Antisemitisme in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Antisemitisme in Nederland

Bericht door HierEnNu »

Dit brengt herinnering aan pogoms terug

was één van de uitspraken van Halsema.

Of wedstrijden al dan niet gespeeld mogen worden, daarover gaat de Driehoek waar Halsema onderdeel is en Halsema was uiterst helder tijdens de persconferentie:
  • "Dit was geen risicowedstrijd!"
De wedstrijd is ook rustig verlopen en is ook duidelijk niet de oorzaak
van de latere gebeurtenissen die niets met die wedstreijd te maken hadden:
  • het was antiSemitisme en dermate gewelddadig
    dat zulks herinnering aan pogoms terugbrengt.
TELEGRAAF - 8 nov 2024 schreef:
Halsema woedend: ‘Dit brengt herinnering aan pogoms terug’

VIDEO duurt 5 minuten:

De Amsterdamse driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) heeft vrijdag een persconferentie gegeven over het geweld dat plaatsvond na de voetbalwedstrijd Ajax - Maccabi Tel Aviv. Burgemeester Femke Halsema gaf aan woedend te zijn.
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 09 nov 2024 18:46:scissors:
dat het Israel enorm goed uitkomt, nu de pro-Pallies niet alleen universiteiten vernielen en een boel herrie maken, maar zelfs de eersten zijn die na de Nazi's een pogrom hebben georganiseerd en uitgevoerd in Europa. Ze blijven zichzelf in lustig de voeten schieten.
Halsema is het met je eens:
  • "Dit brengt herinnering aan pogoms terug"

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 nov 2024 10:26:scissors:
Daar er IDF mensen waren (elders werd gezegd dat er ook leden van de Mossad onder zaten, maar dat is moeilijk bewijsbaar) lijkt het er op dat men van te voren dit heeft bedacht, maar ook dit zal moeilijk te bewijzen zijn.
Blaming de victim allover again: bahbah!

Verwerpelijke insinuatie tenzij je zulks onderbouwt:
  • het feit dat je zelf schrijft dat wat je beweert niet te bewijzen is
    maakt zulks er des te verwerpelijker op!
Zorg dan eerst voor onderbouwing OF laat zulke smadelijke laster achterwege!

Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Georgie schreef: 09 nov 2024 21:04 Ts het hier op het forum intussen bekend hoe die Maccabi-hooligans eerder op de avond tekeer gingen tegen alles wat er in Amsterdam op Arabier of Palestijn leek?
✂️
Ik was daar niet van op de hoogte, maar nu wel. Ik was bereid de israelische ‘fans’ ( ik bedoel hier de hooligans mee maar daar was ik eerder nog niet van op de hoogte) het voordeel van de twijfel te geven omdat de aanwezigheid Israëlische hooligans die de stad aan het terroriseren waren überhaupt niet in mij opgekomen is. De framing door de staat moet een dolksteek in de rug van de Arabische Nederlanders zijn geweest. Maar goed het is Nederland met zijn onvoorwaardelijke steun blabla.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 10 nov 2024 13:02
dat het Israel enorm goed uitkomt, nu de pro-Pallies niet alleen universiteiten vernielen en een boel herrie maken, maar zelfs de eersten zijn die na de Nazi's een pogrom hebben georganiseerd en uitgevoerd in Europa. Ze blijven zichzelf in lustig de voeten schieten.

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 nov 2024 10:26:scissors:
Daar er IDF mensen waren (elders werd gezegd dat er ook leden van de Mossad onder zaten, maar dat is moeilijk bewijsbaar) lijkt het er op dat men van te voren dit heeft bedacht, maar ook dit zal moeilijk te bewijzen zijn.
Blaming de victim allover again: bahbah!

Verwerpelijke insinuatie tenzij je zulks onderbouwt:
  • het feit dat je zelf schrijft dat wat je beweert niet te bewijzen is
    maakt zulks er des te verwerpelijker op!
Zorg dan eerst voor onderbouwing OF laat zulke smadelijke laster achterwege!
Het is slechts een vermoede.

Maar van getrainde mensen van het IDF zou men toch zeker meer zelfbeheersing verwachten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals de andere kant van het verhaal.
https://search.app?link=https%3A%2F%2Fw ... s%2Fm2%2F4

De Graaf kan er met haar verstand niet bij dat nauwelijks wordt belicht hoe deze relnacht begon en dat gerenommeerde nieuwszenders zelfs haar beelden verdraaien. Diep teleurgesteld is ze ook in burgemeester Halsema die na de rellen op een persconferentie sprak van een gitzwarte dag. ,,Haatdragende, antisemitische relschoppers en criminelen hebben gisteravond Joodse en Israëlische bezoekers te gast in onze stad belaagd en in elkaar geslagen. Mijn hart gaat uit naar de slachtoffers en hun familie. Hier en in Israël’’, zei ze.

Volgens De Graaf gaat Halsema volledig voorbij aan de rol die de Maccabi-fans zelf hebben gespeeld. ,,Wat hier gebeurde ligt niet een beetje genuanceerder. Het is heel veel genuanceerder. Maccabi was zelf ook op oorlogspad. Dat vind ik zo erg aan de uitlatingen van Halsema. Ik heb haar altijd hoog zitten, maar nu had ze moeten zeggen dat het verschrikkelijk is wat er in de stad is gebeurd, maar dat ze eerst goed gaat onderzoeken wat hier nu precies mis ging. Nu heeft het grote publiek al een oordeel. Het was Jodenhaat, dus niemand gelooft straks de uitkomsten nog van het aangekondigde onderzoek nog.”

De Graaf liet het er niet bij zitten en sprak de media die haar beelden fout interpreteerden aan op hun verantwoordelijkheid. Inmiddels heeft ARD excuses gemaakt en een rectificatie geplaatst.

En zo valt direct verschil in benadering op. De hele wereld heeft gelijk een oordeel (pogrom) klaar, de andere kant van het verhaal moet gerectificeerd worden op verzoek.
Blamage!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 nov 2024 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 10 nov 2024 13:02
En wat voor onderbouwing is er om dit als pogrom te beschouwen. Dit is wat wikipedia in de eerste paragraaf schrijft:
Het woord pogrom (Russisch: погром; pogróm van громить: vernietigen, verwoesten) wordt gebruikt voor gewelddadige aanvallen op bepaalde groepen; etnisch, religieus of andere soorten, die vooral worden gekarakteriseerd door de vernietiging van hun omgeving (huizen, bedrijven, religieuze centra).
Zijn er huizen van Joodse inwoners gevizeerd? Synagoges? Het is mogelijk hoor maar ik heb daar niets van gehoord.

Pogroms waren gericht op mensen die zich ergens gevestigd hadden. Hoe afschuwelijk deze aanrandingen ook waren, ze leken mij vooral gericht op mensen die hier maar op bezoek waren. Daarmee lijkt me een belangrijk aspect te ontbreken om van een pogrom te kunnen spreken.

Tenzij mij iets ontgaan is, natuurlijk.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Peter van Velzen schreef: 10 nov 2024 04:10 Als die reacties tegen elke Jood gericht zijn, ook die welke de mate van geweld die Netanyahu toepast afkeuren, dan is dat helaas wel degelijk anti-semitisch.

Toch niet.
Een heel menselijke –zelfs inherent menselijke– reactie is generaliseren en extrapoleren. Dat is wat hier gebeurt. we noemen dit in het discriminatiedebat etnisch profileren. Heeft niets met antisemitisme te maken. Dit antisemitisme noemen is net als elke huidskleurgerelateerde discriminatie racisme noemen prematuur en contraproductief.
In dit geval is het een strategie van de Israëlische oorlogspropagandmachine om alle kritiek op de gaande genocide-die-geen-genocide-genoemd-mag-worden in de kiem te smoren.

Peter van Velzen schreef: 10 nov 2024 04:10 Het aanvallen van mensen met als enige reden dat ze tot dezelfde groep behoren als anderen die kwaad verrichten, is iets dat jij - volgens mij - ook afkeurt. Of het nu het onschuldige zusje van een terrorist betreft, of een lid van JVP. Ze dienen niet te worden aangevallen vanwege wat hun broer of mede-jood verkeerd doet. Ook naiefelingen niet. Die dienen te worden voorgelicht..

Klopt.
Maar het gebeurt veelvuldig, bijna automatisch. Het is een reflex en we noemen het etnisch profileren, of soms ook wel religieus profileren. Ik heb het aan den lijve ervaren. Het heeft grote invloed gehad op mijn leven (depressie, carrièrebreuk, verhuizen naar ander deel van het land) maar het was geen racisme. En de acties van die scooterboefjes in A'dam waren geen antisemitische acties.
Het waren uitingen van woede vanwege Gaza/Westbank/Libanon. En een reactie op de provocaties van de Israëlische hooligans.
Peter van Velzen schreef: 10 nov 2024 04:10 Elke Israëlische politicua die voorstander is van wat mogelijkerwijs grootschalige oorlogsmisdaden en genocide kan worden genoemd draagt - mijns inziens - ook bij aan de groei van daadwerkelijk antisemitisme.
Waarschijnlijk wel, want ze bevestigen heel veel van de oude vooroordelen m.b.t. Joden.
En de eerlijke, onschuldige Joden in de diaspora zijn de dupe. Denk aan mensen als Jaap Hamburger en zijn EAJG, en anderen die actief het Israëlische geweld bekritiseren.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Georgie schreef: 10 nov 2024 14:16:scissors:
In dit geval is het een strategie van de Israëlische oorlogspropagandmachine
om alle kritiek op de gaande genocide-die-geen-genocide-genoemd-mag-worden
in de kiem te smoren.
Waren volgens jou die gemaskerde straatterroristen op scootertjes die op Joden joegen en bij vangst in mekaar bleven trappen terwijl het betreffende slachtoffer bewusteloos op de grond lag onderdeel van de Israëlische oorlogspropagandmachine?
Bij jou zit het ook heel diep hé?

Maar goed, nou de onderbouwing zoals dat hoort op dit forum bij zulke stellige beweringen?
Ik ben heel benieuwd of je dit keer wel met bewijs komt ...

---------------
dikkemick schreef: 10 nov 2024 13:54:scissors:
De hele wereld heeft gelijk een oordeel (pogrom) klaar
Serieus?
En je was zo een onvoorwaardelijk voorstander van de wereldopinie
die geprogrammeerd werd naar aanleiding van de Hamas&Co propaganda
toen het jouw goed van pas kwam tijdens je kruistocht tegen Israël.

Beetje dubbel weer hoor! Nou ja, beetje ... :idea:

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

Een pogrom is een heftige, plotseling optredende vervolging van een minderheid, m.n. van Joden. Een actie waarbij mensen naar eigen bewoordingen op Jodenjacht gingen, hen in elkaar sloegen, bedreigden, in de gracht gooiden, etc. op basis van hun vermeende identiteit of band met Israel, kan zeker als een pogrom worden beschouwd. Het woord "pogrom" verwijst oorspronkelijk naar georganiseerde en gewelddadige aanvallen tegen een bepaalde etnische of religieuze groep, met name Joden.

Hoewel pogroms historisch vaak werden gericht op gevestigde gemeenschappen, is dat geen essentieel onderdeel van de definitie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 10 nov 2024 14:17 Serieus?

En wederom ruk je alles uit verband en ga je off topic om maar je gelijk te kunnen halen. Dit wordt misselijk HierEnNu en reageer hier aub niet op!
Ik geef met een groot krantenartikel aan wat er gebeurd is en welke conclusies wereldwijd direct getrokken worden, TOTDAT de andere kant ook belicht wordt. Dan moeten er voorzichtige rectificaties plaatsvinden, want o wee als Israëliërs iets fout doen. Dan kan toch niet?

Niet op antwoorden svp want je zit alleen maar off topic te zuigen nu. Ga lekker in je Knabbel en Babbelbox met jezelf zitten spelen!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 nov 2024 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Volgens mij is het allemaal veel eenvoudiger en in ieder geval geen anti-semitisme pur sang.

Israël wordt gedropt in het MO, Palestijnen zijn verdrietig en gaan dwars doen waarbij aanslagen en later oollog.
En dan rolt de escalatie-bal.

Nu hebben de Palestijnen iets afschuwelijks gedaan.
En dus gaat Israël dit vergelden, ze vergelden zó enorm, dat het voor de wereldburger afschuwelijk is.
(Nu meer dan 43.000 Palestijnen dood en 100.000 gewondenm verminkten en zoveel puin... Westbank, die er
niets mee te maken heeft, Libanon net zo.)
De wereld gruwelt en voelt haat.
Áls men goed, juist geïnformeerd is, want daar ontbreekt het nogal aan als ik allerlei media-kanalen zie.
Gevolg instense woede ondanks het mededogen dat we nog steeds hebben ivm. WO2... Onmenseljkheid alom dus.

Amsterdam was en is een stad met veel Israëlieten, Joden en daar gaan we dan lekker voetballen met een Israëlische
club erbij waar ook vrij harde supporters bij horen. :roll: En dat klapt dan. Afschuwelijk, maar wel mogelijk.
Anti-semitisme zal daar zeker bij zijn maar het kan net zo goed met andere volkeren gebeuren. De Russen glipten
er net een beetje door... In de Vietnam-tijd waren het de Amerikanen. Serviërs iin de tijd van Bosnië..
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
ChaimNimsky
Bevlogen

In Amsterdam is mensen vannacht opnieuw om hun paspoort gevraagd en zijn Joden of mensen die er schijnbaar zo uitzagen weer bedreigd:
Opnieuw mensen in Amsterdam om paspoort gevraagd
In Amsterdam is mensen vannacht opnieuw om hun paspoort gevraagd en zijn Joden of mensen die er schijnbaar zo uitzagen bedreigd. Dat zei de Amsterdamse politiecommissaris Olivier Dutilh in de rechtbank, volgens Het Parool en De Telegraaf.

