Wat is de zwaarste kerk in Nederland?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Wat is de zwaarste kerk in Nederland?

Bericht door Maria »

Ik vroeg me af wat de "zwaarste kerk" is in Nederland?
Een gewone uitdrukking, dacht ik, voor de gestrengheid van een geloofsovertuiging.
Ik weet, dat het moeilijk te duiden is, daar het vaak af hangt van een bepaalde samenstelling van een kerkeraad, die een dominee moet beroepen en dan kiezen.
Dat kan per gemeente, ook binnen een denominatie, verschillen.

Daar mijn begrip hiervan stamt uit de tijd van voor het ontstaan van de PKN en de verschillende denominaties cq. groepen en gemeenten, die hierin niet wilden opgaan en zich dus afscheidden, dacht in het te kunnen googelen.
Mijn invoer was dus in vraagvorm: "Wat is de zwaarste kerk in Nederland?"
Google kwam met een AI antwoord.
Ongeveer gelijk aam ChatGPT.
ChatGPT zei:

Dat hangt een beetje af wat je bedoelt met “zwaarste” — bedoel je de kerk zelf (gewicht van het gebouw), de grootste qua volume, de dikste klok, het meest massieve gebouwdeel, etc.?

Als je bedoelt welke kerk de zwaarste kerkklok heeft, dan is dat de Grote Kerk van Dordrecht: de “Noorland-klok” weegt ongeveer 9.830 kg — bijna 10 ton.

Als je bedoelt welke kerk qua gebouw het zwaarst is (montage, massa fundamenten, materialen), dan kon ik geen betrouwbare bron vinden die dat exact vastlegt. Wil je dat ik verder zoek op het zwaarste gebouw (in massa) onder kerken in Nederland?
Blijkbaar kent AI dus niet de term "zwaarste kerk"
:lol: :lol:

Betere resultaten na invoeren van "zwaar in de leer".
  • "Zwaar in de leer" betekent standvastig en principieel in je overtuigingen, vaak in een religieuze of orthodoxe context. Iemand die "zwaar in de leer" is, houdt zich strikt aan zijn of haar principes en doctrines, en is daarin inflexibel.
Het voert mij een beetje te ver hier in de TO over uit te weiden.
Het is op te zoeken met deze laatste zoektermen.
Meteen na mijn zoektocht vond ik deze brief op het Refoweb.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/78 ... -gereform/
Ik kom uit een streng gelovig nest en weet, dat vele gelovigen zich ook wel afvragen waar de grenzen liggen, maar het zich mi. toch vaak onnodig moeilijk maken.
Refoweb een beetje kennende was ik dan ook niet weinig verbaasd over het antwoord.
Ik heb eigenlijk nooit zo'n antwoord gelezen, waarbij de vrager zo kort op zijn plaats werd gezet.
Met aandacht heb ik je vraag gelezen en nóg eens gelezen. Het lijkt me het beste om je te antwoorden met een woord uit de Schrift, gesproken door de grote Profeet en Leraar:
“Gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig.”
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Re: Wat is de zwaarste kerk in Nederland?

Bericht door Gerard R. »

Ja, gekke AI... :lol:

Verder een mooi antwoord hoor: “Gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig.”

"Gij zult niet doden" is voor mijn gevoel ook zo'n prachtig 'woord' in deze tijd. :!: Maar dat terzijde.
Ik heb het zelf ook eens geprobeerd met AI:

Vraag: Ik zoek de kerk die het meest 'recht in de leer' lijkt in Nederland

Antwoord: Als je op zoek bent naar de kerk in Nederland die het meest 'recht in de leer' is, dan zou je kunnen kijken naar kerken die zich sterk houden aan traditionele en orthodoxe leerstellingen. In Nederland is dat vooral de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) en de Reformatorische Kerken.

Deze kerken staan bekend om hun strikte naleving van de Bijbelse leer en confessionele tradities, vaak gebaseerd op de Heidelberger Catechismus en andere Reformatie-gedragen geloofsbelijdenissen. Ze hechten veel waarde aan doctrinale zuiverheid en traditionele interpretaties van de Bijbel.
Mijn familie in Zwartsluis was heel Gereformeerd toen ik kind was. Mijn ouders deden er wel eens een vakantie...
Wel boeiend voor mij.. niet bepaald leuk. :?
** Gedenk frekwent ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Misschien zou je het Inge Bosscha moeten vragen. Die zal er wel meer kennis over hebben.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

