Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door heeck »

Het wachten blijft op jouw briefje aan Nutt, met de door mij aangegeven punten, plus zijn antwoord daarop.
Dan pas zou kunnen blijken dat jij Nutt beter begrijpt dan hijzelf.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Robin Carhart-Harris stelde in zijn studie in 2012:

... "and the magnitude of this decrease predicted the intensity of the subjective effects."
(https://www.pnas.org/doi/epdf/10.1073/pnas.1119598109)

Dus hoe groter de vermindering van hersenactiviteit, hoe intenser de psychedelische ervaring.

Dit is een correlatie van -1.

Het is deze correlatie van -1 dat het stoffelijke van het onstoffelijke doet onderscheiden. De materie van de hersenactiviteit ten opzichte van de (psychedelische) ervaring correleren negatief in dit geval.
Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding... (Avi Loeb)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat is het niet! Dat is slechts de conclusie die jij eraan verbindt. Stoffelijk versus onstoffelijk.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Laat ons het dan 'ervaring' en 'hersenactiviteit' noemen. Feit is dat het wetenschappelijk is vastgesteld dat onder psychedelica deze twee negatief correleren met elkaar. Dus blijven beweren dat ze ten allen een correlatie van +1 hebben, is dan best ook wel een droom.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Vergeet niet éérst je brief aan Nutt te doen, want anders wek je hier de schijn dat je het beter denkt te weten. En dat klopt per saldo niet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Nu je toch over David Nutt bezig bent, Heeck: hier even een citaat uit zijn boek over psychedelica:

"The self-reports were pretty much as expected. But then came the imaging results. And it was one of the most astonishing sets of results I have ever seen, in a lifetime of science. I had only once before had experiment results that were the exact opposite to what had been predicted. The first time, I’d coined a scientific maxim: If your results are opposite to what you predicted, they are very likely to be true! We had predicted that we’d see an increase in brain blood flow, in particular in the brain’s visual system. But the activity in the visual regions was unchanged. In fact, we didn’t find any increases in activity, anywhere in the brain. But all the subjects had hallucinations, so what was causing them? What we found was that in three regions of the brain, there was a profound decrease in activity. And the stronger the psychedelic experiences people reported, the more those three regions turned off. ‘Turn on, tune in, drop out!’ had become ‘Turn off, tune in, drop out!’

Nutt, Professor David. Psychedelics: The revolutionary drugs that could change your life – a guide from the expert (p. 67). Hodder & Stoughton. Kindle Edition.

Dit zijn de feiten. Men was niet zomaar verrast. Men had nog nooit zo iets meegemaakt 'in a lifetime of science'.

De interpretatie van deze feiten, die David Nutt eraan gaf, is niet de mijne. Ik hou me bij de feiten en tracht niet te interpreteren: er is een negative correlatie tussen ervaring en hersenactiviteit. Tussen het onstoffelijke en het stoffelijke. Ik hou me aan die feiten. Ik interpreteer niet, zoals David Nutt doet.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 03 nov 2024 13:48 ‘Turn on, tune in, drop out!’ had become ‘Turn off, tune in, drop out!’
Dat vind ik een goeie! :lol:
Op risico van een ban op dit forum hieronder wat ChatGTP erover zegt...
Interessante opmerking van David Nutt! Zijn interpretatie van Turn on, tune in, drop out! als Turn off, tune in, drop out! lijkt een spiegeling van de maatschappelijke tendensen rond drugsonderzoek en psychonautische ervaringen. Nutt, bekend voor zijn werk in psychofarmacologie, wijst mogelijk op een verschuiving van de oorspronkelijke psychedelische beweging, die zich richtte op zelfontdekking en bewustzijnsverruiming. Vandaag de dag draait het vaak meer om introspectie en een focus op mentale gezondheid in plaats van simpelweg “aanzetten” en loskomen van maatschappelijke structuren.

