Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Rereformed »

Mus schreef: 14 feb 2025 13:59
Rereformed schreef: 14 feb 2025 12:31
Mus schreef: 13 feb 2025 22:37 Dat is mooi dat je dat zegt, wil dat ook even melden bij de Joodse medemens of hun nazaten die de gruwelijkheden van de tweede wereld oorlog hebben overleeft en zich daarna en nu zijn gaan uitleven op mij onschuldige volk, dank u
Je gebruikt gerards woorden om je onwil om het gruwelijke optreden van Hamas te veroordelen te rechtvaardigen. Bijzonder onverstandig, want wát je ook aandraagt, deze daad valt niet te rechtvaardigen.
Uit gerards woorden kan men enkel het tegendeel opmaken. Hij probeert je aan te zeggen: juist omdat je van dichtbij weet hoe gruwelijk verkrachten is, zou je vanzelfsprekend kunnen veroordelen wat Hamas deed.

Maar je blijft overspoeld door haat. Je weet het zo te schrijven dat je geweten je op geen enkele manier aanklaagt: Israeliërs leven zich uit, alsof het voor hen allemaal maar een spelletje is, op een onschuldig volk.

Nogmaals, wat Hamas deed niet willen veroordelen staat gelijk aan elke kans op een eigen staat verspelen. Het staat gelijk aan het opporren van haat aan de andere kant, de tegenpartij ervan overtuigen dat er met Palestijnen niet te praten valt.
Dat is nogal een uitspraak Rereformed waar maak jij uit op dat ik denk dat het voor de Israëli maar een spelletje is? Ik zie geen spelletje hoor,

Ik mag dan een halve eeuw niet in Nederland hebben gewoond, het blijft wel mijn moedertaal. "Zich uitleven" betekent "doen wat je leuk vindt". Blijkbaar ben je zo gewend aan hatespeech wanneer je het over Israel hebt dat je er niet eens meer bij stilstaat hoe beledigend je je naar de tegenpartij uit.
ik zie voor al een ziek volk dat een zondebok nodig heeft en had om zichzelf een excuus te verschaffen hun oorlogstrauma uit te leven, en daar zijn de Palestijnen goed voor.
Precies. Zo doet iemand die volledig in haat is ingekapseld. Nooit de schuld aan jezelf geven, nooit overdenken wat een ander die tegen je ingaat jou te zeggen heeft (je negeert nog steeds volledig wat ik tegen je preek), maar je volledig concentreren op je eigen grieven en een manier verzinnen om de tegenpartij van alles de schuld te geven.
Iemand heeft je al verteld dat er nagenoeg geen mensen meer zijn die Israel binnenkwamen met een oorlogstrauma. Alle Israeliërs zijn in Israel geboren, het is eenvoudig hun land waar Hamas op beestachtige wijze een slachtpartij heeft aangericht.
Ik zou handelen vanuit trauma beslist geen spelletje willen noemen, dat weten wij uit ervaring, maar ga jij vooral je gang te denken dat ik denk dat dit voor de Israëli maar een spelletje is want dat is pas respectloos.
Toe maar, jij doet een respectloze uitlating, waar ik je op wijs, maar je weet het om te draaien door mij respectloos te maken! Zie je hoe haatdragend je bent? Je overdenkt niets, je eist nooit iets beters van jezelf, je vat letterlijk alles op als een aanval die je meteen moet pareren. Ik treed eenvoudig op als iemand die de feiten voor je neer op tafel legt, en als een psycholoog die de beerput van jouw innerlijk bij je openbreekt, en laat zien wat voor total mess het daarbinnen is. En jij weet niet anders te doen dan de feiten die ik voor je neerleg negeren, en je elledig haatbestaan verdedigen door de slachtofferrol te spelen, en als derde draad de persoon met wie je aan de praat bent aan te vallen.
Mus schreef:Want hoe jij het ook went of keert Rereformed, door de manier waarop zij ons behandelen hebben ze er iemand bij gekregen die hen begrijpt als dat nu ook andersom nog eens zo zou worden, dan kunnen er misschien wonden genezen voor beide volken.
Ik word niet wijs uit deze gedachtengang. Hebben Israeliërs er iemand bij gekregen die hen begrijpt? Vast en zeker na deze beestachtige Hamas slachting. Of bedoel je dat er nu meer zijn met begrip voor Palestijnen? Die zullen er ook wel zijn.
Maar dit is allemaal volstrekt om het even, niemand wordt erdoor genezen.

