Hoe krijg je het voor mekaar?
Dat is voor mij oprecht fascinerend. Laat ik vooropstellen dat ik geen twijfel heb aan je integriteit, dat meen ik oprecht. Maar dat maakt het voor mij des te belangrijker om kritisch te blijven, ook op jouw rol als moderator.
B.S. kennende, ligt het toch voor de hand dat zijn stelling als volgt gelezen kan worden:
- "Wie eist dat Israël eenzijdig stopt met optreden tegen Hamas,
steunt daarmee de tegenpartij."
Jouw modwaarschuwing lijkt gebaseerd op een emotioneel getinte interpretatie,Peter van Velzen schreef: ↑01 aug 2025 05:04
Waarmee moet stoppen?
Steunt men Hamas als men roept dat Israël moet stoppen met het plegen van oorlogsmisdaden?
Hou op met dergelijke onbeargumenteerde oneliners!
Je soliticiteert al enige tijd naar een officiële waarschuwing.
De volgende keer dat je weer zoiets doet zul je die ook krijgen!
eerder dan op wat er daadwerkelijk geschreven werd. En ironisch genoeg
maak je daarmee precies dezelfde fout die je B.S. verwijt.
Je stelt een suggestieve vraag in rood, onder modlabel, en verbiedt daarmee vervolgens impliciet iedere repliek volgens de regels. Daarmee wordt jouw interpretatie feitelijk leidend, wat mij doet denken aan iets dat ik met zorg formuleer: Kafkaëske demagogie.
Wellicht ten overvloede, maar ik voel behoefte tot uitleggen om misinterpretatie te voorkomen.
Je projecteert jouw speculatieve interpretatie als waarheid via een modwarning, in rood, en dus onaantastbaar. Daarmee legitimeer je eenzijdig een betekenis die door B.S. niet expliciet werd geuit. Het vraagteken daarbij is een farce, want op in rood geschreven modwarning lettertjes mag niet worden gereageerd op straffe van een officiële waarschuwing,
sterker, er zijn daar al forummers voor geband.
Wat daar demagogisch aan is?
- De morele verontwaardiging wordt ingezet om een kritische stem kalt te stellen,
zonder dat er nog ruimte is voor toelichting of correctie door de betrokkene.
- Jouw interpretatie wordt als 'systeemwaarheid' opgelegd
in een setting waar weerwoord niet meer toegestaan is.
Dat is geen debat, dat is procedurele asymmetrie.
Voor wie is deze opmerking bedoeld? Voor B.S.? Voor ons allemaal?
Waarom niet via PB, als het echt om persoonlijke gedragspatronen gaat?
En ten slotte: ik steun jouw oproep om onbeargumenteerde oneliners te vermijden van harte. Maar dan wel consequent. Waar blijft deze oproep als soortgelijke zinnen van uitgesproken anti-Israëlische kant komen? Als het moderatiebeleid werkelijk neutraal is, mag dat zichtbaar worden.
Ik verwacht op deze Feedback veel bemoeienis van medeforummers, maar ben voornemens die te negeren tot jouw reactie mij inhoudelijk duidelijk is. Ik hoop dat jij dit als oprechte Feedback kunt zien, met de bedoeling tot wederzijdse scherpte, niet tot escalatie, en please:
- correct me if I’m wrong, want ik sta daar oprecht voor open.