Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mus
Forum fan

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 27 okt 2024 00:53 Misschien heeft Israel de Palestijnen in Gaza teveel vrijheid gegeven
Wow, besef je eigenlijk wel wat je hier zegt?
Echt, ongelofelijk dit.
En dan is Israël het slachtoffer hier? En dat terwijl er hier één open bloot in feite zegt dat de Palestijnen in feite hun gevangenen zijn en dat, foei, die gevangenen dat kleine beetje ‘vrijheid’ die zij bij de gratie God’s van hun bezetter ( de staat Israël) hebben gekregen hebben misbruikt, in plaats van God (de staat Israël) op hun blote knieën te danken voor die zo vanuit hun goede hart vergunde ‘vrijheid’ (hoe cynisch) en zij dus, hup, hup, terug moeten in de cel. Ik zeg het nog maar een keer: ongelofelijk dit…
Laatst gewijzigd door Mus op 27 okt 2024 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 27 okt 2024 00:53
Gerard R. schreef: 27 okt 2024 00:09 Ja, maar hoe is het nu? Nu iedereen op een hoop is gedreven in Gaza. Dit is een tekst van rond 2019. Nu 2024 ben je sowieso woonachtig op de lip van je buur en dus schild. En dát wordt dan gebruikt als verklaring voor de vele burgerslachtoffers. Ik heb daar wel moeite mee en ik niet alleen.
De NATO rapporteert toch echt een essentieel verschil tussen een dichtbevolkt gebied en de strategie van Hamas die burgers bewust als schild gebruikt. De strategie burgers als schild te gebruiken heeft de intentie zoveel mogelijk burgerdoden te veroorzaken door daar wapens af te schieten en manschappen in dichtbevolkte gebieden onder te brengen en er in burger tussen de burgers te vechten in plaats van buiten het stadscentrum in de open ruimtes buiten Rafah, nabij de landbouwgronden en minder stedelijke gebieden rond Beit Lahia, Jabalia en langs de kust, etc., zodat de vijand burgerslachtoffers maakt en de publieke opinie tegen zich krijgt. Daarnaast rapporteert de NATO tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken.
Ik had verwacht na de vorige Gaza-afbraak dat er Israëlische militaire groepen en inlichtingen-instellingen zouden zijn gekomen die Hamas in bedwang hadden gehouden, of squads (zoals de Amerikanen een poosje na de oorlog in Irak hebben gebruikt), alsmede toezicht op van alles, zodat het nooit mogelijk was geweest dat die tunnels er kwamen. Nu moest ik weet niet hoeveel km tunnel worden uitgebrand en dichtgegooid. Dat 'werk'... had voorkomen kunnen worden. En hoe kan het? Daar er zelfs geen cement meer mocht worden ingevoerd.. En meer hoor.
Ik vind nog steeds dat het hele gebeuren zoals we dat nog dagelijks via de geëigende kanalen kunnen zien teveel de geur heeft van "laat het er op aankomen, dan halen we vreselijk uit en kunnen we het oplossen."
Israel had toezicht op de grenzen van Gaza, maar de grens met Egypte vormde de belangrijke Philadelphi-smokkelroute voor goederen en materialen die konden worden gebruikt voor militaire doeleinden en terroristische infrastructuur. In 2005 trok Israel zich vrijwillig terug uit de Gazastrook en de controle over de grens kwam daarmee volledig in handen van de Palestijnse Autoriteit die toen nog het bestuur over Gaza had. Toen Hamas in 2007 de macht in Gaza overnam, verergerde de smokkelproblematiek. De grens met Egypte werd, naast de door Nederland aangelegde haven, een cruciale smokkelroute voor Hamas om wapens, goederen en zelfs personen naar en van Gaza te transporteren.

Nu zijn ze volledig afgesloten van wapen- en cement-toevoer. Misschien heeft Israel de Palestijnen in Gaza teveel vrijheid gegeven, maar je kunt Israel niet de schuld geven van het feit dat Hamas het westerse geld gebruikte om cement en wapens via Egypte binnen te smokkelen voor een terroristische infrastructuur en aanvallen op Israel. Heb één troost: die vrijheid zullen ze vanaf nu niet meer krijgen en naar Gaza zal er geen wapen of cement meer worden gesmokkeld. Ze zullen net zo ongewapend en machteloos zijn als Orwell's Winston Smith -- niet ideaal. Nogmaals: hoe zou jij het gedaan hebben? Hun vrijheid nog meer in hebben geperkt? Hamas verboden hebben, ondanks dat ze democratisch de grootste partij waren? Of wat? Ben benieuwd naar realistische alternatieven.
De Philladelphia smokkelroute had Israël kunnen 'beheren en controleren´. Men zag het smokkelen.
Ja, op het punt van smokkelen hebben ze teveel vrijheid gehad.
Ik had ze niet veel laten smokkelen en ik had heel nauwkeurig gecontroleerd wat ze deden. Landbouw en gewone bouw is goed, maar een ENORM tunnelsysteem is natuurlijk onzin.
En dan Hamas, als een organisatie/partij te extreem wordt verbieden. En dat geldt voor mij voor alle landen ter wereld. Op dit moment ook voor Duitsland... En ik moet nog zien hoe dat met Wilders gaat. Stapje voor stapje...
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 27 okt 2024 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 27 okt 2024 01:16
ChaimNimsky schreef: 27 okt 2024 00:53 Misschien heeft Israel de Palestijnen in Gaza teveel vrijheid gegeven
Echt, ongelofelijk dit.
En dan is Israël het slachtoffer hier? En dat terwijl er hier één open bloot in feite zegt dat de Palestijnen in feite hun gevangenen zijn en dat, foei, die gevangenen dat kleine beetje ‘vrijheid’ die zij bij de gratie God’s van hun bezetter ( de staat Israël) hebben gekregen en zij in plaats van God (de staat Israël) op hun blote knieën te danken voor die ‘vrijheid’ (hoe cynisch), deze hebben misbruikt en zij dus, hup, hup, terug moeten in de cel. Ik zeg het nog maar een keer: ongelofelijk dit…
Kom dan - in plaats van met telkens dat simplistische emotionele appèl - eens met een realistisch alternatief op m'n laatste posting:
Gerard R. schreef: 27 okt 2024 00:09 Ja, maar hoe is het nu? Nu iedereen op een hoop is gedreven in Gaza. Dit is een tekst van rond 2019. Nu 2024 ben je sowieso woonachtig op de lip van je buur en dus schild. En dát wordt dan gebruikt als verklaring voor de vele burgerslachtoffers. Ik heb daar wel moeite mee en ik niet alleen.
De NATO rapporteert toch echt een essentieel verschil tussen een dichtbevolkt gebied en de strategie van Hamas die burgers bewust als schild gebruikt. De strategie burgers als schild te gebruiken heeft de intentie zoveel mogelijk burgerdoden te veroorzaken door daar wapens af te schieten en manschappen in dichtbevolkte gebieden onder te brengen en er in burger tussen de burgers te vechten in plaats van buiten het stadscentrum in de open ruimtes buiten Rafah, nabij de landbouwgronden en minder stedelijke gebieden rond Beit Lahia, Jabalia en langs de kust, etc., zodat de vijand burgerslachtoffers maakt en de publieke opinie tegen zich krijgt. Daarnaast rapporteert de NATO tevens Israels intentie om nevenslachtoffers/schade zoveel mogelijk te beperken.
Ik had verwacht na de vorige Gaza-afbraak dat er Israëlische militaire groepen en inlichtingen-instellingen zouden zijn gekomen die Hamas in bedwang hadden gehouden, of squads (zoals de Amerikanen een poosje na de oorlog in Irak hebben gebruikt), alsmede toezicht op van alles, zodat het nooit mogelijk was geweest dat die tunnels er kwamen. Nu moest ik weet niet hoeveel km tunnel worden uitgebrand en dichtgegooid. Dat 'werk'... had voorkomen kunnen worden. En hoe kan het? Daar er zelfs geen cement meer mocht worden ingevoerd.. En meer hoor.
Ik vind nog steeds dat het hele gebeuren zoals we dat nog dagelijks via de geëigende kanalen kunnen zien teveel de geur heeft van "laat het er op aankomen, dan halen we vreselijk uit en kunnen we het oplossen."
Israel had toezicht op de grenzen van Gaza, maar de grens met Egypte vormde de belangrijke Philadelphi-smokkelroute voor goederen en materialen die konden worden gebruikt voor militaire doeleinden en terroristische infrastructuur. In 2005 trok Israel zich vrijwillig terug uit de Gazastrook en de controle over de grens kwam daarmee volledig in handen van de Palestijnse Autoriteit die toen nog het bestuur over Gaza had. Toen Hamas in 2007 de macht in Gaza overnam, verergerde de smokkelproblematiek. De grens met Egypte werd, naast de door Nederland aangelegde haven, een cruciale smokkelroute voor Hamas om wapens, goederen en zelfs personen naar en van Gaza te transporteren.

Nu zijn ze volledig afgesloten van wapen- en cement-toevoer. Misschien heeft Israel de Palestijnen in Gaza teveel vrijheid gegeven, maar je kunt Israel niet de schuld geven van het feit dat Hamas het westerse geld gebruikte om cement en wapens via Egypte binnen te smokkelen voor een terroristische infrastructuur en aanvallen op Israel. Heb één troost: die vrijheid zullen ze vanaf nu niet meer krijgen en naar Gaza zal er geen wapen of cement meer worden gesmokkeld. Ze zullen net zo ongewapend en machteloos zijn als Orwell's Winston Smith -- niet ideaal. Nogmaals: hoe zou jij het gedaan hebben? Hun vrijheid nog meer in hebben geperkt? Hamas verboden hebben, ondanks dat ze democratisch de grootste partij waren? Of wat? Ben benieuwd naar realistische alternatieven.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 27 okt 2024 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

@ChaimNimsky
(..) Nogmaals: hoe zou jij het gedaan hebben? Hun vrijheid nog meer in hebben geperkt? Hamas verboden hebben, ondanks dat ze democratisch de grootste partij waren? Of wat? Ben benieuwd naar realistische alternatieven.
Zie de daar voor gaande post. :) viewtopic.php?p=645271#p645271
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
ChaimNimsky
Bevlogen

Gerard R. schreef: 27 okt 2024 01:21 De Philladelphia smokkelroute had Israël kunnen 'beheren en controleren´. Men zag het smokkelen.
Ja, op het punt van smokkelen hebben ze teveel vrijheid gehad.
Ik had ze niet veel laten smokkelen en ik had heel nauwkeurig gecontroleerd wat ze deden.
Dus inperking wat betreft de grens met Egypte? Egypte was zeeeer tegen de Israelische controle over de Philadelphi Route. Zo erg dat ze het zelfs tijdens de oorlog niet toestonden en zelf met oorlog dreigden. Ook Hamas en zelfs de VS wilden niet dat Israel de route zou bezetten. Ware het niet dat Israel Israel zich niets aantrok van de Egyptische waarschuwing en de dreiging van de VS, en vervolgens de route bezette en de smokkel-tunnels sloot, had Hamas de oorlog gewoon kunnen blijven voortzetten en waren ze nu niet gedecimeerd tot losse pockets zonder wapentoevoer.

Egypte beschouwde de Philadelphi Route als een deel van zijn eigen grondgebied en wilde niet dat Israel de controle over deze grensstrook kreeg. De Egyptische overheid hechtte veel waarde aan haar soevereiniteit en was zelfs niet bereid om Israel de mogelijkheid te geven om zijn grens te monitoren. Egypte heeft lange tijd geprobeerd een mediator te zijn in het Israelisch-Palestijnse conflict en wilde deze relatie met de Palestijnen, met name met Hamas, niet onder druk zetten, aangezien een sterke Israelische aanwezigheid daar hun rol als neutrale bemiddelaar in het conflict zou ondermijnen. Er waren daarnaast elementen binnen Egypte die profiteerden van deze smokkel, zoals lokale bewoners en groepen die gebruikmaakten van de tunnels om goederen, cement en wapens te smokkelen, wat economische voordelen bood. Tenslotte stond Egypte ook onder internationale druk om een eigen beleid te voeren ten aanzien van Gaza en de Palestijnen, en een Israelische controle van de Philadelphi strook kon worden gezien als een teken van samenwerking met Israel ten koste van de Palestijnen.
En dan Hamas, als een organisatie/partij te extreem wordt verbieden. En dat geldt voor mij voor alle landen ter wereld. Op dit moment ook voor Duitsland... En ik moet nog zien hoe dat met Wilders gaat. Stapje voor stapje...
Ook dat is weinig realitisch. Hamas is niet alleen een militante groep, maar ook een politieke partij die in 2006 democratisch werd gekozen om de regering van Gaza te leiden. Een verbod zou de politieke stem van een groot deel van de Palestijnse bevolking volledig hebben genegeerd. Hoeveel vrijheid laat je hen dan? En hoewel de steun voor Hamas erg slinkt, zou het verbannen ervan nog steeds een conflict met landen als Turkije, Qatar, Iran, Hezbollah in Libanon en Venezuela hebben betekend, die Hamas nog steeds steunen. Dat zie je ook nu.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef: 26 okt 2024 05:15
Peter van Velzen schreef: 26 okt 2024 02:20Waarom men zich nauwelijks heeft uitgelaten over de schaal van de daad, is mij minder duidelijk. Niet alles wat vanzelf spreekt is ook vanzelf juist, dus waarom zou het onbegrijpelijk zijn om iemand uit te leggen waar hij overheen gelezen heeft?
Omdat via jouw interpretatie van wat je genocide kunt noemen je de originele betekenis van het woord degradeert. Je veegt daarmee automatisch het onderscheid met en de unieke gruwelijkheid van gebeurtenissen die men werkelijk genocide kan noemen uit.
Nogmaals het is niet MIJN interpretatie het is de tekst van VN resolutie 61 uit de link die Lanfy aanreikte. Die resolutie stamt uit 1948. Dus twee jaar vóór mijn geboorte. Klaag bij degenen die haar opstelden. Niet bij mij! Jouw interpretatie lijkt welhaast te zijn dat er in de wereldgeschiedenis maar één Genocide is geweest. En dat beweerde lanfy absoluut niet, Lees de tweede link die hij aanreikte:
Ik wens u alle goeds
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 27 okt 2024 01:22
Mus schreef: 27 okt 2024 01:16
Echt, ongelofelijk dit.
En dan is Israël het slachtoffer hier? En dat terwijl er hier één open bloot in feite zegt dat de Palestijnen in feite hun gevangenen zijn en dat, foei, die gevangenen dat kleine beetje ‘vrijheid’ die zij bij de gratie God’s van hun bezetter ( de staat Israël) hebben gekregen en zij in plaats van God (de staat Israël) op hun blote knieën te danken voor die ‘vrijheid’ (hoe cynisch), deze hebben misbruikt en zij dus, hup, hup, terug moeten in de cel. Ik zeg het nog maar een keer: ongelofelijk dit…
Kom dan - in plaats van telkens dat simplistische emotioneele appèl - eens met een realistisch alternatief op m'n laatste posting:
Kom dan, kom dan? Hoezo kom dan? Jij laat hier je masker vallen ChaimNimsky, jij laat hier zien hoe jij in principe naar de Palestijnen kijkt.
Ga jij eerst eens maar eens erkennen dat die staat waar jij zo hoog van op geeft in feite gewoon een ordinair bezetter met cool wapentuig is die geen primitieve opstanden accepteert en dus de opstandelingen, met grof geweld, terug hun hok slaat.

Wanneer jij in staat bent ook maar iets van respect en/of begrip op te brengen voor wat jij kennelijk ziet als gevangen van de staat Israel zonder recht op zelfbeschikking en mogelijk ergens in de verte er iets bij je zou kunnen gaan dagen hoe het komt dat deze, nog net geen slaven, steeds maar weer opnieuw blijven verzetten tegen deze gevangenschap, dan valt er mss wat te praten, voor nu…., dacht het niet.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 27 okt 2024 01:48
Rereformed schreef: 26 okt 2024 05:15
Peter van Velzen schreef: 26 okt 2024 02:20Waarom men zich nauwelijks heeft uitgelaten over de schaal van de daad, is mij minder duidelijk. Niet alles wat vanzelf spreekt is ook vanzelf juist, dus waarom zou het onbegrijpelijk zijn om iemand uit te leggen waar hij overheen gelezen heeft?
Omdat via jouw interpretatie van wat je genocide kunt noemen je de originele betekenis van het woord degradeert. Je veegt daarmee automatisch het onderscheid met en de unieke gruwelijkheid van gebeurtenissen die men werkelijk genocide kan noemen uit.
Nogmaals het is niet MIJN interpretatie het is de tekst van VN resolutie 61 uit de link die Lanfy aanreikte. Die resolutie stamt uit 1948. Dus twee jaar vóór mijn geboorte. Klaag bij degenen die haar opstelden. Niet bij mij! Jouw interpretatie lijkt welhaast te zijn dat er in de wereldgeschiedenis maar één Genocide is geweest. En dat beweerde lanfy absoluut niet, Lees de tweede link die hij aanreikte:
Genocide is gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen door het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep.

Die bedoeling heeft Israel duidelijk niet en ik zie de rechtszaak dan ook met plezier tegemoet. Er zijn drie genocides gepleegd tegen de Joden; de Joden hebben nooit genocide gepleegd.

De moord op 8.000 Bosniërs wordt erkend als genocide vanwege de specifieke intentie om een bevolkingsgroep uit te roeien, terwijl andere conflicten, hoewel ze veeeeeeel meer slachtoffers hebben gekend, niet dezelfde intentie of systematiek vertoonden die nodig is voor de definitie van genocide. De 10 miljoen doden in de Chinese Burgeroorlog, de 3 miljoen doden in Nigeria tussen de Biafranse separatisten en de Nigeriaanse regering, de 2 miljoen doden in Cambodja, de 2,5 miljoen doden in Korea, de 3 miljoen doden in Vietnam, de 600.000 doden in Syrië, de 400.000 doden in Darfoer, etc., gelden niet als genocide, in tegenstelling tot de 2.000 in Tigray.

De slachting van 7 Oktober had wel de intentie om zoveel mogelijk Israeli's te doden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik ga het onderwerp weer sluiten. Men luistert helemaal niet naar elkaar, en graaft zich steeds dieper in. Net zoals strijdende partijen zelf meestal doen. Kan IEDEREEN er een nachtje over slapen!
Vandaag open in het bericht weer, zoals aangekondigd.
Gelieve enige zelfbeheersing te tonen vóórdat u een reactie plaatst. Lees zorgvuldig, volg eventueel de discussie teruggaand via de gequote berichten om de context te begrijpen van wat er staat. Probeer herhalingen van reeds uitgesproken meningen te vermijden en tracht u voor te stellen dat u zelf ongelijk zou kunnen hebben en reageer niet met een beschuldigende opmerking aan het adres van degene, met wie men u het oneens bent. Reageer evenmin met alleen uw huidige oordeel maar voeg altijd de argumenten toe die er aan ten grondslag liggen. De meeste standpunten zijn immers al bekend.
Reageer bovendien altijd op de argumenten van de ander en niet met sneren, maar met serieuze overwegingen.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 28 okt 2024 01:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: aankondiging van heropening toegevoegd.
Ik wens u alle goeds
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Mus schreef: 22 okt 2024 09:52
ChaimNimsky schreef: 22 okt 2024 08:44
Mus schreef: 21 okt 2024 09:55
De Israëlische staat kan best ophouden met vechten, deze staat doet het alleen niet vanwege het vermeende recht dat Palestina aan de Israëli behoort en als gevolg daarvan bij voortduring de bijbehorende misdaden pleegt tegen met name de Palestijnen. Dat mag hé maar dat blijft dan niet zonder consequenties zoals we allen luid en duidelijk hebben kunnen waarnemen. Dat gemekker dat zij het slachtoffer zijn? Ik vind er wat van.
Bedoel je dat 7 Oktober de schuld is van Israel?
Kwestie van ken je geschiedenis en oorzaak en gevolg. Ik vind idd dat de staat Israël, alles bij elkaar genomen, 7 okt uiteindelijk aan zichzelf heeft te danken en dat dus uiteindelijk al die doden en gegijzelden door Hamas m.i. uiteindelijk zelfs enkel en alleen op de schouders van de staat Israël liggen. Ik weet dat jij het daar, gezien je in mijn ogen uitermate oorlogzuchtige en zelfs vaak kwaadaardig postings, het daar op geen enkele wijze mee eens bent en dat hoeft ook niet wat mij betreft. Ik voor mij werp de manier waarop jij je hier op dit forum uit ver van mij.
Dag Mus,

Mensen kunnen op het moment dat hun familie, vrienden en/of zijzelf bedreigd worden in hun bestaan van op zich goede mensen veranderen in hun tegendeel. Het zelfbehoud/willen overleven van jezelf en/of je geliefden toont doorgaans dan ook een geheel andere kant van mensen.
Daarmee praat ik het overigens niet goed, maar het laat door de veranderde omstandigheden de andere kant van de medaille zien.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kun je nagaan als jij en je familie al 40 jaar onderdrukt en/of bedreigd worden.
Dat maakt het slechte in mensen los. Waarmee ik niets wil goedpraten, omdat er in een dergelijk geval overlegd moet worden.
Alleen is voor overleg 2 partijen nodig. En misschien een derde onafhankelijke partij die de boel in goede banen leidt voor beide kanten!
Enige waar nu het iedereen wel over eens is, is dat voor terreur nooit plaats, tijd en begrip is.
Wel begrip dus voor het ontstaan van tegenstand, weerstand maar niet voor terreur.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

• 14:46
    Zuid-Afrika komt met aanvullend bewijs in genocidezaak tegen Israël

Zuid-Afrikaanse juristen hebben honderden pagina's aan bewijs ingediend tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag (ICJ). Het dossier moet aantonen dat Israël genocide pleegt in Gaza, wat het land tegenspreekt.
    • "Het probleem is dat we te veel bewijs hebben",
      zegt een Zuid-Afrikaanse vertegenwoordiger
    in Den Haag tegen nieuwszender Al Jazeera.

"Het Israëlische leger onderwerpt een heel volk aan bombardementen, belegering en verhongering", zei VN-mensenrechtenchef Volker Türk vrijdag. "Door het beleid van de Israëlische regering dreigen alle Palestijnen uit Noord-Gaza te worden verdreven."

Israël beschuldigt VN-organisaties van vooringenomenheid. Hamas wordt door Israël verantwoordelijk gesteld voor burgerslachtoffers bij bombardementen. Volgens Israël verschuilen militanten zich onder de bevolking in scholen en ziekenhuizen, maar de militante beweging ontkent dat.
BRON: Midden-Oostenblog - NOS Nieuws - vandaag, 15:50
Extra bewijs Zuid-Afrika in genocide-zaak tegen Israël

Als het niet zo triestig was zou ik nu lachen:
  • "Het probleem is dat we te veel bewijs hebben",
    zegt een Zuid-Afrikaanse vertegenwoordiger in Den Haag

:roll:
Ik ben reuze benieuwd ...
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

Rereformed schreef: 25 okt 2024 05:08
Peter van Velzen schreef: 25 okt 2024 04:15
lost and not found yet! schreef: 24 okt 2024 22:17 Hoe kan er van genocide sprake zijn als er in 1948 711.000 mensen woonden en in 2023 2.100.000?

Ik denk dat veel mensen die in verband met het Midden-Oosten het woord genocide in hun mond nemen niet weten wat genocide betekent. Ik lees wat er staat en er staat wat ik lees! Of zie ik iets over het hoofd?
Er staat (onder andere)
handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen
Waarschijnlijk zie je de door mij blauw gekleurde woorden over het hoofd.
Ook als de bevolking van de Gaza-strook in 2023 driemaal groter is dan in 1948. Is het mogelijk dat er sprake is van Genocide. Met name sinds november 2023. Er staat niet dat Genocide het succesvol vernietigen van de gehele betreffende groep is. Er staat dat het de bedoeling moet zijn de groep (geheel of) gedeeltelijk te vernietigen.
In dat geval is de terreuraanval van de Palestijnen op Israel op 7 oktober van vorig jaar, met de publieke aankondiging dat ze het opnieuw en opnieuw en opnieuw zullen doen, ook genocide te noemen. Exact volgens je eigen interpretatie van wat genocide betekent. Sterker nog, de Palestijnse daad liet zien dat er daadwerkelijk sprake is van het bewust en systematisch willen uitoeien van alle Israeliërs, terwijl Israel er nooit in de geschiedenis van het land op uit is geweest om het Palestijnse volk uit te roeien.

Het lijkt me dat je zelf het allerbelangrijkste over het hoofd ziet. Genocide is een woord dat werd uitgevonden (nota bene door een Jood!) om het systematische uitroeien van het Joodse volk door nazi Duitsland duidelijk te maken. Alles wat daar in de verste verte niet op lijkt is geen genocide.
Wat Lanfy uitspreekt is eenvoudig vanzelfsprekend. Hoe iemand het in zijn hoofd haalt om dat tegen te spreken is onbegrijpelijk.
Als dat zo is. Dan is in principe de holocaust de enige genocide ooit.
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

Of iets wel of geen genocide is, is meestal pas achteraf te bewijzen. Wel ziet het er sterk naar uit (zeker met het generaalplan) dat Israël zich opmaakt voor een etnische zuivering. In elk geval in Noord-Gaza mogen geen Gazanen meer wonen, wat men met de rest van Gaza van plan is is nog onduidelijk. Kolonisten staan te springen, in elk geval.

Veel interessantere vraag is alleen: maakt het nog uit? moeten we niet gewoon erkennen dat het internationaal-recht, oorlogsrecht een papierenwerkelijkheid is, die men hoogstens vanuit opportunisme kan gebruiken? maar dat het in strijdt in essentie draait om recht van de sterkste?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

In principe kunnen volkeren die op basis van emoties tegenover elkaar staan niets anders dan vechten totdat de vijand vernietigd is. Volkeren die op basis van redelijkheid tegenover elkaar staan, staan niet tegenover elkaar. Ik kan niet anders dan concluderen dat er veel emoties is het spel zijn.
[uit principe ben ik voor principes]
Plaats reactie