Ik herken mijn eigen land niet meer!

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Nadat de PVV de regering verliet verwachtte ik een iets menselijker beleid,
maar ik word door dit demissionaire kabinet en 2e kamer voor ernstige
ethisch dilemma's geplaatst.

Eerst wordt mijn hulp aan mensen die, voor zover bekend, nog nooit een vlieg kwaad deden, van het ene op het andere moment gecriminaliseerd. Voortaan ben ik strafbaar als ik mensen tijdelijk ter overbrugging onderdak en een kopje soep aanbied, precies dezelfde lieve kwetsbare mensen die ik al vaker hielp, niet zozeer uit altruïsme hoor, want al vraag ik er niets voor terug, wederzijdsheid stel ik op prijs en men mag dan gerust een keer helpen in de tuin of de afwas doen en dergelijke. Gek genoeg zijn ze me dan extra dankbaar, zowel omdat ze dan wat om handen hebben, maar ook en vooral omdat ze iets terug kunnen doen.

Ik ben een democraat in hart en nieren, maar wat moet ik hier nou mee?
Mensen die ik als vrienden in nood ben gaan beschouwen laten barsten?
Omdat ik volgens de nieuwste wetten anders strafbaar ben?
Welke problemen ga ik riskeren met de woningbouw als ik op ouwe voet verder ga?
En de stress die ik mijn gezinnetje bezorg door bewust de wet te overtreden?

En dan dit, volledig over de top, om te voorkomen dat er veertien minderjarige vluchtelingen gehuisvest kunnen worden steken inwoners van Coevorden hun eigen woonplaats in de fik ...
... ik houd het hier niet droog bij hoor, ik wil eigenlijk weg uit dit kutland!
NOS Nieuws - vandaag, 16:22 schreef:

Coevorden zwicht voor gewelddadig protest,
'kunnen vluchtelingen geen veilig huis bieden'

De gemeente Coevorden ziet af van het huisvesten van veertien minderjarige vluchtelingen in vijf rijtjeswoningen. De burgemeester zei op een persconferentie dat hij de veiligheid van de vluchtelingen niet kan garanderen. Afgelopen dagen waren er in de wijk Tuindorp protesten en rellen vanwege de aangekondigde komst van de veertien vluchtelingen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Re: Ik herken mijn eigen land niet meer!

Bericht door dikkemick »

Vergeet niet dat alle partijen in de verkiezingsmodus staan en populair willen overkomen. En juist omdat PVV met asiel veel zetels had gescoord speelt m'n VVD hier op in.

Maar je hoeft natuurlijk niet op vvd te stemmen!
En als je een kop soep aan een (Palestijnse) vluchteling wil geven zou ik dat gewoon doen hoor.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 04 jul 2025 17:05
Welke problemen? Geen.
Allereerst komt deze wet waarschijnlijk niet door de 1e kamer. Dus er verandert gewoon niets.
En als dat wel zou lukken, zal niemand in de praktijk vervolgd gaan worden voor menselijke hulp, zoals iemand te eten geven.
Net als in de praktijk geen vervolging plaatsvindt voor 1 km te hard rijden of voor schuin oversteken.

Dus geen paniek, anders dan in de rest van Europa verandert er waarschijnlijk gewoon niets.
de asielinstroom blijft gewoon doorgaan waarmee we degenen die een lange reis kunnen maken blijven opvangen (en degenen die dat niet kunnen aan hun lot overlaten). Ook de mensensmokkel houden we in stand en illegalen hebben niets te vrezen, We gaan hopelijk 100.00 woningen per jaar bouwen zodat de woningnood niet nog groter gaat worden. En aangezien we dit miljarden kostende systeem in stand houden en defensie omhoog gaat, zullen we waarschijnlijk bezuinigingen krijgen op zaken als ouderenzorg, OV of sociale voorzieningen.

NB: ik ben ook democraat in hart en nieren. Ongeveer 70-75% van de nederlanders wil dat de immigratie beperkt wordt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

ik ga volledig mee, de tranen vloeiden, wat een kutland, nu nog creatief denken dat Gods plan toch tot uitvoer komt.
Misschien…
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 jul 2025 17:23:scissors:

En ook niet op Ingrid Coenradi als dit in het verkiezingsprogramma van JA21 komt,
want dan zeg ik sowieso NEE tegen geheel JA21!

---------------

gerard_m schreef: 04 jul 2025 17:49:scissors:
NB: ik ben ook democraat in hart en nieren.
Ongeveer 70-75% van de nederlanders wil dat de immigratie beperkt wordt.
We hebben het hier over mensen die al in Nederland zijn!

Onze regering en 2e kamer zijn akkoord gegaan met een wet en
die regering en 2e kamer vertegenwoordigen 100% van de Nederlanders ...
... en dus mij ook! Denk eens één stapje verder, en zo heel irreëel is dat niet,
dat Wilders&Co opnieuw aan regeren toe komen en
vervolgens die wet wel gewoon gehandhaafd wordt!

Hoe dan ook, die wet is wel goed gekeurd, nota bene uit populistisch oogpunt om Wilders uit het zadel te houden, maar ondertussen draaft het volk door en steekt de eigen woonplaats in de fik en voorkomt daarmee dat er in Couvorden legale immigranten, vluchtelingen, 14 minderjarige meisjes van 14-18 jaar niet krijgen waar ze recht op hebben en wat ze was toegezegd!

Wat gaat dit betekenen voor andere knokploegen die Wilders zijn zin desnoods met geweld door proberen te drijven? Al stil gestaan wat voor voorbeeldfunctie dit alles gaat krijgen? Wat zou je zeggen, hoeveel van die 70-75% van de Nederlanders die wil dat de immigratie beperkt wordt zijn bereid om dadelijk een speciale burgerwacht op te richten die gaat optreden daar waar de overheid niet handhaaft? Ben ik dadelijk nog veilig voor de buren die mij terecht zien als iemand die de wet overtreedt?

Al vergeten dat in grensplaatsen gewone burgers bij de grens mensen met een kleurtje aan de kant zetten en ID bewijs eisten om te checken of ze niet illegaal waren?
Waarna Geertje per twitter applaudiseerde en beloofde om mee te komen controleren?
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, dat je niet op de persoon Coenradie stemt siert je!

Je schrijft:
hoeveel van die 70-75% van de Nederlanders die wil dat de immigratie beperkt wordt zijn bereid om dadelijk een speciale burgerwacht op te richten die gaat optreden daar waar de overheid niet handhaaft? Ben ik dadelijk nog veilig voor de buren die mij terecht zien als iemand die de wet overtreedt?
1. Het moet nog door de eerste kamer
2. Dit is helaas een nadeel van democratie met stemmen en een groot deel van dit stemvee dat op personen en oneliners stemt.
3. Gelukkig is maar een heel klein gedeelte van dit domme stemvee in staat als burgerwacht op te treden. Ik denk (hoop) dat het overgrote deel vAn de Nederlanders nog enig fatsoen in de donder heeft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mijn kleine hartje breekt HIER door!

• Mensen die illegalen een handje willen helpen en
    les geven aan de kinderen van die illegalen,
    die zijn volgens de aangenomen wet strafbaar!
Ja, misschien gaat het niet door, maar die wet is er wel door!
Niet omdat men het er mee eens is, integendeel, puur vanwege populistische overwegingen!
Op deze manier ga ik Wilders nog mogen, omdat hij eerlijker is dan de rest!

Als zwevende kiezer, losgezongen van SP, overwoog ik destijds op de NSC te stemmen.
Gelukkig niet gedaan, anders zou ik na de schertsvertoning van huichelaar en NSC'er
Diederik Boomsma terwijl die zijn stemverklaring voorlas mezelf pijn hebben willen doen
als straf voor mijn medeplichtigheid! Zie eventueel video in onderstaande link.
Walgelijk, blijf dan in plaats gewoon voor één keer eens eerlijk!

Zoiets weg proberen te rationaliseren met als argument dat het allemaal niet door zal gaan vind ik ronduit ongepaste wishful thinking! Waarom? Omdat die wet er door is! Waarom moest dat?
Ze gaan met reces! Het moest ff snel, want anders kan hullie vakantie niet doorgaan ... :cry:

Wie met een functionerend geweten stemt er voor zulk een crimineel gedrocht:
NOS Nieuws - vandaag, 19:09 schreef:
Asielwetten na kort briefje toch door Kamer,
maar niemand weet hoe het verder gaat

Partijen hebben nog geen idee wat de consequenties precies zijn,
bijvoorbeeld voor mensen die illegalen een handje willen helpen
of les geven aan kinderen van illegalen.
Deze wet betekent dat als ik die kids wat Nederlands bijbreng en
een ontbijtje bezorg, dat ik de wet overtreed en dus strafbaar ben.
In mijn hier en nu vertoeven is niet altijd prettig hoor, maar dat betekent niet
dat ik daarom mee doe aan de vlucht naar voren, naar een illusoire toekomst.
.
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 04 jul 2025 17:49
HierEnNu schreef: 04 jul 2025 17:05
Welke problemen? Geen.
Allereerst komt deze wet waarschijnlijk niet door de 1e kamer. Dus er verandert gewoon niets.
En als dat wel zou lukken, zal niemand in de praktijk vervolgd gaan worden voor menselijke hulp, zoals iemand te eten geven.
Net als in de praktijk geen vervolging plaatsvindt voor 1 km te hard rijden of voor schuin oversteken.
...
Welke problemen?

Dat in de wet staat dat je strafbaar bent als je een illegaal een kopje koffie geeft. En hoe mooi het ook door de dames heren politici wordt omschreven, het staat in de wet, punt.

En dan zal er vast wel jurisprudentie ontstaan over dat kopje soep. Maar er is een heel grijs gebied tussen humanitaire hulp en strafbaar handelen. En uiteindelijk staat in de wet wat in de wet staat. En met een door populisten verhardende maatschappij kan er zomaar een moment komen dat de rechter de wet naar de letter gaat uitleggen. We hebben hier tenslotte een eenmans one issue partij die zelf het bezit van de koran met 5 jaar celstraf wil belonen.

En diezelfde man zal, op basis van deze wet, luidkeels verkondigen dat die soepuitdelers niet lang genoeg de bak in kunnen gaan. En populisten hebben het woord nuance niet in hun woordenboek.

Dus ja, er is een risico dat mensen vervolgd gaan worden. Zoals er ook een risico is dat deze wet op enig moment door de eerste kamer komt. En dat allemaal omdat een van de echte problemen, klimaatverandering, niet door de dames heren politici wordt opgepakt waardoor de afgelopen dagen zo het schijnt hun hersenen door de hoge temperatuur uit hun hersenpan gelopen zijn. Ik ben het hartgrondig eens met de openingspost van HierEnNu.

P.s. ik heb een keer een schrijven van het CJIB gehad wegens, na correctie, één kilometer te hard rijden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mullog schreef: 04 jul 2025 21:59
Welke problemen? Geen.
...
Welke problemen?

Dat in de wet staat dat je strafbaar bent als je een illegaal een kopje koffie geeft. En hoe mooi het ook door de dames heren politici wordt omschreven, het staat in de wet, punt.
Allereerst is dit deel van het wetsvoorstel on hold gezet. We weten nog niet hoe dat afloopt. Grote kans dat de gehele wet niet door de eerste kamer komt, maar hoe dan ook wordt voor dit gedeelte nog een oplossing gezocht. Dus alle paniek is sowieso voorbarig.

