Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 26 okt 2024 22:25
ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 22:11 (..)
Nu hebben we weer te maken met losers die met geweld hun doel denken te bereiken.
En met 'meesters' die wel heel veel geweld op de 'losers' loslaten.
Omdat die losers hun eigen bevolking als schild gebruiken.
De vraag is steeds: "moet je dan heulen" met een volk dat op je is gedropped?
Ik zou als Palestijn tegen Hamas in opstand zijn gekomen. Maar ja, Hamas is wel erg wreed en het zal hen dan net zo vergaan als degenen die tegen de Nazi's in opstand kwamen.
De Friese verzetsstrijder Annie van Harten is op 102-jarige leeftijd overleden. Van Harten was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief als koerier in het Friese verzet. Met haar man was ze onder meer betrokken bij een overval in Dokkum, waarbij het verzet een gevangene bevrijdde. Als vergelding voor die overval executeerden de Duitsers twintig gevangenen.
Die hebben de Palestijnen ook. Bijvoorbeeld de Groene Prins - Mosab Hassan Yousef, de zoon van de oprichter van Hamas Sheik Hassan Yousef - die tot inzicht kwam en voor de Mossad is gaan werken tegen Hamas.
VseslavBotkin
Ervaren pen

Bericht door VseslavBotkin »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 22:30
VseslavBotkin schreef: 26 okt 2024 22:05 Waarom verspil je hier nog tijd en moeite aan? Nimsky heeft helemaal op het begin aangegeven dat "geen enkele Palestijn het meer hoeft te overleven"...
Hetgeen ik later enigszins had afgezwakt, maar om daarop terug te komen: Palestijns leven interesseert me sinds 7 oktober nog steeds nauwelijks. Dat klopt, helaas. Niet dat ik haten wil, en het is een gevecht dat ik maar heel langzaam te boven kom. Het is, denk ik, zoals mijn ouders de Nazi's zagen nadat ze in hun woonplaatsen huis hadden gehouden op een vergelijkbare manier. Maar misschien moet je eerst geliefden verliezen door de hand van beulen om te kunnen haten en tegen deze haat te vechten.
Hoeveel van dit soort verhalen denk je dat Hamas-strijders zullen vertellen als ze hun terrorisme proberen goed te praten? "Een IDF-soldaat heeft mijn vrouw en kinderen vermoord, dus alle Israeli's moeten dood".
Het masker is afgevallen, alles wat daarna komt kun je naast je neer leggen aangezien er geen sprake meer kan zijn van goede trouw. Zie ook hier, waarin zelfs geweigerd wordt om iets dat zelfs een blinde nog kan zien te erkennen.
Waarop ik schreef dat Leon de Winter op knappe wijze de vooringenomenheid van de Volkskrant illustreert, zonder impliciet te beweren of zelfs maar te suggereren dat het oneens zijn met dit standpunt gelijkstaat aan antisemitisme. Desonanks kom je weer met een reactie die de ernst van de zaak bagatelliseert en deze lafhartig demagogisch afschildert als een simpele strategie van zionistische propaganda om critici de mond te snoeren, zonder recht te doen aan de importantie van het probleem.

Daarop heb je niets tegenin gebracht.
Wat zou dat voor zin hebben gehad?

Hier is de passage:
[ik las] in de Volkskrant over Israëls verdediging: ’Dit is precies waar Netanyahu de Amerikanen graag ziet: zij aan zij met de Israëliërs, onwrikbaar tegen Iran, Hezbollah, de Houthi’s en Hamas.’

Bibi Netanyahu, de hoofdman van de foute Joden, is volgens die krant schuldig aan het smeden van een alliantie tegen onschuldige padvinders. Het verschil tussen wel of geen alliantie zijn vele duizenden Joodse doden – maar Netanyahu is schuldig, altijd. Want de Joden, sinister als ze zijn, zijn aan alles schuldig, ook als ze doden willen voorkomen.
"Netanyahu (...) is volgens die krant schuldig. (...) Netanyahu is schuldig, altijd. Want de Joden, sinister als ze zijn, zijn aan alles schuldig, ook als ze doden willen voorkomen."

De enige manier waarop dit explicieter verwoord kon is door de verwijswoorden weg te halen. Als je dat niet wilt inzien leef je simpelweg in een andere wereld en heeft een reactie geen enkele zin.
"Indeed to counter the conviction
That nirvana is a real, existent entity,
The Knower of the ultimate set forth
The voidness of the ultimate."

- Chandrakirti, Madhyamakāvatāra, 6.190
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 24 okt 2024 12:29
Mus schreef: 24 okt 2024 11:07 1. Ik het over ‘mogelijk’ Rereformed. Het woord ‘mogelijk’ wil zeggen dat ik in principe helemaal geen notie heb van wat jij wel of niet vindt
Ja, en het geeft mij de informatie dat je tot de club behoort die eindeloos een gesprek over de moraal van de oorlog wil voeren. Ik geef je te kennen dat ik niet meedoe aan dat gesprek.

2. Geen internationale gemeenschap? Dan bestaat er dus geen Finland voor jou, geen Nederland, Duitsland, Amerika, Rusland, Oekraine, China, Egypte, Libanon, Iran, ect want we kunnen nog wel even door gaan want er zijn nogal wat begrensde gebieden met allerlei verschillende namen in de wereld dat kun je in mijn ogen zien als een internationale gemeenschap.
[-X Beter lezen. Er is geen internationale gemeenschap die tegen Israël maatregelen zal nemen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt het bewijs geleverd zien indien je de geschiedenis van "de internationale gemeenschap" sinds 1967 nagaat.

Wat mijn eigen land Finland betreft, dat land heeft vorig jaar David's Sling-luchtafweergeschut van Israel gekocht omdat het tot het beste luchtafweergeschut ter wereld behoort. We wachten er heel ongeduldig op dat ze het maar zo spoedig mogelijk zullen leveren, want we hebben het broodnodig.

Wat betreft Iran zal het westen en de Arabische landen heel tevreden zijn wanneer dat land door Israel aangepakt zal worden.

Wat Egypte betreft, dat land interesseert zich niet voor Palestijnen, noch voor maatregelen tegen Israël. Het is voor dat land enkel van belang dat de Palestijnen niet naar de Sinaï, oftewel naar Egypte worden verdreven, want Egypte wil dat probleem niet.

Wat Duitsland betreft, dat land zul je zolang je leeft geen maatregelen tegen Israel zien nemen.

Wat de VS betreft, dat land zul je zolang je leeft nooit iets anders zien doen dan Israel steunen.

Wat China betreft, dat land is enkel geïnteresseerd hierin: dat de olieprijs maar zo laag mogelijk blijft.

Libanon is geen land meer, niet eens een gemeenschap.

Voor zowel Oekraïne als Rusland zitten er voor- en nadelen aan deze oorlog, maar in Palestijnen zijn ze niet geïnteresseerd.

Sorry, maar hier vraag ik me af hoe naief iemand moet wezen om te denken dat er kans is op internationale maatregelen tegen Israël.

Verder hebben al die landen op zichzelf de macht om, indien zij een relatie hebben met een misdadige staat als in mijn ogen de Israëlische staat, deze relatie te verbreken. Dat hoeft natuurlijk niet want je kunt idd ook volledig achter zo’n staat staan, die zijn er ook, zelfs wanneer je voor de bühne lippendienst doet met een opgeheven vingertje, mijn mening.
Exports of Israel: The most recent exports are led by Diamonds ($10.5B), Integrated Circuits ($7.83B), Refined Petroleum ($4.08B), Medical Instruments ($2.51B), and Potassic Fertilizers ($2.31B).

Je ziet, het gaat hier niet om Jaffa-sinaasappeltjes, maar om de meest geavanceerde technologie en zaken die zeldzaam zijn of waar op aarde een tekort aan is (kaliummeststof, vanwege boycott van Rusland). Je zult zolang je leeft vergeefs wachten op landen die de economische relatie met Israël zullen verbreken. En let wel, de cijfers die ik vond betroffen de jaren 2017-2022. Sinds de Oekraïne oorlog, waarin Russische makelij ontmaskerd is als van B-kwaliteit, heeft de Israëlische wapenindustrie veel nieuwe klanten gekregen.
3. Ik ken mezelf niet de macht toe dat mijn woorden op het wereldtoneel er ook maar iets toe doen, ik kan eigenlijk alleen met lede ogen aankijken hoe een in principe onschuldig volk tussen de verschillende molenstenen van het wereldtoneel vermalen wordt en dat er niemand is die iets doen behalve een beetje langs de kant staan schreeuwen, incluis mijzelf.
Wel, indien het je te doen is om verwerken van diepe emotionele gevoelens hoe een volk vermaald wordt, kun je je net zo goed helemaal onderdompelen in de joodse holocaust. Wanneer je je daarop maar lang genoeg concentreert kom je er uit met alle begrip voor Israel. En dit zeg ik bloedserieus, want zo werkt het.
4. Wanneer jij stopt je stem te laten horen in dit topic dan kan ik jij er verder buiten laten.
Het schijnt me toe dat je me nog steeds niet begrijpt. Ik meng me niet in de moralistische discussie, aangezien die zoals je zelf al zegt enkel een funktie heeft van "langs de kant staan schreeuwen", bekvechten met een ander welke kant moreel of immoreel is. Houd mij, please, daarbuiten. Die discussie voer je maar met anderen.

Ik begrijp dat mensen die door emotie worden overweldigd dit forum als een uitlaatklep voor hun gevoelens gebruiken, maar zelf heb ik daar geen behoefte aan en doe ik daar bewust niet aan mee. Zoals je uit deze en vorige bijdragen kunt opmaken houd ik me bezig met de geopolitieke realiteit en hoe de toekomst eruit zal zien of kunnen zien.
Dank voor het zeer uitgebreide antwoord. Ik ben minder naïef dan je denkt. Ik zie ook wel dat de mens over het algemeen enkel en alleen handelt vanuit eigen belang, en daarom zonder enige wroeging immoreel handelt, want dat doet er wel degelijk toe. We zien dat op allerlei mogelijke wijzen geïllustreerd in de wereld. Echter, dat immoreel gedrag van de diverse staten over de hele wereld schering en inslag is wil niet zeggen dat het dan ook maar oké is, want dan is niemand ook maar een haar beter en feitelijk zijn we dat ook niet en hebben we allemaal boter op ons hoofd door gebruik te maken van wat de markt ons bied.

In het begin toen ik me begon te mengen in dit topic heb ik allang vermeld dat ik heel goed begrijp dat de staat Israël bestaat uit nazaten van zwaar getraumatiseerd volk. Dat dit is wil niet zeggen dat je dan vervolgens maar je gang kan gaan een ander volk, op het land waar zij al eeuwen verbleven, als ongewenste ballast te beschouwen waar je van mag ontdoen op elke manier die jou goeddunkt en dat is wel wat gebeurd is en wat blijft gebeuren ondanks, maar meer waarschijnlijk dankzij alle geopolitieke shit, om het zomaar eens te noemen. Dat jij het daar niet over wilt hebben, is helemaal prima wat mij betreft.

We zijn inmiddels een aantal dagen verder Rereformed en ik moet zeggen, en dat vond ik een aantal dagen geleden ook al eigenlijk toen ik bovenstaande schreef, dat je wel degelijk jezelf aan het verliezen bent in de moralistische discussie, ik zie in elk geval woorden van je pen verschijnen waar ik op geen enkele wijze iets niet moreels aan kan zien, zal aan mij liggen denk ik.
Laatst gewijzigd door Mus op 26 okt 2024 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Bevlogen

VseslavBotkin schreef: 26 okt 2024 16:17... Einstein?
Einstein was een groot zionist, net zoals Sigmund Freud, Martin Buber, Niels Bohr, Leonard Cohen, Sharansky, Golda Meir, nobelprijswinnaar Isaac Bashevis Singer, Ruth Bader Ginsburg, etc., etc., etc.,...
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 22:39
Gerard R. schreef: 26 okt 2024 22:25
ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 22:11 (..)
Nu hebben we weer te maken met losers die met geweld hun doel denken te bereiken.
En met 'meesters' die wel heel veel geweld op de 'losers' loslaten.
Omdat die losers hun eigen bevolking als schild gebruiken.
De vraag is steeds: "moet je dan heulen" met een volk dat op je is gedropped?
Ik zou als Palestijn tegen Hamas in opstand zijn gekomen. Maar ja, Hamas is wel erg wreed en het zal hen dan net zo vergaan als degenen die tegen de Nazi's in opstand kwamen.
De Friese verzetsstrijder Annie van Harten is op 102-jarige leeftijd overleden. Van Harten was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief als koerier in het Friese verzet. Met haar man was ze onder meer betrokken bij een overval in Dokkum, waarbij het verzet een gevangene bevrijdde. Als vergelding voor die overval executeerden de Duitsers twintig gevangenen.
Die hebben de Palestijnen ook. Bijvoorbeeld de Groene Prins - Mosab Hassan Yousef, de zoon van de oprichter van Hamas Sheik Hassan Yousef - die tot inzicht kwam en voor de Mossad is gaan werken tegen Hamas.
Dat schild is ook wat.. De bevolking leeft daar zo dicht op elkaar op die postzegel dat je als bevolking ALTIJD schild bent voor Hamas.

Hamas is wreed. Maar als in Amsterdam een bende afschuwelijke dingen uithaalt met Rotterdammers bv. dan zou ik niet als Rotterdammers heel Amsterdam, Diemen en de Zaanstreek ook qua bebouwing uitroeien.
Ja, die vrijheid is er. Mooi. Maar dat hoeft geen massamoorden tot gevolg te hebben.

(Verder praten we hier voortdurend over Israël, Hezbollah, Hamas, Iran, Houti's en misschien wel over meer volkeren,
maar er is ook nog de wereldvrede. Een beetje verantwoordelijkheid daarvoor en voor meer van die orde (energie, handel etc.) zou wellicht wenselijk zijn. Daarom vind ik het best goed dat Israël zich vannacht met Iran een beetje terughoudend op heeft gesteld. Ik hoop dat het zo blijft en dat dit effect zal toenemen.)
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 26 okt 2024 08:45
B.S. schreef: 26 okt 2024 04:08 Israël heeft aanvallen op Iran uitgevoerd.
https://m.jpost.com/breaking-news/article-826117
Ja duhhhh
Israël is nog lang niet klaar! Ik vraag me alleen af, wat er na Iran komt? De motivatie en bommen hebben ze blijkbaar.
Wat wel naar is voor Israël, is dat Iran de raketten kan onderscheppen.

Praten komt niet in ze op, dus wat rest??
Je bent alweer uit je nek aan het lullen! Na Iran komt alleen het volgende land wat Israël aanvalt! Maar dat dringt blijkbaar NIET tot je door hè? Beantwoord mijn vraag eens: wie heeft wie het eerst aangevallen? Ja……dat dus!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
VseslavBotkin
Ervaren pen

Bericht door VseslavBotkin »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 22:53
VseslavBotkin schreef: 26 okt 2024 16:17... Einstein?
Einstein was een groot zionist, net zoals Sigmund Freud, Martin Buber, Niels Bohr, Leonard Cohen, Sharansky, Golda Meir, nobelprijswinnaar Isaac Bashevis Singer, Ruth Bader Ginsburg, etc., etc., etc.,...
Einstein has been depicted as both a critic and a champion of Zionism and the state of Israel, according to the agendas of those wishing to claim Einstein for their own cause. Neither conclusion, taken on its own, is tenable. Einstein’s participation in a Zionist fund-raising trip to America in 1921 shows that he was a supporter of the idea of a Jewish homeland, even if a Jewish state was not his preferred goal. The guiding thread in Einstein’s Zionism was his identification with his Jewishness, coupled with his dismissal of the assimilationist philosophy favoured by many German Jews. A key ingredient of Einstein’s approach to Zionism was his commitment to a wider framework of values, above all his hatred of nationalism and his devotion to internationalism, which operated always as a limit on his Zionism and subsequently his stance towards Israel.

https://academic.oup.com/book/6184/chap ... ogin=false
"Indeed to counter the conviction
That nirvana is a real, existent entity,
The Knower of the ultimate set forth
The voidness of the ultimate."

- Chandrakirti, Madhyamakāvatāra, 6.190
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Mus schreef: 26 okt 2024 22:18 Ik wil nog maar eens aandacht vragen voor het volgende uit bar laat, rond de 9:40 min horen we een minister aan het woord die wordt geïnterviewd door Raoul Heertjes. Voor hen die nog altijd menen dat Israël de grote onschuldige is mbt dit conflict en dat het zomaar uit de lucht is komen vallen.

Ramsey Nasr & Raoul Heertje over hoe nu verder in Gaza en Israël
Ik vraag wederom nog maar eens aandacht voor het bovenstaande want er zijn hier mensen tot wie het maar niet wil doordringen dat deze hele ellende niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Dus bij deze nog maar eens een keer
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Bevlogen

VseslavBotkin schreef: 26 okt 2024 22:43 Hoeveel van dit soort verhalen denk je dat Hamas-strijders zullen vertellen als ze hun terrorisme proberen goed te praten? "Een IDF-soldaat heeft mijn vrouw en kinderen vermoord, dus alle Israeli's moeten dood".
M'n ouders gingen er niet opuit om Duitsers te doden, laat staan om hun kinderen dood te folteren voor hun ogen en hun dochters te verkrachten. Sterker, ze vochten tegen hun haat voor de Duitsers en overwonnen om vervolgens weer succesvolle, gelukkige en humorvolle mensen te worden. Leven is een feest, maar je moet je eigen slingers ophangen.
Wat zou dat voor zin hebben gehad?

Hier is de passage:
[ik las] in de Volkskrant over Israëls verdediging: ’Dit is precies waar Netanyahu de Amerikanen graag ziet: zij aan zij met de Israëliërs, onwrikbaar tegen Iran, Hezbollah, de Houthi’s en Hamas.’

Bibi Netanyahu, de hoofdman van de foute Joden, is volgens die krant schuldig aan het smeden van een alliantie tegen onschuldige padvinders. Het verschil tussen wel of geen alliantie zijn vele duizenden Joodse doden – maar Netanyahu is schuldig, altijd. Want de Joden, sinister als ze zijn, zijn aan alles schuldig, ook als ze doden willen voorkomen.
"Netanyahu (...) is volgens die krant schuldig. (...) Netanyahu is schuldig, altijd. Want de Joden, sinister als ze zijn, zijn aan alles schuldig, ook als ze doden willen voorkomen."

De enige manier waarop dit explicieter verwoord kon is door de verwijswoorden weg te halen. Als je dat niet wilt inzien leef je simpelweg in een andere wereld en heeft een reactie geen enkele zin.
Ik ben het met alles eens dat Leon de Winter daar schrijft. Jouw claim is dat "iedereen die het niet met me eens is een antisemiet" zou zijn volgens Leon de Winter. Dat zegt hij nergens, noch impliceert hij dit. Integendeel, hij illustreert juist op een slimme wijze de vooringenomenheid van de Volkskrant zonder te suggereren dat iedereen die het niet met hem eens is een antisemiet zou zijn.
lost and not found yet!
Bevlogen

Mus schreef: 26 okt 2024 23:05
Mus schreef: 26 okt 2024 22:18 Ik wil nog maar eens aandacht vragen voor het volgende uit bar laat, rond de 9:40 min horen we een minister aan het woord die wordt geïnterviewd door Raoul Heertjes. Voor hen die nog altijd menen dat Israël de grote onschuldige is mbt dit conflict en dat het zomaar uit de lucht is komen vallen.

Ramsey Nasr & Raoul Heertje over hoe nu verder in Gaza en Israël
Ik vraag wederom nog maar eens aandacht voor het bovenstaande want er zijn hier mensen tot wie het maar niet wil doordringen dat deze hele ellende niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Dus bij deze nog maar eens een keer
Heel interessant, helemaal afgekeken, maar nog steeds geen oplossing!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
ChaimNimsky
Bevlogen

Gerard R. schreef: 26 okt 2024 22:55 Dat schild is ook wat.. De bevolking leeft daar zo dicht op elkaar op die postzegel dat je als bevolking ALTIJD schild bent voor Hamas.
Dan moet je ook niet zeuren dat de helft van de doden burgerslachtoffers zijn. Bovendien leven ze niet slechts dicht op elkaar, maar Hamas gebruikt burgers bewust als schild, schieten en opereren in burger tussen de burgers. Dat is hun strategie. En de NATO rapporteert niet slechts dat Hamas burgers als schild gebruikt, maar tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken:
NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight
Israel is geen Hamas of Nederland in Nederlands-Indië, maar probeert in tegenstelling tot de twee laatstgenoemden het aantal nevenslachtoffers te beperken.