Het uitzetten kan worden geïnterpreteerd als een soort afwijzing van externe, afleidende prikkels om vervolgens diep in de geest te kunnen duiken zonder de behoefte om ergens naartoe of iets te bereiken.
Dat is toch weer formidabel geantwoord door ChatGTP, vooral hoe dat uitzetten geïnterpreteerd kan worden, wat helemaal aansluit bij mijn ervaringen met bv. psilocybine maar wat Heeck zijn favoriet Richard Dawkins in de verste verste niet kunnen (en willen) vatten (zie video onder) want ook meditatie doet dat, zijn het in (veel) mindere mate, zeker bij beginners.

Richard Dawkins on Buddhism > https://www.youtube.com/watch?v=DJNA0u5Xigk&t=2s
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 03 nov 2024 15:12 ...
Dat is toch weer formidabel geantwoord door ChatGTP, vooral hoe dat uitzetten geïnterpreteerd kan worden, wat helemaal aansluit bij mijn ervaringen met bv. psilocybine maar wat Heeck zijn favoriet Richard Dawkins in de verste verste niet kunnen (en willen) vatten (zie video onder) want ook meditatie doet dat, zijn het in (veel) mindere mate, zeker bij beginners.

Zag ik vandaag voor het eerst deze video van zes maand geleden...

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 04 nov 2024 11:33
bonifacius schreef: 03 nov 2024 15:12 ...

Zag ik vandaag voor het eerst deze video van zes maand geleden...

Het is mooi om te zien hoe Sam Harris door voortschrijdend inzicht doorheen de jaren veranderd is van kamp dankzij meditatie en psychedelica en er een groot pleitbezorger voor werd.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 04 nov 2024 12:41 Het is mooi om te zien hoe Sam Harris door voortschrijdend inzicht doorheen de jaren veranderd is van kamp dankzij meditatie en psychedelica en er een groot pleitbezorger voor werd.
Ah, jij hebt zijn carrière zo wat gevolgd.
ik weet vrijwel niets van hem want mijn voorkeur gaat naar directe inzichten zonder filosofisch gewicht.

Maar 'k vind Harris nu wel goed te behappen zoals in onderstaande video weer:

How Meditation Can Change Your Life - Sam Harris https://www.youtube.com/watch?v=FXEvw87JsHU&t=315s
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 04 nov 2024 13:08
MaartenV schreef: 04 nov 2024 12:41 Het is mooi om te zien hoe Sam Harris door voortschrijdend inzicht doorheen de jaren veranderd is van kamp dankzij meditatie en psychedelica en er een groot pleitbezorger voor werd.
Ah, jij hebt zijn carrière zo wat gevolgd.
ik weet vrijwel niets van hem want mijn voorkeur gaat naar directe inzichten zonder filosofisch gewicht.

Maar 'k vind Harris nu wel goed te behappen zoals in onderstaande video weer:

How Meditation Can Change Your Life - Sam Harris https://www.youtube.com/watch?v=FXEvw87JsHU&t=315s
Ja, hij was een een zogenaamde 'nieuwe atheist' en heeft een aantal boeken daarover geschreven. Hij verdiepte zich daarna ook in spiritualiteit en meditatie, maar op een seculiere manier. (vraag voor meer info aan de LLM's;))
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 04 nov 2024 21:10 Ja, hij was een een zogenaamde 'nieuwe atheist' en heeft een aantal boeken daarover geschreven. Hij verdiepte zich daarna ook in spiritualiteit en meditatie, maar op een seculiere manier. (vraag voor meer info aan de LLM's;))
Merci voor het aanknopingspunt. Ik heb er een chat over gedaan met tegen het einde een vraag over vergelijking met Stanislav Grof als mijn grote referentie punt.
Ik vroeg: Hoe verhouden Sam Harris en Stanislav Grof zich tot elkaar?
ChatGPT zei:

Sam Harris en Stanislav Grof delen een gemeenschappelijke interesse in bewustzijn en het potentieel van psychedelica, maar hun benaderingen en overtuigingen verschillen aanzienlijk.

Sam Harris blijft strikt seculier en atheïstisch in zijn benadering van psychedelica en bewustzijn. Hij ziet psychedelica als middelen die kunnen helpen om voorbij het ego en het zelfgevoel te gaan, en zo diepe inzichten kunnen geven in de aard van bewustzijn. Voor Harris zijn deze ervaringen echter niet inherent spiritueel of bovennatuurlijk; ze zijn gewoon voorbeelden van wat het menselijke brein kan ervaren en onthullen zonder religieuze interpretatie.

