'Onderbewoning': geproblematiseerd in sociale huur

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
B.S.
Bevlogen

'Onderbewoning': geproblematiseerd in sociale huur

Bericht door B.S. »

Teveel mensen in Nederland wonen alleen, met name in de sociale sector, is inmiddels de mening van beleidsmakers. In de sociale huursector woont meer dan 51% alleen, voor de vrijkomende woningen is dat inmiddels 70,5 %, en een aanzienlijk deel hiervan doet daarbij aan 'onderbewoning' waarbij één huurder over meerdere (slaap-)kamers beschikt. Woningbouwcorporaties gaan hier tegen optreden. Meer woningen zouden gedeeld moeten worden. Huurders kunnen dus in vergelijkbare situaties terechtkomen als menig student, waaraan een deel zeker nog herinneringen aan zal hebben.
Dit is geen verlate aprilgrap, dit is beleid https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
dikkemick
Adelaar

Re: 'Onderbewoning': geproblematiseerd in sociale huur

Bericht door dikkemick »

Het aantal scheidingen is de laatste jaren schrikbarend toegenomen. Waar voorheen man en vrouw (of man en man....etc) samen woonden zijn nu 2 huizen nodig. Het aantal huizen zou misschien voldoende zijn als partners elkaar trouw zouden blijven. Maar zo werkt t niet. Je wilt beiden weer aparte woonruimte.
Even voor mezelf spreken. Door omstandigheden ben ik samen met met huidige partner in een te groot huis komen wonen. Sociaal gezien zouden we met z'n tweeën naar een kleiner gelijkvloers appartementje kunnen, maar we wonen hier naar ons zin, terwijl er een groot gezin zou kunnen wonen.

Ik zie dan toch maar 1 oplossing (misschien 2) en dat is bouwen, bouwen, bouwen.
Of ervoor zorgen dat emigreren makkelijker wordt (gestimuleerd) en immigratie aan banden wordt gelegd.
Maar misschien lost t probleem zichzelf natuurlijk op door de vergrijzing ?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

De moeder van mijn schoonzoon woont door scheiding en uithuizigheid van de kinderen alleen in een eengezins huurwoning. Zij betaald daarvoor circa € 600 huur. Ze zou graag naar een eenpersoons woning willen maar de aangeboden woningen die ze daarvoor tot op heden heeft gehad hadden een huur van circa € 800. Zo graag wil ze nu ook weer niet naar een eenpersoons woning.

Ik hoor dit wel vaker. Misschien ligt hier een beleidsmatige oplossing.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Men kijkt al heel lang begerig naar vooral oudere alleenstaanden die ruim wonen.

Zelfs de gemeenten doen daar aan mee.
Ik heb een paar maal een schrijven van ze gehad of ik als oudere geen behoefte had aan een praatgroep tegen eenzaamheid.
Ook waren er begeleiders die konden bemiddelen bij verhuizingen.
Om dat laatste ging het natuurlijk, mijn huis , mijn persoon interesseert ze geen ene bal.
Het gaat duidelijk om mijn huis, want leeftijd genoten die er nog met meer in wonen krijgen die brieven niet.

Wie onderbewoond (vroeger wel scheefwonend genoemd) woont?
Veel van mijn oud collega' s hebben die extra kamers voor loge' s (meestal de kinderen)

ER is trouwens geen echt alternatief, men biedt een kippenhok aan voor een veelvoud aan woonkosten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 apr 2024 10:01 ER is trouwens geen echt alternatief, men biedt een kippenhok aan voor een veelvoud aan woonkosten.
En die kippenhokken worden dan opgekocht (zwaar overboden) door expats!

In Amsterdam nemen expats de woningmarkt over. In het makelaarskantoor van Freddy en Fred Koot is Engels de voertaal geworden. ‘Een huis kopen in Nederland is really crazy!’
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Volgens mij is scheefwonen 'te goedkoop' huren ten op zichtte van het inkomen.
Onderbewoning gaat over te veel of te weinig 'ruimte innemen.' (Allebei erg subjectief en gevoelig voor beleidsmakers-werkelijkheden.)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 12 apr 2024 16:28 Volgens mij is scheefwonen 'te goedkoop' huren ten op zichtte van het inkomen.
Onderbewoning gaat over te veel of te weinig 'ruimte innemen.' (Allebei erg subjectief en gevoelig voor beleidsmakers-werkelijkheden.)
Je hebt gelijk er wordt niet het zelfde mee bedoeld.
Maar vaak komt het bij elkaar dat zie ik aan mezelf.

