Iedereen die roept dat Israël (zomaar) moet stoppen steunt Hamas.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Iedereen die roept dat Israël (zomaar) moet stoppen steunt Hamas.

Bericht door HierEnNu »

@ Peter van Velzen

Hoe krijg je het voor mekaar?

Dat is voor mij oprecht fascinerend. Laat ik vooropstellen dat ik geen twijfel heb aan je integriteit, dat meen ik oprecht. Maar dat maakt het voor mij des te belangrijker om kritisch te blijven, ook op jouw rol als moderator.

B.S. kennende, ligt het toch voor de hand dat zijn stelling als volgt gelezen kan worden:
  • "Wie eist dat Israël eenzijdig stopt met optreden tegen Hamas,
    steunt daarmee de tegenpartij."
Of je het daarmee eens bent of niet, is één ding. Maar het is géén 'onbeargumenteerde oneliner', hoogstens een stelling die je kunt bevragen. Waarom gaf je B.S. die ruimte niet? Medeforummers die vaak onbeargumenteerde oneliners plaatsen worden daar niet eens op aangesproken.
Peter van Velzen schreef: 01 aug 2025 05:04
B.S. schreef: 31 jul 2025 22:48 Iedereen die roept dat Israël (zomaar) moet stoppen steunt Hamas.

Waarmee moet stoppen?
Steunt men Hamas als men roept dat Israël moet stoppen met het plegen van oorlogsmisdaden?
Hou op met dergelijke onbeargumenteerde oneliners!
Je soliticiteert al enige tijd naar een officiële waarschuwing.
De volgende keer dat je weer zoiets doet zul je die ook krijgen!
Jouw modwaarschuwing lijkt gebaseerd op een emotioneel getinte interpretatie,
eerder dan op wat er daadwerkelijk geschreven werd. En ironisch genoeg
maak je daarmee precies dezelfde fout die je B.S. verwijt.

Je stelt een suggestieve vraag in rood, onder modlabel, en verbiedt daarmee vervolgens impliciet iedere repliek volgens de regels. Daarmee wordt jouw interpretatie feitelijk leidend, wat mij doet denken aan iets dat ik met zorg formuleer: Kafkaëske demagogie.

Wellicht ten overvloede, maar ik voel behoefte tot uitleggen om misinterpretatie te voorkomen.
Je projecteert jouw speculatieve interpretatie als waarheid via een modwarning, in rood, en dus onaantastbaar. Daarmee legitimeer je eenzijdig een betekenis die door B.S. niet expliciet werd geuit. Het vraagteken daarbij is een farce, want op in rood geschreven modwarning lettertjes mag niet worden gereageerd op straffe van een officiële waarschuwing,
sterker, er zijn daar al forummers voor geband.

Wat daar demagogisch aan is?
  • De morele verontwaardiging wordt ingezet om een kritische stem kalt te stellen,
    zonder dat er nog ruimte is voor toelichting of correctie door de betrokkene.
Wat het Kafkaësk maakt?
  • Jouw interpretatie wordt als 'systeemwaarheid' opgelegd
    in een setting waar weerwoord niet meer toegestaan is.
    Dat is geen debat, dat is procedurele asymmetrie.
Je schrijft: "Je solliciteert al enige tijd naar een officiële waarschuwing."
Voor wie is deze opmerking bedoeld? Voor B.S.? Voor ons allemaal?
Waarom niet via PB, als het echt om persoonlijke gedragspatronen gaat?

En ten slotte: ik steun jouw oproep om onbeargumenteerde oneliners te vermijden van harte. Maar dan wel consequent. Waar blijft deze oproep als soortgelijke zinnen van uitgesproken anti-Israëlische kant komen? Als het moderatiebeleid werkelijk neutraal is, mag dat zichtbaar worden.

Ik verwacht op deze Feedback veel bemoeienis van medeforummers, maar ben voornemens die te negeren tot jouw reactie mij inhoudelijk duidelijk is. Ik hoop dat jij dit als oprechte Feedback kunt zien, met de bedoeling tot wederzijdse scherpte, niet tot escalatie, en please:
  • correct me if I’m wrong, want ik sta daar oprecht voor open.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Re: Iedereen die roept dat Israël (zomaar) moet stoppen steunt Hamas.

