Peter van Velzen schreef: ↑27 okt 2024 01:48
Rereformed schreef: ↑26 okt 2024 05:15
Peter van Velzen schreef: ↑26 okt 2024 02:20Waarom men zich nauwelijks heeft uitgelaten over de schaal van de daad, is mij minder duidelijk. Niet alles wat vanzelf spreekt is ook vanzelf juist, dus waarom zou het onbegrijpelijk zijn om iemand uit te leggen waar hij overheen gelezen heeft?
Omdat via jouw interpretatie van wat je genocide kunt noemen je de originele betekenis van het woord degradeert. Je veegt daarmee automatisch het onderscheid met en de unieke gruwelijkheid van gebeurtenissen die men
werkelijk genocide kan noemen uit.
Nogmaals het is niet MIJN interpretatie het is de tekst van VN resolutie 61 uit de link die Lanfy aanreikte. Die resolutie stamt uit 1948. Dus twee jaar vóór mijn geboorte. Klaag bij degenen die haar opstelden. Niet bij mij! Jouw interpretatie lijkt welhaast te zijn dat er in de wereldgeschiedenis maar één Genocide is geweest. En dat beweerde lanfy absoluut niet, Lees de tweede link die hij aanreikte:
Genocide is gepleegd met de
bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen door het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep.
Die bedoeling heeft Israel duidelijk niet en ik zie de rechtszaak dan ook met plezier tegemoet. Er zijn drie genocides gepleegd tegen de Joden; de Joden hebben nooit genocide gepleegd.
De moord op 8.000 Bosniërs wordt erkend als genocide vanwege de specifieke intentie om een bevolkingsgroep uit te roeien, terwijl andere conflicten, hoewel ze veeeeeeel meer slachtoffers hebben gekend, niet dezelfde intentie of systematiek vertoonden die nodig is voor de definitie van genocide. De 10 miljoen doden in de Chinese Burgeroorlog, de 3 miljoen doden in Nigeria tussen de Biafranse separatisten en de Nigeriaanse regering, de 2 miljoen doden in Cambodja, de 2,5 miljoen doden in Korea, de 3 miljoen doden in Vietnam, de 600.000 doden in Syrië, de 400.000 doden in Darfoer, etc., gelden niet als genocide, in tegenstelling tot de 2.000 in Tigray.
De slachting van 7 Oktober had wel de intentie om zoveel mogelijk Israeli's te doden.