Introverted intuition and perception

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik herken in mezelf een heel eind in wat onderstaande video zoal aankaart.
Dat er ook woorden voor zijn geeft me niet alleen een goed gevoel,
maar ook meer begrip voor mezelf ...

PsycheCore - 16 jul 2025 schreef:
Why Your Intuitive Introvert Mind Feels Like a Curse - Carl Jung

Understand the LIFE
Do you sense things others can't? Feel overwhelmed by your own intuition? This comprehensive exploration of Carl Jung's analytical psychology reveals why introverted intuitives struggle with what should be their greatest strength. We dive deep into the collective unconscious, archetypes, and the hidden mechanisms of consciousness that make your mind both a blessing and a burden.

What You'll Learn:

The psychological science behind introverted intuition and perception
How the unconscious mind creates your unique reality through archetypal patterns
Why your personality type leads to anxiety, loneliness, and identity struggles
Carl Jung's individuation process for integrating shadow aspects of the self
Practical techniques for balancing consciousness with unconscious wisdom
The connection between your pain and your extraordinary cognitive abilities

===========
Timestamps
===========
00:00 - Intro
01:50 - Why You See What Others Can't
05:26 - When Your Gift Becomes Your Prison
07:53 - Becoming the Grounded Visionary
11:45 - Outro

This isn't just about understanding introversion - it's about comprehending the deepest layers of human psychology, behavioral sciences, and mental processes that govern your experience. From cognitive science to the philosophy of mind, we explore how your brain processes reality differently and why this makes you essential for human progress.

Featured Concepts: Synchronicity, dream analysis, meditation practices, and the wounded healer archetype. Perfect for anyone interested in depth psychology, neuroscience, and personal transformation.

VIDEO duurt 12 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
axxyanus
Moderator

Re: Introverted intuition and perception

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 21 jul 2025 08:19

Spijtig genoeg komt het wel voor dat mensen zich menen te herkennen is iets dat uiteindelijk fantasie blijkt te zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik ook.
Ik denk iedereen, die een sterk gevoelsleven heeft, sterk intuïtief is ingesteld en daar veel waarde aan hecht.
En toch rationaliteit zoekt, wsl. omdat je laten leiden door dat laatste en dat ook uiten, je in problemen kan brengen op sociaal gebied met mensen om je heen, die veel rationalistischer en meer praktisch denken.
Je kunt daardoor in een isolement raken, die je dan intuïtief kan laten voelen niet begrepen te worden en te denken, dat je uniek bent in je eigen gedachtewereld.

Je bent dan snel een prooi voor de theorieën van Jung.
Theorieën, die ooit de aanzet waren voor verdere wetenschappelijk te onderzoeken psychische hoedanigheden.
Maar indertussen zo ver achterhaald zijn, dat je je er niet alleen door kunt laten leiden.

Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen op het moment dat intuïtief "collectief bewustzijn" voorbij kwam.
  • Mijn conclusie moet zijn, dat hetgeen de video toont een groot gehalte aan wensdenken kan vertegenwoordigen.
    Mensen, die zich herkennen willen zich herkennen in het speciaal zijn.
    Meer begrip hebben van zichzelf, zodat hetzelf, het eigen ego, acceptabel wordt.
Ik herken dit, omdat ik zelf ook de verschillende stadia heb doorlopen.
Langzaamaan van introvert naar meer extravert ben ontwikkeld.
Het in veel mindere mate als storend ervaar, omdat ik niet zonodig meer "speciaal" hoef te zijn.

https://idplein.nl/blog/blog-typologieen-van-carl-jung/
Voor beter begrip in het kort:
Kritiek
De theorie is, volgens Vermeren (2013), op verschillende aspecten fout:

- Empirisch bewijs ontbreekt.
Voor de gebruikte kernconcepten van psychoanalyse, paranormale verschijnselen en mythologie ontbreekt empirisch bewijs (voorbeeld: geheugenonderzoek wees uit dat ‘onbewuste verdringing’ niet bestaat).
- Een mens kan een mix zijn van verschillende persoonlijkheidstypes.
Volgens Carl Jung heeft iemand een persoonlijkheidstype en kan je de bevolking dus verdelen in verschillende persoonlijkheidstypes. Dit is echter bewezen niet waar, iedereen bestaat uit verschillende persoonlijkheidstypes.
- Slecht gebruikte schalen.
Jung gebruikt drie schalen, op alle drie de schalen is wetenschappelijk kritiek geleverd. Jung beschreef bijvoorbeeld intuïtie. Dit kwam voort uit zijn geloof in het paranormale, waarvoor geen enkel bewijs bestaat.