Ik woon naar hun normen ruim en te goedkoop.
Dat komt omdat het een gezinswoning was en er nu nog maar anderhalf is bewoond.
Ik zit hier al een kleine vijftig jaar en het is dus reeds lang geleden betaald en nu verwoon ik veel minder als bij mijn inkomen zou horen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Gewoon blijven zitten zolang het kan. Wonen is zo'n jungle geworden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 12 apr 2024 17:53 Gewoon blijven zitten zolang het kan. Wonen is zo'n jungle geworden.
Dat ben ik ook van plan.

Ik heb trouwens weinig keus, het huis staat vol met van alles met herinneringen.
Ik wil daar geen afstand van doen, dat is als iets van je zelf ombrengen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 apr 2024 17:28
B.S. schreef: 12 apr 2024 16:28 Volgens mij is scheefwonen 'te goedkoop' huren ten op zichtte van het inkomen.
Je hebt gelijk er wordt niet het zelfde mee bedoeld.
Maar vaak komt het bij elkaar dat zie ik aan mezelf.

Ik woon naar hun normen ruim en te goedkoop.
Dat komt omdat het een gezinswoning was en er nu nog maar anderhalf is bewoond.
Ik zit hier al een kleine vijftig jaar en het is dus reeds lang geleden betaald en nu verwoon ik veel minder als bij mijn inkomen zou horen.
Als het anderhalf bewoond wordt hebben ze volgens mij geen reden om te zeuren over onderbewoning.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 12 apr 2024 18:53 Als het anderhalf bewoond wordt hebben ze volgens mij geen reden om te zeuren over onderbewoning.
Op de eerste waren er drie slaapkamers en op zolder nog eentje.
Dat is nu natuurlijk anders ingericht.
Maar ze zouden kunnen wijzen naar deze situatie, want nu is er slechts een kamer die als slaapkamer dient.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

De woningbouwen doen zelf ook mee aan dit soort dingen...

Zelf woon ik alleen, maar ik kan enkel mindere huizen krijgen. De rest is allemaal "voor minimaal twee personen".. Terwijl zij er in principe niet mee moeten bemoeien. Als je 800 euro per maand kan of wil betalen dan moet je dit in je eentje ook kunnen. Of met vier of zes..

Daar stoor ik me al jaren aan. Heb in 10 jaar slechts een keer kunnen reageren op een huis voor 1 persoon met tuin. Voor de rest ben je afhankelijk van flatwoningen zonder tuin. Waar zijn ze mee bezig? Alleenstaanden aan het discrimineren?

Ik weet niet of dit met onderbewoning te maken heeft, maar goed..

Woningen delen lijkt me overigens niet mogen. Of je moet het zelf willen met een kennis of zo.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Berjan schreef: 12 apr 2024 19:41 De woningbouwen doen zelf ook mee aan dit soort dingen...

Zelf woon ik alleen, maar ik kan enkel mindere huizen krijgen. De rest is allemaal "voor minimaal twee personen".. Terwijl zij er in principe niet mee moeten bemoeien. Als je 800 euro per maand kan of wil betalen dan moet je dit in je eentje ook kunnen. Of met vier of zes..

Daar stoor ik me al jaren aan. Heb in 10 jaar slechts een keer kunnen reageren op een huis voor 1 persoon met tuin. Voor de rest ben je afhankelijk van flatwoningen zonder tuin. Waar zijn ze mee bezig? Alleenstaanden aan het discrimineren?

Ik weet niet of dit met onderbewoning te maken heeft, maar goed..

Woningen delen lijkt me overigens niet mogen. Of je moet het zelf willen met een kennis of zo.
Het is denk ik discriminatie.

Veel mensen vinden dat alleenstaande nauwelijks iets nodig hebben.
Een zitkamertje , een keukentje een slaapkamertje en wat sanitaire ruimte (max 40m2) moet volgens hun voldoende zijn.
Heb je een goed inkomen of pensioen dan dien je daar ook nog eens dik voor te betalen vinden ze.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 apr 2024 09:12 Het is denk ik discriminatie.

Veel mensen vinden dat alleenstaande nauwelijks iets nodig hebben.
Een zitkamertje , een keukentje een slaapkamertje en wat sanitaire ruimte (max 40m2) moet volgens hun voldoende zijn.
Heb je een goed inkomen of pensioen dan dien je daar ook nog eens dik voor te betalen vinden ze.
precies... En dan lees ik zo'n maandelijks blaadje waarin ze claimen er voor iedereen te zijn en zich ook te richten op de starters..

Veel woningen bouwen is het enige dat helpt in dit soort zaken denk ik. Maar helaas, er zijn mensen die lange termijn planning belangrijker vinden dan mensen op korte termijn een huis geven.
Plaats reactie