Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 13:30
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2024 13:10
Toen was er een andere regering.
Na de moord op Rabin werd alles anders en zit de Groot Israël gedachte er weer dik in bij de meesten Zionisten
Ik vroeg om een onderbouwing van je theorie.
De Zionisten hebben nog de zelfde mentaliteit als destijds de koloniale grootmachten.
Binnen vallen dat een vrede sluiten en na verloop van tijd weer een oorlogje en dan weer meer land inpikken.
De Zionist denkt noch steeds zo.
Zo zijn ook de indianen verdreven telkens een eindje opschuiven moesten ze totdat ze nagenoeg niets meer hadden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: 01 nov 2024 13:03 Gerard -m
Wat versta jij onder ZELFbestuur?
Dat een gebied niet door een buitenlandse mogendheid wordt bestuurd .
En dat dat gebied ook niet wordt onthouden van water en stroom?
En dat vrij reizen zo goed als onmogelijk wordt gemaakt door die andere mogendheid?

Dit lees ik van Amnesty

De Israëlische autoriteiten hanteren een systeem van onderdrukking en overheersing dat leidt tot apartheid tegen Palestijnen. Ze onteigenen onrechtmatig land en eigendommen van Palestijnen, beperken hun bewegingsvrijheid, ontzeggen hun het recht op nationaliteit en staatsburgerschap en doden demonstranten onwettig. Israël blokkeert illegaal de toegang tot de Gazastrook, waarmee het de burgers daar collectief straft en de humanitaire crisis daar verergert. Duizenden Palestijnen uit de Bezette Gebieden worden jaarlijks willekeurig opgepakt, honderden van hen worden zonder aanklacht of proces opgesloten in Israëlische gevangenissen. De autoriteiten nemen maatregelen tegen mensen die kritiek leveren op de Israëlische bezettingspolitiek.

https://www.amnesty.nl/landen/israel-en-palestina
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2024 13:41
Na de moord op Rabin werd alles anders en zit de Groot Israël gedachte er weer dik in bij de meesten Zionisten
Ik vroeg om een onderbouwing van je theorie.
De Zionisten hebben nog de zelfde mentaliteit als destijds de koloniale grootmachten.
Binnen vallen dat een vrede sluiten en na verloop van tijd weer een oorlogje en dan weer meer land inpikken.
De Zionist denkt noch steeds zo.
Zo zijn ook de indianen verdreven telkens een eindje opschuiven moesten ze totdat ze nagenoeg niets meer hadden.
Nog steeds: geen onderbouwing, slechts aannames.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

appelfflap schreef: 01 nov 2024 11:39
Peter_1 schreef: 01 nov 2024 09:38 ik begrijp niet hoe je kan zeggen dat het niet 'uitmaakt' welke datum je kiest.
omdat ik praat over de oorlogsmisdaden die Israel vandaag begaat (sinds 7 oktober), daar bestaan geen excuses/uivluchten voor
(plausible genocide volgens het ICJ)
Het gaat toch helemaal niet om een excuus en/of uitvlucht. Ik maak gewoon een vaststelling.
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2024 11:29
Peter_1 schreef: 01 nov 2024 10:09
dikkemick schreef: 01 nov 2024 10:02
Wat was die status quo (uit oogpunt van de inwoners van Gaza)?
Leven in een openluchtgevangenis. Maar daar wel kunnen leven. Ze hadden te maken met onderdrukking van Hamas en Israel die erg nauwkeurig in de gaten ging houden wat Gaza in en Gaza uitkwam (volstrekt logisch vanuit hun perspectief), wat als gevolg had dat de Gazanen toen het al met relatief weinig moesten doen. Maar ze leefde.

Nu is 70% plat. En lijkt het er sterk op dat Israel het generaalplan aan het uitvoeren is. Dit houdt in dat alle Gazanen die nog in Gaza zijn, in Zuid-Gaza worden 'opgesloten'. Kortom: etnische zuivering.
Ik denk dat dat niet het einddoel is.
Het einddoel is vermoedelijk ze de Sinaï in te drijven.
Dat kan niet van de ene op de andere dag dus gaat het nog jaren duren.
Oh, dan vergis je je. Als je ze in Zuid-Gaza opsluit, maar je zorgt voor een minimale hoeveelheid aan eten. Zijn ze snel vertrokken, hoor. En de echte diehards gaan gewoon dood.
gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 01 nov 2024 13:56
dikkemick schreef: 01 nov 2024 13:03 Gerard -m
Wat versta jij onder ZELFbestuur?
Dat was niet het geval, tot de aanval van Hamas.
En dat vrij reizen zo goed als onmogelijk wordt gemaakt door die andere mogendheid?
Er was een aanzienlijke stroom Palestijnen die dageljks de grens overstak, bijvoorbeeld om in Israel te werken.

NB: een deel van de tekst van Amnesty gaat over de situatie sinds deze aanval.
De rest gaat uberhaupt niet over Gaza maar over de westbank.
Amnesty laat daarbij weg dat Hamas en alle omliggende Islamitische landen ook een vorm van Apartheid kennen: wettelijk geregelde discriminatie van niet-moslims.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter_1
Geregelde verschijning

Bericht door Peter_1 »

Whataboutisme is een drogreden. Als ik een slaaf heb, kom ik niet weg door te zeggen: maar kijk, hij heeft er 4 !
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 15:03

Er was een aanzienlijke stroom Palestijnen die dageljks de grens overstak, bijvoorbeeld om in Israel te werken.

Amnesty laat daarbij weg dat Hamas en alle omliggende Islamitische landen ook een vorm van Apartheid kennen: wettelijk geregelde discriminatie van niet-moslims.
Die afsluiting was er wel degelijk voor die aanval.

Sterker nog ze was er al heel lang.
De kolonisten van destijds kregen het volop terwijl de bewoners van Gaza in het donker zaten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 15:03

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Palesti ... nderworpen.

De Gazastrook werd in 2005 door Israël verlaten, maar werd, op de grens met Egypte na (ook meestal afgesloten), te land, ter zee en vanuit de lucht militair afgesloten en sinds 2007 aan een blokkade onderworpen.

Omdat Palestina bezet gebied is, hebben de Palestijnen slechts beperkt zelfbestuur over hun grondgebied. Op grond van de Oslo-akkoorden van 1993-95 hebben de Palestijnen in theorie zeggenschap over een deel van de Westoever en over de gehele Gazastrook. .
Westbank vervolgens is opgesplitst is zones waarbij je je familie nauwelijks kunt bezoeken als die in Gaza of een andere zone woont.

Op de Westelijke Jordaanoever bevinden zich Israëlische nederzettingen die rechtstreeks worden bestuurd door Israël. Daarnaast doorsnijden wegen voor kolonisten en het Israëlische leger het gebied.

Mijn vraag: Wat is dit voor vrijheid? Wat heeft dit met gelijke rechten en zelfbestuur te maken?
Zou jij niet in opstand komen??
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.vice.com/nl/article/ik-ben- ... j-uitziet/

Het schrijnende verhaal van een Palestijn.

Zijn conclusie: Ja, het apartheidsbeleid van Israël verhindert ons vrij te reizen en onze gekozen luchthavens te bereiken, in mijn geval in Jordanië. Maar wat ook meespeelt is de slechte behandeling en de corruptie die we ondervinden van onze Arabische buren, wat ertoe leidt dat we toch serieus overwegen om vanuit bezet gebied te vliegen. Alle keuzemogelijkheden die op tafel liggen zijn onwaardig, vernederend, ontmenselijkend. En niemand, zelfs onze bondgenoten, heeft het beste met ons voor.
Spuit Elf.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 13:00
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2024 11:29
Ik denk dat dat niet het einddoel is.
Het einddoel is vermoedelijk ze de Sinaï in te drijven.
Dat kan niet van de ene op de andere dag dus gaat het nog jaren duren.
Israel trok zijn kolonisten terug uit Gaza.
Gaza kreeg zelfbestuur: een Theocratisch regime dat Israel wil vernietigen. Israel tolereerde dit.
Israel investeerde tevens in een zwaar beveiligde grens met Gaza. Allemaal aanwijzingen dat ze de Palestijnen daar wilden laten zitten.

Dit alles is in tegenspraak met jou aanname dat Israel erop uit is Gaza in te pikken en de Palestijnen naar Sinai te verdrijven.
Daarnaast zou het volkomen onrealistisch zijn want Egypte gaat er nooit aan meewerken.

Jij beweert dat het wel zo is.
Heb je daar aanwijzingen voor?
Zo niet, dan is het niet meer dan een complottheorie.
Mag ik vragen waar jij de Groot Israël gedachte op baseerd? Of wat je hiermee bedoelt? En tevens wanneer deze er voor Rabin dik inzat?
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De overeenkomst Poetin-Netanyahu

https://hcss.nl/news/column-rob-de-wijk ... lossingen/

.....Ook hij trekt zich weinig aan van de rest van de wereld en is bijna bezeten van Gaza. Herhaaldelijke verzoeken van president Biden om zich in te houden werden genegeerd. De schok kwam echter toen Amerika zich afgelopen maandag onthield van stemming waardoor de VN-Veiligheidsraad een bindende resolutie aannam die Israël verplicht de strijd te staken. Daarop ontstak de premier in woede en sprak over verraad. Met zijn gedrag verspeelt Netanyahu in grote delen van de wereld het laatste restje sympathie. Zijn gedrag wordt, net als bij Poetin, gekenmerkt door anderen de schuld te geven.
Spuit Elf.
appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap »

Peter_1 schreef: 01 nov 2024 15:01 Ik maak gewoon een vaststelling.
klopt + je vraag waarom het niet uitmaakt welke datum je kiest

De oorlogsmisdaad waar Israel zich volgens De VN, getuigen, mensenrechtenorganisaties, hulpverlening, getuigen op eht terrein, ... nu en deze moment schuldig aan maakt is genocide.
Het ICJ spreekt over plausibele genocide maar zoals reed saangehaald verplicht dit andere staten om genocide te voorkomen

samengevat
de situatie voor 7 oktober is irrelevant, net als de acties van de slachtoffergroep, of leden ervan op 7 oktober zelf.

je spreekt over etnische zuivering
een gebied etnisch zuiveren van een volk kan uiteindelijk maar op 2 manieren, ofwel verwijder je ze ofwel vermoord je hen.
hiervoor kun je veel namen verzinnen maar de essentie blijft 2x dezelfde

https://lartrue.org/en/resignation-lett ... man-rights
This is a text-book case of genocide. The European, ethno-nationalist, settler colonial project in Palestine has entered its final phase, toward the expedited destruction of the last remnants of indigenous Palestinian life in Palestine. What’s more, the governments of the United States, the United Kingdom, and much of Europe, are wholly complicit in the horrific assault. Not only are these governments refusing to meet their treaty obligations “to ensure respect” for the Geneva Conventions, but they are in fact actively arming the assault, providing economic and intelligence support, and giving political and diplomatic cover for Israel’s atrocities.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Wat de ...
appelfflap schreef: 02 nov 2024 13:06:scissors:
VN, getuigen, mensenrechtenorganisaties, hulpverlening, getuigen op eht terrein
... zoal van mening zijn is van geen belang want zij gaan niet over die beslissing. Dat zij bij voortduring juist op deze wijze via de media propangada voeren tegen Israël om op een opiniërende wijze via de media stemming te kweken om Israël in een kwaad daglicht te zetten getuigt mijns inziens juist van een partijdige houding die eerder de gevreesde genocie in de nabije toekomst
werkelijkheid zal doen worden dan deze te voorkomen.

Het ICJ spreekt inderdaad over plausibele genocide en zulks verplicht inderdaad andere staten die het Genocideverdrag ondertekenden, ook Israël[!] zelf overigens, om genocide te voorkomen. Dit betekent mijns inziens dat Istaël niet bezig is genocide te plegen zoals gesuggereerd wordt, maar dat het ICJ zich dermate zorg maakt vanwege de ontwikkelingen dat het aangewezen vindt dat ICJ de ondertekende staten, ook Israël[!] voorlopige maatregelen heeft opgelegd om preventieve maatregelen te nemen vanwege dat het risico op genocide bestaat.

Wat in de discussie door de anti-Israël beweging bij voorkeur word weggelaten is
dat ook door de ICJ het recht op zelfverdediging door Israël volledig wordt erkend.

Zoals ik de uitspraak van de ICJ begrijp moet ook Israël maatregelen nemen om genocide te voorkomen. Waar Israël met name faalt, en ik meen dat ICJ zulks ook met zoveel woorden aanhaalde, is mijns inziens de officiële uitspraken en aangekondigd beleid van ultra rechtse Israëlische autoriteiten. Mocht ultra rechts na de verkiezingen [of op een andere manier] nog steviger aan de macht komen is etnische zuivering ook voor mij niet ondenkbaar, maar ik kan me niet voorstellen dat de IDF daar medewertking aan zal verlenen,
dus maak ik me daar dan ook geen zorgen over.

appelfflap schreef:de situatie voor 7 oktober is irrelevant,
net als de acties van de slachtoffergroep, of leden ervan op 7 oktober zelf.
Alles is relevant wat betrokken zou kunnen worden tijdens de mogelijke tribunalen in de toekomst, het is aan de rechters dan om over zulke zaken te beslissen, al staat het hier en nu natuurlijk iedereen vrij om daarover van alles naar voren te brengen en/of als mening ter discussie te stellen.

Als echter preventief genocide voorkomen kan worden is inderdaad al het voorgaande irrelevant, waarbij ik nadrukkelijk toevoeg dat mijns inziens de vernietiging van Hamas&Co geen genocide is!
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaza_genocide

Experts, governments, United Nations agencies, and non-governmental organisations have accused Israel of carrying out a genocide against the Palestinian people during its invasion and bombing of the Gaza Strip in the ongoing Israel–Hamas war. Various observers, including Francesca Albanese (the United Nations Special Rapporteur), have cited statements by senior Israeli officials that may indicate an "intent to destroy" (in whole or in part) Gaza's population, a necessary condition for the legal threshold of genocide to be met.
A majority of mostly US-based Middle East scholars believe Israel's actions in Gaza were intended to make it uninhabitable for Palestinians, and 75% of them say Israel's actions in Gaza constitute either "major war crimes akin to genocide" or "genocide".

Kortom: Genocide. Hoe je dit woord ook wilt interpreteren en hoe graag je ook wilt dat de moordpartijen alleen Hamas gerelateerd Zijn.
Spuit Elf.
Plaats reactie