Donkere materie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MOODY BLUE
Diehard

Donkere materie

Bericht door MOODY BLUE »

Direct bewijs voor donkere materie
(Foto Inertia Stock) (Foto Inertia Stock)
Door George Beekman
Rotterdam, 24 aug. Amerikaanse astronomen hebben een direct bewijs gevonden voor het bestaan van donkere materie.
en verder

Afbeelding

Al langer wordt op theoretische gronden vermoed dat een groot deel van de materie in het heelal bestaat uit donkere materie, die anders dan de vertrouwde materie uit het alledaagse leven wèl gevoelig is voor zwaartekracht maar bijvoorbeeld niet voor elektromagnetische krachten. Deze donkere materie is letterlijk onzichtbaar doordat hij – voor zover nu bekend – geen straling uitzendt. Hij verschilt waarschijnlijk ook fundamenteel van de vertrouwde materie, die uit protonen, neutronen en andere deeltjes bestaat.

De Amerikanen melden binnenkort in de Astrophysical Journal Letters dat uit gecompliceerde metingen aan interstellair gas in het sterrencluster 1E0657 (op een afstand van 4 miljard lichtjaar) een bewijs van die geheimzinnige vorm van materie kan worden afgeleid. Waaruit de donkere materie precies bestaat, kon overigens niet worden afgeleid.

Indirecte aanwijzingen waren er al. Zoals het feit dat sterrenstelsels sneller om hun as en om elkaar draaien dan te verwachten zou zijn op grond van hun zichtbare massa en de wetten van Kepler en Newton.

Geschat wordt dat slechts 5 procent van het heelal uit voor ons ‘normale’ zichtbare materie bestaat en 25 procent uit donkere materie. De zeventig procent die dan overblijft is nog exotischer: ‘donkere energie’ of ‘vacuümenergie’. Het bestaan van die energie wordt vermoed omdat anders een een mysterieuze versnelling in de uitdijing van het heelal niet kan worden verklaard.

Douglas Clowe en zijn collega’s onderzochten een grote opeenhoping (cluster) van sterrenstelsels (die ieder weer uit miljarden sterren bestaan). Het unieke van deze ‘bullet’-cluster, 1E0657, is dat hij uit twee componenten bestaat die in het verleden door elkaar heen zijn geschoven.

http://www.nrc.nl/wetenschap/article428602.ece
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dank je wel Moody Blue, zeer boeiend.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Inderdaad boeiend, maar helaas heeft het NRC er een janboel van gemaakt om het in begrijpelijke termen op te schrijven. Deze site legt het naar mijn idee stukken beter en aanschouwelijker uit. Vooral het plaatje is heel erg instructief: de roze gebieden zijn heet gas (lees: materie), terwijl uit andere observaties met behulp van een zwaartekrachtslens blijkt dat de meeste massa zich in de blauwe gebieden bevindt. Er is duidelijk verschil tussen die twee, in twee verschillende richtingen: tsjakka, donkere materie. Het artikel vermeldt ook dat door deze waarneming heel veel theorieën over het aanpassen van de omgekeerde kwadratenwet voor de invloed van zwaartekracht een stevige opdoffer hebben gekregen omdat die deze verdeling niet kunnen voorspellen. Als het effect er is, is het in ieder geval een stuk kleiner dan hetgeen nu noodzakelijk is om de theorie met de waarnemingen in de pas te laten lopen. Fascinerende ontdekking waar het laatste woord absoluut nog niet over is gezegd.

Afbeelding
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik volg komende maanden wel mijn sterrenkundeblaadje van de vereniging waar ik lid van ben. Staan regelmatig artikelen in van wetenschappers die op hoger amateruniveau schrijven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sararje schreef:Ik volg komende maanden wel mijn sterrenkundeblaadje van de vereniging waar ik lid van ben. Staan regelmatig artikelen in van wetenschappers die op hoger amateruniveau schrijven.
Is de knipselkrant van Zenit er nog?
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Volgens mij is dat tegenwoordig gewoon het "informatieblad".
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Sterrenkundigen hebben het beste bewijs tot nu toe gevonden dat donkere materie echt bestaat. Dat laten opnames zien die met verschillende telescopen gemaakt zijn van een megabotsing tussen twee clusters van sterrenstelsels.

Alsof je op het strand met zijn tweeën een schep zand naar elkaar gooit. Met dit verschil: elk zandkorreltje is een melkwegstelsel, en bevat ontelbare sterren. "De grootste explosie sinds de oerknal", noemt Maxim Markevitsch de megabotsing dan ook. Daarbij botsen honderd miljoen jaar geleden twee clusters van sterrenstelsels met een snelheid van 4.700 kilometer per seconde op elkaar. Kosmisch vuurwerk, waar astronomen verlekkerd hun telescopen op richten. En bij deze megabotsing zaten ze helemaal op de eerste rang: de clusters vlogen precies in de goede richting door elkaar. De een kwam van links, de ander van rechts. Alsof je op een klapstoeltje naast de snelweg twee auto's frontaal op elkaar ziet botsen.

De megabotsing heeft de twee clusters uit elkaar gerafeld, zo maakten de onderzoekers vandaag bekend op een door de Nasa georganiseerde persconferentie. De gewone materie is daarbij gescheiden geraakt van de mysterieuze donkere materie, zo laten de opnames zien die met verschillende telescopen zijn gemaakt. Het is het beste bewijs tot nu toe voor het bestaan van donkere materie, zeggen de onderzoekers.

Donkere materie bezorgt astronomen al 70 jaar kopzorgen. Toen werd ontdekt dat het grootste deel van de massa in het heelal 'kwijt' is. Uit de snelheid waarmee bepaalde sterrenstelsels rondtollen, kan namelijk worden afgeleid dat er veel méér massa in die sterrenstelsels moet zitten dan we zien. En het is niet weinig: naar schatting is de hoeveelheid 'donkere materie', zoals het mysterieuze goedje wordt genoemd, vijf keer zo hoog als de hoeveelheid zichtbare materie.

Maar hoe het eruit ziet, en, fundamenteler, of het werkelijk bestaat, daarover verschillen astronomen van mening. Sommige astronomen geloven zelfs helemaal niet in donkere materie. De Israelische natuurkundige Mordehai Milgrom van het befaamde Weizman instituut formuleerde 25 jaar geleden een alternatief. Daarvoor deed hij iets wat bijna heiligschennis is: hij paste de zwaartekrachtswetten van Newton aan. Want wellicht, zo opperde hij, waren die wetten helemaal niet zo universeel als we tot nog toe hebben aangenomen. Op echt lange, astronomische afstanden zouden er wel eens andere wetmatigheden kunnen gelden dan hier in ons kleine hoekje van het heelal.

Milgrom formuleerde zijn alternatief in een eigen theorie, MOND genaamd. Dat staat voor 'Modified Newtonian Dynamic'. En hij komt een heel eind. Met zijn aangepaste wetten van de zwaartekracht kan hij een flink aantal waarnemingen verklaren. Zónder donkere materie. En wat in het voordeel van Milgrom pleit: tot nu toe heeft niemand het bestaan van donkere materie echt aan kunnen tonen.

Maxim Markevitsch en zijn collega's denken daar nu verandering in te hebben gebracht. Op hun opnames is te zien hoe, tijdens de botsing, donkere materie en gewone materie van elkaar gescheiden worden. Met de Chandra röntgensatelliet is het superhete gas in beide clusters gevolgd. Dat gas bestaat uit gewone, zichtbare huis- tuin en keukenmaterie: atomen waar ook bananen en bezemstelen van zijn gemaakt. Bij de botsing blijkt het gas een beetje te vertragen. Zoals armbewegingen in een zwembad ook wat moeizamer gaan dan op de kant, zo ondervindt het gas hinder van de cluster waar het doorheen beweegt.

Donkere materie daarentegen vliegt ongehinderd overal dwars doorheen. Het is niet voor niets zo moeilijk te 'grijpen'. Het heeft 'geen wisselwerking' met gewone materie, zoals dat heet, en trekt zich alleen iets aan van de zwaartekracht. Het afgeremde gas loopt dus een beetje achter op de vooruitsnellende donkere materie. En dat is precies wat de astronomen op hun plaatjes zagen.

Met een techniek die bekend staat als het gravitatielens-effect bepaalden ze waar zich de meeste massa ophield in de kogelcluster. Daarbij wordt een van de effecten van de zwaartekrachtstheorie van Einstein gebruikt: het verschijnsel dat licht afgebogen wordt door een massief object. Zoals de zon, een melkwegstelsel, of, nóg groter, een cluster van melkwegstelsels. Daardoor lijkt een object wat daarachter staat, zich op een andere plek te bevinden dan in werkelijkheid.

Die schijnbare verplaatsing is afhankelijk van de sterkte van de 'lens', en dat laatste wordt weer bepaald door de hoeveelheid samengeklonterde materie. Zo konden de onderzoekers vaststellen dat de grootste bulk van de massa zich aan de buitenzijde van de kogelcluster bevindt. Het zijn de voortsnellende frontgolven van donkere materie, gefotografeerd op het moment dat de clusters grotendeels door elkaar heen zijn. De tragere hete gasmassa's, gefotografeerd met de Chandra-telescoop, bevinden zich daarachter, nog in het centrum van de kogelcluster. Door beide plaatjes over elkaar heen te leggen, ontstaat een fascinerende opname waarin gewone materie en donkere materie gescheiden zijn. Het bestaat dus echt, dat rare goedje.

Is daarmee ook het einde in zicht van Milgroms alternatieve theorie? "Nee", lieten de onderzoekers vanavond op een persconferentie weten. "We hebben aangetoond dat donkere materie bestaat. Maar het kan nog steeds zo zijn dat MOND ook juist is."

Zie: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29703537/
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Bedankt Lanier voor dit artikel.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
dazz
Contacteer:

Bericht door dazz »

Op Aarde bestaat er toch
onzichtbare materie zoals lucht?

Deze materie kan intussen waargenomen worden
mede vanwege technische ontwikkelingen.
Intussen bestaan er theorieen over materie
kleiner dan atomen...

Ik weet zo gauw niet hoe ideeen over donkere materie ontstonden,
maar waarom niet,
en het kan inspiratie betekenen om ideeen en techniek verder te ontwikkelen.

Of niet?
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

@dazz: Kijk eens op Wikipedia voor wat meer achtergrondinformatie over donkere materie.
dazz schreef:Intussen bestaan er theorieen over materie kleiner dan atomen...
We weten al sinds de negentiende eeuw dat materie bestaat uit kleinere deeltjes dan atomen. Je bent niet echt op de hoogte van natuurkunde... Atomen bestaan uit kleinere deeltjes: protonen, neutronen en elektronen. Protonen en neutronen bestaan ieder uit drie quarks.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Bij het lezen van het onderwerp van dit topic herinnerde ik me dat ik hier laatst wat over gezien had op een site waar 'jullie' niet snel zullen komen. Dus ik ben even gaan zoeken waar het ook alweer was en zie daar, gevonden. Ik heb het zelf niet gelezen, boeit me niet genoeg denk ik maar wie weet voor 1 van jullie wel interessant. Geen idee, dat is aan jullie.

gr. atma

http://media.radiosai.org/Journals/Vol_ ... 04-SFI.htm
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
dazz
Contacteer:

Bericht door dazz »

Goeiedag,

Via ESA-multimedia-gallery ging ik videoos bekijken
en daar vond ik er een over "dark matter."

Er wordt gezegd dat het een eerste waarneming is
van donkere materie ...

Een waarneming van 2004, in "the constellation of Pisces,"
5 miljard lichtjaar ver van Aarde, door Hubble-telescoop.

Hubble discovers ring of dark matter
4.55 min.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Hier is het bijbehorende artikel van de ESA over die ring van donkere materie.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik vraag me af of het niet mogelijk is dat, door deze gigantische afstanden, de snelheid van 'te snelle' rondtollende sterrenstelsels misschien niet meer is dan een illusie... Dat het beeld wat we hier krijgen vertekend is door de gigantische afstand.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Ja, ik vraag me ook wel eens af of dat soort dingen geen eenvoudige verklaring hebben, bijvoorbeeld vertekening vanwege de onvoorstelbaar gigantische afstanden.

Zoals je misschien weet hebben astronomen ook ontdekt dat de uitdijing van het heelal sinds 6 of 7 miljard jaar steeds sneller gaat - de verklaring daarvoor is donkere energie. Daarbij heb ik me wel eens hetzelfde afgevraagd - is het nu echt zo dat de uitdijing steeds sneller gaat en moeten we daarvoor zoiets ongrijpbaars zoals donkere energie uitvinden, of lijkt dat maar zo door één of andere vertekening van de metingen?

Ik ga er maar vanuit dat de academici die zich hiermee bezig houden hier ook al aan gedacht hebben en dat het niet zo simpel in elkaar zit, in werkelijkheid zal het wel heel wat ingewikkelder zijn dan dat ik als geïnteresseerde amateur weet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Plaats reactie