoor nog in een kort helder moment weten te verklaren dat het bijzonder leeg was in haar hoofd.

Ik beken schuld dat mijn reactie uit anekdotes bestaat. Maar ik daag je uit de de menselijke onttakeling van Alzheimer te spiegelen aan het gebruik van psychedelica en met name 5MeO-DMT. Ik zie graag neurologisch onderzoek tegemoet dat aantoont dat de vorming van amyloïde plaques in de hersenen van Alzheimer patiënten een vergelijkbaar effect hebben als 5MeO-DMT of andersom.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 03 feb 2025 16:27
MaartenV schreef: 03 feb 2025 09:54 ...
...
Voor de goede orde. Ik heb geen idee wat mijn moeder hiermee te maken heeft. Die op hoge leeftijd bij haar volle verstand overleden. Mijn schoonmoeder daarentegen herkende haar eigen dochter niet meer in de laatste twee weken van haar leven en had pakweg een halfjaar daarvoor nog in een kort helder moment weten te verklaren dat het bijzonder leeg was in haar hoofd.

Ik beken schuld dat mijn reactie uit anekdotes bestaat. Maar ik daag je uit de de menselijke onttakeling van Alzheimer te spiegelen aan het gebruik van psychedelica en met name 5MeO-DMT. Ik zie graag neurologisch onderzoek tegemoet dat aantoont dat de vorming van amyloïde plaques in de hersenen van Alzheimer patiënten een vergelijkbaar effect hebben als 5MeO-DMT of andersom.
Excuses dat ik het over je moeder had, terwijl het over je schoonmoeder ging.
Het is natuurlijk een vermoeden van mij. Maar als het zo is dat 5MeO-DMT vooral een stilte van de neuronen bevordert door hyperpolarisatie, wat toch blijkt uit onderzoek, en als dit gepaard gaat met een meer verruimd bewustzijn tot zelfs een 'Godservaring' of éénwording met Alles en iedereen (hoe je dat ook definieert), dan is dat toch wel merkwaardig, deze inverse relatie.

Wetende dat uit diermodellen blijkt dat de Alzheimer ziekte, in diermodellen, vooral voor een hyperexcitabiliteit van de neuronen zorgt en bij progressie voor nog meer vuring van de neuronen, correlerend met cognitieve achteruitgang.
Zie voor meer informatie hier: viewtopic.php?p=652230#p652230

Het zou wel eens kunnen dat die leegte die jouw schoonmoeder ervoer komt van een teveel aan vuren van de neuronen (zie hyperexcitabiliteit), en dat bij volledig wegvallen neuronale activiteit men zoiets krijgt als een verruimd bewustzijn.

Dat is wat ik meen te zien. En dat zie je niet enkel bij Alzheimer. Maar ook bij epilepsie zie je een uitval van bewustzijn, terwijl de vuring van de neuronen globaal enorm intens is.

Dit ondersteunt de titel van mijn topic dat minder neuronaal vuren voor een verruiming van het bewustzijn zorgt, op een bepaald moment.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 03 feb 2025 16:44 ...
Dit ondersteunt de titel van mijn topic dat minder neuronaal vuren voor een verruiming van het bewustzijn zorgt, op een bepaald moment.
En dan moet ik aangesproken worden op anekdotes terwijl jij in vermoedens praat en totaal voorbij gaat aan wat er met en in het hersenweefsel van Alzheimer patiënten gebeurt?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is zuurstof tekort in de hersenen ook aanbevelenswaardig om het hogere te kunnen bevatten? Moeten we coma patiënten juist toejuichen omdat zij waarschijnlijk in een hogere dimensionale roes leven?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Volgens dit proefschrift is er bij muizen en mensen met Alzheimer een verhoogde neuronale hyperexciteerbaarheid, die zich op twee manieren kan uiten:

Constante epileptiforme activiteit

Het onderzoek beschrijft subklinische epileptiforme activiteit, die vaak ongemerkt blijft omdat deze niet gepaard gaat met zichtbare aanvallen.
In klinische studies werd bij 15% van de AD-patiënten epileptiforme activiteit gedetecteerd zonder dat deze patiënten ooit eerder een epileptische aanval hadden gehad.
In muismodellen werd spontaan verhoogde epileptiforme activiteit gemeten, wat betekent dat hun neuronen frequenter abnormale ontladingen vertonen, zelfs zonder externe prikkels.
Incidentele aanvallen die ongezien voorbijgaan

Naast constante epileptiforme activiteit treden er ook epileptische aanvallen op die niet worden opgemerkt.
Meer dan de helft van de epileptische aanvallen bij AD-patiënten is niet-convulsief, wat betekent dat ze vaak niet worden herkend als aanvallen.
Deze aanvallen kunnen subtiele symptomen hebben zoals déjà vu, amnesie, spraakstilstand of intense vrees, wat ze moeilijk te diagnosticeren maakt.

Conclusie

Er is dus, zoals ik vermoedde, constante epileptiforme activiteit aanwezig bij Alzheimer, maar deze wordt vaak niet opgemerkt. Daarnaast zijn er ook incidentele aanvallen die ongezien voorbijgaan.

Dit suggereert dat Alzheimer een vorm van chronische epileptische ontregeling kan omvatten, waarbij de hersenen frequent abnormale elektrische activiteit vertonen zonder zichtbare aanvallen gepaard gaand met cognitieve achteruitgang. Dit in tegenstelling tot psychedelische drugs die juist een vermindering van hersenactiviteit vertonen met een verruimd bewustzijn.
Gesloten