Bericht door dikkemick »

Wie eist dat Israël eenzijdig stopt met optreden tegen Hamas,
steunt daarmee de tegenpartij."
Of je het daarmee eens bent of niet, is één ding. Maar het is géén 'onbeargumenteerde oneliner
Israël "verdedigt" zich niet tegen Hamas, Israël moord een bevolking/burgers/onschuldige mensen uit.
Er wordt dan ook massaal een oproep gedaan om daar mee te stoppen!
En op dat feit wordt (soms emotioneel) gereageerd omdat jullie pro's die onvoorwaardelijke Israël steun niet kunnen loslaten. Het kritiekloos IDF en Israël blijven verdedigen zet kwaad bloed omdat er morele grenzen worden overtreden.

Maar dat is mijn bescheiden mening, dus reageer er maar niet op.
Er wordt door jullie ook niet gereageerd op uithongeren, klootschieten en uitkijkposten. Sterker nog, Nimsky gaat er gebruik van maken. Schiet bij mensen met enig humaan inzicht en moraal in het verkeerde keelgat.
Toch zijn jullie in goed gezelschap. De VS, Duitsland, Italië en Nederland kijken ook de andere kant op. Uit schuldgevoel WOII. Dat is bij jullie alleen niet aan de orde. Het is een onvoorwaardelijke liefde voor deze koloniale staat. Kritiek wordt gebagatelliseerd of genegeerd/ontkent. Dat zet kwaad bloed bij diegenen die wel gevoelig zijn voor uitgemergelde kinderen of massagraven bij tenten kampen.

Een beetje dit gevoel. Ik lees:

Israëls optreden in Gaza is zelfs voor Trumps trouwe rechtse aanhangers te extreem. Ze spreken van 'genocide' en keren zich tegen de Amerikaanse bondgenoot, in tegenstelling tot de regering. 'Wat is deze unieke, vreemde, walgelijke, perverse relatie die we met Israël lijken te hebben?'
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als we zorgen dat Israël stopt met vechten, moeten er onderhandelingen beginnen en het is maar de vraag of Hamas die overleeft.

De opmerking is niet als stelling gebracht, maar als waarheid, die dus niet klopt.

Het is daarmee een belediging aan het adres van iedereen die vindt dat Israël moet stoppen alsof ze terrorisme steunen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu meent het voor B.S. te moeten opnemen. en gebruikt diens oneliner zelfs als topictitel.

Verder veronderstelt hij een uitleg die erg onwaarschijnlijk is, aangezien niemand ooit roept dat Israël moet stoppen met het bestrijden van Hamas. Zover ik weet wordt er alleen geroepen om te stoppen met aanvallen op woningen, ziekenhuizen, scholen, ambulances, mensen die trachten voedsel te bemachtigen, hulpverleners en/of journalisten, te stoppen met het aan haar eigen grondgebied toevoegen van gebieden die door de VN werden toegedacht aan een staat voor Arabische Palestijnen, te stoppen met het maken van plannen voor Etnische zuiveringen, te stoppen met het blokkeren van de aanvoer van noodzakelijke levensbehoeften of te stoppen met het toestaan en soms steunen van het geweld tegen de Palestijnse bewoners van de westbank, door de Kolonisten.

Ik hoop dat ik niets ben vergeten.

Wie daar toe oproept steunt geen terroristische organisatie (we zijn het er toch over eens dat Hamas er een is), maar probeert Israël er toe te bewegen een andere koers te kiezen. Dat er lieden zijn, die niet willen dat Israël met alle genoemde zaken stopt, maakt van hen die dat wel willen nog geen handlanger van de Hamas-terroristen.

Dit te beweren in een ongenuanceerde one-liner, zonder uit te leggen waarom. is wat we zouden moeten vermijden.

