Hans Jansen: Nieuwe inleiding tot de islam

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Hans Jansen: Nieuwe inleiding tot de islam

Bericht door collegavanerik »

Een must voor ieder die in de islam is geinteresseerd:

Dr JJG Jansen: Nieuwe inleiding tot de islam
280 Pagina's | Coutinho | 1998
ISBN: 906283129X

Afbeelding
Deze inleiding tot de islam is met name bedoeld voor lezers die zich bezighouden met teksten die geschreven zijn door moslims en die uitgaan van een zekere voorkennis van bepaalde islamitische uitgangspunten, en voor mensen die te maken krijgen met islamitische standpunten en die willen weten wat daar de achtergrond van is. Als zodanig laat deze inleiding ook enkele islamitische en niet-islamitische personen aan het woord die van invloed zijn of zijn geweest op de beeldvorming van de islam ten aanzien van het westen en vice versa. Het boek heeft een heldere opbouw en een uitgebreide index. De bibliografie zou wat uitgebreider mogen zijn. De tekst kent nogal wat zetfouten. De auteur is universitair docent islamologie aan de Universiteit van Leiden. In deze tweede druk wordt ten opzichte van de eerste druk (a.i. 87-49-124-9) wat meer aandacht besteed aan zowel moslims als niet-moslims die over de islam geschreven hebben. Al met al is het een uitgebreide inleiding die zeker de moeite waard is voor degene die niet de gemakkelijke weg wil of kan kiezen.
(Biblion recensie, Drs. W.H.C. Cuijpers.)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Geschiedenis van de Arabische volken

Bericht door drosofila »

Nu de islam hier en elders onderwerp is van enerzijds vervloeking en onverholen spot, en anderzijds buitensporig en onrealistisch verheerlijkt wordt, vond ik wel eens nuttig om mij te verdiepen in de geschiedenis van de volken waaruit deze godsdienst stamt.
Ik beveel aan: HOURANI, A., Een geschiedenis van de Arabische volken. (Vert. A History of the Arab Peoples) A’dam, Uitg. Olympus, 2005 (5e dr.), 583 pp. – ISBN 90 254 2840 1

Dit boek is voor het eerst uitgegeven in 1991, en beleefde vorig jaar de 5e druk in Nederlandse vertaling (12,00 € - voor een prikje dus).
Mooi om ook even op de hoogte te zijn van de geschiedkundige achtergrond van een fenomeen dat zoveel emotionele reacties uitlokt.
Het kan alleen helpen om een en ander in de juiste context te zien.

Groeten,
drosofila

ps ik zal er zo meteen aan beginnen.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Lux
Geregelde verschijning

de geschiedenis van de Arabische volkeren

Bericht door Lux »

Dag Drosofila,

jouw posting krijgt mijn volle aandacht. Ik lees dat je aan dit boek nog moet beginnen. Laat je weten of het objectief (voor zover eigen gekleurdheid kan worden geneutraliseerd) en leesbaar is? Zelf heb ik niet zoveel tijd en momenteel ben ik nog lezende in:
Mark Heirman: "Beschavingen botsen niet."
"Musumans contre l'islam. Rouvrir les portes de l'ijtihad."
En de heerlijke MIdas Dekkers: "Lichamelijke opvoeding." (een echte aanrader!).

Een degelijk geschiedenisboek over de tijd voor en tijdens het leven van Mohammed ontbreekt nog in mijn bibliotheek.

Groetjes,
Lux.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Een degelijk geschiedenisboek over de tijd voor en tijdens het leven van Mohammed ontbreekt nog in mijn bibliotheek.
Zal ook heel moeilijk worden als je weet dat de Saudische overheid heel weinig archeologisch onderzoek toelaat.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Lux
Geregelde verschijning

geschiedenis

Bericht door Lux »

Ach Sararje,

alle beetjes helpen.

Ook de Europese geschiedenissen worden voortdurend bijgeschaafd al naargelang nieuwe vondsten, invalshoeken, politieke regimes, ...

Toch kan zelfs een "klein beetje" hulp bieden. Net zoals het leren van het M.S.A. (ofte modern standaard Arabisch) want taal is deels ook een weergave van hoe een mensengroep de bewoonde omgeving bevat.

Hoe dan ook is het genoegzaam aanvaard dat Mohammed met de koran voor de dag kwam op het ogenblik dat er een grote verdeeldheid was tussen de diverse Arabische "stammen". Zijn doel was (net zoals het doel van Boedha én van Jezus én van ...) om een bindend element te bieden en zo een macht te vormen. De klassieke truuk is ook door hem gebruikt, nl. het hanteren van het principe van het goddelijke. Alleen kon Mohammed leren uit de tekortkomingen van de thora én de bijbel én zo een "verbeterde" versie samenstellen. Is mijn visie op de dingen en bijgevolg voor aanvulling(en), correctie(s) en dies meer vatbaar.

Groetjes,
Lux.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Sararje schreef:Zal ook heel moeilijk worden als je weet dat de Saudische overheid heel weinig archeologisch onderzoek toelaat.
Het spijt me Sararje,
dat kan wel zijn, maar moet daar zo nodig wéér tendentieuse commentaar op?

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
collegavanerik
Superposter

hoezo tendentieus, probeer maar eens objectief wetenschappeijk archeologisch onderzoek in saudi arabie te doen van de periode van mohammeds leven, ik geef je weinig kans.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

drosofila schreef:
Sararje schreef:Zal ook heel moeilijk worden als je weet dat de Saudische overheid heel weinig archeologisch onderzoek toelaat.
Het spijt me Sararje,
dat kan wel zijn, maar moet daar zo nodig wéér tendentieuse commentaar op?
a) hoezo, wéér?
b) idd, ga maar archeologisch onderzoek in Saudi Arabie doen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Sararje schreef: a) hoezo, wéér?
Zoek dan maar eens op dit forum de genuanceerde commentaar op de islam. Dit geldt overigens ook voor het christendom.
Misschien snap je dan wel wat ik bedoel.

Wie zich dan de moeite getroost om meer te weten te komen over achtergronden die een en ander in een perspectief plaatsen, krijgt meteen te horen dat ie er toch niks over te weten kan komen omdat de protagonisten zelf in gebreke blijven.
Dit ruikt toch wel wat naar het in stand willen houden van een vijandbeeld, niet?

Sararje schreef: b) idd, ga maar archeologisch onderzoek in Saudi Arabie doen.
Jammer, ik ben geen archeoloog, en moet mij, net als jullie, dus maar baseren op wat anderen doen.

Groeten,
drosfila
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zoek dan maar eens op dit forum de genuanceerde commentaar op de islam. Dit geldt overigens ook voor het christendom.
Neen, geheel niet. Als je me dit met een quoteje van mijn hand+toelichting kan uitleggen, graag. Mijns insziens is er geheel geen verschil tussen Islam, Christendom, Communisme of Fascisme in dogmatiek, bloedlust, exclusiviteitsgevoel of de grote hoeveelheid moorden die ze teweeg hebben gebracht. Mijn probleem is met al deze systemen dat ze vredelievendheid prediken maar de praktijk is 180 graden verschillend. Jammer maar helaas voor jou heb ik om deze reden geen enkel vertrouwen in een staatsvorm die gebaseerd is op een van deze doctrines. Juist omdat ze de belangen van de minderheden in hun land niet accepteren of respecteren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef: Jammer maar helaas voor jou heb ik om deze reden geen enkel vertrouwen in een staatsvorm die gebaseerd is op een van deze doctrines. Juist omdat ze de belangen van de minderheden in hun land niet accepteren of respecteren.
Zo is dat!!!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

drosofila schreef: Zoek dan maar eens op dit forum de genuanceerde commentaar op de islam. Dit geldt overigens ook voor het christendom.
Welke kritiek op de Islam, zoals die hier op 'dit forum' gebracht wordt, is onjuist?

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

lees 1984 nog maar eens en vervang big brother door khomeini, hitler, stalin of calvijn.
Afbeelding Hebr 6:
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Devious schreef:
Welke kritiek op de Islam, zoals die hier op 'dit forum' gebracht wordt, is onjuist?
Dag Devious,

dat de presentatie van een vrij neutraal boek over de geschiedenis van een groep volken al aanleiding geeft tot verhitte discussies over de bloeddorstigheid van godsdiensten - die ik overigens niet betwist - zoo op zich al duidelijk genoeg kunnen zijn.

Overigens had ik het over genuanceerde commentaar, en niet over kritiek.

Groeten,
drosofila
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

drosofila schreef:Overigens had ik het over genuanceerde commentaar, en niet over kritiek.
Maar noem eens een voorbeeld. Dan weet ik waar je het over hebt.

Vriendelijke groet.
Plaats reactie