Oeigoeren in China en andere genocide

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Oeigoeren in China en andere genocide

Bericht door lost and not found yet! »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel gereageerd wordt in het topic Israel overvallen door operatie al-Aqsa storm!

Waarom is er nooit een discussie geweest over dit probleem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoerse ... ocide%2520(Oeigoers%253A%2520%D8%A6%DB%87%D9%8A%D8%BA%DB%87%D8%B1,Xinjiang%2520van%2520de%2520Volksrepubliek%2520China.
Sluiten we dan onze ogen? Omdat het ons niet aanstaat? Omdat het de ver van onze bedshow is? Maar Palestijnen zijn ons dierbaar? Of is dat gewoon bedoelt om Israel af te branden? Ben benieuwd!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
B.S.
Bevlogen

Re: Oeigoeren in China en andere genocide

Bericht door B.S. »

Oeigoeren? Wat zijn dat? Oh iets met China, ja daar kan je toch niks aan doen. Geen goedkope meuk bij de Action meer, je moet er niet aan denken..
(Noot: dit is sarcasme.)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 17 mei 2024 23:17 Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel gereageerd wordt in het topic Israel overvallen door operatie al-Aqsa storm!

Waarom is er nooit een discussie geweest over dit probleem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoerse ... ocide%2520(Oeigoers%253A%2520%D8%A6%DB%87%D9%8A%D8%BA%DB%87%D8%B1,Xinjiang%2520van%2520de%2520Volksrepubliek%2520China.
Sluiten we dan onze ogen? Omdat het ons niet aanstaat? Omdat het de ver van onze bedshow is? Maar Palestijnen zijn ons dierbaar? Of is dat gewoon bedoelt om Israel af te branden? Ben benieuwd!
Waarom open je er zelf geen topic over de Oeigoeren? (dit topic gaat helaas ook over "andere genocide" hetgeen erg onduidelijk is). Je zult merken dat we het er snel over eens zouden zijn. Net zoals we het eens waren over de overval door Hamas (maar nog altijd niet over de reactie er op door Israël), misschien als de Oeigoeren, ook een moordpartij aanrichten, dat we dan van mening zouden verschillen. maar zover ik weet doen ze dat niet.

De Oeigoeren wonen inderdaad 2.000 km verder van ons bed, en Beijing liefst 4000 km, maar dat is denk ik niet de oorzaak. Ook zijn de Palestijnen ons niet dierbaar, maar is het Israël waarvoor we ons verantwoordelijk voelen. Dat heeft al decennia lang goede banden met Europa en de VS en dus wordt het (misschien terecht) minder snel door westerse regeringen van genocide beschuldigd dan China.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m »

Ook de Oeigoeren hebben een behoorlijk aantal terroristische aanslagen gepleegd in China waarbij tientallen doden zijn gevallen.

Los daarvan: een debat over de Oeigoeren zal inderdaad minder uiteenlopende standpunten hebben dan Israel-Palestina. Maar dat lijkt me het punt niet. De heftige emoties die Gaza oproept, waar andere tragiek nauwelijks iets met mensen lijkt te doen, is wat opvalt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

lost and not found yet! schreef: 17 mei 2024 23:17 Waarom is er nooit een discussie geweest over dit probleem?
We hebben een topic gehad over Oeigoeren en Han-chinezen
Gedachten wisselingen met Chinaman, een Nederlander (? nederlands sprekende man), die naar China is verhuisd.

