Een gewone uitdrukking, dacht ik, voor de gestrengheid van een geloofsovertuiging.
Ik weet, dat het moeilijk te duiden is, daar het vaak af hangt van een bepaalde samenstelling van een kerkeraad, die een dominee moet beroepen en dan kiezen.
Dat kan per gemeente, ook binnen een denominatie, verschillen.
Daar mijn begrip hiervan stamt uit de tijd van voor het ontstaan van de PKN en de verschillende denominaties cq. groepen en gemeenten, die hierin niet wilden opgaan en zich dus afscheidden, dacht in het te kunnen googelen.
Mijn invoer was dus in vraagvorm: "Wat is de zwaarste kerk in Nederland?"
Google kwam met een AI antwoord.
Ongeveer gelijk aam ChatGPT.
Blijkbaar kent AI dus niet de term "zwaarste kerk"ChatGPT zei:
Dat hangt een beetje af wat je bedoelt met “zwaarste” — bedoel je de kerk zelf (gewicht van het gebouw), de grootste qua volume, de dikste klok, het meest massieve gebouwdeel, etc.?
Als je bedoelt welke kerk de zwaarste kerkklok heeft, dan is dat de Grote Kerk van Dordrecht: de “Noorland-klok” weegt ongeveer 9.830 kg — bijna 10 ton.
Als je bedoelt welke kerk qua gebouw het zwaarst is (montage, massa fundamenten, materialen), dan kon ik geen betrouwbare bron vinden die dat exact vastlegt. Wil je dat ik verder zoek op het zwaarste gebouw (in massa) onder kerken in Nederland?

Betere resultaten na invoeren van "zwaar in de leer".
- "Zwaar in de leer" betekent standvastig en principieel in je overtuigingen, vaak in een religieuze of orthodoxe context. Iemand die "zwaar in de leer" is, houdt zich strikt aan zijn of haar principes en doctrines, en is daarin inflexibel.
Het is op te zoeken met deze laatste zoektermen.
Meteen na mijn zoektocht vond ik deze brief op het Refoweb.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/78 ... -gereform/
Ik kom uit een streng gelovig nest en weet, dat vele gelovigen zich ook wel afvragen waar de grenzen liggen, maar het zich mi. toch vaak onnodig moeilijk maken.
Refoweb een beetje kennende was ik dan ook niet weinig verbaasd over het antwoord.
Ik heb eigenlijk nooit zo'n antwoord gelezen, waarbij de vrager zo kort op zijn plaats werd gezet.
Met aandacht heb ik je vraag gelezen en nóg eens gelezen. Het lijkt me het beste om je te antwoorden met een woord uit de Schrift, gesproken door de grote Profeet en Leraar:
“Gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig.”