Hoe zou jij het hebben gedaan?
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 26 okt 2024 23:53
Gerard R. schreef: 26 okt 2024 22:55 Dat schild is ook wat.. De bevolking leeft daar zo dicht op elkaar op die postzegel dat je als bevolking ALTIJD schild bent voor Hamas.
Nee, ze leven niet slechts dicht op elkaar, maar gebruiken hen als schild, schieten en opereren in burger tussen de burgers. Dat is hun strategie. En de NATO rapporteert niet slechts dat Hamas burgers als schild gebruikt, maar tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken:
NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight
Israel is geen Hamas of Nederland in Nederlands-Indië, maar probeert in tegenstelling tot de twee laatstgenoemden het aantal nevenslachtoffers te beperken.

Ja, maar hoe is het nu? Nu iedereen op een hoop is gedreven in Gaza. Dit is een tekst van rond 2019. Nu 2024 ben je sowieso woonachtig op de lip van je buur en dus schild. En dát wordt dan gebruikt als verklaring voor de vele burgerslachtoffers. Ik heb daar wel moeite mee en ik niet alleen.

Ik had verwacht na de vorige Gaza-afbraak dat er Israëlische militaire groepen en inlichtingen-instellingen zouden zijn gekomen die Hamas in bedwang hadden gehouden, of squads (zoals de Amerikanen een poosje na de oorlog in Irak hebben gebruikt), alsmede toezicht op van alles, zodat het nooit mogelijk was geweest dat die tunnels er kwamen. Nu moest ik weet niet hoeveel km tunnel worden uitgebrand en dichtgegooid. Dat 'werk'... had voorkomen kunnen worden. En hoe kan het? Daar er zelfs geen cement meer mocht worden ingevoerd.. En meer hoor.
Ik vind nog steeds dat het hele gebeuren zoals we dat nog dagelijks via de geëigende kanalen kunnen zien teveel de geur heeft van "laat het er op aankomen, dan halen we vreselijk uit en kunnen we het oplossen." Zou het? En wat dan te doen met de onderdrukking van Palestijnen in het algemeen door vooral extreem-rechtse kolonisten.
lost and not found yet!
Bevlogen

Dan moet je ook niet zeuren dat de helft van de doden burgerslachtoffers zijn. Bovendien leven ze niet slechts dicht op elkaar, maar Hamas gebruikt burgers bewust als schild, schieten en opereren in burger tussen de burgers. Dat is hun strategie. En de NATO rapporteert niet slechts dat Hamas burgers als schild gebruikt, maar tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken:

Maar dat is ook het feit dat mensen hier niet willen inzien! Nogmaals, Hamas in Gaza, Hezbollah in Libanon en Iran geven geen ene flikker om hun Palestijnen! De enige intentie die ze hebben is het vernietigen van de Staat van Israël! Maar laat me weten als ik het fout heb! Ik leer graag!
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 27 okt 2024 00:13

Maar dat is ook het feit dat mensen hier niet willen inzien! Nogmaals, Hamas in Gaza, Hezbollah in Libanon en Iran geven geen ene flikker om hun Palestijnen! De enige intentie die ze hebben is het vernietigen van de Staat van Israël! Maar laat me weten als ik het fout heb! Ik leer graag!
Nou, ik geeft grif toe, dat het er op LIJKT, maar het is oorlog en dan zijn de belangen existentieel. Dus dat kan vertekenen.
Verder zijn de Palestijnen niet de meest geliefde groep in de Arabische wereld, dus dat valt ook waar te nemen. Dat ze niet om hun eigen volk zouden geven is volgens mij in vredestijd onzin. Weinig vrijheid toelaten doen ze wel, maar dat doet elke dictator net zo. Dat kan een regeervorm zijn. (Die ik ook niet voorsta, maar wie weet.. kan het niet anders.. Arabieren zijn niet zo democratisch gericht. Onze vorm van democratie is niet zo geschikt.)

Hamas wil Israël weg hebben en feitelijk Hezbollah ook (en misschien wel een fors deel van alle Arabieren. En dat snapt iedereen wel, maar dat is een naieve een wat kinderlijke gedachte. Die blijven daar. Wat ik volkomen legitiem vind is dat ze naast Israël een land(je) hebben. Gegarandeerd veilig en met dezelfde rechten als Israëli. Daar moet je clubs als Hamas niet bij laten. Want die gaan elke keer weer met raketten in de weer. Israëlische kolonisten en dus nederzettingen op foute plekken kan je daar ook bij missen als kiespijn. Dat geldt zeker ook voor de Westbank.

Garanties moeten daarbij komen, misschien van de VS hoewel die in deze ook niets voorstelt net als de VN.
En er moet opgebouwd worden anders gaat het probleem helemáal nooit over en loopt de hele regio steeds gevaar. De haat is sowieso heel groot. Israël heeft van alles in elkaar gegooid dus zij gaan een dure tijd tegemoet als het gaat zoals ik eerlijk zou vinden, maar wie ben ik. En verder is de toestand nog vloeibaarder dan water, dus moeilijk iets van te zeggen.
ChaimNimsky
Bevlogen

Gerard R. schreef: 27 okt 2024 00:09 Ja, maar hoe is het nu? Nu iedereen op een hoop is gedreven in Gaza. Dit is een tekst van rond 2019. Nu 2024 ben je sowieso woonachtig op de lip van je buur en dus schild. En dát wordt dan gebruikt als verklaring voor de vele burgerslachtoffers. Ik heb daar wel moeite mee en ik niet alleen.
De NATO rapporteert toch echt een essentieel verschil tussen een dichtbevolkt gebied en de strategie van Hamas die burgers bewust als schild gebruikt. De strategie burgers als schild te gebruiken heeft de intentie zoveel mogelijk burgerdoden te veroorzaken door daar wapens af te schieten en manschappen in dichtbevolkte gebieden onder te brengen en er in burger tussen de burgers te vechten in plaats van buiten het stadscentrum in de open ruimtes buiten Rafah, nabij de landbouwgronden en minder stedelijke gebieden rond Beit Lahia, Jabalia en langs de kust, etc., zodat de vijand burgerslachtoffers maakt en de publieke opinie tegen zich krijgt. Daarnaast rapporteert de NATO tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken.
Ik had verwacht na de vorige Gaza-afbraak dat er Israëlische militaire groepen en inlichtingen-instellingen zouden zijn gekomen die Hamas in bedwang hadden gehouden, of squads (zoals de Amerikanen een poosje na de oorlog in Irak hebben gebruikt), alsmede toezicht op van alles, zodat het nooit mogelijk was geweest dat die tunnels er kwamen. Nu moest ik weet niet hoeveel km tunnel worden uitgebrand en dichtgegooid. Dat 'werk'... had voorkomen kunnen worden. En hoe kan het? Daar er zelfs geen cement meer mocht worden ingevoerd.. En meer hoor.
Ik vind nog steeds dat het hele gebeuren zoals we dat nog dagelijks via de geëigende kanalen kunnen zien teveel de geur heeft van "laat het er op aankomen, dan halen we vreselijk uit en kunnen we het oplossen."
Israel had toezicht op de grenzen van Gaza, maar de grens met Egypte vormde de belangrijke Philadelphi-smokkelroute voor goederen en materialen die konden worden gebruikt voor militaire doeleinden en terroristische infrastructuur. In 2005 trok Israel zich vrijwillig terug uit de Gazastrook en de controle over de grens kwam daarmee volledig in handen van de Palestijnse Autoriteit die toen nog het bestuur over Gaza had. Toen Hamas in 2007 de macht in Gaza overnam, verergerde de smokkelproblematiek. De grens met Egypte werd, naast de door Nederland aangelegde haven, een cruciale smokkelroute voor Hamas om wapens, goederen en zelfs personen naar en van Gaza te transporteren.

Nu zijn ze volledig afgesloten van wapen- en cement-toevoer. Misschien heeft Israel de Palestijnen in Gaza teveel vrijheid gegeven, maar je kunt Israel niet de schuld geven van het feit dat Hamas het westerse geld gebruikte om cement en wapens via Egypte binnen te smokkelen voor een terroristische infrastructuur en aanvallen op Israel. Heb één troost: die vrijheid zullen ze vanaf nu niet meer krijgen en naar Gaza zal er geen wapen of cement meer worden gesmokkeld. Ze zullen net zo ongewapend en machteloos zijn als Orwell's Winston Smith -- niet ideaal. Nogmaals: hoe zou jij het gedaan hebben? Hun vrijheid nog meer in hebben geperkt? Hamas verboden hebben, ondanks dat ze democratisch de grootste partij waren? Of wat? Ben benieuwd naar realistische alternatieven.
Plaats reactie