In Georgië: volledig vervalste parlementsverkiezing

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: In Georgië: volledig vervalste parlementsverkiezing

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 30 okt 2024 16:53
dikkemick schreef: 30 okt 2024 15:49
B.S. schreef: 30 okt 2024 15:36 Weer quasi slim gaan doen Dikkemick? En het zoveelste item vervuilen?
Het was persoonlijk gericht aan HierEnNu!
En de vraag van B.S. is persoonlijk aan jou gericht,
dus antwoord gewoon of niet, maar laat mij hierbuiten svp?

Waarom ga jij het zoveelste item vervuilen? Een terechte vraag hoor!
Zie jouw Knabbel en Babbelbox
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Re: In Georgië: - Redenen voor de EU/NAVO

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 28 okt 2024 11:09
HierEnNu schreef: 28 okt 2024 10:55
Redenen voor de EU/NAVO om Georgië te integreren

vind ik in strategische, geopolitieke en veiligheidsbelangen!
  1. Geografische ligging
  2. Veiligheid en tegenwicht voor Rusland
  3. De reeds doorgevoerde Democratische en politieke hervormingen
  4. Stabiliteitsfactor in de Kaukasus
  5. Russische invloed belemmeren
  6. Toekomstigen handelsmogelijkheden
  7. Georgië heeft toegang tot de Zwarte Zee
Snap ik, maar ik denk dat daar een wel heel forse prijskaart aan hangt. De Russen zullen dit gebied als deel van hun politieke achtertuin niet loslaten, schat ik in. Zie Ukraine. Stukjes land in Georgië, Zuid-Ossetië en Abchazië hebben ze al volledig onder contrôle.

Jouw angsten deel ik tot op zekere hoogte, en degenen die er van uitgaan dat Rusland hierin de zin geven betekent dat Putin daarna zal stoppen begrijp ik ook. Ik vind het echter niet zo belangrijk of ik begrepen wordt wat betreft mijn verwachting dat Putin verder zal blijven escaleren tot hij overtuigd raakt dat zulks zijn eigen leven zal kosten!

Wel zou ik graag zien dat wij kijken naar onze eigen belangen en die meenemen in een gewogen beslissing. Gaan we paal en perk stellen aan Putins grensoverschrijdende agressie en poging tot volkerenmoord of kiezen we voor appeasementpolitiek
omdat we terugschrikken voor het prijskaartje?

Ik doe een poging die 7 puntjes een beetje verder uit te werken voor zover mijn kennis toelaat:

Redenen voor de EU/NAVO om Georgië te integreren

vind ik grotendeels in strategische, geopolitieke en veiligheidsbelangen!
  1. Geografische ligging:
    Georgië ligt op een strategische locatie tussen Europa en Azië, en fungeert als een corridor voor energievoorzieningen, zoals olie- en gaspijpleidingen die vanuit de Kaspische Zee naar Europa lopen. Voor de EU en NAVO is dit belangrijk om hun energieonafhankelijkheid van Rusland te vergroten.
  2. Veiligheidskwesties en tegenwicht voor Rusland:
    De nabijheid van Rusland en het verleden van Russische invallen in Georgië (zoals de oorlog in 2008) maken het voor de NAVO aantrekkelijk om een partner aan de zuidoostelijke flank van Rusland te hebben. Voor de NAVO zou Georgië helpen als buffer en invloedssfeer tegen Russische expansiedrang.
  3. Democratische en politieke hervormingen:
    Georgië heeft de afgelopen jaren hervormingen doorgevoerd richting democratie, rechtsstaat en economische modernisering, wat in lijn ligt met de waarden en doelen van zowel de EU als de NAVO. De EU ziet Georgië als een mogelijke partner die zich aansluit bij de Europese politieke normen en waarden.
  4. Regionale stabiliteit:
    Georgië’s toetreding tot de NAVO zou mogelijk bijdragen aan stabiliteit in de Kaukasus, een gebied dat vaak in conflict is. Dit zou zowel voor Europa als de VS een geruststellend effect kunnen hebben, gezien de regio’s potentieel voor instabiliteit die over kan slaan naar andere delen van de wereld.
  5. Belemmeren van Russische invloed:
    Door Georgië te integreren in Westerse allianties wordt de Russische invloed in het gebied verzwakt, en kan voorkomen worden dat Rusland meer macht verwerft in de Kaukasus.
  6. Handelsmogelijkheden:
    Georgië is in toenemende mate economisch open en gericht op de westerse markten. Voor de EU zijn de handelsmogelijkheden met Georgië aantrekkelijk, met name gezien Georgië’s toegang tot de Zwarte Zee.
Uiteraard is toetreding geen uitgemaakte zaak vanwege de gevoeligheid van de relatie
tussen het Westen en Rusland. Rusland ziet NAVO-uitbreiding in zijn invloedssfeer namelijk
als een bedreiging voor de eigen veiligheid, en een toetreding van Georgië zou
de spanningen verder kunnen aanwakkeren.

Ik ben echter van mening dat appeasementpolitiek Putin zal sterken in diens overtuiging
dat hij er mee weg zal komen en vervolgens rücksichtsloos toe zal slaan
zoals hij reeds eerder deed!
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

@HierEnNu
Ja, men zit voortdurend met de agressie en de expansiedrang van op dit moment een zeer agressieve staat met toch aardig wat middelen om dat een poos vol te houden.
Wat is wijsheid, zegt men dan. Met oorlogen e.d. verliest iedereen. En hem laten doorlopen wil je ook niet.
Ik denk dat het in politiek-economische zin benaderd dient te worden waarbij de Navo de firewall moet zijn.
Een beetje een balanceer-act.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nou, het lijkt begonnen in Georgië. Demonstraties in het hele land, botsingen met ordediensten in vooral Tblisi, president werpt zich op als leidster van de oppositie en wil niet weg na aflopen termijn binnenkort. Euromaidan 2.0?
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 02 dec 2024 18:01 Nou, het lijkt begonnen in Georgië. Demonstraties in het hele land, botsingen met ordediensten in vooral Tblisi, president werpt zich op als leidster van de oppositie en wil niet weg na aflopen termijn binnenkort. Euromaidan 2.0?
En over niet al te lang oorlog uiteraard... #-o
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wat onderbelicht is dat Rusland het nodige te stellen lijkt te hebben met het zich als afgescheiden van Georgië Abchazië. Daar is men niet meer zo gelukkig met de positie van satelliet van Rusland, schijnt.
https://www.france24.com/en/europe/2024 ... protesters
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 02 dec 2024 18:42 Wat onderbelicht is dat Rusland het nodige te stellen lijkt te hebben met het zich als afgescheiden van Georgië Abchazië. Daar is men niet meer zo gelukkig met de positie van satelliet van Rusland, schijnt.
Tsja.. het Russische is ook niet zo leuk mensuh... :roll:
Plaats reactie