Feitelijk werd het topic gekaapt door Amerauder, maar waarschijnlijk vond niemand dat erg, omdat zijn visie over taal en haar verhouding tot de werkelijkheid, interessanter was dan het oorspronkelijke onderwerp. Dat was althans mijn mening. Omdat ik na twee weken stroomstoring nauwelijks nog heb gereageerd, heb ik - nu mijn PC weer functioneert, eindelijk de moeite genomen een splitsing aan te brengen. Ik ben namelijk van plan alsnog te reageren op de discussie die zich in september voltrok. Maar eerst moet ik eindelijk mijn verplichtingen nakomen.
Peter van Velzen.
axxyanus schreef: ↑16 aug 2024 15:48
Hoezo? Ontoerijkend op welke manier? Het is niet omdat iets op zich ontoereikend is, dat het nog steeds ontoereikend is als het meerdere keren opnieuw
wordt toegepast. Het is niet omdat een bepaalde hoeveelheid water ontoerijkend is om een brand te blussen, dat herhaaldelijk toepassen van een zelfde hoeveelheid water nog steeds ontoerijkend is.
Dus nu ga je van “onze zintuigen en denkvermogens misleiden ons voortdurend” over naar het tegendeel, door te stellen dat het tegenovergestelde waar wordt als daar maar een grote kwantiteit van is?
Maar betekent dat dan niet: “als het individu het zegt is het onzin, maar als de gehele meute het roept, dan zal het vast en zeker waarheid zijn”?
Zeker zijn er gevallen waarbij dat waar is, maar ik denk niet dat je dat in het algemeen kunt stellen. Ik denk niet dat het een kwestie van kwantiteit is, eerder het tegendeel. Er zijn ook dingen die maar soms en maar door sommigen opgemerkt worden, dat maakt ze niet minder waar.
Zie ook het volgende:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 aug 2024 16:15Dat is natuurlijk niet juist.
Er zijn nu meerdere methoden ,'die wezenlijk verschillend zijn', om exoplaneten aan te tonen.
Als die het zelfde opleveren dan zijn het kennelijk betrouwbare methoden.
Ook voor ouderdomsbepalingen zijn er verschillende methoden daar geldt het zelfde.
Dit is iets wat in de wetenschap vaak voorkomt.
(Men streeft er zelfs naar)
Dus niets van ,'de zelfde beperkingen', .
Er zijn heel ook heel veel verschillende methoden om aan te tonen dat de Aarde plat is, en dat God bestaat, die allemaal onafhankelijk van elkaar hetzelfde zeggen.
De kwantiteit van verschillende methoden die in uitkomst met elkaar overeenkomen zegt over de geloofwaardigheid van die methoden, en de waarheid van de uitkomst, natuurlijk precies niets.
De waarheid is geen democratie.
Ook wij zijn zulke relaties. Ook het waarnemen is zo’n relatie. Namelijk: de relatie tussen waarnemer en waargenomene, tussen subject en object, die los van elkaar ook geen bestaan kunnen hebben.
Dat laatste lijkt in een bepaalde vorm van alledaags, “naïef realisme” misschien wel zo te zijn, dat de steen die daar ligt een “waarnemeronafhankelijk” bestaan zou kunnen hebben. Zowel de wetenschap als de filosofie hebben duidelijk aangetoond dat híér de vergissing ligt, en niet in één of ander vermeend “bedrog van de zintuigen”, zoals men vroeger nog wel eens dacht.
Een steen is pas een steen als iemand het zo noemt. Daarvoor is het wel ‘iets’, tenminste, daar mogen we denk ik vanuit gaan, maar een “steen” is het nog niet – en daarom ook nog geen object. Het object wordt een object in het talig aanwijzen ervan, in de relatie tot ons.