Conclusie
De theorie is gebaseerd op biologische aannames die niet kloppen en bevatop verschillende aspecten een slechte onderbouwing. Zowel de theorie als de testen die daarop gebaseerd zijn, zijn bij wetenschappelijke onderzoeken niet effectief gebleken. De persoonlijkheidstypen van Jung komendan ook op nummer 6 van de piramide van betrouwbaarheid, waardoor de theorie de prullenbak in gaat
Afbeelding
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 21 jul 2025 09:00

Spijtig genoeg komt het wel voor dat mensen zich menen te herkennen is iets
dat uiteindelijk fantasie blijkt te zijn.
Eensch, behalve dan dat ik dat niet spijtig vind. Spijtig wordt het pas als men
uitsluit dat het uiteindelijk fantasie zou kunnen blijken te zijn. Een voorbeeld:
  • een zelfverklaarde Vrijdenker herkent zich in allerlei omschrijvingen van wat een Vrijdenker zou zijn en gaat zich trots zo noemen, zonder dat tot diens bewustzijn is doorgedrongen, dat men het Vrijdenken toch eerst tot op zekere hoogte moet kunnen toepassen om die titel te dragen.
Zelfs Vrijdenken is niet wetenschappelijk aantoonbaar. Ook die herkenning kan dus uiteindelijk fantasie blijken te zijn. Ik denk daarbij ook aan mijn huidige onderschrift:
"A great paradox of our physical senses is that your brain
actually shows you what you believe, not what you see."
Hoewel ik het Vrijdenken aardig begin te begrijpen als manier van denken [fantasie?], ben ik geen Vrijdenker. Ik kan de herkenning als Vrijdenker dus ook niet uit eigen ervaring beoordelen. Maar het lijkt me verstandig om zulke verschijnselen te blijven behandelen als reële ervaringen, in de wetenschap dat ze uiteindelijk best fantasie kunnen blijken te zijn.

In de video wordt dan ook terecht gezegd:
Let's start by understanding exactly what this 'gift' really is and
why it feels so real to you.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Maria schreef: 21 jul 2025 11:17

Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen op het moment dat intuïtief "collectief bewustzijn" voorbij kwam.

Conclusie
De theorie is gebaseerd op biologische aannames die niet kloppen en bevatop verschillende aspecten een slechte onderbouwing. Zowel de theorie als de testen die daarop gebaseerd zijn, zijn bij wetenschappelijke onderzoeken niet effectief gebleken. De persoonlijkheidstypen van Jung komendan ook op nummer 6 van de piramide van betrouwbaarheid, waardoor de theorie de prullenbak in gaat
Afbeelding

Ik zie geen reden om hier tot quantum bashing over te gaan.

zonder enige vorm van verdediging te willen op voor de geposte film, want dat doe ik zeker niet.

Ik zou ook niet zomaar iedere verwijzing naar "collectieve intelligentie" (ik schrap bewustzijn) naar de pseudowetenschappen vuilbak classeren. er zijn zeker bekende voorbeelden van zoals de collectie intelligentie van zwermen. betere voorbeelden ,cfr oa Micheal Levin's werk.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 21 jul 2025 12:36 Ik zie geen reden om hier tot quantum bashing over te gaan.

zonder enige vorm van verdediging te willen op voor de geposte film, want dat doe ik zeker niet.
Ik lees.
6 Ondoorgrondelijk jargon. Quantumtaal.
Via dat opstapje naar een onderwerp wat bijna niemand begrijpt, wordt mensen veel wijsgemaakt.
Dat is wat hier wsl. wordt bedoeld.
holog schreef: 21 jul 2025 12:36Ik zou ook niet zomaar iedere verwijzing naar "collectieve intelligentie" (ik schrap bewustzijn) naar de pseudowetenschappen vuilbak classeren. er zijn zeker bekende voorbeelden van zoals de collectie intelligentie van zwermen. betere voorbeelden ,cfr oa Micheal Levin's werk.
Waarom collectieve intelligentie?
Dat is heel iets anders.
https://team-composer.com/nl/wat-is-col ... lligentie/
  • Collectieve Intelligentie is een soort wijsheid en kennis die voortkomt uit een groep.
Dat is duidelijk niet wat hier wordt bedoeld.
Bijschrift op Youtube over bewustzijn
Youtube schreef:We dive deep into the collective unconscious, archetypes, and the hidden mechanisms of consciousness that make your mind both a blessing and a burden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Collectief_onbewuste
Het collectief onbewuste (ook: collectieve onbewuste) is een begrip uit het werk van Carl Gustav Jung. Volgens deze hypothese van Jung is het collectief onbewuste een soort opslagplaats van latente beelden die de mens als soort heeft geërfd uit zijn verleden, een verleden dat zowel dierlijke als menselijke voorouders omvat. Zo zou angst voor duisternis of voor slangen te verklaren zijn, niet uit persoonlijke ervaringen, maar doordat onze voorouders generaties lang deze angsten hebben gekend. Jung schreef dat de hele mythologie een soort projectie is van het collectief onbewuste. Deze zienswijze geniet geen wetenschappelijke geloofwaardigheid binnen het algemeen aanvaarde fysicalisme of materialisme. De positie van Carl Jung behoort meer tot het idealisme.
Jouw voorbeeld over zwermen is bijzonder interessant.
Moet nog veel onderzoek naar gedaan worden.
Maar binnen dit onderwerp zou ik er niet op door willen gaan.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 21 jul 2025 14:53
holog schreef: 21 jul 2025 12:36Ik zou ook niet zomaar iedere verwijzing naar "collectieve intelligentie" (ik schrap bewustzijn) naar de pseudowetenschappen vuilbak classeren. er zijn zeker bekende voorbeelden van zoals de collectie intelligentie van zwermen. betere voorbeelden ,cfr oa Micheal Levin's werk.
Ik beschouw het hier als off topic, maar wil het toch graag delen.

https://www.groene.nl/artikel/de-grenze ... -verbreden
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 21 jul 2025 15:03

Ik snap wat je bedoelt en ik vind het prachtig. Maar na enig nadenken twijfel ik.
Wie in de natuur niet meehuilt met de wolven, die gaat eraan. Wreed en keihard, geen mededogen.
En die wereld hebben we als mensheid steeds geprobeerd te verlaten. (Want wij waren mensen...)
Ik denk dat voordat we dat traject gaan, wij eerst ons ego moeten uitschakelen.
Dan huilen we niet zo als we het 'voor onze kiezen krijgen'. Media en luisteraars/kijkers weten hier alles van.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 21 jul 2025 15:41

Ik snap wat je bedoelt en ik vind het prachtig. Maar na enig nadenken twijfel ik.
Wie in de natuur niet meehuilt met de wolven, die gaat eraan. Wreed en keihard, geen mededogen.
Zo zou je het filosofisch kunnen bekijken, ook al geeft het artikel het niet aan.
En die wereld hebben we als mensheid steeds geprobeerd te verlaten. (Want wij waren mensen...)
Dan huilen we niet zo als we het 'voor onze kiezen krijgen'. Media en luisteraars/kijkers weten hier alles van.
Steeds verder off topic. :wink:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 21 jul 2025 16:08
Gerard R. schreef: 21 jul 2025 15:41

Zo zou je het filosofisch kunnen bekijken, ook al geeft het artikel het niet aan.
Steeds verder off topic. :wink:
Sorry.. :)
holog
Diehard

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 21 jul 2025 15:41 Ik denk dat voordat we dat traject gaan, wij eerst ons ego moeten uitschakelen.
Als je iets tegen collectieve intelligentie hebt natuurlijk.

Het ego uitschakelen, of een een enkele Borg-like mind vormen heeft natuurlijk niets met collectieve intelligentie te maken, integendeel.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 21 jul 2025 16:58
Gerard R. schreef: 21 jul 2025 15:41 Ik denk dat voordat we dat traject gaan, wij eerst ons ego moeten uitschakelen.

Het ego uitschakelen, of een een enkele Borg-like mind vormen heeft natuurlijk niets met collectieve intelligentie te maken, integendeel.
Inderdaad.
Maar die 'intelligentie' maakt het ons ook wel heeeel erg moeilijk allemaal. De een denkt dit, de ander is daarvan overtuigd, het is vrij wel niet te doen op deze manier. Dieren weten dit (al is het niet allemaal bewust..)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Eensch!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 sep 2025 15:28

Eensch!
Maar als de neuzen niet alle naar een kant staan dan heb je de kans een hele meute tegenstanders te krijgen.
Wat ook altijd gebeurt in SF verhaaltjes.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 12 sep 2025 18:42
HierEnNu schreef: 12 sep 2025 15:28

Het ego uitschakelen, of een een enkele Borg-like mind vormen
heeft natuurlijk niets met collectieve intelligentie te maken, integendeel.
Eensch!
Maar als de neuzen niet alle naar een kant staan dan heb je de kans een hele meute tegenstanders te krijgen.
Wat ook altijd gebeurt in SF verhaaltjes.
Die redenering klinkt voor mij nogal defensief.
Alsof vooruitgang per definitie gevaarlijk is, en alsof verdeeldheid alleen maar
chaos oplevert. Dat vind ik eerlijk gezegd een weinig democratische houding:
  • democratie leeft juist van botsende ideeën en
    het vermogen om ondanks verschillen consensus te vinden.
Diversiteit negeren of ego’s uitschakelen is geen kracht,
maar een pas op de plaats, of erger nog,
een heimelijk verlangen naar vroeger.
  • vooruitgang vraagt om lef, niet om collectieve voorzichtigheid.
Plaats reactie