Zoals gezegd was de Hamas massamoord aartsdom en is het gevolg ervan dat de kans op een eigen Palestijnse staat onwaarschijnlijker dan ooit is. Dus door eigen stommiteit. Dát is het feit dat Palestijnen nu moeten verwerken.
Mus schreef:Nu zit ik alleen met de beerkuil en is het aan mij mezelf te genezen maar zolang mijn hart nog gebroken is zullen de gevoelens die nu naar buiten komen er zijn. Dit genezen is een kwestie jaren en jaren en niet zomaar voorbij als een ander met vingers knipt.
Inderdaad. Je hebt geen gemakkelijke weg te gaan.
Godzijdank ben ik maar 1 mens en bepaal ik niet de gang van zaken voor alle Palestijnen, want godzijdank hebben niet alle Palestijnen de woede en haat van sommige Israëli mogen smaken hebben zij een relatief vreedzaam leven.
Ook dat is een goede gedachte. Zoek naar een uitweg. Verspil je leven niet aan haat. Laat dingen gaan. Zet je gedachten op positieve zaken, zoek naar vrede, naar oplossingen. Niet alles is pikzwart.

Overigens hebben mijn inmiddels overleden oudste broer en zijn vrouw twintig jaar als christenen gezorgd voor Palestijnse geestelijk gehandicapten in Beit Jala. Als dank werd zijn auto ooit door Palestijnen beschoten tijdens de eerste intifada. Hij overleefde het en ging gewoon door met zijn werk.
Ook "christelijk geloof achter me gelaten als een hypocrisie" is een veel te gemakkelijke redenering.
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 14 feb 2025 15:02
Mus schreef: 14 feb 2025 13:59
Rereformed schreef: 14 feb 2025 12:31

Je gebruikt gerards woorden om je onwil om het gruwelijke optreden van Hamas te veroordelen te rechtvaardigen. Bijzonder onverstandig, want wát je ook aandraagt, deze daad valt niet te rechtvaardigen.
Uit gerards woorden kan men enkel het tegendeel opmaken. Hij probeert je aan te zeggen: juist omdat je van dichtbij weet hoe gruwelijk verkrachten is, zou je vanzelfsprekend kunnen veroordelen wat Hamas deed.

Maar je blijft overspoeld door haat. Je weet het zo te schrijven dat je geweten je op geen enkele manier aanklaagt: Israeliërs leven zich uit, alsof het voor hen allemaal maar een spelletje is, op een onschuldig volk.

Nogmaals, wat Hamas deed niet willen veroordelen staat gelijk aan elke kans op een eigen staat verspelen. Het staat gelijk aan het opporren van haat aan de andere kant, de tegenpartij ervan overtuigen dat er met Palestijnen niet te praten valt.
Dat is nogal een uitspraak Rereformed waar maak jij uit op dat ik denk dat het voor de Israëli maar een spelletje is? Ik zie geen spelletje hoor,

Ik mag dan een halve eeuw niet in Nederland hebben gewoond, het blijft wel mijn moedertaal. "Zich uitleven" betekent "doen wat je leuk vindt". Blijkbaar ben je zo gewend aan hatespeech wanneer je het over Israel hebt dat je er niet eens meer bij stilstaat hoe beledigend je je naar de tegenpartij uit.
ik zie voor al een ziek volk dat een zondebok nodig heeft en had om zichzelf een excuus te verschaffen hun oorlogstrauma uit te leven, en daar zijn de Palestijnen goed voor.
Precies. Zo doet iemand die volledig in haat is ingekapseld. Nooit de schuld aan jezelf geven, nooit overdenken wat een ander die tegen je ingaat jou te zeggen heeft (je negeert nog steeds volledig wat ik tegen je preek), maar je volledig concentreren op je eigen grieven en een manier verzinnen om de tegenpartij van alles de schuld te geven.
Iemand heeft je al verteld dat er nagenoeg geen mensen meer zijn die Israel binnenkwamen met een oorlogstrauma. Alle Israeliërs zijn in Israel geboren, het is eenvoudig hun land waar Hamas op beestachtige wijze een slachtpartij heeft aangericht.
Ik zou handelen vanuit trauma beslist geen spelletje willen noemen, dat weten wij uit ervaring, maar ga jij vooral je gang te denken dat ik denk dat dit voor de Israëli maar een spelletje is want dat is pas respectloos.
Toe maar, jij doet een respectloze uitlating, waar ik je op wijs, maar je weet het om te draaien door mij respectloos te maken! Zie je hoe haatdragend je bent? Je overdenkt niets, je eist nooit iets beters van jezelf, je vat letterlijk alles op als een aanval die je meteen moet pareren. Ik treed eenvoudig op als iemand die de feiten voor je neer op tafel legt, en als een psycholoog die de beerput van jouw innerlijk bij je openbreekt, en laat zien wat voor total mess het daarbinnen is. En jij weet niet anders te doen dan de feiten die ik voor je neerleg negeren, en je elledig haatbestaan verdedigen door de slachtofferrol te spelen, en als derde draad de persoon met wie je aan de praat bent aan te vallen.
Mus schreef:Want hoe jij het ook went of keert Rereformed, door de manier waarop zij ons behandelen hebben ze er iemand bij gekregen die hen begrijpt als dat nu ook andersom nog eens zo zou worden, dan kunnen er misschien wonden genezen voor beide volken.
Ik word niet wijs uit deze gedachtengang. Hebben Israeliërs er iemand bij gekregen die hen begrijpt? Vast en zeker na deze beestachtige Hamas slachting. Of bedoel je dat er nu meer zijn met begrip voor Palestijnen? Die zullen er ook wel zijn.
Maar dit is allemaal volstrekt om het even, niemand wordt erdoor genezen.

Zoals gezegd was de Hamas massamoord aartsdom en is het gevolg ervan dat de kans op een eigen Palestijnse staat onwaarschijnlijker dan ooit is. Dus door eigen stommiteit. Dát is het feit dat Palestijnen nu moeten verwerken.
Mus schreef:Nu zit ik alleen met de beerkuil en is het aan mij mezelf te genezen maar zolang mijn hart nog gebroken is zullen de gevoelens die nu naar buiten komen er zijn. Dit genezen is een kwestie jaren en jaren en niet zomaar voorbij als een ander met vingers knipt.
Inderdaad. Je hebt geen gemakkelijke weg te gaan.
Godzijdank ben ik maar 1 mens en bepaal ik niet de gang van zaken voor alle Palestijnen, want godzijdank hebben niet alle Palestijnen de woede en haat van sommige Israëli mogen smaken hebben zij een relatief vreedzaam leven.
Ook dat is een goede gedachte. Zoek naar een uitweg. Verspil je leven niet aan haat. Laat dingen gaan. Zet je gedachten op positieve zaken, zoek naar vrede, naar oplossingen. Niet alles is pikzwart.

Overigens hebben mijn inmiddels overleden oudste broer en zijn vrouw twintig jaar als christenen gezorgd voor Palestijnse geestelijk gehandicapten in Beit Jala. Als dank werd zijn auto ooit door Palestijnen beschoten tijdens de eerste intifada. Hij overleefde het en ging gewoon door met zijn werk. Ook "christelijk geloof achter me gelaten als een hypocrisie" is een veel te gemakkelijke redenering.
Maar dat achterlaten van het christlijke geloof heeft je hart niet warme kunnen maken, zo begrijp ik? Latere toevoeging: of heb je het hier over mij? Ik was een kind hé, en zag veel hypocrisie bij de gelovigen om mij heen in tegenstelling tot wat men zei dat God was ( God van liefde, je kent dat wel)

Weet je wat het is, ik zeg niet dat de Palestijnen vanuit hun pijn zulke lieverdjes zijn geworden, en zul mij ook niet horen zeggen. Echter ik heb net als ieder hier mijn persoonlijke verhaal en dat is nu eenmaal niet zo’n fraai verhaal en dat verhaal mag m.i.ook hier op dit forum verteld worden. En ik moet moet eerlijk zeggen Rereformed dat de kilte die ik ervaar in hoe je mij benaderd ook nu weer, me uitstekend helpt de beerput van mijn hart nog verder open te trekken, dus dank daarvoor.

Ps: voor mij ligt er ‘ zich uitleven’ geen kwalificatie van speelsheid, ‘zich uitleven’ is voor mij een neutrale term die afhankelijk van de toevoeging positief danwel negatief geladen kan zijn. Bv zich uit leven in de speeltuin, of in negatieve zin zich uitleven in het martelen van dieren ect.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Verspil je leven niet aan haat.
Wat een geweldig advies!

Maar!!
Wat doe je aan deze emotie als je continu gekleineerd, gepest, vastgezet en (je familie) gedood wordt?
Dat door een super-overmacht die zelfs ieder klein vergrijp met keiharde hand aanpakt en zich übermachtig voelt.

Dat kweekt haat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 14 feb 2025 13:51
Mus schreef: 14 feb 2025 13:23
Excuus maar ik loop nu eenmaal leeg op dit moment, en hoe gek ook het is een opluchting dat de beerkuil zich heeft geopend.
Ik ben oprecht blij om dit te lezen.
Ik kan jou en je familieleden die hiermee worstelen alleen maar heel veel sterkte wensen.

Alles wat je voelt bij wat je neef is overkomen, is begrijpelijk en dat geldt ook voor gevoelens van haat.
Ik vind het ontzettend sterk van je dat je dit forum niet de rug hebt toegekeerd vanwege reacties die je kreeg, maar in plaats daarvan bent blijven reageren.
Het is goed om erover te schrijven en ik nodig je uit om dat te blijven doen. Want inderdaad, het lucht op om zo'n beerkuil open te gooien en een wat legere beerkuil maakt ruimte.
Ik heb je gelezen, dank je wel.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Yours schreef: 14 feb 2025 14:18 Dag Mus,

Het is goed dat ook jij hier dit alles van ‘binnenuit’ deelt. Nu kan iedereen zich aan beide kanten van het spectrum inleven in de situatie.

Ja, en dan kom je tot het feit dat deze problemen om een oplossing vragen. Haat en geweld bieden die uiteindelijk nooit.
In elk geval is er gelukkig één goed voorbeeld te noemen waar Joden en Arabieren gelijkwaardig samenleven en samenwerken om vreedzaam samenleven te bevorderen: De plaats Neve Shalom -Wahat al-Salam, oftewel Oase van Vrede in Israel, dat in de jaren 70 is opgericht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neve_Shal ... t_as-Salām

Dat zou toch veel meer mogelijk moeten zijn……..en biedt mijns inziens nog de enige uitweg.
Dank je Yours, ik had liever gehad dat, zoals gezegd, een ander de kanstanjes uit het vuur zou hebben gehaald, echter het universum heeft anders beslist, zelfs mijn voorstel om het uit een ander hoek te benaderen heeft het niet gehaald, dus kennelijk moest en moet mijn verhaal verschijnen, dus offeren we ons maar weer op voor de goede zaak :wink:.

Vergeving kan een moeilijk verhaal zijn, een heel moeilijk verhaal vooral wanneer de haat voor je neus staat blijf dan nog maar eens sterk overeind staan zodat je er niet door wordt besmet. En weet je, we mogen vallen, het is oké om te vallen voor haat als we daarna dan ook maar weer overeind krabbelen en dan proberen we het gewoon weer opnieuw tot we niet langer vallen en uiteindelijk een echt volwassen mens zijn geworden.

We worden allemaal geboren in het nest waar we tot ons uiterste worden uitgedaagd volwassen te worden dat geldt dus ook voor mij.

Thanks lievie.

Oh en Gerard: thanks 🙂
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 14 feb 2025 14:32
Mus schreef: 14 feb 2025 13:23 Niet alle Palestijnen zijn moslim, van huis uit ben ik christelijk opgevoed maar heb al heel jong dat achter me gelaten als een hypocrisie, en heb ik dus niks mee. Ik ben ook niet geboren in Israël zoals vele van mijn familieleden waarvan er een heel aantal zijn die uitermate slechte ervaringen hebben met de ‘Israëli’ mijn neefje, ook geen moslim, werd zonder enige reden, mogelijk had één van hen een verkeerde dag, ruzie met zijn vrouw of iets, we weten het niet, van straat gepikt, zeg gekaapt, en naar een detentiekamp gebracht. Hij heeft daar tot zijn 18e vastgezeten en kwam er geradicaliseerd vol haat naar Israëli uit, nog steeds geen moslim en we weten nog steeds niet helemaal wat ze met hem hebben uitgevreten, veel goed is het niet elk geval, hij wil ze het liefst allemaal kapot maken of aan de hoogste boom ophangen. Was hij volwassen geweest was dit misschien nooit gebeurd maar dat was hij niet en dit is er van hem geworden. Ons hart bloed voor hem maar er is niks wat wij voor hem kunnen doen. Hamas maakt het echt niet uit wie tot hen komt als ze maar Israëli haten.
Wow... wat een andere Mus lees ik nu. :)
Die sluit ik in mijn hart ipv. een plaat voor mijn kop te zetten in afweer. :angel12:

Dus je neefje is nu een man. Ook goed te weten.
Van huis christenen......maar wat doet hij dan bij moslim extremisten?
Alleen vanwege de gezamelijke haat dus, naar de israeli, die hem zo hebben behandeld.
Ik lees dat vaker, evenals wandaden van individuele soldaten.
Vroeger veel onder de pet gehouden, maar nu steeds vaker aangeklaagd.
Maar of dat voldoende is?
Ik denk het niet, zeker daar het ook tot nog gewoon doorgaat.

Ik zit ondertussen in een moeilijk pakket, ik ben niet zo dol op Hamas tgt ben ik ook niet zo dol op de Israëli, zo je zult begrijpen want zij hebben één van mijn familieleden zo kapot gemaakt dat hij dit geworden is. Dus de ene keer veroordeel wat Hamas gedaan heeft, en ik krijg dit op dit moment nauwelijks mijn strot uit moet ik heel eerlijk zeggen, want dankzij dit gesprek hier is er een enorme beerput opengetrokken die ik liever gesloten had gehouden, ik heb niet voor niks al die tijd dat ik hier schrijf niks gezegd namelijk en gehoopt dat een ander voor mij de kastanjes uit het vuur zou halen en geprobeerd het onderwerp op een andere manier aan de orde te brengen, een vredelievender manier, en de andere keer veroordeel ik de Israëli die mijn neefje, en niet alleen mijn neefje, want dat is alleen nog maar één voorbeeld, van ons hebben afgenomen, en dat is nog afgezien van alle het andere leed dat men ons heeft bezorgt, onze harten zijn nu eenmaal gebroken en dat is nog niet zomaar gelijmd, het is voor anderen makkelijk praten je moet dit, of dat is beter of, of, of, maar ga eerst maar eens in onze schoenen lopen voor je dat zegt, dan praten we daarna nog wel eens verder.
Wat eerlijk, dat je dit nu zo schrijft.
Je moet dit wel als een enorme spagaat ervaren.
Met pijn, als je deze twee soorten gevoelens los van elkaar probeert te benoemen. (vet cursief onderstreept)
Kun je deze gevoelens naast elkaar laten bestaan, want ze zijn er.
Het is mi. niet of..of, maar het kan en..en
Excuus maar ik loop nu eenmaal leeg op dit moment, en hoe gek ook het is een opluchting dat de beerkuil zich heeft geopend
Deze keer excuus geaccepteerd. :wink:
En dank voor je openhartigheid.
Dank je Maria, ik ervoer een open hart in je post dus kon het mijne ook ontdooien.

