Hoever mogen wetenschappers gaan met dode mensen?
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hoever mogen wetenschappers gaan met dode mensen?
Ik open dit naar aanleiding van dit:
https://scientias.nl/wetenschappers-dui ... ikaliteit/
Lag Beethovens muzikale talent genetisch vast?
Buitengewoon interessant natuurlijk maar: !!!!!!!!!
Hoe zit het met de rechten van doden mensen, zijn die rechteloos???
Mogen wetenschappers (of erger) zomaar graven openen en de rust van de doden verstoren in naam van de wetenschap???
President Sadat had hier al een probleem mee en overwoog al de mummies uit de tentoonstelling te halen.
Want Ramses II zou er nooit mee hebben ingestemd als kermis attractie te dienen.
Men opende het graf van Naundorf deed onderzoek plaatste de botten terug op een benstuk na, voor misschien nog nader onder zoek.
Karel de Grote zou het zelfde zijn overkomen.
Maar ja, zijn de rechten van die mensen volledig verbeurd verklaart aan wetenschappers en schatzoekers???
Ik ben er niet uit.
Wat vinden jullie?
Mogen wetenschappers (of erger) zomaar graven openen en de rust van de doden verstoren in naam van de wetenschap???
President Sadat had hier al een probleem mee en overwoog al de mummies uit de tentoonstelling te halen.
Want Ramses II zou er nooit mee hebben ingestemd als kermis attractie te dienen.
Men opende het graf van Naundorf deed onderzoek plaatste de botten terug op een benstuk na, voor misschien nog nader onder zoek.
Maar ja, zijn de rechten van die mensen volledig verbeurd verklaart aan wetenschappers en schatzoekers???
Ik ben er niet uit.
Wat vinden jullie?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Hoever mogen wetenschappers gaan met dode mensen?
Ik heb hier in het algemeen geen eigen mening over, want het hangt er van af wat de nabestaanden vinden, De nabestaanden van Ramses en Karel de Grote zijn - naar ik vermoed - bij niemand bekend. Ik veronderstel dus, dat niemand met enig recht van spreken bezwaar zal hebben.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 mar 2024 21:03 Ik open dit naar aanleiding van dit:
Ik ben er niet uit.
Wat vinden jullie?
Ik wens u alle goeds
Tiberius,
De BBC draait een serie “DIGGING’ die langs allerlei opgravingen verslag doet. Moderne technieken maken het mogelijk om na te gaan of overblijfselen in dezelfde streek thuis hoorden of kennelijk van elders kwamen.
Wat er werd gegeten laat zijn sporen na in de botten en vroeger kwam wat er werd gegeten uit de directe omgeving. En ook DNA komt darbij vaak te pas.
Schroom zie ik alleen wanneer die wordt opgewekt doordat indenkbaarheid een rol speelt zoals bij veel graven met babies in de armen van moeders of WW-2-rampen.
Toevallig lezend in verslagen over het bestaan van eskimo’s van Groenland uit ~1900, toen die alleen leefden van wat ze met vallen, strikken en pijl en boog konden overmeesteren wordt duidelijk dat hongersnood zomaar toevallig en heftig toesloeg.
Opeten van overleden familie en bekenden is daarbij geen punt.
Roeland
De BBC draait een serie “DIGGING’ die langs allerlei opgravingen verslag doet. Moderne technieken maken het mogelijk om na te gaan of overblijfselen in dezelfde streek thuis hoorden of kennelijk van elders kwamen.
Wat er werd gegeten laat zijn sporen na in de botten en vroeger kwam wat er werd gegeten uit de directe omgeving. En ook DNA komt darbij vaak te pas.
Schroom zie ik alleen wanneer die wordt opgewekt doordat indenkbaarheid een rol speelt zoals bij veel graven met babies in de armen van moeders of WW-2-rampen.
Toevallig lezend in verslagen over het bestaan van eskimo’s van Groenland uit ~1900, toen die alleen leefden van wat ze met vallen, strikken en pijl en boog konden overmeesteren wordt duidelijk dat hongersnood zomaar toevallig en heftig toesloeg.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik ken de serie.heeck schreef: ↑29 mar 2024 08:46 Tiberius,
Roeland
De methode werkt met strontium in de tanden.
Maar het geeft geen echt antwoord op mijn vraag.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hier kan tegenin gebracht worden dat de nabestaanden dat recht ook niet hebben en zijn we weer bij af.Peter van Velzen schreef: ↑29 mar 2024 02:20
Ik heb hier in het algemeen geen eigen mening over, want het hangt er van af wat de nabestaanden vinden, De nabestaanden van Ramses en Karel de Grote zijn - naar ik vermoed - bij niemand bekend. Ik veronderstel dus, dat niemand met enig recht van spreken bezwaar zal hebben.
PS.
Nagenoeg iedereen die zijn wortels heeft in het Frankische Rijk van destijds is waarschijnlijk een nakomeling van Karel.
Hoever moet je terug gaan in de tijd alvorens deze vraag te stellen? De opgravingen die hebben geleid tot onze boom van afstamming? Zou de Neanderthaler bezwaar hebben gehad? De mensapen? Navraag doen kan niet meer, ook niet bij Beethoven.
Wat als oud dna gebruikt kan worden om hedendaagse ziekten te genezen.
Zomaar enkele gedachten.
Zomaar enkele gedachten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat het nuttig kan zijn wordt niet bestreden.dikkemick schreef: ↑29 mar 2024 09:18 Hoever moet je terug gaan in de tijd alvorens deze vraag te stellen? De opgravingen die hebben geleid tot onze boom van afstamming? Zou de Neanderthaler bezwaar hebben gehad? De mensapen? Navraag doen kan niet meer, ook niet bij Beethoven.
Zomaar enkele gedachten.
Maar het begrip nut is relatief.
Zelfs de meest weerzinwekkende grafschenners vinden het nuttig wat ze doen.
(Carter was in mijn ogen niet meer dan een schattenjager)
Blijft toch ergens de vraag.
Mag dit ethisch wel,
want ik denk dat de meeste tentoonstelden mummies er bij leven nooit in zouden in hebben toegestemd, daar te kijk te staan.
Dat laatste weten we niet. De doden destijds dachten dat ze zouden herleven. Nu lachen ze zich achteraf misschien het schompes en denken: laat mij maar tentoongesteld worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Toch wel:“Tiberius” schreef:. . .
Ik ken de serie.
door te illustreren dat jouw vraag over rechten van doden op zijn best kan worden gerelateerd aan wat er bij de levenden aan gevoelens opborrelt.
Roeland
Ik vind dat een mooi antwoord maar het maakt het nogal cultuur gebonden.heeck schreef: ↑29 mar 2024 12:41Toch wel:“Tiberius” schreef:. . .
Ik ken de serie.
door te illustreren dat jouw vraag over rechten van doden op zijn best kan worden gerelateerd aan wat er bij de levenden aan gevoelens opborrelt.
Roeland
Ik meen dat in Midden Amerika de doden jaarlijks opgegraven worden en een dagje bij de familie doorbrengen. Vanuit die optiek zijn de schendingen waar Tiberius het over heeft waarschijnlijk "not done".
Verder vraag ik mij af of het graf van Beethoven openen om een relatie te leggen tussen muzikaliteit en dna ,waar het artikel het over heeft, wel voldoende motivatie is. Ze kunnen net zo goed aan Mick Jagger of Paul McCartney DNA vragen. Die leven nog. Als het is om een historische gebeurtenis te duiden of zoiets dan kan ik er nog wel begrip voor opbrengen.
Het tentoonstellen van mummies zou verboden moeten worden. Ramses en consorten verdient respect en is geen kermis attractie.
Overigens zwerven er eindeloos veel relikwieën rond in de vorm van botjes tot volledige lichamen. Je zult als heilige maar volledig gedemonteerd zijn. Dat zal ook niet je levensdoel geweest zijn. .
Hoe langer ik erover nadenk, hoe erger het wordt ... de hersenen van Einstein als voorbeeld...
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zijn anderen, het is maar de vraag wat dat voor waarde heeft.heeck schreef: ↑29 mar 2024 12:41Toch wel:“Tiberius” schreef:. . .
Ik ken de serie.
Roeland
Mullog,Mullog schreef: ↑29 mar 2024 13:00Ik vind dat een mooi antwoord maar het maakt het nogal cultuur gebonden.heeck schreef: ↑29 mar 2024 12:41Toch wel:“Tiberius” schreef:. . .
Ik ken de serie.
Roeland
Ik meen dat in Midden Amerika de doden jaarlijks opgegraven worden en een dagje bij de familie doorbrengen. Vanuit die optiek zijn de schendingen waar Tiberius het over heeft waarschijnlijk "not done".
Verder vraag ik mij af of het graf van Beethoven openen om een relatie te leggen tussen muzikaliteit en dna ,waar het artikel het over heeft, wel voldoende motivatie is. Ze kunnen net zo goed aan Mick Jagger of Paul McCartney DNA vragen. Die leven nog. Als het is om een historische gebeurtenis te duiden of zoiets dan kan ik er nog wel begrip voor opbrengen.
Het tentoonstellen van mummies zou verboden moeten worden. Ramses en consorten verdient respect en is geen kermis attractie.
Overigens zwerven er eindeloos veel relikwieën rond in de vorm van botjes tot volledige lichamen. Je zult als heilige maar volledig gedemonteerd zijn. Dat zal ook niet je levensdoel geweest zijn. .
Hoe langer ik erover nadenk, hoe erger het wordt ... de hersenen van Einstein als voorbeeld...
Bij jou werkt mijn ontstekingslontje perfect en bij Tiberius beduidend minder.
Precies zoals je het eind meditatief wordt over de relikwieën en levensdoelen als overkoepelend verband suggereert.
Stel je lichaam ter beschikking van orgaandonatie of lessen aan medisch studenten en je hebt terstond mensen die dat intens onkies vinden.
Roeland
Dat vind ik dan weer niet onkies. Dat je je lichaam ter beschikking stelt om toekomstige artsen de gelegenheid te geven vakkundig te leren snijden, hakken en breken tot voordeel van diegene die dat op enig moment nodig hebben.heeck schreef: ↑29 mar 2024 13:12
...
Mullog,
Bij jou werkt mijn ontstekingslontje perfect en bij Tiberius beduidend minder.
Precies zoals je het eind meditatief wordt over de relikwieën en levensdoelen als overkoepelend verband suggereert.
Stel je lichaam ter beschikking van orgaandonatie of lessen aan medisch studenten en je hebt terstond mensen die dat intens onkies vinden.
Roeland
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Misschien kunnen ze je weer opwekken uit je DNA. Een exacte kopie
Einstein/Mick
Einstein/Mick