Ik ben inderdaad enigzins kwaad op de bedenker van deze "stelling" om hoe hij mijn mening telkens afdoet als onnozel, zonder dit verder de beargumenteren, nog altijd niet heeft uitgelegd welke nieuwsorganisatie hij onpartijdiger acht dan de NOS, en nog steeds niet zijn exuces heeft aangeboden voor deze uit zijn duim gezogen bewering die hij presenteert als een quote van mij. Ik heb zoiets uiteraard nooit gezegd.
B.S. schreef: 20 jul 2025 23:40 Peter van Velzen: 'de oorzaak ligt in de rare droom die de mythische propaganda figuur Abram (later Abraham) in Ur der Chaldeën zou hebben gehad en die deze mythische figuur op een uiteindelijk onzalige reis stuurde...het verhaal roept grote morele dilemma's op!'
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef: 02 aug 2025 10:31 Ik hoop dat ik niets ben vergeten.
Het martelen van gevangenen bespraken we laatst
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Bonjour schreef: 02 aug 2025 14:52
Peter van Velzen schreef: 02 aug 2025 10:31 Ik hoop dat ik niets ben vergeten.
Het martelen van gevangenen bespraken we laatst
Het martelen en vermoorden van door de terreurstaat gegijzelde Palestijnen, in plaats van gevangenen. Je kunt m.i. hoogstens stellen dat het in het geval van Palestijnen het gaat om politieke gevangenen die gemarteld dan wel vermoord worden in de fijne vakantieoorden speciaal voor Palestijnen of andere staatsgevaarlijken voor de paradijselijke terreurstaat die zich Israël noemt.
Even als kleine correctie.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 02 aug 2025 10:31 HierEnNu meent het voor B.S. te moeten opnemen. en gebruikt diens oneliner zelfs als topictitel.

Verder veronderstelt hij een uitleg die erg onwaarschijnlijk is, aangezien niemand ooit roept dat Israël moet stoppen met het bestrijden van Hamas. Zover ik weet wordt er alleen geroepen om te stoppen met aanvallen op woningen, ziekenhuizen, scholen, ambulances, mensen die trachten voedsel te bemachtigen, hulpverleners en/of journalisten, te stoppen met het aan haar eigen grondgebied toevoegen van gebieden die door de VN werden toegedacht aan een staat voor Arabische Palestijnen, te stoppen met het maken van plannen voor Etnische zuiveringen, te stoppen met het blokkeren van de aanvoer van noodzakelijke levensbehoeften of te stoppen met het toestaan en soms steunen van het geweld tegen de Palestijnse bewoners van de westbank, door de Kolonisten.

Ik hoop dat ik niets ben vergeten.

Wie daar toe oproept steunt geen terroristische organisatie (we zijn het er toch over eens dat Hamas er een is), maar probeert Israël er toe te bewegen een andere koers te kiezen. Dat er lieden zijn, die niet willen dat Israël met alle genoemde zaken stopt, maakt van hen die dat wel willen nog geen handlanger van de Hamas-terroristen.

Dit te beweren in een ongenuanceerde one-liner, zonder uit te leggen waarom. is wat we zouden moeten vermijden.
Je lijkt serieus te denken dat de uitspraak "Iedereen die roept dat Israel (zomaar) moet stoppen, steunt Hamas" bedoeld kan zijn als: "Iedereen die roept dat Israel (zomaar) moet stoppen met aanvallen op woningen, ziekenhuizen, scholen, ambulances, mensen die trachten voedsel te bemachtigen, hulpverleners en/of journalisten, te stoppen met het aan haar eigen grondgebied toevoegen van gebieden die door de VN werden toegedacht aan een staat voor Arabische Palestijnen, te stoppen met het maken van plannen voor Etnische zuiveringen, te stoppen met het blokkeren van de aanvoer van noodzakelijke levensbehoeften of te stoppen met het toestaan en soms steunen van het geweld tegen de Palestijnse bewoners van de westbank, door de Kolonisten, steunt Hamas". Zou je kunnen zeggen of dat klopt?

Dat zou immers toch een vrijwel onmogelijke interpretatie zijn? Ben het vooralsnog met HierEnNu eens dat de veeeeeeeeeel logischere lezing is dat bedoeld wordt: wie eist dat Israel eenzijdig stopt met militair optreden tegen Hamas, speelt daarmee Hamas in de kaart. En ja, ook ik vindt dan dat het zorgelijk is dat je m.i. weer eens een veel plausibeler interpretatie wegwuift van het pro-Israel kamp, terwijl je anderzijds moeiteloos zelf de onschuldige intenties voor bijv. Dikkemick invult. Zelfs onmiskenbaar antisemitistische uitspraken zijn op dit forum tweemaal aantoonbaar gedoogd en er is zelfs eenmaal een poging ondernomen vanuit de moderatie een van deze uitspraken te verdedigen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Er wordt opgetreden tegen BURGERS, niet tegen Hamas.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 02 aug 2025 22:07 Er wordt opgetreden tegen BURGERS, niet tegen Hamas.
Zoals jou al zo vaak is uitgelegd, hoe moet je optreden tegen een terroristische organisatie die zich bewust verschuilt achter de burgers waar ze zogenaamd voor opkomen? En zoals al eerder aangetoond, maar blijkbaar willen de Israelhaters dat hier niet zien, Hamas geeft nog steeds geen ene flikker om Gazanen! Of wil iemand hier beweren van wel? Hamas laat weten een nieuwe 7 oktober weer te laten gebeuren als ze de kans hebben! Kom eens met een antwoord! Maar dat heb jij niet, en waarschijnlijk bewust niet! Zolang we de aandacht van Hamas kunnen afleiden en Israël kunnen veroordelen is het voor jou allang goed! Waarom kapt Hamas tot nu toe alle onderhandelingen af? Ze weten dat als ze de gijzelaars vrijlaten dat het tot een staakt het vuren komt! De Europese gemeenschap zou juist meer druk op Hamas moeten zetten zodat Hamas de gegijzelden vrijlaat. En dan komt een staakt het vuren in zicht!

Ps, lees net dat Hamas de wapens wil inleveren als Jeruzalem de hoofdstad van Palestina, wat Palestina dan ook mag zijn, wordt! Wat denk je zelf??

Ps2, al jouw posts in dit topic en andere Israël topics zijn anti Israël en nooit pro Gazaans! Ik vraag me oprecht af of je dat beseft.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

lost and not found yet! schreef: 03 aug 2025 00:28
dikkemick schreef: 02 aug 2025 22:07 Er wordt opgetreden tegen BURGERS, niet tegen Hamas.
.., Hamas geeft nog steeds geen ene flikker om Gazanen!
Ik geef ook geen ene flikker om Gazanen -- hun lot raakt me niet.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 03 aug 2025 00:33
Jou mening kennen we, misschien zou je die wat moeten bijstellen.

De hele wereld geeft er niet om! Zolang ze Israël kunnen bashen is het prima! En zoals B.S. al aangaf: No Jews, no news!

Maar demonstreren tegen Yemenieten die hun zogenaamde geloofs broeders uitmoorden? Raar dat die dan weer geen aandacht trekken of belangrijk zijn. Is het leven van een Gazaan dan echt 30 keer of meer waard dan van een Yemeniet? Waarom staat het leven van een vermoorde Soedanees helemaal niet in de aandacht? Helemaal gezien het feit dat er al 20 keer meer zijn vermoord dan in Gaza! Rare wereld, waar doden niet worden vergeleken omdat ze dood gaan, en in welke aantallen, maar om degene die het uitvoert!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

ChaimNimsky schreef: 02 aug 2025 21:09 Je lijkt serieus te denken dat de uitspraak "Iedereen die roept dat Israel (zomaar) moet stoppen, steunt Hamas" bedoeld kan zijn als: "Iedereen die roept dat Israel (zomaar) moet stoppen met aanvallen op woningen, ziekenhuizen, scholen, ambulances, mensen die trachten voedsel te bemachtigen, hulpverleners en/of journalisten, te stoppen met het aan haar eigen grondgebied toevoegen van gebieden die door de VN werden toegedacht aan een staat voor Arabische Palestijnen, te stoppen met het maken van plannen voor Etnische zuiveringen, te stoppen met het blokkeren van de aanvoer van noodzakelijke levensbehoeften of te stoppen met het toestaan en soms steunen van het geweld tegen de Palestijnse bewoners van de westbank, door de Kolonisten, steunt Hamas". Zou je kunnen zeggen of dat klopt?

Dat zou immers toch een vrijwel onmogelijke interpretatie zijn? Ben het vooralsnog met HierEnNu eens dat de veeeeeeeeeel logischere lezing is dat bedoeld wordt: wie eist dat Israel eenzijdig stopt met militair optreden tegen Hamas, speelt daarmee Hamas in de kaart. En ja, ook ik vindt dan dat het zorgelijk is dat je m.i. weer eens een veel plausibeler interpretatie wegwuift van het pro-Israel kamp, terwijl je anderzijds moeiteloos zelf de onschuldige intenties voor bijv. Dikkemick invult. Zelfs onmiskenbaar antisemitistische uitspraken zijn op dit forum tweemaal aantoonbaar gedoogd en er is zelfs eenmaal een poging ondernomen vanuit de moderatie een van deze uitspraken te verdedigen.
Aangezien niemand ooit roept dat Israël moet stoppen met met militair optreden tegen Hamas, is - volgens jou het logischer te veronderstellen dat B.S. dat bedoelt en vrijwel onmogelijk, dat hij één van de zaken waar men wel over roept dat Israël er meer moet stoppen bedoelt?
Lijkt mij eerder een drogreden.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

lost and not found yet! schreef: 03 aug 2025 00:44 Maar demonstreren tegen Yemenieten die hun zogenaamde geloofs broeders uitmoorden? Raar dat die dan weer geen aandacht trekken of belangrijk zijn. Is het leven van een Gazaan dan echt 30 keer of meer waard dan van een Yemeniet? Waarom staat het leven van een vermoorde Soedanees helemaal niet in de aandacht? Helemaal gezien het feit dat er al 20 keer meer zijn vermoord dan in Gaza! Rare wereld, waar doden niet worden vergeleken omdat ze dood gaan, en in welke aantallen, maar om degene die het uitvoert!
Je kunt blijkbaar net zo slecht rekenen als jouw opponenten,
20 x 60.000 = 1,2 miljoen.
De hoogste schatting die ik heb kunnen vinden voor het aantal slachtoffers in het huidge conflict in Soedan is 150.000.
Verder heeft dit niets te maken met het onderwerp.
Ga gerust demonstreren bij de Ambassades van Yemen en van Soedan, maar oproepen daartoe horen niet in dit topic thuis
Kijk op rijksoverheid.nl voor de adressen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zoals jou al zo vaak is uitgelegd, hoe moet je optreden tegen een terroristische organisatie die zich bewust verschuilt achter de burgers waar ze zogenaamd voor opkomen? En zoals al eerder aangetoond, maar blijkbaar willen de Israelhaters dat hier niet zien, Hamas geeft nog steeds geen ene flikker om Gazanen! Of wil iemand hier beweren van wel? Hamas laat weten een nieuwe 7 oktober weer te laten gebeuren als ze de kans hebben! Kom eens met een antwoord! Maar dat heb jij niet, en waarschijnlijk bewust niet! Zolang we de aandacht van Hamas kunnen afleiden en Israël kunnen veroordelen is het voor jou allang goed! Waarom kapt Hamas tot nu toe alle onderhandelingen af? Ze weten dat als ze de gijzelaars vrijlaten dat het tot een staakt het vuren komt! De Europese gemeenschap zou juist meer druk op Hamas moeten zetten zodat Hamas de gegijzelden vrijlaat. En dan komt een staakt het vuren in zicht!

Ps, lees net dat Hamas de wapens wil inleveren als Jeruzalem de hoofdstad van Palestina, wat Palestina dan ook mag zijn, wordt! Wat denk je zelf??

Ps2, al jouw posts in dit topic en andere Israël topics zijn anti Israël en nooit pro Gazaans! Ik vraag me oprecht af of je dat beseft.
Om met je laatste vraag aan te vangen.
Ja ik ben inmiddels tegen de werk-en handelswijze van Israël en ik kan maar niet begrijpen dat jullie nooit je excuses aanbieden voor het leed dat Israël aanricht op Gaza, Westoever en deels Libanon en Syrië maar dit genocidale land blijven verdedigen.
Ik begrijp dat oprecht niet. Dit heeft inmiddels niets meer te maken met Hamas tussen burgers. Of zit Hamas tussen de benen van puber jongens verstopt? Staan ze in de rij voor een slok water en dragen ze dan een Hamas-vlag zodat het heilige morele leger ze kapot kan schieten?

Je andere vraag mbt Jeruzalem. Nee, dat blijft van Israël zoals ALLES daar voor Israël blijft. En daar hebben we hier in Nederland een uitspraak voor.

Alles is voor Bassie!

Steeds meer landen staan achter de zienswijze die ik hier al maanden promoot, maar jij blijft als een soort Smotrich (en dat zal een compliment voor jou zijn) de genocidale zaak verdedigen! Nooit 1 enkel excuus dat Israël te ver gaat. Nooit.
Waarom??
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 03 aug 2025 00:33
Ik weet het. En heb daar geen woorden voor behalve je heel veel plezier toe te wensen op je uitkijjpostje.
Geniet ervan knul!
Gesloten