De Oud Gereformeerde Gemeente is de zwaarste in de leer, de strengste, de meest behoudende.
Gerard R. schreef: 13 sep 2025 14:58 "Gij zult niet doden" is voor mijn gevoel ook zo'n prachtig 'woord' in deze tijd.
In de Hebreeuwse grondtekst staat het werkwoord רָצַח, dat 'moorden' betekent, niet 'doden'. Doden kan een groot goed zijn, omdat het soms noodzakelijk is. Maar dat terzijde.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 08:40 De Oud Gereformeerde Gemeente is de zwaarste in de leer, de strengste, de meest behoudende.
Gerard R. schreef: 13 sep 2025 14:58 "Gij zult niet doden" is voor mijn gevoel ook zo'n prachtig 'woord' in deze tijd.
In de Hebreeuwse grondtekst staat het werkwoord רָצַח, dat 'moorden' betekent, niet 'doden'. Doden kan een groot goed zijn, omdat het soms noodzakelijk is. Maar dat terzijde.
Waar de Zionisten dan ook volop met plezier gebruik van maken.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 sep 2025 09:59
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 08:40 De Oud Gereformeerde Gemeente is de zwaarste in de leer, de strengste, de meest behoudende.
Nogmaals, ook dit heeft niets met zionisme te maken. En de meeste zionisten zijn mensen met een gouden hart. Ik niet -- dat klopt. Dat is iets voor het Israel–topic.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 10:14
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 sep 2025 09:59

Nogmaals, ook dit heeft niets met zionisme te maken. En de meeste zionisten zijn mensen met een gouden hart. Ik niet -- dat klopt. Dat is iets voor het Israel–topic.
Het Zionisme is in en in kwaadaardig.

Iemand met een goed hart wordt geen Zionist of Nazi.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dit topic gaat over verschillende stromingen in het christendom en niet over wat het orthodoxe jodendom leert vanuit de Tenach.
Je hebt dit bericht van ChaimNimski gemeld, maar kwam zelf eerst met deze "uitdagende" uitspraak, die vatbaar maakt voor wat er volgde.
.
Allen: Maak hier geen Joden topic van aub.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 14 sep 2025 11:55
Dit topic gaat over verschillende stromingen in het christendom en niet over wat het orthodoxe jodendom leert vanuit de Tenach.
Je hebt dit bericht van ChaimNimski gemeld, maar kwam zelf eerst met deze "uitdagende" uitspraak, die vatbaar maakt voor wat er volgde.
.
Allen: Maak hier geen Joden topic van aub.
Ik maak helemaal niets Jodentopic. Ik ken wel meer geboden die ik mooi vind hoor. :)
Dat iemand daar dan toch zo'n topic van maakt, daar kan ik niets aan doen.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 14 sep 2025 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
** Gedenk frekwent ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 sep 2025 10:30 Het Zionisme is in en in kwaadaardig.

Iemand met een goed hart wordt geen Zionist of Nazi.
Laat dit soort opmerkingen en vergelijkingen naar medeforummers.
Als je het toch niet kunt laten, verwijs ik je hiervoor naar PB.
Hier verder on topic.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Er is niet één zwaarste kerk qua leer in Nederland er zitten meerdere in de protestantse hoek. In willekeurige volgorde Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, de conservatieve tak binnen de Christelijk Gereformeerde kerken, de voormalige Gereformeerde Bonders nu meestal Hersteld Hervomd en de Oud-Gereformeerde Gemeenten.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Als we het Israëlitische Kerkgenootschap meetellen, dan zou Joods-Orthodox ook mee kunnen doen in de wedstrijd. Ik zag in de lijst 'Gereformeerde Kerken vrijgemaakt' langskomen. Ik vind die eigenlijk nog wel meevallen. Ik dacht meer aan Zwarte Kousen kerk (bevindelijk gereformeerden). Waar de GKV nog kleurige kleren dragen en zelfs TV hebben en kijken, is dat bij de Gereformeerde Gemeenten verboden. Alle vrouwen dragen donkere kleding en rokken tot ruim over de knieën, lang haar voor de juffrouwen en een knotje voor de getrouwde vrouwen.
@ChaimNimsky Levitus 19:11 staat לֹ֖א תִּגְנֹ֑בוּ Dat betekent dacht ik ook eigenlijk niet stelen, maar iemand ontvoeren? Nog zo'n slechte vertaling.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Henry II schreef: 17 sep 2025 14:35
Als we het Israëlitische Kerkgenootschap meetellen, dan zou Joods-Orthodox ook mee kunnen doen in de wedstrijd. Ik zag in de lijst 'Gereformeerde Kerken vrijgemaakt' langskomen. Ik vind die eigenlijk nog wel meevallen. Ik dacht meer aan Zwarte Kousen kerk (bevindelijk gereformeerden). Waar de GKV nog kleurige kleren dragen en zelfs TV hebben en kijken, is dat bij de Gereformeerde Gemeenten verboden. Alle vrouwen dragen donkere kleding en rokken tot ruim over de knieën, lang haar voor de juffrouwen en een knotje voor de getrouwde vrouwen.
@ChaimNimsky Levitus 19:11 staat לֹ֖א תִּגְנֹ֑בוּ Dat betekent dacht ik ook eigenlijk niet stelen, maar iemand ontvoeren? Nog zo'n slechte vertaling.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zijn opgegaan in de Nederlandse Gereformeerde Kerken en zitten qua zwaarte tussen PKN en Christelijk Gereformeerd in. Waar Christelijk Gereformeerd weer vier hoofdstromingen kent waar de meest orthodoxe kant meer in het kwadrant van Gereformeerde Gemeenten en Hersteld Hervomd zit.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Plaats reactie