In de rechtbank diende een kort geding over het recht om te demonstreren.

Volgens Dutilh zijn de supporters van Maccabi Tel Aviv allemaal vertrokken. Hij zegt ook dat er politie is ingezet om panden waarbij dat eerder niet nodig was te beveiligen en te bewaken. En het opsporingsonderzoek naar de aanstichters van het geweld in de hoofdstad is in volle gang, zei hij.
(Bron: NOS)
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 10 nov 2024 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 10 nov 2024 13:56:scissors:
En wat voor onderbouwing is er om dit als pogrom te beschouwen.
Ik schreef:
  • "Halsema is het met je eens:"
    • "Dit brengt herinnering aan progoms terug"
    "was één van de uitspraken van Halsema."
Wat de onderbouwing van Halsema is moet je haar zelf maar vragen,
maar mij deden die beelden van de jacht op Joden ook aan Pogroms terugdenken.

Of zulks van jou geen Pogrom genoemd mag worden omdat jij niet van bestaande beelden uit wilt gaan maar van vergelijking van de gebeurtenissen met wat zoal in de Wikipedia staat lijkt me prima, maar bij mij riep het herinneringen op aan de beelden die ik in documentaires gezien heb waarbij ook zulke jacht op Joden werd gemaakt. Er werden toen inderdaad geen scootertjes gebruikt ...

--------------
dikkemick schreef: 10 nov 2024 14:34
HierEnNu schreef: 10 nov 2024 14:17 Serieus?

En wederom ruk je alles uit verband en ga je off topic om maar je gelijk te kunnen halen. Dit wordt misselijk HierEnNu en reageer hier aub niet op!
Ik geef met een groot krantenartikel aan wat er gebeurd is en welke conclusies wereldwijd direct getrokken worden, TOTDAT de andere kant ook belicht wordt. Dan moeten er voorzichtige rectificaties plaatsvinden, want o wee als Israëliërs iets fout doen. Dan kan toch niet?

Niet op antwoorden svp want je zit alleen maar off topic te zuigen nu. Ga lekker in je Knabbel en Babbelbox met jezelf zitten spelen!
Sorry dat ik op jouw persoonlijke aanvallen mijnerzijds niet reageer, die vorm van forumtechniek van jou om mij uit te lokken hetzelfde te doen probeer ik niet meer in te trappen! Capiche?
Als jij geen reactie wilt van mij moet je mij niet aanstreken! Capiche?
Wat een onnozel gedoe weer zeg ...
... ga jij ook maar eens aan jouw forumtechniek werken! Capiche?

Ik schreef:
  • "Je was een onvoorwaardelijk voorstander van de wereldopinie
    toen het jouw goed van pas kwam tijdens je kruistocht tegen Israël."
en zulks is gewoon de waarheid, toch?

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 10 nov 2024 14:31 Een pogrom is een heftige, plotseling optredende vervolging van een minderheid, m.n. van Joden. Een actie waarbij mensen naar eigen bewoordingen op Jodenjacht gingen, hen in elkaar sloegen, bedreigden, in de gracht gooiden, etc. op basis van hun vermeende identiteit of band met Israel, kan zeker als een pogrom worden beschouwd. Het woord "pogrom" verwijst oorspronkelijk naar georganiseerde en gewelddadige aanvallen tegen een bepaalde etnische of religieuze groep, met name Joden.

Hoewel pogroms historisch vaak werden gericht op gevestigde gemeenschappen, is dat geen essentieel onderdeel van de definitie.
Precies.
Ik heb hier ook niemand zien beweren dat die recente Jodenjacht hetzelfde of net zo erg was als de Pogroms tijdens de Nazi-tijd, wel is het voor zover ik weet de ergste, of zelfs de eerste[?] Pogrom in Nederland en/of zelfs in WestEuropa SINDS de Nazi-tijd.

ChaimNimsky
Bevlogen

HierEnNu schreef: 10 nov 2024 15:00..., wel is het voor zover ik weet de ergste, of zelfs de eerste[?] Pogrom in Nederland en/of zelfs in WestEuropa SINDS de Nazi-tijd.
Ja, toen de Nazi's en tegenwoordig de Pro-Pallies (wat niet betekent dat alle Nazi's of Pro-Pallies verkeerd waren of zijn). De meeste pro-Pallies zijn ongetwijfeld aardige en vredelievende mensen, maar de wereld weet nu tenminste op tijd waartegen we moeten strijden (en niet met geweld) -- het is nog niet te laat en het opkomend antisemitisme kan nog worden aangepakt, bijv. door beter onderwijs, wetten en regels.
Plaats reactie