The Six Day War - in Animation

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

The Jewish Story - In Animation - 5 jun 2017 schreef:
1967

Here is Israel divided by a ceasefire line
which also divides Jerusalem between Jordan and Israel.

In THEORY there was a ceasefire but in practice Syria was attempting to divert Israel’s main water sources and regularly shelling Israeli civilians from the Golan Heights some things might just run in the family ...

Jordan banned Jews from the holy sites in Jerusalem, in violation of the ceasefire agreement and Jerusalemites were randomly targeted by Jordanian snipers.

The PLO was created by the Arab countries, to coordinate deadly infiltrations against Israel.
Israel responded every now and then. A sequel to the 1948 war was in the making!

On May 14th, Egypt made “the big move” based on a fake Soviet report of an Israeli plan to attack Syria, it dispatched huge forces to the demilitarized Sinai Peninsula and blocked Israel’s only exit to the Red Sea, thus cutting off its oil supply. The UN peacekeeping troops did what they do best and “took off”. The West was sympathetic to Israel but refrained from upsetting Egypt’s “big brother”. In the meantime, Jordan and most Arab countries joined Egypt’s team. Things didn’t look good for Israel whose army was dramatically outnumbered.

Geographically, Its small size, topographic disadvantage and narrow waistline which made it easy to split in half turned it into an easy target. That is why Arab leaders’ explicit calls for annihilation of Israel didn’t leave it many options.

On June 5th, Israel put all its eggs in one basket, actually almost its entire bank of operational aircraft, for a daring operation and while Egyptian pilots were having their eggs and coffee, Israel turned their entire air force … to toast. Egypt adopted an “alternative narrative” to the morning's events and called encouraged its allies to “join the party”. But this party didn’t last for long.

After successful battles down South, Israel could free troops to counterattack Jordan, reunite Jerusalem, and push the Jordanians back to their side of the river. Israel captured the whole Sinai peninsula, reached the Suez Canal and opened the straits of Tiran. Syria which continued the war lost the Golan Heights.

The West was astonished by how quickly the underdog defeated the bully. The Arab world took a break to plan new strategies and tactics to destroy Israel. Israel returned to its historical homeland and finally attained defensible borders.

VIDEO duurt 3 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: The Six Day War - in Animation

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb nog even het Wikipedia artikel over deze oorlog nagekeken, en ontdekte een vreemd verschil. Als ik het totaal aantal troepen van Egypte, Syrië en Jordanië bij elkaar optel, kom ik aan 290.000 - iets meer dan de 264.000 die Israël ter beschikking had. Het aantal dat daadwerkelijk ingezet werd door Jordanië en Egypte was 70.000 lager. Van Libanon en Iraq zijn geen aantallen genoemd. maar het totale aantal zou 465.000 zijn geweest. Waar de 175.000 extra manschappen vandaan kwamen (of waar ze bleven) is niet duidelijk. De animatie heeft het over 731.000 (nog eens 166.000 méér). Ik krijg de indruk dat Israël in feite méér troepen, ter beschikking had op het slagveld. Dat lijkt bij alle clashes met de omringende landen het geval te zijn geweest. De zogenaamde overmacht van de vijand bleek meestal illusionair.

Aangezien Israël in korte tijd, één voor één haar vijanden versloeg en juist dankzij haar kleine grondgebied, was ze in staat troepen van het ene front naar het andere te verplaatsen. De 75.000 Iraakse troepen hebben geen enkele rol gespeeld. Aangezien Israel al direct de Egyptische luchtmacht uitschakelde, hadden haar vijanden waarschijnlijk daarna geen schijn van kans meer gehad.

Een ander youtube filmpje over hetzelfde onderwerp:

Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: The Six Day War - in Animation

Bericht door Rereformed »

Ik herinner me deze gebeurtenissen heel goed. Ik was tien jaar oud en het was de eerste keer dat ik ervoor ging zitten om het nieuws en actualiteitprogramma's op de TV te volgen (die sinds 1965 in onze woonkamer stond). Het was net voor de oorlog begon, en er heerste ook in Nederland wat David Rubinger in de tweede video hierboven "a sense of doom" noemt. Wat het meest indruk op me maakte en ik me altijd daarna heb herinnerd was het tv-beeld waar het televisiescherm in tweeën werd gesplitst en aan de ene kant een lijstje van alles waar Israel zich mee zou kunnen verdedigen werd vertoond, en aan de andere kant een lijst van een enorme overmacht van de gezamenlijk vijand. Vóór die daadwerkelijke oorlog begon scheen die overmacht veel groter, want ook landen als Koeweit, Saoedie-arabië, Algerije, Libië, Marokko en Pakistan profileerden zich als vijanden van Israel, en zonden soldaten en wapens. Toen de oorlog uitbrak volgde mijn leraar op school voortdurend het nieuws op de radio en vertelde hij de klas erover.
De furore na de overwinning van Israel was voor zover het tot mijn kinderwereld doordrong heel groot.
Nederland stond in 1973, toen de volgende grootscheepse oorlog tegen Israel begon, zo bekend als pro-Israel dat de arabieren een olieboycot tegen Nederland begonnen. We kregen toen die autoloze zondagen. Ik herinner me dat ook die oorlog heel spannend was. Israel werd volkomen verrast op hun nationale feestdag en het zag er aanvankelijk slecht voor ze uit, maar in korte tijd wisten ze ook in deze oorlog het tij te keren en het in een overwinning te laten eindigen.

Deze twee oorlogen tegen Israel, tesamen met het bloedbad van München (1972) uitgevoerd door Palestijnse terroristen, en de Operatie Entebbe (1979) maakten op mij zo'n grote indruk dat ik daarna altijd grote bewondering heb gehad voor Israel. De unieke militaire superioriteit van het land kwam vorige week ook weer naar voren toen duizenden draadloze ontvangers van Hezbollah-leden tegelijkertijd ontploften en de Hezbollah leider uitgeschakeld werd vóór Israel de strijd tegen Hezbollah aanving.
Born OK the first time
Plaats reactie