Wat is zinvol

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

MOODY BLUE
Diehard

Wat is zinvol

Bericht door MOODY BLUE »

Even een doorexerceren van een gegroeide trditie.

Wat maakt een leven zinvol, en wat is een zinvol invullende dagbesteding van dit leven .
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
bad_religion

Re: Wat is zinvol

Bericht door bad_religion »

MOODY BLUE schreef:Wat maakt een leven zinvol, en wat is een zinvol invullende dagbesteding van dit leven .
Ik denk dat dat het beste uit je zelf halen is en teruggeven aan jezelf, dat klinkt egoïstisch en dat is het ook. Voor mij bestaat er alleen egoïsme en ik denk dat altruïsme uit het ego voortkomt. Dus het beste aan jezelf teruggeven is zo goed mogelijk handelen voor jezelf en je leefomgeving om zodoende te proberen het beste terug te krijgen....
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk dat dit voor iedereen verschillend en vrijblijvend is, maar in ieder geval is datgene wat zinvol is per persoon afhankelijk. Voor mij is een zinvolle dagbesteding een besteding geweest waarbij ik dingen kan leren en ontdekken, of ergens naar toe gaan waar ik niet vaak tot nooit ben. Maar niet elke dag hoeft voor mij zinvol te zijn. Soms luier ik ook wel eens. Of dat zinvol is kan je je afvragen, maar rust is in ieder geval wel prettig. Een gezellige dag kan ook zinvol zijn, want ik ervaar gezelligheid in het algemeen ook als zinvol.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

chromis schreef;
Soms luier ik ook wel eens. Of dat zinvol is kan je je afvragen, maar rust is in ieder geval wel prettig.
Luieren is heel zinvol, want de wereld gaat aan vlijt ten onder.
Je geest wat rust gunnen zodat het zich niet meer bezig hoeft te houden met de prangende vraag: "Wat is de zin van mijn leven"? Hoe formuleer ik een antwoord zodanig dat ik een beetje intelligent overkom?

Een zinvol bestaan is heel beperkt. Misschien is mijn leven zinvol geweest voor mijn kinderen? Maar het leven van bv. Joh.Sebastiaan Bach is veel zinvoller geweest, (voor onze soort dan.) Het leven van Jane Goodal en Diana Fossey was misschien zinvol voor de apen, (of wat daarvan over is...)

Maar is ons succes als soort zinvol voor deze planeet? Nee, wij dreigen zelfs een catastrofe te worden. Wij hebben deze planeet geplunderd. Wij zijn uitgegroeid tot een regelrechte natuurramp. Waar wij ons vertonen, verstoren wij het evenwicht zodanig dat herstel onmogelijk is. Wij hebben complete biotopen verwoest, en de aarde beroofd van zijn natuurlijke grondstoffen.
Volgens de bijbel zijn wij als rentmeester aangesteld over alles dat leeft.
Nog nooit in de geschiedenis is er zo'n slecht rentmeester geweest! Een rentmeester die de plannen voor een complete nucleaire vernietiging klaar heeft liggen, onder het motto, als wij de aarde niet kunnen bezitten, zal niemand haar hebben.
Kortom wij zijn een evolutionaire vergissing.

Daarom, Weg met ons!

blijf gezond haha
Balou
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Natuurlijk is het een subjectief begrip. Vaak wordt ik boos op mezelf als ik denk dat ik wel erg bezig ben met onzinnige zaken sinds ik in de WAO zit.
Dat komt w.s. vanuit mijn strenge calvinistische opvoeding.

Mijn mening is dat hoe je je tijd ook doorbrengt het zinnig is als je het met enig plezier, en zonder tegenzin doet.

En ik ben het met BR eens dat alles "egoïsme" is, zelfs liefde. In bijna al het handelen van de mens speelt de kosten en baten theorie mee.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
bRokenSouL

Bericht door bRokenSouL »

het leven heeft geen zin
niets heeft 'zin'

"de zin van onzin en de onzin van zin"
don't act like you care, we both know you don't.
don't try to get what you want, try to want what you have?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MOODY BLUE schreef:
Mijn mening is dat hoe je je tijd ook doorbrengt het zinnig is als je het met enig plezier, en zonder tegenzin doet.
Ik probeer althans een balans te vinden tussen dingen die ik met tegenzin doe. En activiteiten die leuk zijn. Ik moet er niet aan denken om alleen maar leuke dingen te doen. Het verveelt snel. Bijvoorbeeld elke dag uit eten gaan, constant naar de film.
Zinvol is trouwens een subjectief begrip. De één vindt het zinvol om omgord met explosieven zichzelf op te blazen en de ander vindt het zinvol om de hele dag anderen lastig te vallen met één of ander geloof.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Psycop

Bericht door Psycop »

- Wat is zinvol...
Dat lijkt me precies van Witgenstein (1) geplukt of zo...
De Zinvolle Volzin.
Moody Blue schreef: Wat maakt een leven zinvol, en wat is een zinvol invullende dagbesteding van dit leven .
Zoals anderen hierboven reeds zeiden: het is subjectief. Dan wordt het moeilijk om "een leven" zinvol of "een dag" zinvol te gaan noemen.

De zinvolheid wordt afgewogen tov de context. Gaan werken om je kinderen een goede opvoeding te kunnen bieden is zinvol.... Even luieren en genieten van het leven is zinvol,...
extreem pessimistisch naar de wereld kijken omdat het leven geen zin heeft is zinloos...

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

extreem pessimistisch naar de wereld kijken omdat het leven geen zin heeft is zinloos...
Als het leven geen zin heeft , moet je het maar uitvinden .... de mens heeft altijd al uitgevonden wat er nog niet was .... inclusief god ....
De zin van het leven is de zin uitvinden .... als je het al uitgevonden hebt of het leent van een uitvinder , is het terug zinloos ..... :D :D :D
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Is een leven door de subjectiviteit van het begrip 'zinvol' dan niet zinvol als degene die het leven leidt, tevreden met zijn leven is.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

het leven heeft geen zin, maar ik wel :D

zin is een menselijke perceptie eb en vloed hebben voor het water noch de maan die haar veroorzaakt zin, maar is wel prettig voor wadvogels, waarvoor je het dan weeer zinvol zou kunnen noemen :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante

Bericht door Samante »

Hoe zinloos een leven ogenschijnlijk ook lijkt te zijn, de kans blijft altijd aanwezig dat een dergelijk 'zinloos' leven op een goede dag de wereld of de mensheid verandert. Bijvoorbeeld met een of andere wijze uitspraak. Ik weet zo gauw geen voorbeeld te noemen.

Overigens, wat de een zinvol vindt kan een ander zinloos vinden.

Als ik me ga vervelen heb ik het idee zinloos bezig te zijn. Lig ik daarentegen lekker overdag in mijn bed te pitten, zie ik dat niet als zinloos bezig zijn.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Botlzman was een duitse geleerde die in het begin van de 20e eeuw zelfmoord pleegde omdat hij dacht dat hij heel zijn leven verspild had aan een waardeloze theorie. Elk boek dat men open slaat en dat gaat over thermo dynamica / physica vermeld toch wel een paar keer zijn naam....
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

MOODY BLUE schreef:Natuurlijk is het een subjectief begrip. Vaak wordt ik boos op mezelf als ik denk dat ik wel erg bezig ben met onzinnige zaken sinds ik in de WAO zit.
Dat komt w.s. vanuit mijn strenge calvinistische opvoeding.

En ik ben het met BR eens dat alles "egoïsme" is, zelfs liefde. In bijna al het handelen van de mens speelt de kosten en baten theorie mee.
het onzinnige is ook zinvol, inderdaad zolang je er vreugde aan beleeft
vreemd dat velen alles herleiden naar egoisme
het ego is niets meer dan een schaal, een cocon en heeft hooguit een tijdeljjke functie
liefde voor jezelf is natuurlijk, dat wel
maar alles wat je als ego bent of denkt te zijn heb je uiteindelijk te danken aan anderen
de zin van het leven is volgens mij jezelf te schenken aan anderen
zo kan er een vacuum ontstaan zodat er aan je gegeven kan worden, want het leven gaat door
alles is voorbijgaand, niets valt er te handhaven uiteindelijk
het leven is te groot voor alleen maar een ego
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

chromis schreef:Ik denk dat dit voor iedereen verschillend en vrijblijvend is, maar in ieder geval is datgene wat zinvol is per persoon afhankelijk. Voor mij is een zinvolle dagbesteding een besteding geweest waarbij ik dingen kan leren en ontdekken, of ergens naar toe gaan waar ik niet vaak tot nooit ben. Maar niet elke dag hoeft voor mij zinvol te zijn. Soms luier ik ook wel eens. Of dat zinvol is kan je je afvragen, maar rust is in ieder geval wel prettig. Een gezellige dag kan ook zinvol zijn, want ik ervaar gezelligheid in het algemeen ook als zinvol.
Kijk, daar kan ik helemaal achter staan. :!:
En rust(luieren) is denk ik erg zinvol!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plaats reactie