Ik doe nooit iets om anderen te pesten, dat is niet iets wat in mijn aard geworteld is en ik had graag gezien dat dat dingetje anders was gelopen want dan had uit de wind kunnen blijven, maar misschien is zo als het nu gelopen is wel veel en veel beter.

Je hebt het goed, het is niet persee het geloof wat Hamas aan elkaar bind het is haat en het hoeft nog niet precies haat voor de Israëli te betekenen, dat is voor sommigen gewoon een aflaat voor iets anders vreselijks wat hen overkomen is.

En ja, het is idd een spagaat daarom laat ik me liever niet uit over 7 okt want nu op dit moment, terwijl ik dit schrijf zit ik weer totaal anders in de wedstrijd. Het is ook lastig voor mijn omgeving, zoals hier, de ene keer is het dit en de andere keer is dat, wat is het nu denken anderen dan. Nu het is zoals je zegt alletwee en dus voorlopig nog en/en

Dank je voor je post Maria.

Groetjes Mus.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Yours schreef: 14 feb 2025 14:18
In elk geval is er gelukkig één goed voorbeeld te noemen waar Joden en Arabieren gelijkwaardig samenleven en samenwerken om vreedzaam samenleven te bevorderen: De plaats Neve Shalom -Wahat al-Salam, oftewel Oase van Vrede in Israel, dat in de jaren 70 is opgericht.

Dat zou toch veel meer mogelijk moeten zijn……..en biedt mijns inziens nog de enige uitweg.
Oh, vergeten, dank je wel voor die link, m.i. maar er is nog veel werk aan de winkel voor iedereen.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Mus schreef: 14 feb 2025 16:14
Yours schreef: 14 feb 2025 14:18 Dag Mus,

Het is goed dat ook jij hier dit alles van ‘binnenuit’ deelt. Nu kan iedereen zich aan beide kanten van het spectrum inleven in de situatie.

Ja, en dan kom je tot het feit dat deze problemen om een oplossing vragen. Haat en geweld bieden die uiteindelijk nooit.

Dank je Yours, ik had liever gehad dat, zoals gezegd, een ander de kanstanjes uit het vuur zou hebben gehaald, echter het universum heeft anders beslist, zelfs mijn voorstel om het uit een ander hoek te benaderen heeft het niet gehaald, dus kennelijk moest en moet mijn verhaal verschijnen, dus offeren we ons maar weer op voor de goede zaak :wink:.

Vergeving kan een moeilijk verhaal zijn, een heel moeilijk verhaal vooral wanneer de haat voor je neus staat blijf dan nog maar eens sterk overeind staan zodat je er niet door wordt besmet. En weet je, we mogen vallen, het is oké om te vallen voor haat als we daarna dan ook maar weer overeind krabbelen en dan proberen we het gewoon weer opnieuw tot we niet langer vallen en uiteindelijk een echt volwassen mens zijn geworden.

We worden allemaal geboren in het nest waar we tot ons uiterste worden uitgedaagd volwassen te worden dat geldt dus ook voor mij.

Thanks lievie.

Oh en Gerard: thanks 🙂
Dag Mus,

Het leven is inderdaad in alle opzichten een grote uitdaging. Met heel veel vallen en opstaan. Zoals nu moet je inderdaad, tegen wil en dank, de kastanjes uit het vuur halen. Dat is heel pijnlijk. Maar zoals je achteraf zult merken, zuivert het ook (nu de beerput open is gegaan).

Vergeving is heel moeilijk. Haat maakt gevoelloos, dat is iets wat je nu op alle fronten(!) merkt. Haat verteert dus. En daarmee heb je uiteindelijk geen andere keus dan te vergeven. Want met alle ‘oog om oog, tand om tand’ komt er ècht geen oplossing. Die haat moet dan ook, als de tijd er rijp voor is, van binnenuit transformeren anders komt er nooit een einde aan het bloedvergieten.

En verder mag je vertrouwen op de causaliteit: we zijn als mensen onderworpen aan karma/oorzaak en gevolg. Dat betekent dat iedereen zonodig, in mijn visie eventueel in volgende levens, op de een of andere manier voor de kiezen krijgt wat men (direct of indirect) anderen heeft aangedaan.

Tenslotte: Vertrouw erop dat je ooit een volwassen vogel zult zijn! Houd in de tussentijd je hoofd koel en je hart warm. ❤️
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Of topic post aan yours verplaatst naar geëigend forum
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Yours schreef: 14 feb 2025 17:40

Dag Mus,

Het leven is inderdaad in alle opzichten een grote uitdaging. Met heel veel vallen en opstaan. Zoals nu moet je inderdaad, tegen wil en dank, de kastanjes uit het vuur halen. Dat is heel pijnlijk. Maar zoals je achteraf zult merken, zuivert het ook (nu de beerput open is gegaan).

Vergeving is heel moeilijk. Haat maakt gevoelloos, dat is iets wat je nu op alle fronten(!) merkt. Haat verteert dus. En daarmee heb je uiteindelijk geen andere keus dan te vergeven. Want met alle ‘oog om oog, tand om tand’ komt er ècht geen oplossing. Die haat moet dan ook, als de tijd er rijp voor is, van binnenuit transformeren anders komt er nooit een einde aan het bloedvergieten.

Tenslotte: Vertrouw erop dat je ooit een volwassen vogel zult zijn! Houd in de tussentijd je hoofd koel en je hart warm. ❤️
Eens.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@Yours:
hoofd koel en je hart warm
Wat mij betreft zou de hele mensheid daar baat bij hebben (om het eenvoudig te houden!).
Al die onzinnige, excessieve oorlogen...
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots. Making it hell. Silly human race.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 14 feb 2025 15:42 En ik moet moet eerlijk zeggen Rereformed dat de kilte die ik ervaar in hoe je mij benaderd ook nu weer, me uitstekend helpt de beerput van mijn hart nog verder open te trekken, dus dank daarvoor.
Haha, het is heel moeilijk voor mij om dat niet te lezen als een sarcastische opmerking, aangezien sarcasme de schrijfstijl is die je typeert, maar vooruit het is Valentijnsdag, en ik zal het als gemeend opvatten!

Ik zou zelf het woord 'afstandelijk' schrijven, want ik ben beslist niet kil hoor. Heb je mijn muziek wel eens aangehoord?

Ps: voor mij ligt er ‘ zich uitleven’ geen kwalificatie van speelsheid, ‘zich uitleven’ is voor mij een neutrale term die afhankelijk van de toevoeging positief danwel negatief geladen kan zijn. Bv zich uit leven in de speeltuin, of in negatieve zin zich uitleven in het martelen van dieren ect.
Wel, naar het me toeschijnt heb je langer in Nederland gewoond dan ik, dus ik geloof je en gun je die betekenis en ben er blij om dat je het niet bedoelde zoals ik het opving.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 14 feb 2025 15:45
Verspil je leven niet aan haat.
Wat een geweldig advies!

Maar!!
Wat doe je aan deze emotie als je continu gekleineerd, gepest, vastgezet en (je familie) gedood wordt?
Dat door een super-overmacht die zelfs ieder klein vergrijp met keiharde hand aanpakt en zich übermachtig voelt.

Dat kweekt haat.
Dus je vindt het een geweldig advies, maar het is volgens jou onmogelijk om te verwezenlijken? Dat is een innerlijke tegenstrijdigheid.

Of is je bijdrage bedoeld om mij weer een preek te laten afleveren? :lol:

Weet je, het leuke is dat ik niet hoef te preken, omdat Mus zelf het antwoord al geeft. Ze schreef vandaag voor het eerst iets wat ik bewonderde en me heel blij maakte:

"En weet je, we mogen vallen, het is oké om te vallen voor haat als we daarna dan ook maar weer overeind krabbelen en dan proberen we het gewoon weer opnieuw tot we niet langer vallen en uiteindelijk een echt volwassen mens zijn geworden."

Wel, over dat laatste heb ik hele boeken geschreven! Ze had het niet beter kunnen zeggen. We zijn zoals gezegd allemaal mensen met dus alle menselijke gevoelens. En dat mogen we zijn. En tegelijkertijd moeten we erbovenuit groeien. Opgroeien tot geestelijke volwassenheid.

Een aangezien Mus dát beseft en daarmee bezig is hoef ik verder niet meer te preken. Zij heeft de sleutel al gevonden en in haar handen. Zij gaat haar weg en doet alles op haar manier.

Ik kan je natuurlijk wel vertellen hoe ik het zou doen indien ik in haar schoenen zou staan. Ik zou om me heen kijken, mezelf feliciteren in Nederland te wonen, het Nederlands feilloos te beheersen en me Nederlander noemen. En alle ellende ergens in halfwoestijnen van me afzetten. Zoals ik mij Fin noem en trots ben op mijn land, en jullie lekker in die mierenhoop van jullie laat wonen, waar jullie blijkbaar zo graag in willen wonen. Jullie zoeken het maar zelf uit daar.

En voorzover ik ook een Nederlandse identiteit heb is dat een innerlijke verrijking, een nostalgie, een jeugd, een extra bagage, maar niet meer dan de franje die aan mijn leven hangt, net zoiets als HierEnNu ons kan vervelen of verpozen met zijn Limburgse verhalen, die blijkbaar wat voor hém betekenen.

Daar zitten ook moeilijke kanten aan, zoals de vervreemding van je familie en familiecultuur, maar ook daar kun je behendig mee leren schipperen. Klippen vermijden en zeeziekte houdt op een gegeven moment op.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 14 feb 2025 17:59 Of topic post aan yours verplaatst naar geëigend forum
Een link daarheen zal het vinden vergemakkelijken
viewtopic.php?p=653323#p653323
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 14 feb 2025 18:26
Mus schreef: 14 feb 2025 15:42 En ik moet moet eerlijk zeggen Rereformed dat de kilte die ik ervaar in hoe je mij benaderd ook nu weer, me uitstekend helpt de beerput van mijn hart nog verder open te trekken, dus dank daarvoor.
Haha, het is heel moeilijk voor mij om dat niet te lezen als een sarcastische opmerking, aangezien sarcasme de schrijfstijl is die je typeert, maar vooruit het is Valentijnsdag, en ik zal het als gemeend opvatten!

Ik zou zelf het woord 'afstandelijk' schrijven, want ik ben beslist niet kil hoor. Heb je mijn muziek wel eens aangehoord?
om je geruststellen Rereformed, ik bedoel e.e.a. zeker niet sarcastisch. Ik vind het lastig in woorden te vangen hoe dat dan werkt maar ik kan je verzekeren dat hoe pijnlijk de toon ook voor me is het helpend is en dus ben ik dankbaar, het is niet anders.

Oh, ik zeg niet dat je kil bent, in tegendeel zelfs. Ik heb volgens mij gezegd heb dat ik je reaktie als kil heb er ervaren, daaronder ervoer ik heel wat anders, iets dat ik niet anders dan woede kan noemen en wanneer ik dat goed gevoeld heb dan snap ik dat. Zie deze mus bestaat niet alleen uit haat want dit voelde zij op het zelfde moment, begrip.

En nee, heb volgens mij nog niet je muziek gehoord, ik zal er eens naar luisteren, feedback volgt.
Gesloten