Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdracht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdracht

Bericht door MaartenV »

Er is iets dat wel sneller dan het licht gaat en instantaan informatie overdraagt = elektriciteit in een geleidend circuit. Als je een circuit sluit op een stroombron zal de elektriciteit instanstaan van de ene pool naar de andere reizen via een geleidend circuit, ongeacht de afstand. Veel sneller dan het licht dus... De elektriciteit bereikt instantaan de andere pool, ook al is het circuit duizenden kilometers of zelfs lichtjaren lang. Laat je dus niets wijsmaken dat de lichtsnelheid het snelste is wat je qua transport van informatie kan hebben.

Wanneer een energiecentrale uitvalt en daarna terug werkt, zal instantaan het licht in je huis branden. Instantane reizing door ruimte van de elektriciteit.

Sneller dan het licht bestaat dus.

(misschien is het een kwestie van perceptie).
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Bonjour
Moderator

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door Bonjour »

Ik heb hieraan gemeten en die metingen hadden een ander resultaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
axxyanus
Moderator

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 19 mei 2025 17:23 Er is iets dat wel sneller dan het licht gaat en instantaan informatie overdraagt = elektriciteit in een geleidend circuit. Als je een circuit sluit op een stroombron zal de elektriciteit instanstaan van de ene pool naar de andere reizen via een geleidend circuit, ongeacht de afstand. Veel sneller dan het licht dus...
Jij zou toch echt de zaken wat beter moeten doordenken.

Als je een waterleiding hebt en daar langs één kant druk op zet, dan zal er langs de andere kant ook dadelijk water uitstromen, hoe lang de waterleiding ook is. Is het water dan ook sneller dan het licht gereist? Neen, natuurlijk niet, het water dat uit de kraan stroomt was al in de kraan, toen die opengedraaid werd.

En ja er zijn belangrijke verschillen tussen electriciteit en waterstromen, maar in dit geval is de gelijkenis voldoende om de denkfout in het openingsbericht aan het licht te brengen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als je een puls zet op een datakabel, en die 'sluit je niet goed af' krijg je een reflectie. Vroeger zag je dat regelmatig op de analoge tv's met een tweede beeld dat verder naar rechts vaag getoond werd.

Bij Westerbork hadden ze een probleem dat een signaal van de achterste schotel later bij het centrale punt was als de de voorste schotel. Dat hebben ze opgelost door meters kabel extra te gaan gebruiken, zodat elke schotel evenveel meters kabel had, en de signalen gelijk binnen komen.

Er zijn massa's voorbeelden die net de andere kant op wijzen dan MaartenV naar toe wil.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

MaartenV schreef: 19 mei 2025 17:23 Er is iets dat wel sneller dan het licht gaat en instantaan informatie overdraagt = elektriciteit in een geleidend circuit. Als je een circuit sluit op een stroombron zal de elektriciteit instanstaan van de ene pool naar de andere reizen via een geleidend circuit, ongeacht de afstand. Veel sneller dan het licht dus... De elektriciteit bereikt instantaan de andere pool, ook al is het circuit duizenden kilometers of zelfs lichtjaren lang. Laat je dus niets wijsmaken dat de lichtsnelheid het snelste is wat je qua transport van informatie kan hebben.
Nonsens. Dat komt doordat het elektrisch veld zich razendsnel voortplant door de geleider, en niet omdat elektronen zelf direct aan de andere kant aankomen of omdat informatie sneller dan licht wordt overgedragen.

In een geleidende draad - zoals koper - zijn vrije elektronen al aanwezig, en zodra je de schakeling sluit, verandert het elektrisch veld in het hele circuit -- dit elektrisch veld is wat de elektronen aanzet tot bewegen. Deze verandering van het veld plant zich voort door het materiaal met een snelheid die niet heel ver van de lichtsnelheid vandaan ligt -- typisch zo'n 200.000 kilometer per seconde in koper.
Exact.
Zionist
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 19 mei 2025 17:23 Er is iets dat wel sneller dan het licht gaat en instantaan informatie overdraagt = elektriciteit in een geleidend circuit. Als je een circuit sluit op een stroombron zal de elektriciteit instanstaan van de ene pool naar de andere reizen via een geleidend circuit, ongeacht de afstand. Veel sneller dan het licht dus... De elektriciteit bereikt instantaan de andere pool, ook al is het circuit duizenden kilometers of zelfs lichtjaren lang. Laat je dus niets wijsmaken dat de lichtsnelheid het snelste is wat je qua transport van informatie kan hebben.

Wanneer een energiecentrale uitvalt en daarna terug werkt, zal instantaan het licht in je huis branden. Instantane reizing door ruimte van de elektriciteit.

waarom hou je je niet bij je fuzzy gedoe dat toch niet bewijsbaar is .
met deze tekst maak je je eigenlijk wel stevig belachelijk , zeker als je tekst zoals 'laat je dus niet wijsmaken ....' begint te gebruiken.

droevig
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Voor zover je het informatie overdracht mag noemen, geldt een instant verbinding voor zover ik weet alleen voor verstrengelde deeltjes in de quantum fysica.
Op je claim over electriciteit is al gereageerd.

Ik ben oprecht benieuwd:
wat zit er voor gedachte achter deze post?
Laat je dus niets wijsmaken dat de lichtsnelheid het snelste is wat je qua transport van informatie kan hebben.
Suggereer je dat bekende kennis wordt achtergehouden (maar jij weet het wel) ?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ok, misschien heb ik het verkeerd verstaan, maar volgens het tekstboek dat ik bij mij heb over elektronica wordt het volgende gesteld:

Vergelijk elektrische stroom met een waterslang: stuw je aan het ene uiteinde water, dan zie je aan het andere eind direct beweging.

Niet omdat watermoleculen zich verplaatsen van A naar B, maar omdat al het water zich als geheel verplaatst in de slang.
Zo ook is het volgens het tekstboek zo in een geleider: de hele elektronenketen komt tegelijk in beweging, zonder dat er één elektron van begin tot eind moet reizen. Daarom vond ik dat je dat als 'instantaan' kan interpreteren.

Maar als ik fout ben daarin, dan klopt het niet wat het tekstboek schrijft.

Maar volgens mij zou je het zo wel kunnen interpreteren, dat er instantaan een reactie aan het uiteinde verschijnt, net op het moment dat de anode een elektron afgeeft.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 19 mei 2025 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

gerard_m schreef: 19 mei 2025 21:03 Voor zover je het informatie overdracht mag noemen, geldt een instant verbinding voor zover ik weet alleen voor verstrengelde deeltjes in de quantum fysica.
instantane correlatie maar geen directe informatieoverdracht.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Wat je schrijft is gewoon niet waar.

Wanneer er wordt aangesloten wordt er een (vectoriëel) veld aangelegd en dit veld breidt zich uit met de lichtsnelheid.
Wat jij stroom noemt is elektronendrift die dan op gang komt, deze drift is heel traag meestal nog geen 1mm/sec.

Dat je verhaal onzin is blijkt hieruit: Men kan meten waar in een kabel de breuk zit door er een puls te zetten en te meten wanneer die terug is.
Dit klopt helemaal met de theorie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 19 mei 2025 18:15
MaartenV schreef: 19 mei 2025 17:23 Er is iets dat wel sneller dan het licht gaat en instantaan informatie overdraagt = elektriciteit in een geleidend circuit. Als je een circuit sluit op een stroombron zal de elektriciteit instanstaan van de ene pool naar de andere reizen via een geleidend circuit, ongeacht de afstand. Veel sneller dan het licht dus...

Als je een waterleiding hebt en daar langs één kant druk op zet, dan zal er langs de andere kant ook dadelijk water uitstromen, hoe lang de waterleiding ook is. Is het water dan ook sneller dan het licht gereist? Neen, natuurlijk niet, het water dat uit de kraan stroomt was al in de kraan, toen die opengedraaid werd.

En ja er zijn belangrijke verschillen tussen electriciteit en waterstromen, maar in dit geval is de gelijkenis voldoende om de denkfout in het openingsbericht aan het licht te brengen.
Om die druk op te bouwen is ook tijd nodig. (wel is waar een hele kleine tijd maar niet instantie)

Bij vaste stoffen kun je het met het blote ook waarnemen met een bekende proef.
Zet een metalen staaf onwrikbaar vast en plaats aan de ene kant een licht bolletje.
Geef een ferme tik met de hamer op de andere kant.
Pas wat later vliegt het bolletje weg.

Dit heeft dacht ik een naam, maar die herinner ik met niet meer.
Misschien dat Bonjour dat weet, dan zal er wel ergens een filmpje over zijn.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

De advocaat van de duivel:

Sneller dan licht komt voor bij verstrengeling.

Maar daar wordt geen informatie verstuurd maar slechts formatie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 mei 2025 10:33 Wanneer er wordt aangesloten wordt er een (vectoriëel) veld aangelegd en dit veld breidt zich uit met de lichtsnelheid.
Rekening houdend met diëlectricum. In een coax kabel reist een signaal met 2/3 lichtsnelheid, meende ik.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 mei 2025 10:39 Misschien dat Bonjour dat weet, dan zal er wel ergens een filmpje over zijn.
Nee, ken ik niet.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 20 mei 2025 10:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 mei 2025 10:33 Wanneer er wordt aangesloten wordt er een (vectoriëel) veld aangelegd en dit veld breidt zich uit met de lichtsnelheid.
Rekening houdend met diëlectricum. In een coax kabel reist een signaal met 2/3 lichtsnelheid, meende ik.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 mei 2025 10:39 Misschien dat Bonjour dat weet, dan zal er wel ergens een filmpje over zijn.
Nee, ken ik niet.
Je hebt gelijk, hele domme fout van me.

Het tweede is jammer, het is trouwens een proefje dat bij Longitudinale Golven hoort.

Daar heb ik gezocht maar vond alleen dit plaatje: https://de.wikipedia.org/wiki/Longitudinalwelle
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 mei 2025 10:39
axxyanus schreef: 19 mei 2025 18:15

Om die druk op te bouwen is ook tijd nodig. (wel is waar een hele kleine tijd maar niet instantie)
Dat klopt. Maar over het algemeen heeft een waterleiding die tijd gehad. Dus je hebt een leiding waar langs de ene kant druk wordt gezet en langs de andere kant een kraan. Op het moment dat je de kraan openzet heeft die druk dus al lang die kraan bereikt en komt het water er zowat onmiddelijk uit. In ieder geval sneller dan wanneer de kraan al open zou staan en je dan pas aan de andere kant druk op de leiding zet.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie