De dertig zilverlingen.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

De dertig zilverlingen.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik neem aan dat een ieder wel zal weten waar die vandaan komen.

De vraag die hier opkomt is: "Hoeveel waren die eigenlijk waard?"

Probleem 1.
Er waren in de nadagen van Pontius Pilatus verschillende zilverstukken in omloop.
De meesten onderzoekers gaan dan uit van het stuk dat destijds het meest werd gebruikt.

Dat helpt niet veel om de waarde ervan te schatten via de Bibel, de Bijbelse tekst zegt dat de Priesters er een stuk land van kochten om er buitenlanders in te begraven, (het geld zou bevlekt zijn geweest) De waarde van het land is echter niet bekend.

Ik dacht dit.

Reken die zilverlingen om naar de soldij van een legionair, dat geeft enig inzicht van de waarde.
(Natuurlijk blijft het met een bandbreedte, maar als vuist regel best wel bruikbaar)

Een alternatief is om te rekenen naar een dagloner te vergelijken met de vroegere loswerkman in Nederland.

Maar wat denken jullie?
Kan dit een goed uitgangspunt zijn?

PS.
Ten overvloede vermeld:
Het is niet de bedoeling om hier een discussie over het verhaal zelf te beginnen, dan was het elders geplaatst.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Re: De dertig zilverlingen.

Bericht door Peter van Velzen »

Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Men berekent het daar kennelijk wat en dagloner verdiende.
Dan was de prijs niet echt hoog, lijkt me.

Er zijn zaken die niet lijken te kloppen met andere bronnen.

Zo de prijs van een slaaf:
Elders vond ik dat die in het Oude Egypte de waarde zou hebben gehad van 7jaar het loon van een dagloner.
Daar zit nogal een verschil in.

PS.
In het Romeinse Rijk schommelde de prijs van slaven nogal sterk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Wat ik kan vinden is, dat 30 shekel de prijs was die in Exodus 21:32 beschreven staat als vergoeding voor het doden van iemands slaaf. Het getal 30 lijkt geen symboliek te hebben, behalve dan de referentie naar Exodus. Een halve shekel was het verplichte offergeld dat iemand aan de Temple moest betalen elk jaar als ik mij het goed herinner. Misschien iets dat Rereformed kan uitleggen. Het lijkt er in elk geval op dat het puur de geldelijke vergoeding was voor het doden van een slaaf, of in dit geval een gevangene. Ik dacht ook dat er iets in Tenach stond over dat er altijd geld moest worden betaald voor een offerdier. Dus de priesters moesten hun Agnus Dei (lam Gods) kopen om het legaal te mogen offeren.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie