Op zoek naar...

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

Op zoek naar...

Bericht door FonsV »

Vanavond heb ik voor de zesde maal (als ik goed heb geteld) TV gekeken naar: ‘Op zoek naar een wonder’ van de EO. Het programmablad licht toe: ‘Realityprogramma over de reis van zeven zieke mensen op zoek naar genezing. Presentatie: Karin Groot’.

Zul je vragen: “Hoe kom jíj zo geschuffeld”? Ik probeer het uit te leggen: een week of zes geleden begon een kennis van me over die uitzending en hij raakte, één aflevering gezien hebbend, niet uitgemopperd, zeg maar gerust: hij had een vernietigend, soms ronduit honend commentaar en vroeg wat ik ervan vond. 'Principieel' was ik het met hem eens, want ik héb iets tegen veel EO-programma’s omdat ik die EO om een of andere reden niet zo ‘mag’. Maar... tóen had ik zelf dit programma nog niet gezien. En heb er dan maar eens een eigen oordeel over! Tóch? En daarom besloot ik om maar eens te kijken.

Volgende week is de laatste uitzending. Als ik het goed heb onthouden ben ik met de zeven zieken (en een begeleidend arts plus een groepsleider van de EO) in Suriname, Amerika, Canada, Schotland, Zwitserland en -denk ik - nog ergens anders geweest en heb ik de toestanden, waaronder de gebedsgenezingen, met eigen ogen aanschouwd.
Wat ik ervan moet denken? Moeten natuurlijk niks.
Wat ik ervan denk? Ik weet het niet. Het is maar nét naar welk aspect of onderdeel je vraagt.

In ieder geval, volgende week (donderdag 24.08 om 21.35 uur op Ned. 1) is de laatste uitzending en dan zit het hele spul, op het eind van vier weken rondvliegen, in Zuid-Afrika. Ik heb al kuddes zebra’s gezien. Maar… zij zijn er voor de laatste gebedsgenezing.
In de zaal waar alles zal plaats hebben hangt een indrukwekkend aantal krukken van verlamden die zijn genezen. Net Lourdes. Maar er zijn ook veel Aids-patiënten en andere zieken van hun problemen verlost. Tenminste, volgens de gebedsgenezer, die aan zijn activiteiten blijkbaar een goede boterham verdient. Beetje Doctor Phill of Oprah Winfrey figuur. Met eigen TV-studio en uitzendingen op ‘prime time’.

Of je kijkt, moet/mag je natuurlijk zelf weten. De uitzending zal wel weer voor een goed deel worden besteed aan een terugblik op de vorige afleveringen zodat je mogelijk tot de ontdekking komt dat er ‘van alles speelt’. Dan ben je dus ‘bijgepraat’ zal ik maar zeggen. :)

Mij benieuwen! :wink:

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 17 aug 2006 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kijk zaterdag wel naar de herhaling van vanavond. Heb tot nu alle afleveringen gezien. Vond ze hilarisch. Het enige "wonder" wat heeft plaatsgevonden is dat een MS patiente weer kon lopen nadat ze eerst met een wandelstok kon lopen. Maar ja, blijft natuurlijk de eeuwige post hoc om dat aan Jezus/god toe te schrijven...
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Sararje schreef:Kijk zaterdag wel naar de herhaling van vanavond. Heb tot nu alle afleveringen gezien. Vond ze hilarisch. Het enige "wonder" wat heeft plaatsgevonden is dat een MS patiente weer kon lopen nadat ze eerst met een wandelstok kon lopen. Maar ja, blijft natuurlijk de eeuwige post hoc om dat aan Jezus/god toe te schrijven...
Ik heb ook een kennis die MS heeft.
MS heeft oplevende een neergaande bewegingen.
Maar verlopend in de tijd in de tijd is MS altijd een neergaande/aflopende beweging omdat uiteindelijk MS het zenuwstelsel altijd (of dan in ieder geval tot nu toe altijd) permanent beschadigd.
En ja...dit wordt soms tijdelijk gecorrigeerd door het aanpassend vermogen van ons lichaam.
Maar dit aanpassend vermogen is beperkt en heeft een breekpunt.

Overigens is het beter te vertrouwen op interferon en bijengif cocktails die de ziekte vertragen!
Nee, helaas, dit zijn geen genezende geneesmiddelenn maar uitsluitend beschadigingen vertragende geneesmiddelen!
Een geneesmiddel is er nog niet.
En dat opperwezen in de hemel is of machteloos of nutteloos of te nalatig om serieus in te grijpen.

...het kan natuurlijk ook zijn, maar niet verder vertellen, dat dit opperwezen een hersenspinsel is waarvan niets te verwachten valt en waar dus ook niets aan toe te schrijven is!

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wim,

Bedankt voor deze aanvulling. Zo bekend ben ik niet met de behandelingswijzen van MS. Eigenlijk zou je die MS patiente uit het TV programma over pak 'm beet een jaar weer moeten zien om te constateren of het inderdaad blijvend is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Ik heb een paar afleveringen gezien en vind het goed van de EO dat (juist) zij laten zien hoe belachelijk zulke bijeenkomsten zijn.

Ajuus,
Stan
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Sararje schreef:Wim,

Bedankt voor deze aanvulling. Zo bekend ben ik niet met de behandelingswijzen van MS. Eigenlijk zou je die MS patiente uit het TV programma over pak 'm beet een jaar weer moeten zien om te constateren of het inderdaad blijvend is.
Dan moeten ze snel snel zijn, mijn nichtje is aan MS overleden op haar 20ste.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

wat je ook mag vinden van de EO maar dit programma is gewoon eerlijk en informatief
dit programma toont aan dat dit soort wonderen eenvoudig niet (meer) kunnen in deze tijd
en ondanks alle suggestieve beelden van acteurs en actrices die ineens uit hun rolstoel opveren e.d. of dat nu in een soort evangelische kerk is of bij jomanda dat doet er niet toe
het kan niet
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Eerst en vooral welkom

Je schreef ;
dit soort wonderen eenvoudig niet (meer) kunnen in deze tijd
Vroeger dus wel ?

Ik was er niet bij ___ook niet in een vorig leven , ik herinner me toch niets ____ ; jij wel ?
Op wat steunt uw uitspraak ?

Zijn al de boze geesten sinds die tijd misschien uitgedreven ? :D
of kon het toen ook niet ....Dat blinden konden zien en lammen weer rondwandelen ?
en wel onmiddelijk ....zonder enige herstel , aanpassigsperiode en revalidatie ?
acteurs en actrices die ineens uit hun rolstoel opveren
jeetje , gij zegt het ....*
Vroeger dus op het marktplein ipv op TV
In mijn jeudjaren zaten ze ook nog op de markt , de mediums , de helderzienden , de genezers en de wonderdokters .... ze hadden ook leuke muziekjes in huis
In de (kunst)grot van oostakker-lourdes hangt het vol met nutteloos geworden krukken en kan je bronwater drinken waar je diarree van krijgt ....

Misschien lieper er vroeger wel meer geesteszieken los in het wild?
Een soort gevolg van niet- dodelijke chronische zonneslagen in de woestijn ? :wink:

* : zei ook jesus tot Pontius Pilatus :D
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 aug 2006 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

inderdaad, ik heb me niet ofiicieel voorgesteld, val zomaar met de deur in huis binnen
met de omschrijving " niet (meer)" geef ik aan een en ander open te houden
vroeger waren er wellicht dingen mogelijk die nu niet meer kunnen
in de discussie doet het eigenlijk niet ter zake, maar voor mij is dit een vorm van diplomatie om niet iets uit te sluiten voordat je uitsluitsel hebt

mijn jongste zus heeft af en toe psoriasis
menesn die hier mee te maken hebben weten dat stress een belangrijke factor is voor het krijgen van psoriasis
mijn zus werd eens ontzettend kwaad op iemand die een beetje te ver is gegaan en vrijwel direct verdween de psoriasis
dit laat een beetje zien hoe geestkracht van invloed kan zijn op ziekte en gezondheid en geeft enig idee hoe jezus puur door zijn grote liefde voor de noodlijdenden in staat moet zijn geweest om zieken (melaatsen) ter plekke te genezen, door geestkracht dus
dat geloof ik dus wél

mustafa islam
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Wel over psorias valt heel veel te zeggen ...
Eigenlijk is nog niemand erin geslaagd het te genezen
Men weet zelfs nog steeds niet doorwat het nu eigenlijk is veroorzaakt .....
Het is zodanig complex , dat het wel intelligent ontworpen MOET zijn .... Dit kan ook geen toeval zijn .... :P

Er is vanalles van invloed op de manifestaties van die vervelende jeuk-ziekte ....
Het kan bijvoorbeeld in verband staan met voortschijdende ouderdom en er schijnt__dacht ik ergens gehoordf te hebben ____ ook een verband te bestaan met het innemen van bepaalfde noodzakelijke medikatie voor hartpatienten
( en of ik het weet ) .... zal ook wel een genetische component hebben .... (en is misschien wel te vergelijken met iets als de verschillende soorten diabetes )

Ik betwijfel echter of jezus een goed dermatoloog is/was ...
Wel , misschien was zijn geestkracht niet beter of slechter dan een kosmetisch zalfje .... of een risico -shampoo op basis van teer ( opgepast voor kanker ? ) of cortisone preparaten waar je zo vreselijk van opblaast ....

Wat stress betreft --> vroeger dacht men ook dat maagzweren daar erg gevoelig voor waren of er zelfs door veroorzaakt ... ..natuurlijk weet men nu dat er een bacterie in het spel is ....en daar krijgt je gewoon erg veel stress van als je dus die zweer al hebt ....en ja het zal de boel wel nog verder in het honderd schoppen ...
zieken (melaatsen) ter plekke te genezen,
Lees ik nu dat de " melaatsen" uit de bijbel , gewoon een huidziekte hadden , die wel eens "psoriasis" -achtig zou kunnen zijn geweest ?

Ik had het echter over lammen die weer konden lopen en
blinden die weer konden zien

Toen jesus woedend de kooplui uit de tempel ranselde , waren ze plotst hun psorias kwijt ? gelukkig kreeg er niemand een hartaanval of een maagzweer ..... :roll:
en natuurlijk hield de politie zich weer gedeisd ......tot het over was
vroeger waren er wellicht dingen mogelijk die nu niet meer kunnen
Inderdaad
het was bijvoorbeeld , vroeger veel gemakkelijker de mensen een oor aan te naaien

[Genezen door geestkracht ?

---Het is wel zo dat mensen die weinig pijn verwachten( omdat ze een placebo"pijnstiller" hebben ingenomen ) , minder pijn voelen ... (en omgekeerd meer pijn voelen wanneer hen is verteld dat het ingenomen placebo de pijn zal verhevigen )
* De" pijn " was wel een aantal experimentele elektrische prikkesl in de handpalm
---hypnose ?
---"Positieve "ingesteldheid .?
--- handoplegging ?
---uitdrijven van boze geesten en demonen ?
Ni dieu , Ni maitre
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Mustafa schreef:
dit programma toont aan dat dit soort wonderen eenvoudig niet (meer) kunnen in deze tijd
Welkom op dit forum.

Ik ben het met je eens dat dit soort programma’s een en ander aantonen.

Tsjok vroeg het je al:
Vroeger dus wel ?
Waar baseer je dit op?
Ben je van mening dat men vroeger in staat was om ook b.v. acute blinde darmontsteking (appendicitis acuta) te genezen middels gebed?

Of ben je van mening dan men vroeger alleen de ziektes die tussen de oren zit kon genezen middels gebed?

Of ben je van mening dat er in de Bijbel staat dat dit soort flauwekul zal verdwijnen. In tegenstelling tot wat de evangelischen beweren?

Gaarne reactie.

Ajuus,
Stan
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

blinde-darm-ontsteking denk ik niet
tussen-de-oren-ziekten altijd
maar ook bepaalde huidziekten zoals melaatsheid
(lees nog even wat ik schreef over de ervaring van mijn jongste zus)
en blijkens de bijbel kreupelen en lammen, hoe weet ik dus ook niet
maar ik ga het dus niet uitsluiten en al helemaal niet belachelijk maken als bijgeloof o.i.d.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Mustafa schreef:
maar ik ga het dus niet uitsluiten en al helemaal niet belachelijk maken als bijgeloof o.i.d.
Lijkt me niet nodig dat je bijdraagt aan het belachelijk maken, de evangelischen kunnen dit veel beter.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Een bepaalde opinie of mening hebben
en bepaalde "ideeen en interpretaties open houden "
___of vast blijven geloven in de dooddoener van de bovennatuurlijke verklaring , die bovendien alle verder onderzoek stopt of
verwerp als tijdsverspilling ____is niet hetzelfde als
of evenwaardig aan , feitelijke kennis hebben( hoe onvolledig en voorlopig ook ) ,waarop kan worden voortgebouwd ....

Elke ziekte gaat gepaard met zowel lichamelijke als mentale ( soms onomkeerbare )gevolgen en veranderingen

Geest en lichaam zijn één --->
" een gezonde geest in een gezond lichaam "
--->de drager van de geest zijn de hersenen ( de geest is een emanatie van de hersen-functies )
--->de drager van de hersenen is het lichaam
Er is interactie( communicatie op alle mogelijke fysische , scheikundige niveaus
= elektro -chemische produkten veroorzaken "geest-toestanden" , en geesttoestanden veroorzaken veranderingen in de aanmaak van elektro-chemische produkten ) tussen beiden ;
Het is een groot cybernetisch systeem , dat elkaar onderling voortdurend corrigeerd en bijstuurt , en vooral laat overleven door het bewaren van een evenwicht ....is dat evenwicht niet meer dan ga je dood en verdwijnen zowel lichaam als geest ....

Vergeljk het met een onnoemelijk aantal thermostatische inrichtingen ....
al naargelang de plaats in de stuurkring die de buitenstaander- waarnemer , onderzoekt krijg je "andere " symptomen ....

melaatsheid
*Lepra is geen huidziekte
alhoewel huidvlekken een (vroeg) symptoom zijn
*Lepra is geen tussen- de- oren ziekte
ahoewel zenuwbeschadiging en verminderde pijngevoeligheid een essentieel kenmerk zijn
* het is van bacterieele oorsprong en is erg besmettelijk ...

http://www.leprastichting.nl/leprastich ... gkey=36179
http://home.tiscali.be/jantje/Ziektes/Lepra.html

psoriasis
Psoriasis is geen melaatsheid
( lees nog eens wat ik daarover al heb geshreven ... )

Oorzaken
De preciese oorzaak van psoriasis is onbekend. Men vermoed dat het gaat om een immuniteitsstoornis waarbij ons immuunsysteem een verkeerd signaal
geeft waardoor de groeicyclus van de huidcellen versneld wordt. Normaal vernieuwt de huid zich om de maand. In een psoriasisletsel evenwel treedt de
celdeling in de opperhuid in zeer hoog tempo op, zodat de cellen zich ongveer 6 maal meer dan normaal in de richting van de buitenste laag van de huid
verplaatsen. Daardoor treedt verhoorning of schilfervorming op.
Schilfers zijn dus eigenlijk niets anders dan onrijpe huidcellen, die te vroeg zijn afgestoten.
Enkel mensen met de erfelijke predispositie (voorbeschiktheid) krijgen deze huidkwaal. ( het is waarschijlijk dus ook een zogenaamde erfelijke ziekte )

Psoriasis is daarenboven ook een stressgevoelige ziekte.
Stress moet dan in zijn ruimste betekenis opgevat worden.
Bewezen is bijvoorbeeld dat bij studenten in de blokperiode, bij gehuwden met gezinsmoeilijkheden … de psoriasis uitbreekt of verergert.
Anderzijds kan de psoriasis verminderen of zelfs helemaal verdwijnen wanneer een persoon zich happy voelt of met vakantie gaat.
Andere uitlokkende factoren kunnen zijn : irritatie of wrijving, een kwetsuur, infecties gepaard gaande met koorts, invloed van de hormonen bij vrouwen,
bepaalde geneesmiddelen en het klimaat.
Belangrijk om weten is dat psoriasis NIET besmettelijk is.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=744
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=2705

Misschien is de bijbelse "melaatsheid " geen "lepra " ?
Kan best ....
Misschien waren de verlamden ---> geen verlamden?
De blinden ---> geen blinden ?
jesus slechts een soort " Brian " ? :D

neurologische "tussen-de-oren" ziekten
Is schizofrenie een ziekte - tussen -de- oren ?
Is elilepsie een ziekte-tussen- de -oren ?
enzovoort

Wordt eens concreet ....
Geef eens een voorbeeld van een gebedsgenezing of" genezing door geestkracht" van een ziekte -tussen -de -oren ?
Wat doet jesus anders in de bijbel dan de "satan" bevelen "weg te gaan" ; ( of de boze geest )uitdrijven door "heilige woorden " te uiten ?
In wat verschilt dat van de medicijnman hocus pocus ( die nog minstens kruiden toedient ,drankjes brouwt en rook produceert ?)of van een tovenaar ?
Volstaat het uitspreken van het " woord" of de " heilige abracadabra " om iemand te genezen ?

Als je god zelf bent( en zeker zijn" vleesgeworden woord ") waarschijnlijk wel ... immers zei god niet in den beginne de onsterfelijke woorden --->
" ...er zij licht " en er was ( bijvegolg) licht / " abracadabra " en " hokus pocus " en het was goed .....maar nog altijd onbegrijpelijk ?

P.P.S
Maar misschien is het ook allemaal dat niet wat wordt bedoeld ....
en is slechts de oorzaak van alles het luidop voorlezen van Tommy Potter
...... lijkt me ook een mogelijkheid en ik wil dat nu ook niet" belachelijker " gaan maken dan andere mogelijkheden ...

Hier heb je trouwens een grappige video-lezing over enkele "bijbelse " waarheden
---->
http://exchristian.net/exchristian/2006 ... nesis.html
of
http://scienceblogs.com/pharyngula/2006 ... s.php#more

P.P.S.
en nu we het toch over allerlei ziekten hebben ; merk toch ook eens op hoe "wonderbaarlijk " dit allemaal hoogst intelligent is ontworpen
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie