Joodse geschiedenis

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Joodse geschiedenis

Bericht door Peter van Velzen »

Ik beb begonnen met de video's van Sam aranow over dit onderwerp te bekijken.
Ik kwam een bewering die nogal afwijkt van wat ChaimNimsky hierbeweerde, namelijk dat er reeds in 200 BCE meer Joden in de diaspora woonden dan in Judea en dat de steden Alexandrië, Antioch, Babylon en Cyene ieder een groter aantal Joden bevatten dan Jerusalem. Dit is niet slechts de mening van Sam, maar van veel historici.

Hij kwam ook met een verassing met betrekking tot de ark des verbonds
Deze zou niet in de tijd van David en Salomon naar Jerusalem zijn gebracht, maar door Josiah!(640/641-609) en verdween kort daarna weer, omdat ze haar doel (het verenigen van de gebieden van het verdwenen koninkrijk Israël en Judea door het samenvoegen van alle priesters in de tempel in Jerusalem). Ik wist niets van deze alternatieve geschiedenis.

Terwijl ik nog altijd dacht dat synagoges vóór 70 CE uitsluitend in de Diaspora bestonden, heeft men reeds 9 synagoges binnen de grenzen van Judea ontdekt, waarvan de oudste uit de tweede Eeuw BCE stamde. Wel staat nog steeds overeind de ze hun oorsprong hadden in de Diaspora.

Wat Sam beweert over Jezus lijkt mij echter helemaal niets met geschiedenis te maken te hebben.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Joodse geschiedenis

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 24 mar 2025 04:03 Ik beb begonnen met de video's van Sam aranow over dit onderwerp te bekijken.
Ik kwam een bewering die nogal afwijkt van wat ChaimNimsky hierbeweerde, namelijk dat er reeds in 200 BCE meer Joden in de diaspora woonden dan in Judea en dat de steden Alexandrië, Antioch, Babylon en Cyene ieder een groter aantal Joden bevatten dan Jerusalem. Dit is niet slechts de mening van Sam, maar van veel historici.

Hij kwam ook met een verassing met betrekking tot de ark des verbonds
Deze zou niet in de tijd van David en Salomon naar Jerusalem zijn gebracht, maar door Josiah!(640/641-609) en verdween kort daarna weer, omdat ze haar doel (het verenigen van de gebieden van het verdwenen koninkrijk Israël en Judea door het samenvoegen van alle priesters in de tempel in Jerusalem). Ik wist niets van deze alternatieve geschiedenis.

Terwijl ik nog altijd dacht dat synagoges vóór 70 CE uitsluitend in de Diaspora bestonden, heeft men reeds 9 synagoges binnen de grenzen van Judea ontdekt, waarvan de oudste uit de tweede Eeuw BCE stamde. Wel staat nog steeds overeind de ze hun oorsprong hadden in de Diaspora.

Wat Sam beweert over Jezus lijkt mij echter helemaal niets met geschiedenis te maken te hebben.
Ik dacht dat ik dat ook heb aangestipt.
Er zijn schrijvers uit die tijd die stelden dat er alleen al in Alexandrië er meer woonden.

Het lijkt me goed mogelijk dat er meerdere van deze arken zijn geweest.

Koning Josia concentreerde de eredienst in Jeruzalem en zamelde veel geschriften in.
Hij verbood diensten buiten de tempel en schafte de Stadgod van Jeruzalem af.

De ark wordt nog wel genoemd in de Maccabeeën.
(hij zou verstopt zijn, wat naar mijn mening best een historische kern kan hebben.)

PS.
Het begrip Jood is waarschijnlijk pas in of na de ballingschap ontstaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 19 mar 2025 23:56 Joden hebben een historische en culturele band met het land Israel die duizenden jaren teruggaat. Oude Joodse koninkrijken, zoals het koninkrijk Jehoedah en Israel, bestonden al rond 1000 v Chr.
Ik heb even gegoogeld maar de enige bron daarvoor is het oude testament en het wordt niet door andere bronnen of vondsten ondersteund. Voor een atheïst en vrijdenker vind ik het dus een vreemde opmerking.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bonjour schreef: 24 mar 2025 22:37
ChaimNimsky schreef: 19 mar 2025 23:56 Joden hebben een historische en culturele band met het land Israel die duizenden jaren teruggaat. Oude Joodse koninkrijken, zoals het koninkrijk Jehoedah en Israel, bestonden al rond 1000 v Chr.
Ik heb even gegoogeld maar de enige bron daarvoor is het oude testament en het wordt niet door andere bronnen of vondsten ondersteund. Voor een atheïst en vrijdenker vind ik het dus een vreemde opmerking.
Niet zo vreemd. Koning Ahab van Israël wordt in assyrische bronnen genoemd, als een van de bondgenoten die in 853BCE strijd leverden tegen Shalmaneser III. "Rond 1000 BCE is" nogal grof afgerond. Zelfs volgens de bijbel bestond het koninkrijk Israël pas in 930 BCE. ChaimNimsky hanteert blijkbaar een foutmarge van minstens 70 jaar. Mogelijkerwijs was Judea nog ouder, maar daar is buiten de bijbel geen aanwijzing voor. Maar je hoeft niet aan het bestaan van een gezamelijk koninkrijk te geloven, om tot de uitspraak "rond 1000 BCE" te komen. Het koninkrijk Israël "joods" noemen is wel zeer discutabel. Je zou het ook Kanaanitisch kunnen noemen of Samaritaans of zelfs Phoenicisch..
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Volgens mij is je opmerking feitelijk misschien juist maar voor de band die Joden met het land voelen is het emotioneel gezien volstrekt irrelevant.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Wat ik ook niet wist was dat de massale zelfmoord van de Siccari in Masada, volgens velen nooit had plaatsgevonden. Sam presenteert dit als een bewust verzinsel van Josephus. achteraf corrigeert hij dat en geeft toe dat tenminste 10 van de siccari dit wel hadden gedaan. Men heeft zelfs de lootjes (potscherven) gevonden waarop zij hun namen hadden geschreven.

Hij maakt melding van de genetische verscheidenheid onder de huidige Joden, waarbij behalve veel overeenkomsten met de bevolking temidden waarvan ze leefden een grote bijdrage was van de oorspronkelijke bevolking van de levant alsmede een grote bijdrage van Iraanse genen.

Ik heb ook de gegevens ten aanzien van de Palestijnen opgezocht en ontdekt, dat - hoewel er een aanzienlijke bijdrage was vanuit Arabië er - in mannelijke lijn - een grotere overeenkomst was tussen (Volgens de grafiekjen die Sam toont: met name Askenazim en Marrokaanse) Joden en de Palestijnen dan tussen de verschillende Joden en de plaatselijke bevolking waarnaast ze leefden. Beiden stammen voor een groot deel af van de oorspronkelijk kanaanitische bevolking uit de bronstijd. De Palestijnen spreken tegenwoordig weliswaar Arabisch, maar zijn grotendeels van inheemse afstamming. In vrouwelijk lijn was er kennelijk ook import uit Afrika.
Op dat gebied had ChaimNimsky het dus mis.

Hij meld verder dat zaken waarvan velen menen dat ze veel ouder waren. Met name de Joodse visie van de Messias en ook de Bar-Mitwa, van na de verwoesting van de tempel stammen.

Een tweede Joodse revolte die mij tot op heden onbekend was. Vond - in tegenstelling tot de eerste in de Diaspora plaats. Met name in Mesopotamië, Lybië, Cyprus (waar de complete Griekse bevolking zou zijn uitgemoord) en Egypte. Uiteindelijk verloren de Joden en de laatste werden in Judea gearresteerd. Nadat Keizer Trajanus was overleden, besloot Hadrianus de Joden uit de opstandige Diaspora naar Judea te verplaatsen en hij plande zelfs een herbouw van de tempel.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Daar ga ik niet volledig in mee.

Achab uit het huis Omri komt in niet Bijbelse bronnen meerdere malen voor. (ook Omri wordt genoemd)

Achab nam deel aan een soort mini volkeren slag en behoorde bij de overwinnaars.
Deze slag wordt ook in niet-Bijbelse bronnen voor en stemt redelijk overeen de Bijbelse.

Wanneer Omri de macht greep is omstreden 888/878/882? terwijl Koning David in ongeveer 1000 wordt geplaatst.
Er is dus maar een dikke honderd jaar tussen Omri en David.

Het is in mijn ogen onwaarschijnlijk dat alles voor Omri is verzonnen.
Het staatje Judea kan dus best hebben bestaan.

Wel waren het allemaal Kanaänieten ook de Phoeniciers die oorspronkelijk allemaal stad-staatjes waren opgedeeld.

PS.
Het rijk van David en Salomo heeft nooit bestaan.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 25 mar 2025 06:53
Volgens mij is je opmerking feitelijk misschien juist maar voor de band die Joden met het land voelen is het emotioneel gezien volstrekt irrelevant.
Ze mogen best een band het land hebben. En dat mag ook op basis zijn van verzonnen verhalen. Maar ze mogen er niet over liegen.

Bovendien zou dit Joodse rijk dan ouder zijn dan de Thora. (Volgens de wetenschappelijke analyse)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 25 mar 2025 08:22
Mullog schreef: 25 mar 2025 06:53
Ze mogen best een band het land hebben. En dat mag ook op basis zijn van verzonnen verhalen. Maar ze mogen er niet over liegen.

