Het jaar van Fortuyn - 2022

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VseslavBotkin
Diehard

Het jaar van Fortuyn - 2022

Bericht door VseslavBotkin »

Ik vind Nederlandse televisieseries over het algemeen niet erg goed, op zijn zachtst gezegd (zo heb ik bijvoorbeeld het politiek drama 'de Fractie' gekeken enkel zodat ik erom kon lachen), maar ik was aangenaam verrast door "Het jaar van Fortuyn", de miniserie (vijf afleveringen van circa 50 minuten) over de opkomst en ondergang van Pim Fortuyn.

Bij Nederlandse televisieseries verwacht ik slecht acteerwerk, geijkte scripts, en subtekst die zwaar op de hand is. Dat valt hier reuze mee. Jeroen Spitzenberger zet een memorabele Fortuyn neer, en Ramsey Nasr is een prachtige tegenspeler als Ad Melkert, de saaiige beroeps-PvdA'er die moeite heeft zijn minachting voor eerdergenoemde te verbergen. Een hoop bekende momenten passeren de revú (alhoewel deze meestal enigszins gedramatiseerd of aangepast zijn), van Fortuyn's interview met de BBC, het taartgooien, de lijsttrekkers die na de gemeenteraadswinst van Leefbaar rond de tafel zitten bij Pauw, en natuurlijk het uur van de wolf, de tragische moord op Fortuyn. Leuke selectie van nummers bij bepaalde scènes, de fotografie is heel degelijk, zelfs een beetje "flashy" op bepaalde momenten, vooral de eerste aflevering (waar Fortuyn zijn entrée in de politiek bekend maakt) zit een lekker ritme in.

De serie is beschikbaar op NPO Plus; je moet dan een abo hebben. Je krijgt de eerste maand echter gratis, dus je kunt dat gewoon activeren met je email en na het kijken direct weer deactiveren (dat heb ik gedaan). Ik vond het wel leuk om voor de verandering een Nederlandse serie te zien die gewoon prima in elkaar zat. En als jullie de serie al gezien hebben, kijk ik natuurlijk graag uit naar jullie mening in de reacties :wink:
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
gerard_m
Superposter

Re: Het jaar van Fortuyn - 2022

Bericht door gerard_m »

Helemaal eens met wat je schrijft: sterke serie met goed acteerwerk en de mix van realiteit met een fleugje extra dramatiek spreekt mij erg aan.
Interessant is de aanloop en context van scenes die heel bekend zijn.
Zoals wat vooraf ging aanhet bekende debat na de gemeenteraadsverkiezingen 2002, dat voor Melkert dramatisch verliep.

Het waren twee tegenpolen.
Waarschijnlijk voelt elke kijker een sterke voorkeur voor een van de twee, maar beide kanten worden goed belicht waardoor je in elk geval begrip kunt hebben voor de beweegredenen en gevoelens van de andere kant.

Aanrader!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Re: Het jaar van Fortuyn - 2022

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 04 apr 2024 21:30 Waarschijnlijk voelt elke kijker een sterke voorkeur voor een van de twee, maar beide kanten worden goed belicht waardoor je in elk geval begrip kunt hebben voor de beweegredenen en gevoelens van de andere kant.

Aanrader!
In het echte leven nooit een sterke voorkeur voor 1 van beide heren gehad, hoewel ik soms kon lachen om het exorbitante provocerende gedrag van de kale verlosser.
Want helaas was dit wel het begin van de grote polarisatie in den Haag en politiek werd meer volksvermaak met ingestudeerde oneliners door politici. Wilders heeft dit met succes voortgezet, Baudet is er aan ten onder gegaan.
Melkert was nog van de oude stempel.

Helaas geen NPO.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie