Er zijn vele zaken die hier een rol spelen. En ik ben van plan er een of twee nader de ontleden, maar daartoe dien ik eerst eens goed na te denken over die zaken en hoe ik ze zie. Om niet te vergeten dat ik dat van plan ben. Open ik vast dit nieuwe topic.Regelmatig lees je een aanklacht tegen mensen, vaak rijk, die "geld belangrijker vinden dan levens".
Op het eerste gezicht is dat begrijpelijk, maar is dat ook niet inherent vastgelegd in de functie van geld?
Ik bedoel, dezelfde mensen die de bovengenoemde aanklacht uiten, vinden het wel volkomen normaal dat je in de supermarkt betaalt voor je boodschappen.
Maar indien geld een voorwaarde is om te eten, dan is het toch ook een voorwaarde om te leven? En als geld een voorwaarde is om te leven, dan gaat geld eigenlijk toch ook per definitie boven levens?
Of mis ik iets?
En zou het anders kunnen, zonder steeds een beroep te doen op een positief sociaal motief?
Ik hoop dat mijn vriend het mij niet kwalijk neemt dat ik zijn woorden hier plaats, en zal hem ook om toestemming vragen zijn naam aan het citaat te te voegen, maar ik wil het vooral hebben over mijn eigen ideeën hierover, die direct opborrelen als ik dit lees. Dus vooralsnog is het feit dat dit niet mijn eigen woorden zijn, niet van erg belang.