Onze en zijn perceptie verschillen nogal.
Vergelijk wat Wikipedia zegt en wat zijn reacties. zijn op diverse onderwerpen.
Naar ik mag aannemen, zoals de doorsnee chinees het te horen en te zien krijgt en het ervaart.
Goedwillende Oeigoren hebben niets te klagen.
Goedwillend vlg. regerings eisen dan.
Een stukje discussie waar ik insprong.
viewtopic.php?p=586474#p586474
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Minority Rigths Group over de Oeigoeren https://minorityrights.org/communities/ ... in%20China.
Geschat op 11,5 miljoen, ze worden wel steeds meer minderheid in eigen regio en de repressie van de Chinese overheid is heel zwaar.
Maar echte genocide? Niemand schijnt meer te weten wat dat precies inhoudt, het lijkt steeds meer gelijkgetrokken te worden met vervolging en überhaupt het vallen van doden in conflicten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 18 mei 2024 17:14 Maar echte genocide? Niemand schijnt meer te weten wat dat precies inhoudt, het lijkt steeds meer gelijkgetrokken te worden met vervolging en überhaupt het vallen van doden in conflicten.
Achter de Wikipedia link lees ik:
Dit beleid is door critici beschreven als de gedwongen assimilatie van Xinjiang en als etnocide of culturele genocide.[21][22][23][24][25][26] Sommige regeringen (waaronder Nederland), activisten, onafhankelijke NGO's, mensenrechtendeskundigen, academici, regeringsfunctionarissen en de regering in ballingschap van Oost-Turkestan hebben het een genocide genoemd hoevel dit juridisch niet juist is
De term etnocide is voor mij nieuw
De term culturele genocide kan mi. wel verwarring opleveren.
Zeker als er bij de zuiveringen ook de gedwongen sterilisaties, abortussen en martelingen, die in een onduidelijk aantal gevallen tot de dood leiden, gerekend worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Strak is het aantal -cides niet meer te tellen...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Linguicide: over het Sovjet-beleid tegenover het Oekraïns, net tegengekomen bijvoorbeeld.
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

De reden dat Gaza meer aandacht krijgt dan de Oeigoeren in China is vrij logisch. Gazanen worden vermoord met bombardementen, daar zijn beelden van en dus erg 'in your face'. De Oeigoeren in China worden cultureel gezuiverd met 'opvoedingskampen', waar geen journalist bij kan komen. Ook geen Chinese journalisten. Ja, in Gaza is het ook verboden voor internationale journalisten, maar Gazaanse journnalisten hebben goed werk verricht. En Israelische soldaten zijn zo dom om hun wandaden te filmen en er tiktok filmpjes van te maken (waarom er geen commandant is die zegt: wat zijn jullie aan het doen? ' is mij ook al een raadsel sinds 8 oktober..
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ah weer een Pro-Palestijnen infiltrant erbij.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Alleen omdat deze twee situaties controversieel zijn en mensenrechtenschendingen met voeten treden maakt het de situaties niet vergelijkbaar of gelijk op enige manier.
De Oeigoeren worden niet gebombardeerd en de Palestijnen worden niet tot slaaf gemaakt.
Overeenkomst is dus mensenrechtenschending. Iets waartegen mondiaal opgetreden zou moeten worden
Maar China doet wat ze wil
Israël doet wat ze wil.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

Je kunt lang wachten tot een onpartijdige rechtbank die in samenwerking met de VN opereert, Bashar al-Assad's grootschalige en systematische aanvallen uitgevoerd op burgerbevolkingen, waaronder chemische wapens met als gevolg 500.000 slachtoffers en systematische martelingen van tegenstanders, in behandeling zal nemen; of Xi Jinping's massale detentie van Oeigoeren in heropvoedingskampen, het scheiden van ouders en kinderen, gedwongen arbeid, systematische marteling en onderdrukking van religieuze en culturele vrijheden, wat internationaal als een vorm van genocide wordt beschouwd, in behandeling zal nemen; of Kim Jong-Un's publiekelijke executies, willekeurige detentie en systematische marteling van politieke tegenstanders, en een wijdverspreid systeem van concentratiekampen in Noord-Korea in behandeling zal nemen.

Israel had eenvoudig alle Palestijnen kunnen vermoorden, maar doet juist z'n best burgers te sparen en heeft - ondanks dat de NAVO zegt dat Hamas de strategie van het menselijke schild tegen Israel gebruikt - slechts zo'n 25 duizend burgers gedood. Dat is bijna 1 burger op 1 terrorist! Dat is geen genocide en hoort ook niet in dit topic thuis.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chaimnimsky, wil ik je vragen deze nog eens door te nemen.
Je bent nl wel heel erg coulant naar Israël toe in bovenstaande reactie. Nu laten ze bv geen hulp, voedsel door!

https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/israe ... uid-afrika
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ik wil iedereen aanraden de Wikipedia pagina omtrent definitions of genocide te lezen met name wat de bedenker van de term er over heeft gezegd. Ook de pagina omtrent de genocide conventie is zeer leerzaam.

Je eigen definitie hanteren is niet bevorderlijk als je tot een gezamenlijke conclusie wil komen
Beter is het de conventie te volgen. Dat zal het ICJ ook doen.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie