TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 okt 2024 09:43
MaartenV schreef: ↑27 okt 2024 06:38
Wat is 'stof' in het woord 'stoffelijk' als bij verdere ontleding van die zogenaamde fysieke materie enkel nog onstoffelijke velden overblijven?
Velden worden altijd veroorzaakt door stof (materie).
'Weg materie' dan ook 'weg veld'.
Ik kan deze uitspraak niet weerleggen. maar volgens mij klopt die uitspraak niet.
Kun jij aantonen dat jouw uitspraak wel juist is?
Ik wil toch een dappere
[roekeloze! ] poging wagen jouw uitspraak te weerleggen.
'QFT Kwantumveldentheorie' gaat mij boven mijn petje en
'relativiteitstheorie' begrijp ik slechts een beetje mits het populair wordt uitgelegd met veel
'uitlegplaatjes' en -filmjes', maar wat ik er wel uit begrepen heb dat is dat velden worden gezien
als de fundamentele bouwstenen van de werkelijkheid.
In QFT worden velden gezien als de fundamentele bouwstenen van de werkelijkheid, en deeltjes zijn in feite
excitatie's van deze velden. Sorry voor woordgebruik welk niet bij mijn vocubalaire past! Zoals en voor zover ik één en ander begrijp, betekent zulks dat velden onafhankelijk kunnen bestaan, zelfs in de afwezigheid van materie. Een voorbeeld welk ik onthouden heb,
[klopt misschien niet precies, sorry!]:
- Een elektromagnetische veld kan bestaan zonder directe aanwezigheid van geladen deeltjes.
Een foton kan door de lege ruimte reizen en het elektromagnetische veld overdragen.
De algemene relativiteitstheorie impliceert dat de ruimtetijd zelf een veldstructuur heeft, onafhankelijk van materie. Zelfs in een hypothetische ruimte zonder enige materie of energie, een 'lege' ruimtetijd, blijft er nog steeds de geometrische structuur van ruimtetijd, die zwaartekrachtsgolven en krommingen kan vertonen.
Ik besef heel goed dat ik aan cherrypicking doe tijdens zoektochten naar bevestigende info voor wat betreft de
wederzijdse afhankelijkheid van zaken zoals Materie en Bewustzijn en daarbij niet gehinderd wordt door Wetenschappelijke opleiding en kennis, maar hetgeen ik uit het bovenstaande begreep verbaasde me, omdat zulks tevens zou kunnen betekenen dat ook Bewustzijnsvelden onafhankelijk van materie zouden kunnen bestaan. Dat past me wel!
Maar goed, het zijn uiteraard slechts hersenspinsels van mij die ik niet verder kan verduidelijken en/of verdedigen omdat mij de kennis en vaardigheid daartoe ontbreken.
Samenvattend:
- uiteraard worden velden over het algemeen geassocieerd met Materie, maar sommige velden bestaan juist als een basaal onderdeel van de werkelijkheid onafhankelijk van Materie waarbij het 'wegnemen van Materie' niet noodzakelijkerwijs ook het veld laat verdwijnen.