Mus schreef: ↑14 feb 2025 13:59Dat is nogal een uitspraak Rereformed waar maak jij uit op dat ik denk dat het voor de Israëli maar een spelletje is? Ik zie geen spelletje hoor,Rereformed schreef: ↑14 feb 2025 12:31Je gebruikt gerards woorden om je onwil om het gruwelijke optreden van Hamas te veroordelen te rechtvaardigen. Bijzonder onverstandig, want wát je ook aandraagt, deze daad valt niet te rechtvaardigen.
Uit gerards woorden kan men enkel het tegendeel opmaken. Hij probeert je aan te zeggen: juist omdat je van dichtbij weet hoe gruwelijk verkrachten is, zou je vanzelfsprekend kunnen veroordelen wat Hamas deed.
Maar je blijft overspoeld door haat. Je weet het zo te schrijven dat je geweten je op geen enkele manier aanklaagt: Israeliërs leven zich uit, alsof het voor hen allemaal maar een spelletje is, op een onschuldig volk.
Nogmaals, wat Hamas deed niet willen veroordelen staat gelijk aan elke kans op een eigen staat verspelen. Het staat gelijk aan het opporren van haat aan de andere kant, de tegenpartij ervan overtuigen dat er met Palestijnen niet te praten valt.
Ik mag dan een halve eeuw niet in Nederland hebben gewoond, het blijft wel mijn moedertaal. "Zich uitleven" betekent "doen wat je leuk vindt". Blijkbaar ben je zo gewend aan hatespeech wanneer je het over Israel hebt dat je er niet eens meer bij stilstaat hoe beledigend je je naar de tegenpartij uit.
Precies. Zo doet iemand die volledig in haat is ingekapseld. Nooit de schuld aan jezelf geven, nooit overdenken wat een ander die tegen je ingaat jou te zeggen heeft (je negeert nog steeds volledig wat ik tegen je preek), maar je volledig concentreren op je eigen grieven en een manier verzinnen om de tegenpartij van alles de schuld te geven.ik zie voor al een ziek volk dat een zondebok nodig heeft en had om zichzelf een excuus te verschaffen hun oorlogstrauma uit te leven, en daar zijn de Palestijnen goed voor.
Iemand heeft je al verteld dat er nagenoeg geen mensen meer zijn die Israel binnenkwamen met een oorlogstrauma. Alle Israeliërs zijn in Israel geboren, het is eenvoudig hun land waar Hamas op beestachtige wijze een slachtpartij heeft aangericht.
Toe maar, jij doet een respectloze uitlating, waar ik je op wijs, maar je weet het om te draaien door mij respectloos te maken! Zie je hoe haatdragend je bent? Je overdenkt niets, je eist nooit iets beters van jezelf, je vat letterlijk alles op als een aanval die je meteen moet pareren. Ik treed eenvoudig op als iemand die de feiten voor je neer op tafel legt, en als een psycholoog die de beerput van jouw innerlijk bij je openbreekt, en laat zien wat voor total mess het daarbinnen is. En jij weet niet anders te doen dan de feiten die ik voor je neerleg negeren, en je elledig haatbestaan verdedigen door de slachtofferrol te spelen, en als derde draad de persoon met wie je aan de praat bent aan te vallen.Ik zou handelen vanuit trauma beslist geen spelletje willen noemen, dat weten wij uit ervaring, maar ga jij vooral je gang te denken dat ik denk dat dit voor de Israëli maar een spelletje is want dat is pas respectloos.
Ik word niet wijs uit deze gedachtengang. Hebben Israeliërs er iemand bij gekregen die hen begrijpt? Vast en zeker na deze beestachtige Hamas slachting. Of bedoel je dat er nu meer zijn met begrip voor Palestijnen? Die zullen er ook wel zijn.Mus schreef:Want hoe jij het ook went of keert Rereformed, door de manier waarop zij ons behandelen hebben ze er iemand bij gekregen die hen begrijpt als dat nu ook andersom nog eens zo zou worden, dan kunnen er misschien wonden genezen voor beide volken.
Maar dit is allemaal volstrekt om het even, niemand wordt erdoor genezen.
Zoals gezegd was de Hamas massamoord aartsdom en is het gevolg ervan dat de kans op een eigen Palestijnse staat onwaarschijnlijker dan ooit is. Dus door eigen stommiteit. Dát is het feit dat Palestijnen nu moeten verwerken.
Inderdaad. Je hebt geen gemakkelijke weg te gaan.Mus schreef:Nu zit ik alleen met de beerkuil en is het aan mij mezelf te genezen maar zolang mijn hart nog gebroken is zullen de gevoelens die nu naar buiten komen er zijn. Dit genezen is een kwestie jaren en jaren en niet zomaar voorbij als een ander met vingers knipt.
Ook dat is een goede gedachte. Zoek naar een uitweg. Verspil je leven niet aan haat. Laat dingen gaan. Zet je gedachten op positieve zaken, zoek naar vrede, naar oplossingen. Niet alles is pikzwart.Godzijdank ben ik maar 1 mens en bepaal ik niet de gang van zaken voor alle Palestijnen, want godzijdank hebben niet alle Palestijnen de woede en haat van sommige Israëli mogen smaken hebben zij een relatief vreedzaam leven.
Overigens hebben mijn inmiddels overleden oudste broer en zijn vrouw twintig jaar als christenen gezorgd voor Palestijnse geestelijk gehandicapten in Beit Jala. Als dank werd zijn auto ooit door Palestijnen beschoten tijdens de eerste intifada. Hij overleefde het en ging gewoon door met zijn werk.
Ook "christelijk geloof achter me gelaten als een hypocrisie" is een veel te gemakkelijke redenering.