Ten tweede is illegaliteit in de meeste landen inmiddels strafbaar (niet geheel onlogisch als je over " illegaal" spreekt). Wanneer iemand na talloze procedures echt niet in Nederland mag blijven en het toch doet, is het niet vreemd dat dit strafbaar is. Ik ken uit geen enkel Europees land voorbeelden van mensen die vervolgd zijn voor het uitdelen van soep. Kennelijk laten mensen zich toch bang maken door dit soort angstzaaierij. Je kunt dit gerust links populisme noemen.

Ten derde ontbreken zoals zo vaak alternatieven vanuit degenen die angst zaaien. Zijn linkse partijen echt zo conservatief dat alles bij het oude moet blijven? Hoe kan men blijven volhouden dat het binnen laten stromen van grote aantallen jonge mannen via mensensmokkel humaan beleid is?
Welk antwoord hebben zij voor jongeren die rond hun 30e een keer een eigen woning zouden willen?
Terwijl met dezelfde uitgaven die dit syteem kost, vele malen meer echte vluchtelingen geholpen hadden kunnen worden, zonder dat mensen in zee hoeven te verdrinken. Landen zoals Zweden die deze wetten al hebben, zien veel vooral minder instroom en geen volle gevangenissen met mensen die soep hebben geschonken.

Het mag zo zijn dat een extreem rechtse malloot gaat roepen dat soepschenkers vervolgd moeten worden. So what? Niemand wil meer met Wilders samenwerken. Een meerderheid gaat hij nooit halen, sterker nog: ik voorspel het omgekeerde als deze wetten toch door de 1e kamer komen. De angstbeelden hier doen alsnog rechs populisme een soort natuurverschijnsel is dat altijd maar blijft toenemen. Dat is onzin.
Linkse mensen stemmen rechts door de problemen die zij ervaren dankzij veel te hoge immigratie.
Zodra immigratie onder controle komt, verschrompelt extreem rechts. Niet vreemd daarom dat in landen als Zweden en Denemarken linkse regeringen dit soort maatregelen hebben genomen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 05 jul 2025 16:29
Mullog schreef: 04 jul 2025 21:59
Welke problemen? Geen.
...
Welke problemen?

Allereerst is dit deel van het wetsvoorstel on hold gezet. We weten nog niet hoe dat afloopt. Grote kans dat de gehele wet niet door de eerste kamer komt, maar hoe dan ook wordt voor dit gedeelte nog een oplossing gezocht. Dus alle paniek is sowieso voorbarig.

Ten tweede is illegaliteit in de meeste landen inmiddels strafbaar (niet geheel onlogisch als je over " illegaal" spreekt). Wanneer iemand na talloze procedures echt niet in Nederland mag blijven en het toch doet, is het niet vreemd dat dit strafbaar is. Ik ken uit geen enkel Europees land voorbeelden van mensen die vervolgd zijn voor het uitdelen van soep. Kennelijk laten mensen zich toch bang maken door dit soort angstzaaierij. Je kunt dit gerust links populisme noemen.

Ten derde ontbreken zoals zo vaak alternatieven vanuit degenen die angst zaaien. Zijn linkse partijen echt zo conservatief dat alles bij het oude moet blijven? Hoe kan men blijven volhouden dat het binnen laten stromen van grote aantallen jonge mannen via mensensmokkel humaan beleid is?
Welk antwoord hebben zij voor jongeren die rond hun 30e een keer een eigen woning zouden willen?
Terwijl met dezelfde uitgaven die dit syteem kost, vele malen meer echte vluchtelingen geholpen hadden kunnen worden, zonder dat mensen in zee hoeven te verdrinken. Landen zoals Zweden die deze wetten al hebben, zien veel vooral minder instroom en geen volle gevangenissen met mensen die soep hebben geschonken.

Het mag zo zijn dat een extreem rechtse malloot gaat roepen dat soepschenkers vervolgd moeten worden. So what? Niemand wil meer met Wilders samenwerken. Een meerderheid gaat hij nooit halen, sterker nog: ik voorspel het omgekeerde als deze wetten toch door de 1e kamer komen. De angstbeelden hier doen alsnog rechs populisme een soort natuurverschijnsel is dat altijd maar blijft toenemen. Dat is onzin.
Linkse mensen stemmen rechts door de problemen die zij ervaren dankzij veel te hoge immigratie.
Zodra immigratie onder controle komt, verschrompelt extreem rechts. Niet vreemd daarom dat in landen als Zweden en Denemarken linkse regeringen dit soort maatregelen hebben genomen.
In basis heb je helemaal gelijk dat die wet er nog niet is en het is maar de vraag is of hij er ooit gaat komen in deze vorm.

Dat gezegd hebbende; als er in staat dat kopjes soep verstrekken strafbaar kan zijn dan staat dat er gewoon in en dat kan gewoon een dingetje worden, dat soepverstrekkers strafbaar zijn. Want een wet is nu eenmaal een wet. Ik denk daar niet lichtvaardig over.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 05 jul 2025 16:29 Zodra immigratie onder controle komt, verschrompelt extreem rechts. Niet vreemd daarom dat in landen als Zweden en Denemarken linkse regeringen dit soort maatregelen hebben genomen.
Dar heeft men ingezien dat Altegoed Buurmans Gek is.

PS.
In Zweden is desondanks het leed niet meer te keren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 04 jul 2025 17:23 Vergeet niet dat alle partijen in de verkiezingsmodus staan en populair willen overkomen. En juist omdat PVV met asiel veel zetels had gescoord speelt m'n VVD hier op in.

En als je een kop soep aan een (Palestijnse) vluchteling wil geven zou ik dat gewoon doen hoor.
Precies. Laat ze opzouten in Den Haag gvd.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 06 jul 2025 12:03
dikkemick schreef: 04 jul 2025 17:23 Vergeet niet dat alle partijen in de verkiezingsmodus staan en populair willen overkomen. En juist omdat PVV met asiel veel zetels had gescoord speelt m'n VVD hier op in.

Opzouten hoeft niet. Bestuurders in een land is best fijn. Maar laten ze stoppen met alle sociale media! Ook geen camera's meer tijdens de debatten. Alleen nog gerenommeerde journalisten.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 06 jul 2025 12:05

Opzouten hoeft niet. Bestuurders in een land is best fijn. Maar laten ze stoppen met alle sociale media! Ook geen camera's meer tijdens de debatten. Alleen nog gerenommeerde journalisten.
Bestuurders in een land is best fijn, maar de afgrond in is nou niet wat past.
En ik wil graag kunnen zien wat ze doen, dus camera's mag van mij.
De (nogal frauduleuze) soc. media zijn in mijn optiek van en voor burgers, niet voor bestuurders.
Maar ja.. dat genie in de VS weer heh? #-o
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 06 jul 2025 13:24
dikkemick schreef: 06 jul 2025 12:05
Bestuurders in een land is best fijn, maar de afgrond in is nou niet wat past.
En ik wil graag kunnen zien wat ze doen, dus camera's mag van mij.
De (nogal frauduleuze) soc. media zijn in mijn optiek van en voor burgers, niet voor bestuurders.
Maar ja.. dat genie in de VS weer heh? #-o
Wat ik bedoel is dat er nu gedebatteerd wordt met hulp van spindocters en vooraf bedachte catchy oneliners, puur enkel en alleen om op de bühne en het land in te spelen. Om zieltjes te winnen. Geert had en heeft dat als geen ander door. Totaal geen politicus met concrete te verwezenlijken ideeen, maar wel de meeste zetels omdat hij iedere keer weer die media en dus het publiek weet te bespelen.
Zonder publiek en zonder camera's moet het weer om inhoud gaan! WEL journalisten aanwezig die alleen op inhoud plaatsen in de kranten.
Einstein/Mick
Plaats reactie