Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Moderator: Moderators
Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Een religie ontstaat soms uit een diepe spirituele ervaring met een ego interpretatie van de ervaring en heeft gelovigen en volgers, die die spirituele ervaring missen.
Een spirituele leraar daarentegen zet zoekenden echter zelf aan tot hun eigen spirituele ervaring via spirituele praktijken die de beoefenaar leiden tot de Godservaring.
Zoals yoga, meditatie, ademwerk, mantra's herhalen, chanting, psychedelica, sensorisch deprivatie diep in Griekse grotten, trance dancing zoals de dancing dervishes, rituele dansen met ritmische muziek zoals Indianen doen enzovoort.
Het eerste is dogma, het tweede is het ego leren loslaten via die technieken die inwerken op de hersenen en zo zonder tussenpersonen zelf één te worden met het Al en zo de Godservaring als éen wording met God/Het Universum/het AL zelf te ervaren, zonder dogma's of priesters of een hierarchie.
Dat is het verschil tussen dogmatische religie vs spirituele praktijken.
Een spirituele leraar daarentegen zet zoekenden echter zelf aan tot hun eigen spirituele ervaring via spirituele praktijken die de beoefenaar leiden tot de Godservaring.
Zoals yoga, meditatie, ademwerk, mantra's herhalen, chanting, psychedelica, sensorisch deprivatie diep in Griekse grotten, trance dancing zoals de dancing dervishes, rituele dansen met ritmische muziek zoals Indianen doen enzovoort.
Het eerste is dogma, het tweede is het ego leren loslaten via die technieken die inwerken op de hersenen en zo zonder tussenpersonen zelf één te worden met het Al en zo de Godservaring als éen wording met God/Het Universum/het AL zelf te ervaren, zonder dogma's of priesters of een hierarchie.
Dat is het verschil tussen dogmatische religie vs spirituele praktijken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
MaartenV,
Daar is, wetenschappelijk ook, wel wat meer over bekend:
https://www.uva.nl/shared-content/facul ... schap.html
"Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought (Godsdienst verklaard. De oorsprong van ons godsdienstig denken)."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pascal_Boyer
Roeland
Daar is, wetenschappelijk ook, wel wat meer over bekend:
https://www.uva.nl/shared-content/facul ... schap.html
En dan heb ik het nog niet eens over onderzoeksresultaten als van Pascal Boyer:Vooral spirituele mensen zijn sceptisch over wetenschap
20 juli 2023
Wetenschappers onderzochten onder 600 Nederlanders hoe zij denken en geloven over bepaalde onderwerpen, en hoe dat hun meningen over wetenschap beïnvloedt. Het ging specifiek om denkbeelden over nanotechnologie, het bewerken van menselijke genen en kunstmatige intelligentie. Mensen die zich spiritueel noemen, en dat aantal neemt in West-Europa sterk toe, blijken over allerdrie zeer sceptisch. Volgens de onderzoekers is dit het eerste bewijs dat ‘spiritualiteit’ samenhangt met wantrouwen in wetenschap buiten het domein van vaccinatie.
. . . .
"Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought (Godsdienst verklaard. De oorsprong van ons godsdienstig denken)."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pascal_Boyer
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Er is misschien een correlationeel verband, maar geen rechtstreeks causaal verband, wat je hier wel lijkt te suggereren.heeck schreef: ↑20 jan 2025 10:40 MaartenV,
Daar is, wetenschappelijk ook, wel wat meer over bekend:
https://www.uva.nl/shared-content/facul ... schap.html
En dan heb ik het nog niet eens over onderzoeksresultaten als van Pascal Boyer:Vooral spirituele mensen zijn sceptisch over wetenschap
20 juli 2023
Wetenschappers onderzochten onder 600 Nederlanders hoe zij denken en geloven over bepaalde onderwerpen, en hoe dat hun meningen over wetenschap beïnvloedt. Het ging specifiek om denkbeelden over nanotechnologie, het bewerken van menselijke genen en kunstmatige intelligentie. Mensen die zich spiritueel noemen, en dat aantal neemt in West-Europa sterk toe, blijken over allerdrie zeer sceptisch. Volgens de onderzoekers is dit het eerste bewijs dat ‘spiritualiteit’ samenhangt met wantrouwen in wetenschap buiten het domein van vaccinatie.
. . . .
"Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought (Godsdienst verklaard. De oorsprong van ons godsdienstig denken)."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pascal_Boyer
Roeland
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
- VseslavBotkin
- Diehard
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 19 aug 2022 12:33
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Mensen die zich voor laten staan op hun spirituele ervaringen zijn vaak bijzonder dogmatisch in wat ze al dan niet zouden hebben beleefd en geen prettige discussiepartners. Als het "ego" of zelf niet voorhanden is is er ook niemand meer om een spirituele ervaring te hebben en dan verliest dat gehele discours en alle dwalingen die erbij horen zijn kracht.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)
https://fanged-nominals.blogspot.com/
https://fanged-nominals.blogspot.com/
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Kijk alleen al naar de voorstanders van psychedelica om andere dimensies te ervaren. Ook zo dogmatisch als de pest.VseslavBotkin schreef: ↑20 jan 2025 12:46 Mensen die zich voor laten staan op hun spirituele ervaringen zijn vaak bijzonder dogmatisch in wat ze al dan niet zouden hebben beleefd en geen prettige discussiepartners. Als het "ego" of zelf niet voorhanden is is er ook niemand meer om een spirituele ervaring te hebben en dan verliest dat gehele discours en alle dwalingen die erbij horen zijn kracht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
heeck schreef: ↑20 jan 2025 10:40 MaartenV,
Daar is, wetenschappelijk ook, wel wat meer over bekend:
https://www.uva.nl/shared-content/facul ... schap.html
Vooral spirituele mensen zijn sceptisch over wetenschap
20 juli 2023
Wetenschappers onderzochten onder 600 Nederlanders hoe zij denken en geloven over bepaalde onderwerpen, en hoe dat hun meningen over wetenschap beïnvloedt. Het ging specifiek om denkbeelden over nanotechnologie, het bewerken van menselijke genen en kunstmatige intelligentie. Mensen die zich spiritueel noemen, en dat aantal neemt in West-Europa sterk toe, blijken over allerdrie zeer sceptisch. Volgens de onderzoekers is dit het eerste bewijs dat ‘spiritualiteit’ samenhangt met wantrouwen in wetenschap buiten het domein van vaccinatie.
. . . .
Amusant artikel, heeck! Deze alinea geeft de kern goed weer van wat men aan de man probeert te brengen:
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die zich spiritueel noemen, vaker sceptisch zijn over nanotechnologie, genetische manipulatie én kunstmatige intelligentie. ‘We hebben duidelijk bewijs gevonden dat mensen die zich spiritueel noemen sceptischer zijn in alle drie de onderzochte gebieden’, vertelt Rutjens. Mensen die minder vertrouwen hebben in wetenschap dachten ook vaak negatief over deze dingen, en de twee houden verband met elkaar. Spirituele mensen hebben over het algemeen minder vertrouwen in wetenschap.
Aha, goed om te weten. Dus als je sceptisch bent omtrent de vermeende grenzeloze mogelijkheden van nanotechnologie, genetische manipulatie en kunstmatige intelligentie…
Als je dus iemand bent die niet met zijn domme hoofd achter iedere reclameboodschap aanhobbelt alsof we hier met wondermiddelen van doen hebben…
Als dat het geval is, en je gelooft daar niet in, dan wordt dat in verband gebracht met het hebben van “minder vertrouwen in de wetenschap”! Prachtig! Hoe deze zeer specifieke technieken met hun overduidelijke beperkingen en alle “waan van de dag” die daaraan kleeft, deftig worden vastgenaaid aan “de wetenschap” als zodanig, zodat wie kritisch is op het eerste, ook voor een criticus van het laatste kan worden uitgemaakt…
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Wel ik ben geneigd om Amerauder te volgen betreffende die link naar de UVA.
Het is helemaal niet duidelijk dat de skepsis die deze mensen tegenover wetenschap hebben, gaat over de manier waarop wetenschap tot zijn bevindingen komt. Voor zover ik het artikel begrijp gaan deze mensen minder gemakkelijk mee met het vooruitgangsdenken. Ze lijken skeptisch t.o.v. het idee dat wetenschap al onze problemen wel zal oplossen. Je kan dat ook skeptisch tegenover wetenschap noemen maar dat is dan toch iets anders dan hoe ik die combinatie van woorden normaal zou begrijpen.
Het is helemaal niet duidelijk dat de skepsis die deze mensen tegenover wetenschap hebben, gaat over de manier waarop wetenschap tot zijn bevindingen komt. Voor zover ik het artikel begrijp gaan deze mensen minder gemakkelijk mee met het vooruitgangsdenken. Ze lijken skeptisch t.o.v. het idee dat wetenschap al onze problemen wel zal oplossen. Je kan dat ook skeptisch tegenover wetenschap noemen maar dat is dan toch iets anders dan hoe ik die combinatie van woorden normaal zou begrijpen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Amerauder, Axxyanus, e.a.,
Kom nou, let even op!
Mijn antwoord was aan MaartenV die tijdenlang berichten neerzette met wat volgens hem wetenschappelijk was aangetoond. (Lijfloze bewustzijn voornamelijk)
Nu dat wetenschappelijke ontbrak heb ik dat maar ingevuld met een enquete door een wetenschappelijk instituut EN een waarlijk wetenschappelijk onderzoeken van en religie(s) en spiritualiteit(en).
Alsof de door MaartenV gesuggereerde tweedeling voldoende zou zijn om aan de menselijke geloofgulzigheid voldoende recht te doen.
Roe
Kom nou, let even op!
Mijn antwoord was aan MaartenV die tijdenlang berichten neerzette met wat volgens hem wetenschappelijk was aangetoond. (Lijfloze bewustzijn voornamelijk)
Nu dat wetenschappelijke ontbrak heb ik dat maar ingevuld met een enquete door een wetenschappelijk instituut EN een waarlijk wetenschappelijk onderzoeken van en religie(s) en spiritualiteit(en).
Alsof de door MaartenV gesuggereerde tweedeling voldoende zou zijn om aan de menselijke geloofgulzigheid voldoende recht te doen.
Roe
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Hoe waarlijk het wetenschappelijk onderzoek ook was. Dat artikel had een tendentieze titel die een andere uitkomst suggereerde dan die naar voor kwam wanneer het artikel werd gelezen. Suggereren dat sprituele mensen wantrouwiger staan ten op zichte van wetenschappelijke resultaten door die mensen weg te zetten als sceptisch over wetenschap, terwijl het blijkbaar gaat om een sceptisme t.o.v. de mogelijkheid dat wetenschap onze problemen zal kunnen oplossen en niet over sceptisme t.o.v wetenschappelijk bevindingen, lijkt me meer te maken te hebben met een agenda om spirituele mensen negatief neer te zetten dan om enkel te rapporteren over de resultaten van waarlijk wetenschappelijk onderzoek.heeck schreef: ↑20 jan 2025 20:26 Amerauder, Axxyanus, e.a.,
Kom nou, let even op!
Mijn antwoord was aan MaartenV die tijdenlang berichten neerzette met wat volgens hem wetenschappelijk was aangetoond. (Lijfloze bewustzijn voornamelijk)
Nu dat wetenschappelijke ontbrak heb ik dat maar ingevuld met een enquete door een wetenschappelijk instituut EN een waarlijk wetenschappelijk onderzoeken van en religie(s) en spiritualiteit(en).
Alsof de door MaartenV gesuggereerde tweedeling voldoende zou zijn om aan de menselijke geloofgulzigheid voldoende recht te doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Peter van Velzen
- Site Admin
- Berichten: 21144
- Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
- Locatie: ampre muang trang thailand
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Een agenda? Geen onbewust vooroordeel?axxyanus schreef: ↑20 jan 2025 22:10Hoe waarlijk het wetenschappelijk onderzoek ook was. Dat artikel had een tendentieze titel die een andere uitkomst suggereerde dan die naar voor kwam wanneer het artikel werd gelezen. Suggereren dat sprituele mensen wantrouwiger staan ten op zichte van wetenschappelijke resultaten door die mensen weg te zetten als sceptisch over wetenschap, terwijl het blijkbaar gaat om een sceptisme t.o.v. de mogelijkheid dat wetenschap onze problemen zal kunnen oplossen en niet over sceptisme t.o.v wetenschappelijk bevindingen, lijkt me meer te maken te hebben met een agenda om spirituele mensen negatief neer te zetten dan om enkel te rapporteren over de resultaten van waarlijk wetenschappelijk onderzoek.heeck schreef: ↑20 jan 2025 20:26 Amerauder, Axxyanus, e.a.,
Kom nou, let even op!
Mijn antwoord was aan MaartenV die tijdenlang berichten neerzette met wat volgens hem wetenschappelijk was aangetoond. (Lijfloze bewustzijn voornamelijk)
Nu dat wetenschappelijke ontbrak heb ik dat maar ingevuld met een enquete door een wetenschappelijk instituut EN een waarlijk wetenschappelijk onderzoeken van en religie(s) en spiritualiteit(en).
Alsof de door MaartenV gesuggereerde tweedeling voldoende zou zijn om aan de menselijke geloofgulzigheid voldoende recht te doen.
Ik wens u alle goeds
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Als ik tussen die twee moet kiezen, lijkt het eerste mij waarschijnlijker. Maar misschien dat we het cynischer moeten bekijken en gaat het alleen maar om click bait.Peter van Velzen schreef: ↑21 jan 2025 01:16Een agenda? Geen onbewust vooroordeel?axxyanus schreef: ↑20 jan 2025 22:10 Hoe waarlijk het wetenschappelijk onderzoek ook was. Dat artikel had een tendentieze titel die een andere uitkomst suggereerde dan die naar voor kwam wanneer het artikel werd gelezen. Suggereren dat sprituele mensen wantrouwiger staan ten op zichte van wetenschappelijke resultaten door die mensen weg te zetten als sceptisch over wetenschap, terwijl het blijkbaar gaat om een sceptisme t.o.v. de mogelijkheid dat wetenschap onze problemen zal kunnen oplossen en niet over sceptisme t.o.v wetenschappelijk bevindingen, lijkt me meer te maken te hebben met een agenda om spirituele mensen negatief neer te zetten dan om enkel te rapporteren over de resultaten van waarlijk wetenschappelijk onderzoek.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Even terug over de spirituele technieken:
Yogische Technieken: Traditionele hindoeïstische yogapraktijken met exotische ademhalingstechnieken en mentale manipulaties om eenheid met God te bereiken. Extreme voorbeelden zijn het doorsnijden van het tongriempje, zodat de tong naar achteren in de keel kan worden gekruld voor efficiëntere ademhaling om sneller eenheid met het goddelijke te bereiken.
Dit is vergelijkbaar met holotropisch ademwerk om via hyperventilatie een constrictie van de bloedvaten in het brein kan bereiken waardoor men een stervend brein imiteert en daarbij dichter bij het Goddelijke komt in de ervaring.
Uithongering en Vasten: Langdurig vasten of zelfs bijna verhongeren, om hoger bewustzijn en visionaire staten op te wekken.
Om weer het brein in een disruptieve status te brengen dat ons in contact brengt met het goddelijke.
Native American Vision Quests: Rituelen waarbij men de wildernis in wordt gestuurd zonder voedsel of water gedurende dagen, wat hallucinaties veroorzaakt op de rand van de dood. Weer om contact met het Goddelijke te veroorzaken.
Native American Sundance-ceremonie: Rituelen waarbij de huid wordt doorboord met metalen staven, touwen worden bevestigd en men danst onder extreme hitte om visionaire ervaringen te bereiken.
Oude Dooppraktijken: Oude dooprituelen waarbij men onder water wordt gehouden tot vlak voor het verdrinken, wat een ervaring van bijna-dood en wedergeboorte moest simuleren.
Ascese: Leven in isolatie onder zware omstandigheden, zoals in bergen of woestijnen, zonder moderne hulpmiddelen, waarbij beoefenaars levensbedreigende situaties trotseren om verlichting te cultiveren.
Gebruik van Psychedelica:
Hindoeïsme: In de Rigveda wordt "Soma" genoemd, vermoedelijk een psychedelische stof, mogelijk paddenstoelen.
Grieken: De Eleusinische Mysteriën gebruikten een psychedelische drank, waarschijnlijk afgeleid van de ergot-schimmel, die verwant is aan LSD.
Psychedelica zoals paddenstoelen waren de basis van veel religieuze tradities wereldwijd.
Modern onderzoek toont dat psychedelica voor sterke vermindering van de hersenactiviteit lijkt wat vaak tot egodissolutie leidt, tot eenheid met alles en tot mystieke ervaringen leidt.
Dus men heeft verschillende technieken gebruikt zodat men rechtstreeks contact kreeg met het goddelijke en niet afhankelijk was van religies of priesters.
Yogische Technieken: Traditionele hindoeïstische yogapraktijken met exotische ademhalingstechnieken en mentale manipulaties om eenheid met God te bereiken. Extreme voorbeelden zijn het doorsnijden van het tongriempje, zodat de tong naar achteren in de keel kan worden gekruld voor efficiëntere ademhaling om sneller eenheid met het goddelijke te bereiken.
Dit is vergelijkbaar met holotropisch ademwerk om via hyperventilatie een constrictie van de bloedvaten in het brein kan bereiken waardoor men een stervend brein imiteert en daarbij dichter bij het Goddelijke komt in de ervaring.
Uithongering en Vasten: Langdurig vasten of zelfs bijna verhongeren, om hoger bewustzijn en visionaire staten op te wekken.
Om weer het brein in een disruptieve status te brengen dat ons in contact brengt met het goddelijke.
Native American Vision Quests: Rituelen waarbij men de wildernis in wordt gestuurd zonder voedsel of water gedurende dagen, wat hallucinaties veroorzaakt op de rand van de dood. Weer om contact met het Goddelijke te veroorzaken.
Native American Sundance-ceremonie: Rituelen waarbij de huid wordt doorboord met metalen staven, touwen worden bevestigd en men danst onder extreme hitte om visionaire ervaringen te bereiken.
Oude Dooppraktijken: Oude dooprituelen waarbij men onder water wordt gehouden tot vlak voor het verdrinken, wat een ervaring van bijna-dood en wedergeboorte moest simuleren.
Ascese: Leven in isolatie onder zware omstandigheden, zoals in bergen of woestijnen, zonder moderne hulpmiddelen, waarbij beoefenaars levensbedreigende situaties trotseren om verlichting te cultiveren.
Gebruik van Psychedelica:
Hindoeïsme: In de Rigveda wordt "Soma" genoemd, vermoedelijk een psychedelische stof, mogelijk paddenstoelen.
Grieken: De Eleusinische Mysteriën gebruikten een psychedelische drank, waarschijnlijk afgeleid van de ergot-schimmel, die verwant is aan LSD.
Psychedelica zoals paddenstoelen waren de basis van veel religieuze tradities wereldwijd.
Modern onderzoek toont dat psychedelica voor sterke vermindering van de hersenactiviteit lijkt wat vaak tot egodissolutie leidt, tot eenheid met alles en tot mystieke ervaringen leidt.
Dus men heeft verschillende technieken gebruikt zodat men rechtstreeks contact kreeg met het goddelijke en niet afhankelijk was van religies of priesters.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Bestond het 'wurgspel' destijds nog niet?
Het 'wurgspel'. Één van de 'spirituele technieken' uit mijn lagere schooltijd ...
... afstervende hersencellen schijnen nou eenmaal
zo af en toe sprituele ervaringen op te wekken.
Zie eventueel in hoofdstuk 'Maatschappijkritiek' topic:
BTW:
Afstervende hersencellen aanbevelen lijkt me echt niet verstandig!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Inderdaad, de zogenaamde choking games word helaas door tieners gebruikt om zulke ervaringen op te wekken. Met soms dodelijke gevolgen.HierEnNu schreef: ↑27 jan 2025 04:40![]()
Bestond het 'wurgspel' destijds nog niet?
Het 'wurgspel'. Één van de 'spirituele technieken' uit mijn lagere schooltijd ...
... afstervende hersencellen schijnen nou eenmaal
zo af en toe sprituele ervaringen op te wekken.
Zie eventueel in hoofdstuk 'Maatschappijkritiek' topic:
BTW:
Afstervende hersencellen aanbevelen lijkt me echt niet verstandig!
Niet aan te bevelen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Re: Het verschil tussen dogmatische religie en spirituele praktijken
Ik weet niet of dit minder dogmatisch is. Zeker jij houdt dogmatisch vast aan het idee dat men door middel van deze technieken rechtstreeks in contact komt met het goddelijke of hoe je dit ook wil noemen.MaartenV schreef: ↑26 jan 2025 18:11 Even terug over de spirituele technieken:
...
Modern onderzoek toont dat psychedelica voor sterke vermindering van de hersenactiviteit lijkt wat vaak tot egodissolutie leidt, tot eenheid met alles en tot mystieke ervaringen leidt.
Dus men heeft verschillende technieken gebruikt zodat men rechtstreeks contact kreeg met het goddelijke en niet afhankelijk was van religies of priesters.
Het lijkt me evengoed mogelijk dat men door dit soort technieken de hersenen in een soort paniek toestand brengt dat dan tot dit soort ervaringen leidt die echter eerder waanvoorstellingen zijn dan dat ze iets met een echt goddelijk contact te maken zouden hebben.
Een beetje zoals meevliegen in een vliegtuig dat een paraboolbaan volgt. Het geeft de ervaring dat men niet aan de zwaartekracht onderhevig is, terwijl men zich volop beweegt in een door zwaartekracht bepaald traject.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman