Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Wat voor mij Aldous Huxley's filtertheorie bevestigt, naast psychedelica die de hersenactiviteit reduceren bij toename van de intensiteit van de psychedelische ervaring, is het volgende:

Victor Lamme, neurowetenschapper, schrijft letterlijk in zijn boek 'De vrije wil bestaat niet' dat hoe dieper de slaap, hoe sterker het EEG signaal. Hij haast zich om te zeggen dat die enorme toename aan elektrische activiteit gemeten door het EEG tijdens diepere fasen van de slaap niet altijd hersenactiviteit weergeeft.

"Hoe dieper de slaap wordt, hoe meer laagfrequent, en hoe sterker het signaal wordt. Het lijkt vreemd dat iemand in de diepste fasen van de slaap zoveel hersenactiviteit lijkt te hebben, maar ...
" (Victor Lamme, De Vrije Wil Bestaat Niet)

Maar het lijkt er dus op dat er wel degelijk een correlatie is tussen EEG en bewustzijn, maar een negatieve correlatie: hoe dieper de slaap en dus hoe minder bewustzijn, hoe meer elektrische hersenactiviteit. Een correlatie dus, maar een negatieve correlatie. Elektrische activiteit in de hersenen lijkt bewustzijn te onderdrukken in plaats van te veroorzaken. Bij waak is het EEG signaal het zwakste (bij leven).

Zie ook mijn video hier over algemene verdoving:
(de thalamus is veel meer actief onder algemene verdoving, en laat geen activiteit zien tijdens waak op de beelden van de professor. Nochthans moet er activiteit zijn, volgens hem, tijdens waak. Want de cliënt 'hoort' iets, blijkt uit diens reacties. Nochthans geen hersenactiviteit te zien.
https://youtu.be/dVdueEKA1Z4?si=GGvPlt5LIwYiWZ9D

Dit is wetenschappelijk gemeten dus dat zou zichzelf respecterende vrijdenkers die wetenschap consequent respecteren, moeten overtuigen dat de hersenen bewustzijn uitfilteren, in plaats van het te veroorzaken.
Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding... (Avi Loeb)
dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

Ja Maarten, de doden zijn t meest bewust!

Gaan we weer....300 pagina's lang.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 18 sep 2023 07:07 Ja Maarten, de doden zijn t meest bewust!

AH, de waargenomen uitdijing mag men extrapoleren tot in het absurde (an infinitely dense point without dimensions zonder ruimte errond). Maar de filtertheorie extrapoleren met bewijs, oh maar...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 07:18
dikkemick schreef: 18 sep 2023 07:07 Ja Maarten, de doden zijn t meest bewust!

AH, de waargenomen uitdijing mag men extrapoleren tot in het absurde (an infinitely dense point without dimensions zonder ruimte errond). Maar de filtertheorie extrapoleren met bewijs, oh maar...
Het blijven inderdaad hypothesen (wat uitdijen betreft) en er zijn er meerdere geweest, waarna de slechte hypothesen dan weer afvallen.
Dat hersenen bewustzijn uitfilteren is jouw hypothese, niet die van Lamme.
Zoals met uitdijen en singulariteiten extrapoleren moet er nog veel onderzoek worden gedaan, maar ik denk dat wetenschappers het er over eens zijn, dat als iemand overleden is het bewustzijn verdwenen zal zijn.
I.p.v nog 20 topics te starten is het misschien verstandig dit onderzoek af te wachten.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 06:24 Dit is wetenschappelijk gemeten dus dat zou zichzelf respecterende vrijdenkers die wetenschap consequent respecteren, moeten overtuigen dat de hersenen bewustzijn uitfilteren, in plaats van het te veroorzaken.
Neen, dat hoeft niet en dat is je al eens uitgelegd. Aangezien dat je dat toch vergeet, heeft het geen zin om dat nog eens uit te leggen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 18 sep 2023 07:59
MaartenV schreef: 18 sep 2023 06:24 Dit is wetenschappelijk gemeten dus dat zou zichzelf respecterende vrijdenkers die wetenschap consequent respecteren, moeten overtuigen dat de hersenen bewustzijn uitfilteren, in plaats van het te veroorzaken.
Neen, dat hoeft niet en dat is je al eens uitgelegd. Aangezien dat je dat toch vergeet, heeft het geen zin om dat nog eens uit te leggen.
Maar die uitleg volstond niet. Heeck vroeg toen naar de hele video over de algemene verdoving, alsof dat relevant was, omdat het fragment op zich staat en op zich genoeg uitleg verschaft.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 11:42
Maar die uitleg volstond niet.
Jij hebt toen geen bezwaren tegen mijn uitleg gegeven. Je kan dus nu niet gewoon gaan beweren dat die uitleg niet volstond.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 18 sep 2023 11:49
MaartenV schreef: 18 sep 2023 11:42
Maar die uitleg volstond niet.
Jij hebt toen geen bezwaren tegen mijn uitleg gegeven. Je kan dus nu niet gewoon gaan beweren dat die uitleg niet volstond.
Axxyanus, als je denkt dat je uitleg volstond, zou je dan bereid zijn om het nog een keer uit te leggen? (Misschien is dat te veel is voor jou) Misschien heb ik het de eerste keer niet volledig begrepen. En ik snap dat je denkt dat je uitleg voldoende was. Misschien heb ik toen niet duidelijk genoeg aangegeven waarom ik nog met onbeantwoorde vragen zat. En tot slot, als het niet te veel is gevraagd: wat zijn de belangrijkste redenen waarom je het niet eens bent met de stelling dat de hersenen bewustzijn uitfilteren in plaats van het te veroorzaken op grond van voornoemde toch wel wetenschappelijke vaststellingen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Spuit Elf.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.

Dat is voorlopig een onbewezen hypothese.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16
dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.

Dat zal wel zo blijven, net als jouw niet voorspellen wat een Out-of-Body-Experiencer zal rapporteren van een buitenlijfelijk waarnemen van een regenboog.

Hier een gidsje voor her opstellen van minstens de hypothese die uiteraard der zaak nog niet bewezen is, maar wel heel precies omschrijft hoe wordt getoetst en de hypothese evt het raam uit kan.

https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/hypothesen/

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Zoals we konden verwachten is door bovenstaande vrijdenkers niet echt geantwoord op de openingspost. Die blijft overeind. Het gegeven dat het elektrische signaal sterker wordt naarmate men dieper slaapt, werd hier niet weerlegd. Bevestiging zullen we nooit krijgen, want daar zijn die vrijdenkers te trots voor, maar weerlegging is er niet. Dus we kunnen gerust concluderen dat de filtertheorie wordt gesteund door het gegeven dat het EEG sterker wordt naarmate men in diepere slaap verkeerd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 16:01 Zoals we konden verwachten is door bovenstaande vrijdenkers niet echt geantwoord op de openingspost. Die blijft overeind. Het gegeven dat het elektrische signaal sterker wordt naarmate men dieper slaapt, werd hier niet weerlegd. Bevestiging zullen we nooit krijgen, want daar zijn die vrijdenkers te trots voor, maar weerlegging is er niet. Dus we kunnen gerust concluderen dat de filtertheorie wordt gesteund door het gegeven dat het EEG sterker wordt naarmate men in diepere slaap verkeerd.
Ach kom nu MaartenV, jij speelt hier al jaren het zelfde spelletje.

Je komt met een bewering, anderen komen met bezwaren, dat gaat zo een beetje over en weer tot jij geen weerwoord meer hebt. Dan volgt de algemene reset en kom je na een tijdje met die zelfde bewering alsof je al die bezwaren vergeten bent. En nu anderen aangeven geen zin meer te hebben in steeds weer het zelfde rondedansje ga je dat gebruiken om te beweren dat je openingstopic overeind blijft.

Denken dat je gelijk hebt door zo vaak het zelfde te herhalen dat de anderen het beu zijn om er nog op te reageren. #-o
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus,

Eerst lezen wat de eerste zin is van MaartenV zijn openingsbericht:
“MaartenV” schreef: Wat voor mij Aldous Huxley's filtertheorie bevestigt, naast psychedelica die de hersenactiviteit reduceren bij toename van de intensiteit van de psychedelische ervaring, is het volgende:
. . .
MaartenV ervaart bevestiging. Niemand meer dan hij. Zo heb ook ik mijn verwachting hier ooit gedeponeerd dat kunstmatig bewustzijn ooit zal worden gerealiseerd.
Ook verwacht ik daar persoonlijk! eerder resultaat van dan van MaartenV zijn OBE-regenboog-ziener.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16

Maar wat zeg je hier nou precies? Dat we eigenlijk 1 zijn met de natuur/wereld en we daarom bewustzijn hebben?
Spuit Elf.
Plaats reactie