De directe aanleiding voor dit topic is de volgende video die ik op YouTube voorgeschoteld kreeg:
De Nederlandse journalist Rutger Castricum interviewt daar de voorzitter van een Vlaams-nationalistische studentenvereniging, Jens(?). Ze hebben het volgende gesprek:
Leuk detail: merk op dat Jens, als Vlaming, wordt ondertiteld, en Rutger niet. De implicatie is dat Vlamingen moeilijk te verstaan zijn en ondertitels nodig hebben om begrepen te worden.Jens: Het is een grote historische fout geweest, de Belgische revolutie. (...) Wij zijn van mening dat Vlaanderen en Nederland samen, dat dat één natie is, één volk. In die redenering moet die natie een staat krijg om te kunnen functioneren.
Rutger: Voel je je ook aangetrokken tot Nederland, jij persoonlijk?
Jens: Tuurlijk.
Rutger: Waar zit dat dan in?
Jens: Dezelfde taal en culturele identiteit.
Rutger: Wij verschillen ook wel heel veel, toch? Wij zijn bot en lomp, wij zijn zuinig, en Belgen zijn niet altijd even pienter! [lacht]
Jens: [lacht] Dat zijn de clichés.
Rutger: Maar Belgen zijn wel zachtaardiger, en liever en beleefde. Er zitten ook best wel verschillen.
Jens: Er zijn bepaalde verschillen, maar je kunt niet ontkennen dat we een culturele ruimte delen, dezelfde taal, dezelfde literatuur.
04:44 - 05:55
Ik heb er zelf wel vraagtekens bij. Volgens mij is er sprake van een scherp verschil in communicatiestijl dat wijst op verschillen in normen en waarden. Ik denk dat een belangrijke Nederlandse waarde die van eerlijkheid is. Je zegt wat je denkt en voelt zonder al te veel omwegen, ook al kan dat misschien schuren. In Vlaanderen is het volgens mij belangrijker om een prettig onderhouden te hebben en is de communicatie als gevolg veel implicieter en veel minder direct. Het voelt vervelend om iemand in verlegenheid te brengen of zelf in verlegenheid gebracht te worden, en mensen die dat doen worden met argwaan bekeken, zijn lomp, onhandig etc. Men spreekt in de sociologie ook wel van "low-context" en "high-context" culture. Ik heb zowel Vlaamse als Nederlandse vrienden en ik merk dit verschil heel duidelijk. Ik identificeer me zelf meer met de Vlaamse manier van doen (en laten); ik kom uit Nederlands-Limburg en heb als kind in België gewoond. Ik zie mezelf ook niet als Nederlander.
Wat vinden jullie van het standpunt van Jens? Zijn Vlamingen en Nederlanders hezelfde "volk" of dezelfde bevolkingsgroep? Is er echt sprake van twee culturen of misschien eerder van twee sub-culturen binnen een overkoepelende cultuur? Misschien is het leuk om wat over eigen ervaringen te delen hieromtrent.