Stanislav Grof, daarentegen, ziet psychedelica als sleutels tot diepere spirituele ervaringen die verder reiken dan een strikt neurobiologische verklaring. In zijn werk met LSD en andere psychedelica heeft Grof een model ontwikkeld waarin hij het bewustzijn beschrijft als iets dat de fysieke hersenen overstijgt. Zijn transpersoonlijke psychologie gaat uit van een breder, vaak mystiek perspectief, waarin hij gelooft dat psychedelische ervaringen toegang kunnen geven tot universele archetypen, vorige levens, of zelfs spirituele dimensies die het ego overstijgen.

Hoewel beiden de waarde van psychedelica erkennen, is Harris gericht op hoe deze ervaringen binnen een naturalistisch wereldbeeld passen, terwijl Grof openstaat voor spirituele dimensies en een niet-materialistisch perspectief op bewustzijn.
Ik ken het werk van Stanislav Grof al decennia lang heel goed, ook uit eigen ervaring, maar heb hem nooit het woord 'bovennatuurlijk' weten gebruiken. Effe doorvragen aan ChatGTP maakt het duidelijker.
Zie...
Stanislav Grof gebruikt de term "bovennatuurlijk" niet vaak, omdat hij zich vooral richt op het concept van een uitgebreid bewustzijn dat verder gaat dan het gangbare materialistische wereldbeeld, maar zonder het strikt als "bovennatuurlijk" te definiëren. Grof omschrijft zijn ervaringen en waarnemingen liever als "transpersoonlijk" en "holotropisch" – termen die wijzen op een holistische en voorbij-persoonlijke dimensie van het bewustzijn.

Hij spreekt vaak over ervaringen die traditioneel misschien als bovennatuurlijk worden beschouwd, zoals archetypische visioenen, kosmisch bewustzijn, en vermeende herinneringen aan vorige levens. Voor Grof zijn deze echter geen paranormale verschijnselen; in plaats daarvan ziet hij ze als aspecten van de diepte en reikwijdte van het menselijke bewustzijn. Hiermee creëert hij een taal die de mystieke aspecten erkent zonder de wetenschappelijke en psychologische basis uit het oog te verliezen.
Uit nieuwsgierigheid vroeg ik ook nog effe hoe David Nutt hierbij aansluit. :wink:
Samengevat draagt Nutt bij aan een wetenschappelijk onderbouwde kijk op psychedelica die aansluit bij het werk van Harris, en hij brengt klinische toepassingen voor psychedelica verder dan Grof’s transpersoonlijke perspectieven.
Kijk maar zelf > https://chatgpt.com/share/67293717-b2cc ... 1394f53877
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dus hier een korte samenvatting van wetenschapelijk onderzoek dat wijst op wat ik in de titel omschreef:

Onderzoek van Robin Carhart-Harris naar psilocybine en hersenactiviteit:
Carhart-Harris et al. (2012) toonden aan dat psilocybine de hersenactiviteit verminderde, vooral in het Default Mode Network (DMN). De intensiteit van de psychedelische ervaring correleerde negatief met de hersenactiviteit - hoe intenser de ervaring, hoe sterker de reductie in hersenactiviteit1

Vervolgstudies die Carhart-Harris' bevindingen bevestigden:
Een studie uit 2016 liet zien dat LSD de connectiviteit binnen het DMN verminderde. Dit correleerde met gevoelens van ego-oplossing en veranderde bewustzijnstoestanden1

Acquired Savant Syndrome:
Er is het voorbeeld van Jason Padgett, die savant-achtige wiskundige vaardigheden ontwikkelde na een hoofdletsel. fMRI-scans toonden verminderde activiteit in bepaalde hersengebieden, terwijl zijn wiskundige en visuele vermogens dramatisch waren toegenomen.
.
Studie naar Vietnam-veteranen met hersenschade:
Een onderzoek uit 2016 door Cristofori et al. toonde aan dat schade aan de frontale en pariëtale kwabben de kans op "mystieke ervaringen" vergrootte bij Vietnam-veteranen.

Bijna-doodervaringen (BDE's):
Mensen rapporteren levendige en transformerende ervaringen tijdens BDE's, ondanks ernstige verstoring van de hersenfunctie, bijvoorbeeld tijdens een hartstilstand.

Onderzoek naar meditatie:
Studies hebben aangetoond dat ervaren mediteerders verminderde activiteit vertonen in de Default Mode Network (DMN), wat correleert met ervaringen van "egoloosheid" en verruimd bewustzijn.

Onderzoek met transcraniale magnetische stimulatie (TMS):
Een studie waarbij TMS werd gebruikt om de activiteit in bepaalde hersengebieden tijdelijk te verminderen, leidde bij sommige deelnemers tot verruimde bewustzijnservaringen en verhoogde creativiteit.

Enzovoort(hyperventilatie, hersenschade, enz.)

Deze onderzoeken ondersteunen gezamenlijk het idee dat verminderde activiteit of connectiviteit in bepaalde hersennetwerken, met name de DMN, kan samengaan met ervaringen van verruimd bewustzijn of bijzondere mentale toestanden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 06 nov 2024 11:58 Dus hier een korte samenvatting van wetenschapelijk onderzoek dat wijst op wat ik in de titel omschreef:

Onderzoek van Robin Carhart-Harris naar psilocybine en hersenactiviteit:
Carhart-Harris et al. (2012) toonden aan dat psilocybine de hersenactiviteit verminderde, vooral in het Default Mode Network (DMN). De intensiteit van de psychedelische ervaring correleerde negatief met de hersenactiviteit - hoe intenser de ervaring, hoe sterker de reductie in hersenactiviteit1

Vervolgstudies die Carhart-Harris' bevindingen bevestigden:
Een studie uit 2016 liet zien dat LSD de connectiviteit binnen het DMN verminderde. Dit correleerde met gevoelens van ego-oplossing en veranderde bewustzijnstoestanden1

Acquired Savant Syndrome:
Er is het voorbeeld van Jason Padgett, die savant-achtige wiskundige vaardigheden ontwikkelde na een hoofdletsel. fMRI-scans toonden verminderde activiteit in bepaalde hersengebieden, terwijl zijn wiskundige en visuele vermogens dramatisch waren toegenomen.
.
Studie naar Vietnam-veteranen met hersenschade:
Een onderzoek uit 2016 door Cristofori et al. toonde aan dat schade aan de frontale en pariëtale kwabben de kans op "mystieke ervaringen" vergrootte bij Vietnam-veteranen.

Bijna-doodervaringen (BDE's):
Mensen rapporteren levendige en transformerende ervaringen tijdens BDE's, ondanks ernstige verstoring van de hersenfunctie, bijvoorbeeld tijdens een hartstilstand.

Onderzoek naar meditatie:
Studies hebben aangetoond dat ervaren mediteerders verminderde activiteit vertonen in de Default Mode Network (DMN), wat correleert met ervaringen van "egoloosheid" en verruimd bewustzijn.

Onderzoek met transcraniale magnetische stimulatie (TMS):
Een studie waarbij TMS werd gebruikt om de activiteit in bepaalde hersengebieden tijdelijk te verminderen, leidde bij sommige deelnemers tot verruimde bewustzijnservaringen en verhoogde creativiteit.

Enzovoort(hyperventilatie, hersenschade, enz.)

Deze onderzoeken ondersteunen gezamenlijk het idee dat verminderde activiteit of connectiviteit in bepaalde hersennetwerken, met name de DMN, kan samengaan met ervaringen van verruimd bewustzijn of bijzondere mentale toestanden.
Er is nooit dat gevonden wat jij beweert dat er zou zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 06 nov 2024 11:58 Dus hier een korte samenvatting van wetenschapelijk onderzoek dat wijst op wat ik in de titel omschreef:...
Goede samenvatting, recht in de roos.
Plaats reactie