Bovendien zou dit Joodse rijk dan ouder zijn dan de Thora. (Volgens de wetenschappelijke analyse)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
Geschiedenis is feitelijk een grote leugen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 24 mar 2025 04:03Dit is niet slechts de mening van Sam, maar van veel historici
Ook de mijne. Ik had het over de versnelde diaspora van na de verwoesting van de Tweede Tempel en de Bar Kochba-opstand, toen de Joodse bevolking in Jehoedah het meeste daalde -- van enkele miljoenen naar hooguit enkele honderdduizenden.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

ChaimNimsky schreef: 25 mar 2025 09:02
Peter van Velzen schreef: 24 mar 2025 04:03Dit is niet slechts de mening van Sam, maar van veel historici
Ook de mijne. Ik had het over de versnelde diaspora van na de verwoesting van de Tweede Tempel en de Bar Kochba-opstand, toen de Joodse bevolking in Jehoedah het meeste daalde -- van enkele miljoenen naar hooguit enkele honderdduizenden.
Het is niet zo waarschijnlijk dat er toen zoveel mensen in dat gebied leefden.

Volgens sommige schattingen had het Romeinse Rijk in die tijd een kleine 85 miljoen inwoners, maar er zijn lagere schattingen.
ChaimNimsky
Superposter

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 mar 2025 09:03 Het begrip Jood is waarschijnlijk pas in of na de ballingschap ontstaan.
In de tijd van de koninkrijken Israel - het noorden - en Jehoedah - het zuiden - waren de inwoners Jisra'eliem (Israelieten). Na de vernietiging van het noordelijke koninkrijk Israel door de Assyriërs bleven vooral de inwoners van Jehoedah en de term Jehoedie verwees oorspronkelijk gewoon naar een inwoner van het koninkrijk Jehoedah. Na de terugkeer uit Babylon onder Perzisch bestuur werd de term Jehoedie breder gebruikt voor alle afstammelingen van de Jisra'eliem en Jehoediem ongeacht hun stam. In de Hellenistische en Romeinse periode kreeg de term een nog bredere betekenis en werd het een combinatie van religieuze, etnische en culturele identiteit en de Septuagint vertaalde de term als Ἰουδαῖος - "Ioudaios" -, wat in de Romeinse wereld werd overgenomen: iudaeus, getranslitereerd naar het Nederlands klinkt dit als "Joedaoes".
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Peter van Velzen schreef: 25 mar 2025 02:22Het koninkrijk Israël "joods" noemen is wel zeer discutabel. Je zou het ook Kanaanitisch kunnen noemen of Samaritaans of zelfs Phoenicisch..
De Israelieten waren oorspronkelijk Kana'anieten die zich later begonnen te ontwikkelen tot een aparte groep, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van het Koninkrijk Israel.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Er is aanzienlijke archeologische en historische ondersteuning voor het bestaan van de oude koninkrijken Israel en Jehoedah. De Stele van Merneptah uit ongeveer 1200 voor onze jaartelling is een van de oudste niet-bijbelse vermeldingen van Israel als een volk in Kana'an. De Tel Dan-inscriptie uit de 9de eeuw voor onze jaartelling verwijst naar het 'Huis van David', wat het bestaan van een Davidische dynastie bevestigt. Daarnaast beschrijft de Mesja-stele uit de 9de eeuw voor onze jaartelling een conflict tussen Mo'ab en Israel, wat de aanwezigheid van een Israelisch koninkrijk ondersteunt. Verder worden koningen van Israel en Jehoedah genoemd in Assyrische en Babylonische kronieken uit de 8e-6e eeuw voor onze jaartelling. Archeologische opgravingen in steden zoals Jeruzalem, Samaria (op de Westbank) en Lachis (nabij Be'ersjeva) en bieden ook fysiek bewijs van deze koninkrijken en hun ontwikkeling.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

ChaimNimsky schreef: 25 mar 2025 10:16
Er is aanzienlijke archeologische en historische ondersteuning voor het bestaan van de oude koninkrijken Israel en Jehoedah. De Stele van Merneptah uit ongeveer 1200 voor onze jaartelling is een van de oudste niet-bijbelse vermeldingen van Israel als een volk in Kana'an. De Tel Dan-inscriptie uit de 9de eeuw voor onze jaartelling verwijst naar het 'Huis van David', wat het bestaan van een Davidische dynastie bevestigt. Daarnaast beschrijft de Mesja-stele uit de 9de eeuw voor onze jaartelling een conflict tussen Mo'ab en Israel, wat de aanwezigheid van een Israelisch koninkrijk ondersteunt. Verder worden koningen van Israel en Jehoedah genoemd in Assyrische en Babylonische kronieken uit de 8e-6e eeuw voor onze jaartelling. Archeologische opgravingen in steden zoals Jeruzalem, Samaria (op de Westbank) en Lachis (nabij Be'ersjeva) en bieden ook fysiek bewijs van deze koninkrijken en hun ontwikkeling.
Er wordt slechts gesproken van Het huis van David, meer niet.
Het gaat over een tijdstip na Achab de tekst bewijst dus niets over het bestaan van Judea rond 1000.
Plaats reactie